본 연구의 목적은 그림책 읽기 상황에서 만 2세 영아와 교사간의 상호작용을 보다 잘 이해하기 위한 것으로 교육기관에서의 그림책 읽기 상황을 관찰하여 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사 간 상호작용은 어떠하며 상호작용 과정에서의 영아와 교사의 역할은 무엇인지 알아보고자 하였다. 이를 위해 참여 관찰과 면담을 통한 문화 기술적 연구를 실시하였다. 연구문제는 다음과 같다. 1. 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사 간 상호작용은 어떠한가? 2. 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사의 역할은 어떠한가? 본 연구는 서울에 위치한 A어린이집의 만 2세 영아 13명과 담임교사를 대상으로 하였으며 연구기간은 2005년 11월부터 2006년 2월까지 총 12주간 영아들의 실내 자유놀이시간의 책보기 영역을 중심으로 참여관찰(총 140시간)을 실시하였다. 자료 수집은 책보기 영역에서의 참여관찰과 기록, 교사와의 면담, 사진 및 비디오 촬영, 각종 문서고찰을 통해 이루어졌다. ...
본 연구의 목적은 그림책 읽기 상황에서 만 2세 영아와 교사간의 상호작용을 보다 잘 이해하기 위한 것으로 교육기관에서의 그림책 읽기 상황을 관찰하여 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사 간 상호작용은 어떠하며 상호작용 과정에서의 영아와 교사의 역할은 무엇인지 알아보고자 하였다. 이를 위해 참여 관찰과 면담을 통한 문화 기술적 연구를 실시하였다. 연구문제는 다음과 같다. 1. 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사 간 상호작용은 어떠한가? 2. 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사의 역할은 어떠한가? 본 연구는 서울에 위치한 A어린이집의 만 2세 영아 13명과 담임교사를 대상으로 하였으며 연구기간은 2005년 11월부터 2006년 2월까지 총 12주간 영아들의 실내 자유놀이시간의 책보기 영역을 중심으로 참여관찰(총 140시간)을 실시하였다. 자료 수집은 책보기 영역에서의 참여관찰과 기록, 교사와의 면담, 사진 및 비디오 촬영, 각종 문서고찰을 통해 이루어졌다. 자료 분석을 위해 현장 노트, 면담내용 기록, 비디오 전사본, 각종 문서자료 등을 분류, 조직, 범주화하는 과정을 거쳤다. 본 연구를 통해 얻어진 주요결과를 연구문제에 따라 기술하면 다음과 같다. 1. 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사 간 상호작용은 어떠한가? 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사간의 상호작용은 그림책 읽기의 시작, 감각 운동적∙신체적 활동과의 연결, 경험의 회상, 감정 및 정서의 표현, 다른 활동으로의 확장으로 나타났다. 그림책 읽기가 시작될 때 상호작용의 유형은 영아의 개별적 요청, 교사의 대・소그룹 읽기의 제안, 또래의 참여로 인해 다양하게 나타났고 교사는 그림책을 읽어주는 과정에서 감각 운동적, 신체적 활동과 연결하여 상호작용을 하거나 영아의 생활경험과 연결하여 상호작용을 하였고 영아의 경험이나 감정의 표현으로 인하여 교사와 함께 상호작용이 진행되기도 하였으며 그림책읽기 활동이 확장되어 그림책의 내용과 관련된 음율 활동, 그림책 속의 등장인물이 되어 보는 가작화 활동을 하며 활발한 상호작용을 하였다. 2. 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사의 역할은 어떠한가? 그림책 읽기 상황에서 나타나는 영아와 교사의 역할을 크게 개작하여 들려주기, 생활경험과 연결하여 내용 설명하기, 지식과 정보 나누기, 궁금한 것 물어보기, 갈등 상황 해결하기의 다섯 가지로 보았다. 