현대의 고도로 발달된 매스 커뮤니케이션은 과학문명에 시달리는 대중에게 이성적인 것보다 감성적인 것에 호소한다. 이에 따라 패션 역시 독창적이고 예술적인 표현으로서 간접적인 ‘미적’ 제시로 대중에게 접근해 나아간다. 그러므로 패션 일러스트레이션의 역할과 중요성은 매우 크다고 볼 수 있다. 패션 일러스트레이션은 각 시대의 패션과 더불어 표현방법에 있어 그 시대의 미술사조 및 문화적 요소가 반영되어 발전되어 왔다. 그 가운데 인간의 기본적인 표현 행위의 하나이며, 여러 미술의 모티브가 된 드로잉도 패션 일러스트레이션에 영향을 끼쳐 왔다. 특히 서구사회에 드로잉이 문화의 제반 요소에 고루 흡수되어 패션 일러스트레이션에서도 그 표현 방법적 특징이 나타난다. 본 논문은 ‘드로잉’이 패션 일러스트레이션 분야에 어떻게 이용 되었는지 고찰하였다. 이와 같은 고찰을 위해서 먼저 Ⅱ장에서 드로잉의 이론적 이해를 통해 드로잉의 개념과 특징에 대해 살펴보고, 드로잉의 조형적 요소는 어떤 것이 있는지 알아보았으며, Ⅲ장에서는 패션 일러스트레이션의 이론적 배경으로 패션 일러스트레이션의 개념, 패션 일러스트레이션의 기능, 패션 일러스트레이션의 미술사적 변화, 패션 일러스트레이션의 표현기법에 대해서 알아보았다. 그리고 Ⅳ장에서는 드로잉을 이용한 패션 일러스트레이션의 특징에 대하여 구조의 단순화, 즉흥적 이미지 연출, 과장된 형태, 상징적 의미, 이미지의 대중화를 조사하기 위해 패션 일러스트레이션에 관련된 국내외 서적과 관련된 선행 연구 논문을 참고하여 고찰하였다. 이러한 드로잉을 이용한 패션 일러스트레이션의 특징을 살펴본바, 첫째는 구조의 단순화 경향이다. 패션일러스트레이션에 있어서는 인체의 불필요한 부분과 무의미한 부분을 생략함으로서 복식의 특징 및 이미지를 명확하게 전달하였다. 둘째, 빠르게 변화하는 시대적 배경 속에서 드로잉은 심리적 에너지를 스피드라는 개념 속에 즉흥적으로 표현한다. 이에 더불어 패션 일러스트레이션에서는 인체의 움직임, 속도감을 같이 표현한다. 셋째, 패션 일러스트레이션과 드로잉에 보이는 인체는 작가의 의지대로 생략, 반복, 위치나 방향의 전환, 부분의 모순 된 결합 등을 통해 과장된 비현실적 형상으로도 나타난다. 이는 강렬한 시각적 효과를 얻으려는 작가의 의도가 표출된다. 넷째, 상징적 표현은 상징적 도상들과 기호로 작가의 내면세계를 표출함으로써 현대 사회의 중요한 커뮤니케이션적인 요소를 가진다. 다섯째, 이미지의 대중화는 개성 있는 패션 포즈나 우스꽝스러운 표정, 유머러스한 작품내용 등에서 나타난다. 이는 작가가 표현하고자 하는 암시적 메시지를 내포하여 대중들에게 전달한다. 이와 같이 인간의 기본적 드로잉 행위는 각 문화적 요소에 많은 영향을 끼쳤다. 순수 화가들이 작가의 의지대로 인체를 분해, 왜곡, 재구성했을 때 패션 일러스트레이션에서는 전통적인 인체미를 고집해 왔다. 예술가는 의식적, 무의식적으로 자신이 속해 있는 시대의 성격과 가치에 형식을 부여해 주고, 반대로 시대는 예술가를 형성해 준다고 할 수 있다. 그러므로 패션 일러스트레이터도 그 시대의 문화적 요소를 잘 파악하고 작품 속에 적극 활용함으로써 시대성을 반영하여 대중과 공감하는 작품을 발표해야 한다. 본 연구의 계기로 드로잉에 대한 조형적 요소와 특성을 패션 일러스트레이션에 응용하여 더욱더 창조적이고 다양한 패션 일러스트레이션이 제작되어 패션 일러스트레이션의 발전과 더불어 예술적 가치가 높아지기를 기대한다.
