문명이 시작된 이래로, 종이는 기록이나 표현 행위가 이뤄지는 장으로서 역할 해 왔다. 전통적 미술 분야에서 사용된 종이 역시 예외는 아니다. 오랜 기간 동안 종이는 회화 표현의 바탕재로서 소극적이고 수동적으로 활용되었다. 최근 들어 종이의 풍부한 가소성, 경제성, 지질이 다양하다는 이점이 부각되면서 표현 활동의 매체로 활용되고 있다. 이러한 종이의 다양한 특질은 그림을 그리는 바탕재 역할 뿐 아니라 접고, 구부리고, 오리는 입체 조형 활동의 매체로서 활용될 가능성을 제시한다. 본 연구의 목적은 아동 발달 단계에 따른 종이 조형 활동을 통해, 새로운 재료적 인식으로 종이의 표현성에 대한 발견과 종이가 갖는 조형적 측면의 가능성으로 ...
문명이 시작된 이래로, 종이는 기록이나 표현 행위가 이뤄지는 장으로서 역할 해 왔다. 전통적 미술 분야에서 사용된 종이 역시 예외는 아니다. 오랜 기간 동안 종이는 회화 표현의 바탕재로서 소극적이고 수동적으로 활용되었다. 최근 들어 종이의 풍부한 가소성, 경제성, 지질이 다양하다는 이점이 부각되면서 표현 활동의 매체로 활용되고 있다. 이러한 종이의 다양한 특질은 그림을 그리는 바탕재 역할 뿐 아니라 접고, 구부리고, 오리는 입체 조형 활동의 매체로서 활용될 가능성을 제시한다. 본 연구의 목적은 아동 발달 단계에 따른 종이 조형 활동을 통해, 새로운 재료적 인식으로 종이의 표현성에 대한 발견과 종이가 갖는 조형적 측면의 가능성으로 공간 지각 능력 개발의 교육적 의미를 찾는데 있다. 본 연구 방법은 종이의 조형적 측면, 아동의 공간 개념과 아동 발달 단계 영역의 문헌 연구를 통해 이론적 근거를 제시하였다. 이를 바탕으로 아동 발달 단계에 따라 공간 지각 능력 개발을 위한 조형 활동의 실제 사례 연구를 토대로 교육적 효과와 체험적 사실을 객관적으로 서술하였다. 사례 연구는 서울 성북구에 소재한 ○○유치원 5~7세 아동을 대상으로 2005년 3월부터 2006년 2월까지 한 달에 1회 이상 적용하여 다양한 종이를 활용한 입체 조형 활동을 실시하였다. 또한 서울 송파구에 소재한 ○○미술학원 8세~13세 아동을 대상으로 연령에 맞게 소그룹 활동을 실시하였다. 아동 발달 단계에 따른 공간 지각 능력 개발을 위한 종이 조형 활동에서 얻어진 성과에 대한 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 조형매체로서 종이는 아동을 대상으로 하는 입체 조형 활동에 접근하기 용이한 재료이다. 종이는 미성장한 아동이 표현의 주체가 되어 자르고, 붙이고, 구부릴 수 있다는 이점이 있다. 또한 종이는 언제 어디서나 쉽게 구할 수 있는 친숙한 재료이며, 장소나 여타의 환경에 구애 받지 않는다. 이는 다른 재료에 비해 입체 조형 활동이 쉽게 진행될 수 있었다는 점을 말해준다. 둘째, 아동은 종이 접는 과정을 통해 면과 입체의 상관관계를 익힐 수 있다. 평면재를 구부리고 접는 행위를 통해 입체로의 변화를 경험하면서 입체와 공간을 이해할 수 있는 것이다. 또한 아동이 종이를 활용하여 전개도를 그리고 만드는 과정을 통해 수학적․기하학적 관점으로 구조를 파악할 수 있다. 이를 통해 3차원의 입체 공간을 이해하고, 나아가 방향이나 위치 등의 공간적 배치를 인지하는 공간지각능력이 향상되었다. 특히 입체에 대한 이해가 부족한 전도식기 아동이 쉽게 접근할 수 있었다는 점은 본 연구를 통해 입증된 사실이라 할 수 있다. 셋째, 종이에 그리기․입체 조형 활동을 함께 진행함으로써 사물에 대한 다시각화된 관점을 형성할 수 있다. 아동은 방향에 따른 시각의 변화, 이동에 대한 이해와 더불어 시선이라는 고차적인 개념을 경험할 수 있다. 이처럼 사물을 다양한 시점으로 볼 수 있는 기회를 통해 표현영역을 확대시키고 관찰력을 극대화 시킬 수 있다. 공간 지각 능력 개발을 위한 종이 조형 활동은 아동의 흥미를 유발 시킬 뿐 아니라 조형매체로서 아동에게 조형원리를 인식시키는 교육적 효과가 있었다. 특히 평면에서 입체로의 변환이 용이한 종이를 활용함으로써 아동은 사물의 구조와 공간 개념을 쉽게 이해할 수 있었다. 아동의 미술 활동이 기능을 전달하고 결과를 얻고자 하는 목적이 아니라 다양한 경험을 통한 아동의 표현 과정과 이에 따른 인식이 더욱 중요하다는 점에서 본 연구의 당위성을 찾을 수 있었다.