첫째, 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사는 이야기를 개작하여 들려주는 역할을 하였다. 교사는 영아에게 어려운 내용이나 너무 긴 내용은 영아의 발달수준에 맞추어 변형, 축약하기도 하였다. 영아도 교사를 모방하여 마치 교사처럼 그림을 보고 이야기를 개작하는 모습을 보였다. 둘째, 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사는 생활경험과 그림책의 내용을 연결하는 역할을 하였다. 영아들은 교사처럼 글씨를 읽는 것은 아니었으나 자신이 기억하고 있는 그림책의 내용을 그림을 보며 연결 지어 이야기를 전달하였다. 셋째, 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사는 지식과 정보를 나누는 역할을 하였다. 교사는 영아와 함께 그림책을 보며 영아가 궁금해 하는 그림책의 내용과 관련된 지식을 알려주었고 영아도 또래 영아에게 자신이 알고 있는 지식을 전달하며 상호작용을 하였다. 넷째, 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사는 궁금한 것을 물어보는 역할을 하였다. 2세 영아는 “왜?”라는 질문을 많이 하는 시기로 교사와 함께 그림책을 보며 그림책과 관련된 질문을 통해 교사와의 상호작용을 이끌었고 교사 또한 영아에게 그림과 관련된 ‘누구’, ‘무엇’등의 영아의 간단한 대답을 원하는 질문과 그림책을 다 읽어 준 후 그림책의 내용에 대해 영아가 기억하는지를 물어보거나 그림책의 다음 내용에 관해 예측해 보도록 하는 등의 다양한 질문을 함으로써 영아와의 상호작용이 활발하게 이루어졌다. 다섯째, 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사는 갈등 상황을 해결하는 역할을 하였다. 그림책을 읽으며 상호작용이 일어나는 상황에서는 함께 그림책을 보던 영아들 간의 갈등이 빈번히 일어났는데 영아들은 교사나 또래 영아에게 갈등중재를 요청하였고 이 때 교사는 갈등상황설명, 해결 방법 지시, 다른 상황으로의 전이를 통해서, 또래 영아는 자신의 의견을 영아들에게 이야기함으로써 갈등을 중재하는 모습을 보였다.
본 연구의 목적은 그림책 읽기 상황에서 만 2세 영아와 교사간의 상호작용을 보다 잘 이해하기 위한 것으로 교육기관에서의 그림책 읽기 상황을 관찰하여 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사 간 상호작용은 어떠하며 상호작용 과정에서의 영아와 교사의 역할은 무엇인지 알아보고자 하였다. 이를 위해 참여 관찰과 면담을 통한 문화 기술적 연구를 실시하였다. 연구문제는 다음과 같다. 1. 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사 간 상호작용은 어떠한가? 2. 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사의 역할은 어떠한가? 본 연구는 서울에 위치한 A어린이집의 만 2세 영아 13명과 담임교사를 대상으로 하였으며 연구기간은 2005년 11월부터 2006년 2월까지 총 12주간 영아들의 실내 자유놀이시간의 책보기 영역을 중심으로 참여관찰(총 140시간)을 실시하였다. 자료 수집은 책보기 영역에서의 참여관찰과 기록, 교사와의 면담, 사진 및 비디오 촬영, 각종 문서고찰을 통해 이루어졌다. 자료 분석을 위해 현장 노트, 면담내용 기록, 비디오 전사본, 각종 문서자료 등을 분류, 조직, 범주화하는 과정을 거쳤다. 본 연구를 통해 얻어진 주요결과를 연구문제에 따라 기술하면 다음과 같다. 1. 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사 간 상호작용은 어떠한가? 