본 논문은 슈만(Robert Schumann : 1810-1856)의 연가곡 「시인의 사랑(Dichterliebe) op. 48」에 관한 연구이다. 이 곡은 하이네(Heinrich Heine : 1797-1856)의 시에 붙여진 16개의 곡으로 제 1~6곡까지는 사랑의 기쁨을 노래하고 제 7~14곡까지는 실연의 아픔을, 마지막 2곡은 지나간 청춘에의 허무한 향수를 그리고 있다. 슈만은 응답없는 사랑, 고통, 비참함에 대한 이 시들을 성악을 위한 친밀한 교향곡으로 표현하였으며 시인의 염원과 경이로움, 그리고 사랑의 풍부함은 그가 마...
본 논문은 슈만(Robert Schumann : 1810-1856)의 연가곡 「시인의 사랑(Dichterliebe) op. 48」에 관한 연구이다. 이 곡은 하이네(Heinrich Heine : 1797-1856)의 시에 붙여진 16개의 곡으로 제 1~6곡까지는 사랑의 기쁨을 노래하고 제 7~14곡까지는 실연의 아픔을, 마지막 2곡은 지나간 청춘에의 허무한 향수를 그리고 있다. 슈만은 응답없는 사랑, 고통, 비참함에 대한 이 시들을 성악을 위한 친밀한 교향곡으로 표현하였으며 시인의 염원과 경이로움, 그리고 사랑의 풍부함은 그가 마침내 자신의 사랑이 보답받지 못한다는 사실을 깨달았을 때 파괴되고 만다. 이 곡은 잃어버린 사랑에 대한 이야기를 암시하는 순서대로 정렬되어 있다. 서로 인접한 두 곡은 친근한 관계조로 연결되어 있는데 가장 강하게 서로를 통합시키는 장치는 마지막 제 16곡의 후주에 제 12곡의 일부를재사용한 점이다. 하지만 이 연가곡은 구조적인 면에서는 각각 자유롭게 쓰여졌고 변화가 풍부하며 형식의 아름다움보다 시의 흐름에 따라 음악적 내용도 그 명암을 같이 하고 있으며 모든 음악적 요소가 각 가곡들 안에서 긴밀하게 통합되어 있다. 또한 피아노 반주부가 종래의 음악적 보조적 개념을 뒤엎고 독자적인 세계를 열어 주었다는데 큰 의의가 있다하겠다. 「시인의 사랑」은 많은 실연의 아픔이 있었음에도 불구하고 새로운 삶에 대한 동경과 확연한 의지를 담고 있는 아름다운 사랑의 노래라고 할 수 있다.
본 논문은 슈만(Robert Schumann : 1810-1856)의 연가곡 「시인의 사랑(Dichterliebe) op. 48」에 관한 연구이다. 이 곡은 하이네(Heinrich Heine : 1797-1856)의 시에 붙여진 16개의 곡으로 제 1~6곡까지는 사랑의 기쁨을 노래하고 제 7~14곡까지는 실연의 아픔을, 마지막 2곡은 지나간 청춘에의 허무한 향수를 그리고 있다. 슈만은 응답없는 사랑, 고통, 비참함에 대한 이 시들을 성악을 위한 친밀한 교향곡으로 표현하였으며 시인의 염원과 경이로움, 그리고 사랑의 풍부함은 그가 마침내 자신의 사랑이 보답받지 못한다는 사실을 깨달았을 때 파괴되고 만다. 이 곡은 잃어버린 사랑에 대한 이야기를 암시하는 순서대로 정렬되어 있다. 서로 인접한 두 곡은 친근한 관계조로 연결되어 있는데 가장 강하게 서로를 통합시키는 장치는 마지막 제 16곡의 후주에 제 12곡의 일부를재사용한 점이다. 하지만 이 연가곡은 구조적인 면에서는 각각 자유롭게 쓰여졌고 변화가 풍부하며 형식의 아름다움보다 시의 흐름에 따라 음악적 내용도 그 명암을 같이 하고 있으며 모든 음악적 요소가 각 가곡들 안에서 긴밀하게 통합되어 있다. 또한 피아노 반주부가 종래의 음악적 보조적 개념을 뒤엎고 독자적인 세계를 열어 주었다는데 큰 의의가 있다하겠다. 「시인의 사랑」은 많은 실연의 아픔이 있었음에도 불구하고 새로운 삶에 대한 동경과 확연한 의지를 담고 있는 아름다운 사랑의 노래라고 할 수 있다.
This thesis is a study on Schumann(Robert Schumann, 1810-1856)'s song cycle「Dichterliebe, op.48」. It is composed of 16 songs written on the poem of Heinrich Heine (1797-1856). From the first to the sixth songs sing a joy of love and from the seventh to the fourteenth sing a bitterness of a broken he...
This thesis is a study on Schumann(Robert Schumann, 1810-1856)'s song cycle「Dichterliebe, op.48」. It is composed of 16 songs written on the poem of Heinrich Heine (1797-1856). From the first to the sixth songs sing a joy of love and from the seventh to the fourteenth sing a bitterness of a broken heart. And the last two songs express the nostalgia for the youth gone by. The poems depict an unanswered love, agony and misery when a hope, wonder and love culminate into a broken heart. Schumann recreated the poems into a symphony for singers. The songs follow the story of lost love and adjacent songs are linked with related keys. The strongest link between songs is that a part of the 12th song is used in the postlude of the 16th song. As a whole, however, each song of 「Dichterliebe, op.48」 is independent in structure and rich in variation. The evolution of story is more weighed than the form of music and all factors of music are closely integrated into it. It also acquires the significance in that the piano accompaniment has developed its own part getting out of the conventional supporting role. 「Dichterliebe, op.48」 can be said to be beautiful songs singing a hope and a resolution for a new life reborn from the scar of lost loves.
This thesis is a study on Schumann(Robert Schumann, 1810-1856)'s song cycle「Dichterliebe, op.48」. It is composed of 16 songs written on the poem of Heinrich Heine (1797-1856). From the first to the sixth songs sing a joy of love and from the seventh to the fourteenth sing a bitterness of a broken heart. And the last two songs express the nostalgia for the youth gone by. The poems depict an unanswered love, agony and misery when a hope, wonder and love culminate into a broken heart. Schumann recreated the poems into a symphony for singers. The songs follow the story of lost love and adjacent songs are linked with related keys. The strongest link between songs is that a part of the 12th song is used in the postlude of the 16th song. As a whole, however, each song of 「Dichterliebe, op.48」 is independent in structure and rich in variation. The evolution of story is more weighed than the form of music and all factors of music are closely integrated into it. It also acquires the significance in that the piano accompaniment has developed its own part getting out of the conventional supporting role. 「Dichterliebe, op.48」 can be said to be beautiful songs singing a hope and a resolution for a new life reborn from the scar of lost loves.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.