문명이 시작된 이래로, 종이는 기록이나 표현 행위가 이뤄지는 장으로서 역할 해 왔다. 전통적 미술 분야에서 사용된 종이 역시 예외는 아니다. 오랜 기간 동안 종이는 회화 표현의 바탕재로서 소극적이고 수동적으로 활용되었다. 최근 들어 종이의 풍부한 가소성, 경제성, 지질이 다양하다는 이점이 부각되면서 표현 활동의 매체로 활용되고 있다. 이러한 종이의 다양한 특질은 그림을 그리는 바탕재 역할 뿐 아니라 접고, 구부리고, 오리는 입체 조형 활동의 매체로서 활용될 가능성을 제시한다. 본 연구의 목적은 아동 발달 단계에 따른 종이 조형 활동을 통해, 새로운 재료적 인식으로 종이의 표현성에 대한 발견과 종이가 갖는 조형적 측면의 가능성으로 공간 지각 능력 개발의 교육적 의미를 찾는데 있다. 본 연구 방법은 종이의 조형적 측면, 아동의 공간 개념과 아동 발달 단계 영역의 문헌 연구를 통해 이론적 근거를 제시하였다. 이를 바탕으로 아동 발달 단계에 따라 공간 지각 능력 개발을 위한 조형 활동의 실제 사례 연구를 토대로 교육적 효과와 체험적 사실을 객관적으로 서술하였다. 사례 연구는 서울 성북구에 소재한 ○○유치원 5~7세 아동을 대상으로 2005년 3월부터 2006년 2월까지 한 달에 1회 이상 적용하여 다양한 종이를 활용한 입체 조형 활동을 실시하였다. 또한 서울 송파구에 소재한 ○○미술학원 8세~13세 아동을 대상으로 연령에 맞게 소그룹 활동을 실시하였다. 아동 발달 단계에 따른 공간 지각 능력 개발을 위한 종이 조형 활동에서 얻어진 성과에 대한 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 조형매체로서 종이는 아동을 대상으로 하는 입체 조형 활동에 접근하기 용이한 재료이다. 종이는 미성장한 아동이 표현의 주체가 되어 자르고, 붙이고, 구부릴 수 있다는 이점이 있다. 또한 종이는 언제 어디서나 쉽게 구할 수 있는 친숙한 재료이며, 장소나 여타의 환경에 구애 받지 않는다. 이는 다른 재료에 비해 입체 조형 활동이 쉽게 진행될 수 있었다는 점을 말해준다. 둘째, 아동은 종이 접는 과정을 통해 면과 입체의 상관관계를 익힐 수 있다. 평면재를 구부리고 접는 행위를 통해 입체로의 변화를 경험하면서 입체와 공간을 이해할 수 있는 것이다. 또한 아동이 종이를 활용하여 전개도를 그리고 만드는 과정을 통해 수학적․기하학적 관점으로 구조를 파악할 수 있다. 이를 통해 3차원의 입체 공간을 이해하고, 나아가 방향이나 위치 등의 공간적 배치를 인지하는 공간지각능력이 향상되었다. 특히 입체에 대한 이해가 부족한 전도식기 아동이 쉽게 접근할 수 있었다는 점은 본 연구를 통해 입증된 사실이라 할 수 있다. 셋째, 종이에 그리기․입체 조형 활동을 함께 진행함으로써 사물에 대한 다시각화된 관점을 형성할 수 있다. 아동은 방향에 따른 시각의 변화, 이동에 대한 이해와 더불어 시선이라는 고차적인 개념을 경험할 수 있다. 이처럼 사물을 다양한 시점으로 볼 수 있는 기회를 통해 표현영역을 확대시키고 관찰력을 극대화 시킬 수 있다. 공간 지각 능력 개발을 위한 종이 조형 활동은 아동의 흥미를 유발 시킬 뿐 아니라 조형매체로서 아동에게 조형원리를 인식시키는 교육적 효과가 있었다. 특히 평면에서 입체로의 변환이 용이한 종이를 활용함으로써 아동은 사물의 구조와 공간 개념을 쉽게 이해할 수 있었다. 아동의 미술 활동이 기능을 전달하고 결과를 얻고자 하는 목적이 아니라 다양한 경험을 통한 아동의 표현 과정과 이에 따른 인식이 더욱 중요하다는 점에서 본 연구의 당위성을 찾을 수 있었다.
Since civilization has initiated, paper has played an important role in the method of the document and expression. Paper used in traditional art is also not excluded. Paper has been applied to fundamental material passively and negatively for a long time. Raising benefit of its plasticity, economica...