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사간의 상호작용은 그림책 읽기의 시작, 감각 운동적∙신체적 활동과의 연결, 경험의 회상, 감정 및 정서의 표현, 다른 활동으로의 확장으로 나타났다. 그림책 읽기가 시작될 때 상호작용의 유형은 영아의 개별적 요청, 교사의 대・소그룹 읽기의 제안, 또래의 참여로 인해 다양하게 나타났고 교사는 그림책을 읽어주는 과정에서 감각 운동적, 신체적 활동과 연결하여 상호작용을 하거나 영아의 생활경험과 연결하여 상호작용을 하였고 영아의 경험이나 감정의 표현으로 인하여 교사와 함께 상호작용이 진행되기도 하였으며 그림책읽기 활동이 확장되어 그림책의 내용과 관련된 음율 활동, 그림책 속의 등장인물이 되어 보는 가작화 활동을 하며 활발한 상호작용을 하였다. 2. 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사의 역할은 어떠한가? 그림책 읽기 상황에서 나타나는 영아와 교사의 역할을 크게 개작하여 들려주기, 생활경험과 연결하여 내용 설명하기, 지식과 정보 나누기, 궁금한 것 물어보기, 갈등 상황 해결하기의 다섯 가지로 보았다. 첫째, 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사는 이야기를 개작하여 들려주는 역할을 하였다. 교사는 영아에게 어려운 내용이나 너무 긴 내용은 영아의 발달수준에 맞추어 변형, 축약하기도 하였다. 영아도 교사를 모방하여 마치 교사처럼 그림을 보고 이야기를 개작하는 모습을 보였다. 둘째, 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사는 생활경험과 그림책의 내용을 연결하는 역할을 하였다. 영아들은 교사처럼 글씨를 읽는 것은 아니었으나 자신이 기억하고 있는 그림책의 내용을 그림을 보며 연결 지어 이야기를 전달하였다. 셋째, 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사는 지식과 정보를 나누는 역할을 하였다. 교사는 영아와 함께 그림책을 보며 영아가 궁금해 하는 그림책의 내용과 관련된 지식을 알려주었고 영아도 또래 영아에게 자신이 알고 있는 지식을 전달하며 상호작용을 하였다. 넷째, 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사는 궁금한 것을 물어보는 역할을 하였다. 2세 영아는 “왜?”라는 질문을 많이 하는 시기로 교사와 함께 그림책을 보며 그림책과 관련된 질문을 통해 교사와의 상호작용을 이끌었고 교사 또한 영아에게 그림과 관련된 ‘누구’, ‘무엇’등의 영아의 간단한 대답을 원하는 질문과 그림책을 다 읽어 준 후 그림책의 내용에 대해 영아가 기억하는지를 물어보거나 그림책의 다음 내용에 관해 예측해 보도록 하는 등의 다양한 질문을 함으로써 영아와의 상호작용이 활발하게 이루어졌다. 다섯째, 그림책 읽기 상황에서 영아와 교사는 갈등 상황을 해결하는 역할을 하였다. 그림책을 읽으며 상호작용이 일어나는 상황에서는 함께 그림책을 보던 영아들 간의 갈등이 빈번히 일어났는데 영아들은 교사나 또래 영아에게 갈등중재를 요청하였고 이 때 교사는 갈등상황설명, 해결 방법 지시, 다른 상황으로의 전이를 통해서, 또래 영아는 자신의 의견을 영아들에게 이야기함으로써 갈등을 중재하는 모습을 보였다.
The purpose of this study is to fully understand interactions between instructors and two-year-old toddlers, who are having story time with picture books at educational institutes. By observing these situations, a researcher wanted to figure out two things: the way of the interactions, the respectiv...
