중학교 미술교육 과정을 보면, 미술교과의 체계나 내용이 1,2,3학년 동안 내내 유사하거나 반복되는 실정이다. 학생들은 다양한 표현활동을 제대로 해보지도 못하고, 미술에 흥미를 잃거나 지루한 인상으로 남는 것이 현실이다. 따라서, 연구자는 청소년기 미술수업에서 가장 중요한 중학교 미술시간에 추상표현 작품을 많이 접하고 표현해 봄으로써 익숙할 수 있는 기회를 가질 수 있게 하는 것이 중요하다고 본다. 이에 연구자는 추상미술에 대한 문헌연구를 바탕으로, 중학교 3학년 학생들이 추상미술에 대하여 어떠한 인식을 가지고 있는가를 설문조사 ...
중학교 미술교육 과정을 보면, 미술교과의 체계나 내용이 1,2,3학년 동안 내내 유사하거나 반복되는 실정이다. 학생들은 다양한 표현활동을 제대로 해보지도 못하고, 미술에 흥미를 잃거나 지루한 인상으로 남는 것이 현실이다. 따라서, 연구자는 청소년기 미술수업에서 가장 중요한 중학교 미술시간에 추상표현 작품을 많이 접하고 표현해 봄으로써 익숙할 수 있는 기회를 가질 수 있게 하는 것이 중요하다고 본다. 이에 연구자는 추상미술에 대한 문헌연구를 바탕으로, 중학교 3학년 학생들이 추상미술에 대하여 어떠한 인식을 가지고 있는가를 설문조사 형식으로 조사하여 거기에서 드러난 문제점과 그에 따른 개선방안을 제시 하였다. 설문지 결과에 대한 분석을 통한 학생들의 추상미술 교육에 대한 인식을 조사한 결과 드러난 문제점은 학생들의 미술교과 또는 수업 일반에 대한 선호도나 호응도가 낮다는 점이다. 그 결과, 추상미술에 대한 감상과 경험을 가지고 있으면서도, 더 이상의 호감을 가지기 어렵고 작품에 대한 이해도를 높일 수가 없다. 학생들의 추상미술 수업과 교육에 있어서는, 교과서 활용, 실기교육이 부진하다. 결국, 설문조사를 통하여 응답자 학생들은 전반적으로 추상적 표현 미술에 대한 감상능력과 의지는 가지고 있으면서, 이를 이론적으로 지원받고 향상시킬 수 있는 추상적 표현행위의 기회를 가지지 못하는 것으로 나타나, 기존의 추상미술 교육에 대한 검토를 필요로 한다. 이와 같은 문제점을 해결하고 중학교에서의 추상미술 교육을 개선하기 위한 방안으로 연구자는 미술사 교육, 추상표현을 위한 발상의 지도, 그리고 교과서의 개편이라는 차원에서 제안 하였다. 본 연구는 모두 6개의 장으로 구성된다. 제 1장은 서론으로, 연구의 배경과 목적, 연구과제와 방법으로 짜여진다. 제 2장에서는 추상미술의 이론적 배경을 바탕으로 추상미술의 역사와 특징에 대하여 알아 본 다음 제 3장에서는 미술교육을 하는 목적과 특징에 대해 서술한 후 그 속에서 추상미술 교육의 필요성을 찾고 제4장은 추상표현 미술교육에 대한 학생들의 인식조사 연구로, 먼저, 조사대상과 조사도구(설문지), 조사절차와 기간 그리고 자료처리의 방법을 설명한 다음, 조사결과의 분석과 논의로, 설문지를 통한 응답 결과를 분석한다. 제 5장은 실증분석을 통함으로써 드러난 현행 중학교 미술교육이 추상적 표현을 지도함에 있어 안고 있는 문제점들을 지적하고, 그 개선방안들을 알아본다. 제 6장은 결론으로, 연구의 결과를 요약한다.
중학교 미술교육 과정을 보면, 미술교과의 체계나 내용이 1,2,3학년 동안 내내 유사하거나 반복되는 실정이다. 학생들은 다양한 표현활동을 제대로 해보지도 못하고, 미술에 흥미를 잃거나 지루한 인상으로 남는 것이 현실이다. 따라서, 연구자는 청소년기 미술수업에서 가장 중요한 중학교 미술시간에 추상표현 작품을 많이 접하고 표현해 봄으로써 익숙할 수 있는 기회를 가질 수 있게 하는 것이 중요하다고 본다. 이에 연구자는 추상미술에 대한 문헌연구를 바탕으로, 중학교 3학년 학생들이 추상미술에 대하여 어떠한 인식을 가지고 있는가를 설문조사 형식으로 조사하여 거기에서 드러난 문제점과 그에 따른 개선방안을 제시 하였다. 설문지 결과에 대한 분석을 통한 학생들의 추상미술 교육에 대한 인식을 조사한 결과 드러난 문제점은 학생들의 미술교과 또는 수업 일반에 대한 선호도나 호응도가 낮다는 점이다. 그 결과, 추상미술에 대한 감상과 경험을 가지고 있으면서도, 더 이상의 호감을 가지기 어렵고 작품에 대한 이해도를 높일 수가 없다. 학생들의 추상미술 수업과 교육에 있어서는, 교과서 활용, 실기교육이 부진하다. 결국, 설문조사를 통하여 응답자 학생들은 전반적으로 추상적 표현 미술에 대한 감상능력과 의지는 가지고 있으면서, 이를 이론적으로 지원받고 향상시킬 수 있는 추상적 표현행위의 기회를 가지지 못하는 것으로 나타나, 기존의 추상미술 교육에 대한 검토를 필요로 한다. 이와 같은 문제점을 해결하고 중학교에서의 추상미술 교육을 개선하기 위한 방안으로 연구자는 미술사 교육, 추상표현을 위한 발상의 지도, 그리고 교과서의 개편이라는 차원에서 제안 하였다. 본 연구는 모두 6개의 장으로 구성된다. 제 1장은 서론으로, 연구의 배경과 목적, 연구과제와 방법으로 짜여진다. 제 2장에서는 추상미술의 이론적 배경을 바탕으로 추상미술의 역사와 특징에 대하여 알아 본 다음 제 3장에서는 미술교육을 하는 목적과 특징에 대해 서술한 후 그 속에서 추상미술 교육의 필요성을 찾고 제4장은 추상표현 미술교육에 대한 학생들의 인식조사 연구로, 먼저, 조사대상과 조사도구(설문지), 조사절차와 기간 그리고 자료처리의 방법을 설명한 다음, 조사결과의 분석과 논의로, 설문지를 통한 응답 결과를 분석한다. 제 5장은 실증분석을 통함으로써 드러난 현행 중학교 미술교육이 추상적 표현을 지도함에 있어 안고 있는 문제점들을 지적하고, 그 개선방안들을 알아본다. 제 6장은 결론으로, 연구의 결과를 요약한다.