현대의 고도로 발달된 매스 커뮤니케이션은 과학문명에 시달리는 대중에게 이성적인 것보다 감성적인 것에 호소한다. 이에 따라 패션 역시 독창적이고 예술적인 표현으로서 간접적인 ‘미적’ 제시로 대중에게 접근해 나아간다. 그러므로 패션 일러스트레이션의 역할과 중요성은 매우 크다고 볼 수 있다. 패션 일러스트레이션은 각 시대의 패션과 더불어 표현방법에 있어 그 시대의 미술사조 및 문화적 요소가 반영되어 발전되어 왔다. 그 가운데 인간의 기본적인 표현 행위의 하나이며, 여러 미술의 모티브가 된 드로잉도 패션 일러스트레이션에 영향을 끼쳐 왔다. 특히 서구사회에 드로잉이 문화의 제반 요소에 고루 흡수되어 패션 일러스트레이션에서도 그 표현 방법적 특징이 나타난다. 본 논문은 ‘드로잉’이 패션 일러스트레이션 분야에 어떻게 이용 되었는지 고찰하였다. 이와 같은 고찰을 위해서 먼저 Ⅱ장에서 드로잉의 이론적 이해를 통해 드로잉의 개념과 특징에 대해 살펴보고, 드로잉의 조형적 요소는 어떤 것이 있는지 알아보았으며, Ⅲ장에서는 패션 일러스트레이션의 이론적 배경으로 패션 일러스트레이션의 개념, 패션 일러스트레이션의 기능, 패션 일러스트레이션의 미술사적 변화, 패션 일러스트레이션의 표현기법에 대해서 알아보았다. 그리고 Ⅳ장에서는 드로잉을 이용한 패션 일러스트레이션의 특징에 대하여 구조의 단순화, 즉흥적 이미지 연출, 과장된 형태, 상징적 의미, 이미지의 대중화를 조사하기 위해 패션 일러스트레이션에 관련된 국내외 서적과 관련된 선행 연구 논문을 참고하여 고찰하였다. 이러한 드로잉을 이용한 패션 일러스트레이션의 특징을 살펴본바, 첫째는 구조의 단순화 경향이다. 패션일러스트레이션에 있어서는 인체의 불필요한 부분과 무의미한 부분을 생략함으로서 복식의 특징 및 이미지를 명확하게 전달하였다. 둘째, 빠르게 변화하는 시대적 배경 속에서 드로잉은 심리적 에너지를 스피드라는 개념 속에 즉흥적으로 표현한다. 이에 더불어 패션 일러스트레이션에서는 인체의 움직임, 속도감을 같이 표현한다. 셋째, 패션 일러스트레이션과 드로잉에 보이는 인체는 작가의 의지대로 생략, 반복, 위치나 방향의 전환, 부분의 모순 된 결합 등을 통해 과장된 비현실적 형상으로도 나타난다. 이는 강렬한 시각적 효과를 얻으려는 작가의 의도가 표출된다. 넷째, 상징적 표현은 상징적 도상들과 기호로 작가의 내면세계를 표출함으로써 현대 사회의 중요한 커뮤니케이션적인 요소를 가진다. 다섯째, 이미지의 대중화는 개성 있는 패션 포즈나 우스꽝스러운 표정, 유머러스한 작품내용 등에서 나타난다. 이는 작가가 표현하고자 하는 암시적 메시지를 내포하여 대중들에게 전달한다. 이와 같이 인간의 기본적 드로잉 행위는 각 문화적 요소에 많은 영향을 끼쳤다. 순수 화가들이 작가의 의지대로 인체를 분해, 왜곡, 재구성했을 때 패션 일러스트레이션에서는 전통적인 인체미를 고집해 왔다. 예술가는 의식적, 무의식적으로 자신이 속해 있는 시대의 성격과 가치에 형식을 부여해 주고, 반대로 시대는 예술가를 형성해 준다고 할 수 있다. 그러므로 패션 일러스트레이터도 그 시대의 문화적 요소를 잘 파악하고 작품 속에 적극 활용함으로써 시대성을 반영하여 대중과 공감하는 작품을 발표해야 한다. 본 연구의 계기로 드로잉에 대한 조형적 요소와 특성을 패션 일러스트레이션에 응용하여 더욱더 창조적이고 다양한 패션 일러스트레이션이 제작되어 패션 일러스트레이션의 발전과 더불어 예술적 가치가 높아지기를 기대한다.
In a modern society, highly developed mass communications resort to the sensibilities of the public who have been annoyed by science and civilization. In line with this trend, fashion is also approaching the public as an indirect presentation of aesthetics with creative and artistic expressions. In ...