Since civilization has initiated, paper has played an important role in the method of the document and expression. Paper used in traditional art is also not excluded. Paper has been applied to fundamental material passively and negatively for a long time. Raising benefit of its plasticity, economical efficiency and material diversity, paper recently has been making use of artistic presentation. A variety of its characteristics offer possibilities not only as the fundamental material of drawing but also as a medium of modeling activity such as folding, cutting and bending. The aim of this study is to find an educational significance of the development in space perception ability as possible modeling method that paper has and discovery of paper''s expressivity adapting renewed material recognition through paper modeling activities. The measure of the study suggests theoretical basis through the literature research of paper''s modeling aspect, children''s general idea of space and developmental stage area. On the basis of these, it objectively delineates the educational effectiveness and the empirical facts based on a case method of modeling activities to develop space perception ability. A case method was conducted more than once a month from Mar. 2005 to Feb. 2006 for ○○kindergarten children located in Seongbuk-gu at the age of 5 to 7 and cubic modeling activities using diverse papers were executed. Besides, small group activities were performed for children at the age of 8 to 13 in the ○○art institute located in Songpa-gu. The result of the verification gained from the paper modeling activities for development of space perception ability in accordance with children''s developmental stage are following First of all, as a medium of modeling, paper is an accessible material for cubic modeling activities applied to children. With its advantages, children can cut, affix and bend with ease as a subject of expression. In addition, paper is a familiar material that can be easily obtained at anytime and anywhere without regard to place or any other circumstances. It is proved that cubic modeling activities with paper was simply advanced compared to other materials. Secondly, children can be learned interrelation between sides and solid through the process of the folding papers. They can understand solid and space experiencing a switch to solid through bending and folding a plane material. Also, they can seize structure from mathematical and geometrical perspective through the process of the drawing a development figure utilizing papers. Understanding cubic space of three dimensions from these activities, children even have improved a sense of space perception that recognizes spatial disposition such as direction or position. Specifically, what is established from this study is that children in the preshematic stage lacking understanding of solid can access easily. Lastly, children can form variously visualized perspective for objects with drawing activities and cubic modeling using papers.With understanding of movement and change of visual according to direction, they could possibly experience a high dimension that is ''the level of vision''. It enhances observation and expands the sphere of expression having opportunities to see objects from different angles. Paper modeling activities in order to develop for the sense of space perception not only awaken children''s interest but also have educational effectiveness recognizing the principle of modeling as a medium. As applying papers that are easy to convert from a plane to solid, they can lightly learn a general idea of space and structure of objectives. What is found in this study is that children''s artistic activities are more essential not for the purpose to gain certain result or deliver function, but for their expressing process and cognizance through various experiences.
Since civilization has initiated, paper has played an important role in the method of the document and expression. Paper used in traditional art is also not excluded. Paper has been applied to fundamental material passively and negatively for a long time. Raising benefit of its plasticity, economical efficiency and material diversity, paper recently has been making use of artistic presentation. A variety of its characteristics offer possibilities not only as the fundamental material of drawing but also as a medium of modeling activity such as folding, cutting and bending. The aim of this study is to find an educational significance of the development in space perception ability as possible modeling method that paper has and discovery of paper''s expressivity adapting renewed material recognition through paper modeling activities. The measure of the study suggests theoretical basis through the literature research of paper''s modeling aspect, children''s general idea of space and developmental stage area. On the basis of these, it objectively delineates the educational effectiveness and the empirical facts based on a case method of modeling activities to develop space perception ability. A case method was conducted more than once a month from Mar. 2005 to Feb. 2006 for ○○kindergarten children located in Seongbuk-gu at the age of 5 to 7 and cubic modeling activities using diverse papers were executed. Besides, small group activities were performed for children at the age of 8 to 13 in the ○○art institute located in Songpa-gu. The result of the verification gained from the paper modeling activities for development of space perception ability in accordance with children''s developmental stage are following First of all, as a medium of modeling, paper is an accessible material for cubic modeling activities applied to children. With its advantages, children can cut, affix and bend with ease as a subject of expression. In addition, paper is a familiar material that can be easily obtained at anytime and anywhere without regard to place or any other circumstances. It is proved that cubic modeling activities with paper was simply advanced compared to other materials. Secondly, children can be learned interrelation between sides and solid through the process of the folding papers. They can understand solid and space experiencing a switch to solid through bending and folding a plane material. Also, they can seize structure from mathematical and geometrical perspective through the process of the drawing a development figure utilizing papers. Understanding cubic space of three dimensions from these activities, children even have improved a sense of space perception that recognizes spatial disposition such as direction or position. Specifically, what is established from this study is that children in the preshematic stage lacking understanding of solid can access easily. Lastly, children can form variously visualized perspective for objects with drawing activities and cubic modeling using papers.With understanding of movement and change of visual according to direction, they could possibly experience a high dimension that is ''the level of vision''. It enhances observation and expands the sphere of expression having opportunities to see objects from different angles. Paper modeling activities in order to develop for the sense of space perception not only awaken children''s interest but also have educational effectiveness recognizing the principle of modeling as a medium. As applying papers that are easy to convert from a plane to solid, they can lightly learn a general idea of space and structure of objectives. What is found in this study is that children''s artistic activities are more essential not for the purpose to gain certain result or deliver function, but for their expressing process and cognizance through various experiences.
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