The purpose of this study is to fully understand interactions between instructors and two-year-old toddlers, who are having story time with picture books at educational institutes. By observing these situations, a researcher wanted to figure out two things: the way of the interactions, the respective roles in the interactions. Therefore, the researcher conducted survey researches visiting kindergarten and having interview. Those are following questions. 1. How are the interactions of teachers and toddlers in story time? 2. What are the roles of teachers and toddlers in story time? In order to answer the questions, the author observed one of the teachers at nursery school in Seoul, who has taught 2-year-old 13toddlers. Observing toddlers while they were having free time especially focused on reading books took 140hours for 12weeks (Oct.2005~Feb.2006). Collected data by observation, interviewing with teachers, using materials such as photographs, personal records, video, considering documents. The researcher classified, organized, and categorized these data to analyze. The results of this study presents the following. 1. How are the interactions of teachers and toddlers in story time? The interactions showed up from five procedures: the start of reading, The connection of sensory motor-physical activity, the reminiscence of personal experience, the expression of emotion, the expansion of activity. At the time they started to read the picture books, the types of interactions varied by toddlers' individual needs, teacher's suggestions about making groups, joining in with other toddlers of the same age. In the course of the teacher reading books, the instructor interacted lively with children by connecting sensorimotor, physical activities, their own life experiences, musical activities, and role plays. 2. What are the roles of teachers and toddlers in story time? First, when they were reading the story book, toddlers and teachers were seen to remake the story line. Teachers modified the story according to the development stage each infant was in. They paraphrased the story with easier vocabulary and summarized it if it is too long for the toddlers to understand. Imitating the teachers, toddlers reorganized the story by using the pictures they were looking at. Second, toddlers and teachers had shown to relate the story with their own life experiences while they were reading. Toddlers couldn't read the written text as the teachers, but they remembered what they had listened and delivered the story using the pictures with the words they had used in everyday life. Third, they shared their information and knowledge to each other. Whenever kids were curious about something teacher answered their questions. Also among children, they communicated ideas and information that they had known. Fourth, during the story time the instructor and the kids had role of inquiring about anxiety. In this time(2-year-old toddlers) they used to say "why?" for everything. Therefore, the teacher could lead interactions briskly by asking short, simple questions using wh-questions like "what?,who?" to check how well they understood about the contents. Also the instructor made them predict following stories to extend their thoughts. Fifth, in the course of reading book both students and the teacher managed the problem to go away. While they were reading picture books they frequently made a habit of being in trouble. At that time the instructor solved the problem by explaining the conditions, indicating the way to clear the situation, and changing the mood. The other kids of the age had shown by expressing their own opinion when the kids asked for the arbitration.
The purpose of this study is to fully understand interactions between instructors and two-year-old toddlers, who are having story time with picture books at educational institutes. By observing these situations, a researcher wanted to figure out two things: the way of the interactions, the respective roles in the interactions. Therefore, the researcher conducted survey researches visiting kindergarten and having interview. Those are following questions. 1. How are the interactions of teachers and toddlers in story time? 2. What are the roles of teachers and toddlers in story time? In order to answer the questions, the author observed one of the teachers at nursery school in Seoul, who has taught 2-year-old 13toddlers. Observing toddlers while they were having free time especially focused on reading books took 140hours for 12weeks (Oct.2005~Feb.2006). Collected data by observation, interviewing with teachers, using materials such as photographs, personal records, video, considering documents. The researcher classified, organized, and categorized these data to analyze. The results of this study presents the following. 1. How are the interactions of teachers and toddlers in story time? The interactions showed up from five procedures: the start of reading, The connection of sensory motor-physical activity, the reminiscence of personal experience, the expression of emotion, the expansion of activity. At the time they started to read the picture books, the types of interactions varied by toddlers' individual needs, teacher's suggestions about making groups, joining in with other toddlers of the same age. In the course of the teacher reading books, the instructor interacted lively with children by connecting sensorimotor, physical activities, their own life experiences, musical activities, and role plays. 2. What are the roles of teachers and toddlers in story time? First, when they were reading the story book, toddlers and teachers were seen to remake the story line. Teachers modified the story according to the development stage each infant was in. They paraphrased the story with easier vocabulary and summarized it if it is too long for the toddlers to understand. Imitating the teachers, toddlers reorganized the story by using the pictures they were looking at. Second, toddlers and teachers had shown to relate the story with their own life experiences while they were reading. Toddlers couldn't read the written text as the teachers, but they remembered what they had listened and delivered the story using the pictures with the words they had used in everyday life. Third, they shared their information and knowledge to each other. Whenever kids were curious about something teacher answered their questions. Also among children, they communicated ideas and information that they had known. Fourth, during the story time the instructor and the kids had role of inquiring about anxiety. In this time(2-year-old toddlers) they used to say "why?" for everything. Therefore, the teacher could lead interactions briskly by asking short, simple questions using wh-questions like "what?,who?" to check how well they understood about the contents. Also the instructor made them predict following stories to extend their thoughts. Fifth, in the course of reading book both students and the teacher managed the problem to go away. While they were reading picture books they frequently made a habit of being in trouble. At that time the instructor solved the problem by explaining the conditions, indicating the way to clear the situation, and changing the mood. The other kids of the age had shown by expressing their own opinion when the kids asked for the arbitration.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.