In a modern society, highly developed mass communications resort to the sensibilities of the public who have been annoyed by science and civilization. In line with this trend, fashion is also approaching the public as an indirect presentation of aesthetics with creative and artistic expressions. In this sense, the significance of fashion illustration is considered magnificent. Fashion illustration as well as fashion has developed, reflecting cultural factors and art trends of the era in its expression technique. Drawing has an effect on fashion illustration, which has been one of the fundamental expression acts of human beings, and become motifs in various arts. In a western society, particularly, drawing has been absorbed in every corner of culture that it had an impact on fashion illustration with its peculiarity in expression techniques. This paper examined how drawing was used in the sector of fashion illustration. In chapter II, the concept and characteristics of drawing were theoretically examined, and its formative factors were also covered. In chapter III, the theoretical background of fashion illustration was explained, and its functions, expression techniques, and changes in art history were looked in. In chapter IV, structural simplification, impromptu image production, exaggerated forms, symbolic implications, and popularized images of fashion illustration using drawing were examined with reference to prior research papers and books at home and abroad. The findings are as follows: First, there is a simplification of structure. In fashion illustration using drawing, unnecessary and meaningless parts of a human body were left out that the image and characteristics of dress were delivered in a clear and succinct way. Second, drawing expresses psychological energy spontaneously in the concept of speed in a rapidly changing time. In addition, fashion illustration conveys the movement and speed of a human bodyat the same time. Third, the human body in fashion illustration and drawing is portrayed as an exaggerated and unrealistic figure by artists through omission, repetition, changes in position and direction, and contradictory combination of parts. This is the artist’s intention of getting a strong visual effect. Fourth, symbolic expression plays an important communicative role in a modern society by expressing the inner world of the artist with symbolic icons and signs. Fifth, popularized images are presented in idiosyncratic fashion poses, ludicrous facial expression, and humors in works. It connotes what the artist wants to say and delivers it to the public. As such, the basic act of drawing by human beings affected many cultural factors. While pure artists disintegrate, distort, and reconstruct human bodies as they wish, in fashion illustration, traditional beauty of a human body has been persistently pursued. Consciously or unconsciously, artists give formality to the character and values of his/her era. On the other hand, the era identifies artists. Therefore, fashion illustrators should publish works for which the public can have sympathy, by properly understanding cultures of the era and reflecting the era on their works I expect this study to be a momentum to produce various creative fashionillustration works, applying to fashion illustration drawing and formative factors and characteristics. And I hope that fashion illustration would develop its artistic values to a higher level.
In a modern society, highly developed mass communications resort to the sensibilities of the public who have been annoyed by science and civilization. In line with this trend, fashion is also approaching the public as an indirect presentation of aesthetics with creative and artistic expressions. In this sense, the significance of fashion illustration is considered magnificent. Fashion illustration as well as fashion has developed, reflecting cultural factors and art trends of the era in its expression technique. Drawing has an effect on fashion illustration, which has been one of the fundamental expression acts of human beings, and become motifs in various arts. In a western society, particularly, drawing has been absorbed in every corner of culture that it had an impact on fashion illustration with its peculiarity in expression techniques. This paper examined how drawing was used in the sector of fashion illustration. In chapter II, the concept and characteristics of drawing were theoretically examined, and its formative factors were also covered. In chapter III, the theoretical background of fashion illustration was explained, and its functions, expression techniques, and changes in art history were looked in. In chapter IV, structural simplification, impromptu image production, exaggerated forms, symbolic implications, and popularized images of fashion illustration using drawing were examined with reference to prior research papers and books at home and abroad. The findings are as follows: First, there is a simplification of structure. In fashion illustration using drawing, unnecessary and meaningless parts of a human body were left out that the image and characteristics of dress were delivered in a clear and succinct way. Second, drawing expresses psychological energy spontaneously in the concept of speed in a rapidly changing time. In addition, fashion illustration conveys the movement and speed of a human bodyat the same time. Third, the human body in fashion illustration and drawing is portrayed as an exaggerated and unrealistic figure by artists through omission, repetition, changes in position and direction, and contradictory combination of parts. This is the artist’s intention of getting a strong visual effect. Fourth, symbolic expression plays an important communicative role in a modern society by expressing the inner world of the artist with symbolic icons and signs. Fifth, popularized images are presented in idiosyncratic fashion poses, ludicrous facial expression, and humors in works. It connotes what the artist wants to say and delivers it to the public. As such, the basic act of drawing by human beings affected many cultural factors. While pure artists disintegrate, distort, and reconstruct human bodies as they wish, in fashion illustration, traditional beauty of a human body has been persistently pursued. Consciously or unconsciously, artists give formality to the character and values of his/her era. On the other hand, the era identifies artists. Therefore, fashion illustrators should publish works for which the public can have sympathy, by properly understanding cultures of the era and reflecting the era on their works I expect this study to be a momentum to produce various creative fashionillustration works, applying to fashion illustration drawing and formative factors and characteristics. And I hope that fashion illustration would develop its artistic values to a higher level.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.