A middle school art curriculum shows that the subject of fine art actually has similar or repeated system or content throughout Grade 1, Grade 2 and Grade 3. In reality, the students do not experience various expressive activities properly, losing interest in fine art or receiving the impression tha...
A middle school art curriculum shows that the subject of fine art actually has similar or repeated system or content throughout Grade 1, Grade 2 and Grade 3. In reality, the students do not experience various expressive activities properly, losing interest in fine art or receiving the impression that it is boring. Therefore, the researcher sees that it is important to give them an opportunity of getting accustomed to the works of abstract expression by contacting and expressing them much in the middle school art period, which is most important in the art class of youth. Based on studying the literature on abstract art, herewith, the researcher surveyed in the form of survey research how the students in the third grade of a middle school recognized the art, and presented the problems from the survey and the plans for improving them. Investigating students' awareness of abstract art education through analyzing the findings of the questionnaire revealed the problem that they had a low level of preferring or responding to the subject of fine art or the general of classes. As a result, they could have no longer a friendly feeling toward abstract art and could not heighten the understanding of the works despite their appreciation and experience for the art. Use of textbooks and practical education were inactive in abstract art class and instruction for them. Finally, the survey research showed that the respondents had the ability and will to appreciate abstractly expressed art in general, but could not have opportunities for the act of abstract expression that could be theoretically supported and improved, which requires existing abstract art education to be examined. At the level of art history education, a guidance of ideas for abstract expression, and textbook reorganization the researcher suggested the plans for solving the problems and improving abstract art education in a middle school. The study is composed of six chapters. Chapter 1, Introduction, consists of background and purpose of research with tasks and methods of research. Chapter 2 explored the history and characteristics of abstract art based on the theoretical background of the art. Chapter 3 described the purpose and characteristics of art education and sought the necessity for abstract art education in it. As an investigation into students' awareness of abstractly expressed art education Chapter 4, first of all, explained survey object and survey instrument(questionnaire), survey procedure and survey period, and how to process data. It analyzed and discussed the findings of the survey, and analyzed the results of the response through a questionnaire. Chapter 5 indicated the problems revealed through a positive analysis that current middle school art education has in guiding students in their abstract expression and explored the plans for improving them. Chapter 6, Conclusion, summarized the findings of the study.
A middle school art curriculum shows that the subject of fine art actually has similar or repeated system or content throughout Grade 1, Grade 2 and Grade 3. In reality, the students do not experience various expressive activities properly, losing interest in fine art or receiving the impression that it is boring. Therefore, the researcher sees that it is important to give them an opportunity of getting accustomed to the works of abstract expression by contacting and expressing them much in the middle school art period, which is most important in the art class of youth. Based on studying the literature on abstract art, herewith, the researcher surveyed in the form of survey research how the students in the third grade of a middle school recognized the art, and presented the problems from the survey and the plans for improving them. Investigating students' awareness of abstract art education through analyzing the findings of the questionnaire revealed the problem that they had a low level of preferring or responding to the subject of fine art or the general of classes. As a result, they could have no longer a friendly feeling toward abstract art and could not heighten the understanding of the works despite their appreciation and experience for the art. Use of textbooks and practical education were inactive in abstract art class and instruction for them. Finally, the survey research showed that the respondents had the ability and will to appreciate abstractly expressed art in general, but could not have opportunities for the act of abstract expression that could be theoretically supported and improved, which requires existing abstract art education to be examined. At the level of art history education, a guidance of ideas for abstract expression, and textbook reorganization the researcher suggested the plans for solving the problems and improving abstract art education in a middle school. The study is composed of six chapters. Chapter 1, Introduction, consists of background and purpose of research with tasks and methods of research. Chapter 2 explored the history and characteristics of abstract art based on the theoretical background of the art. Chapter 3 described the purpose and characteristics of art education and sought the necessity for abstract art education in it. As an investigation into students' awareness of abstractly expressed art education Chapter 4, first of all, explained survey object and survey instrument(questionnaire), survey procedure and survey period, and how to process data. It analyzed and discussed the findings of the survey, and analyzed the results of the response through a questionnaire. Chapter 5 indicated the problems revealed through a positive analysis that current middle school art education has in guiding students in their abstract expression and explored the plans for improving them. Chapter 6, Conclusion, summarized the findings of the study.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.