다자간 국제회의 안전활동의 효율성 제고에 관한 연구 (A) Study on the Improvement of the Effectiveness of Safety Activity for the International Conference among Several Countries원문보기
이 연구는 우리나라에서 개최된 바 있는 APEC 및 ASEM회의의 안전활동에 참여한 경험이 있는 경찰과 군, 국정원, 소방청 직원을 대상으로 설문을 실시하고 설문의 조사결과 분석을 통해 다자간 국제회의의 안전활동에 대한 제고방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 2005년 APEC과 2000년 ASEM의 안전활동 단계별 문제점을 도출하고 각 문제항목별 문제 인식정도 및 개선가능성 인식정도를 행사에 직접 참여했던 경험자를 대상으로 델파이방법을 통해 분석하였다. 또한 이를 위해 각 안전기관별로 선정된 전문가 패널 5명을 대상으로 1:1 심층 면담을 통해 각 문제 영역별 제고방안을 제시하였다. 통계분석은 우선 각 문제항목별 문제 인식정도와 개선가능성 인식정도에 대한 Spearman의 순위상관분석을 수행하였으며, 항목별 문제인식 ...
이 연구는 우리나라에서 개최된 바 있는 APEC 및 ASEM회의의 안전활동에 참여한 경험이 있는 경찰과 군, 국정원, 소방청 직원을 대상으로 설문을 실시하고 설문의 조사결과 분석을 통해 다자간 국제회의의 안전활동에 대한 제고방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 2005년 APEC과 2000년 ASEM의 안전활동 단계별 문제점을 도출하고 각 문제항목별 문제 인식정도 및 개선가능성 인식정도를 행사에 직접 참여했던 경험자를 대상으로 델파이방법을 통해 분석하였다. 또한 이를 위해 각 안전기관별로 선정된 전문가 패널 5명을 대상으로 1:1 심층 면담을 통해 각 문제 영역별 제고방안을 제시하였다. 통계분석은 우선 각 문제항목별 문제 인식정도와 개선가능성 인식정도에 대한 Spearman의 순위상관분석을 수행하였으며, 항목별 문제인식 차이분석과 개선가능성 차이분석을 위하여 짝진 표본 t 검정(paired sample t-test)을 실시하였다. 기관별 인식정도 차이분석은 일원변량분석(ANOVA)을 실시하였으며, 자료처리 및 통계분석을 위해 EXCEL과 SPSS 13을 이용하였다. 이상의 과정을 통해 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 안전활동 4단계 중 사전준비단계는 4개 중분류 총 17개 항목으로 구분하였으며, 현장활동단계는 14개 중분류 총 80개 세부항목, 실시단계는 4개 중분류 총 15개 항목, 평가 및 수정단계는 2개 중분류 총 6개 세부항목으로 구분하였다. 둘째, 118개 항목 중에서 문제 인식정도는 5개 항목을 제외한 113개 항목(95.8%)에 대하여 "문제가 보통이다"이상으로 나타나 설문에 참여한 전문가들의 문제 인식 정도는 상당히 높은 편이라고 할 수 있다. 개선가능성 인식정도도 113개 항목(95.8%)에 대하여 개선가능성이 있는 것으로 나타나 상당히 긍정적이라고 할 수 있다. 문제 인식정도와 개선가능성 인식정도에 대한 순위상관계수는 -0.678(유의도=0.000)로 음의 상관관계가 있었다. 셋째, 각 안전기관별 문제 인식정도 및 개선가능성 인식정도 차이분석 결과는 문제인식부문에서는 53개 항목이, 개선가능성 인식부문에서는 42개 항목이 각각 유의수준 0.05하에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 문제 인식정도에서 통계적으로 유의한 차이는 사전준비단계(평균 3.4503)가 가장 높은 문제 인식정도를 보이는 것으로 나타났으며, 다음으로 평가 및 수정단계(평균 3.3170), 현장활동단계(평균 3.3158), 실시단계(평균 3.2943) 순으로 나타났다. 개선가능성 인식정도는 현장활동단계(평균 3.3063), 실시단계(평균 3.2676), 사전 준비단계(3.2526), 평가 및 수정단계(평균 3.1756)순으로 나타났다. 설문에 대한 분석결과 및 안전전문가의 의견을 바탕으로 다음과 같은 몇 가지 제고방안을 제시할 수 있다. 첫째, 제 안전기관간의 형평성있는 예산편성과 사용은 안전활동 업무의 내실을 다지는데 필수적인 요소라 할 수 있다. 둘째, 인력소요가 많은 국제회의의 경우 행사가 임박하면 안전인력을 추가적으로 조정하는 문제가 발생하는 등 여러 가지 갈등요소가 수반되므로 안전기관별로 사전에 충분한 협의와 검토를 통해 정확한 인력수요를 산출하는 것이 중요하다. 셋째, 폭발물 탐지업무를 위해 전문성이 확보된 인력을 선발하는 것도 중요하지만 유관기관인 소방, 한국전력, 가스안전공사, 엘리베이터회사 등과 합동반을 구성하여 주요 취약시설에 대한 점검을 동시에 병행할 수 있어야 한다. 넷째, 화재 및 재해, 재난에 대한 소방업무의 중요성에 비해 현실적인 지원시스템이 부족한 실정이므로 소방업무의 효율화를 위하여 업무에 적합한 예산 편성과 전기, 가스 등과 같이 위험물을 취급하는 회사와 유기적인 협조체제가 이루어지고 통합조정권이 확보될 수 있도록 정책적인 배려가 필요하다. 다섯째, 경험적 요소가 중요한 것으로 인식되는 안전업무의 특성상 안전인력의 전문적인 관리가 필요하며, 국제회의 안전활동 유경험자를 안전기관별, 기능별, 주특기별로 데이터베이스화하여 차후 행사에 활용할 수 있도록 관리하여야 한다.
이 연구는 우리나라에서 개최된 바 있는 APEC 및 ASEM회의의 안전활동에 참여한 경험이 있는 경찰과 군, 국정원, 소방청 직원을 대상으로 설문을 실시하고 설문의 조사결과 분석을 통해 다자간 국제회의의 안전활동에 대한 제고방안을 제시하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 2005년 APEC과 2000년 ASEM의 안전활동 단계별 문제점을 도출하고 각 문제항목별 문제 인식정도 및 개선가능성 인식정도를 행사에 직접 참여했던 경험자를 대상으로 델파이방법을 통해 분석하였다. 또한 이를 위해 각 안전기관별로 선정된 전문가 패널 5명을 대상으로 1:1 심층 면담을 통해 각 문제 영역별 제고방안을 제시하였다. 통계분석은 우선 각 문제항목별 문제 인식정도와 개선가능성 인식정도에 대한 Spearman의 순위상관분석을 수행하였으며, 항목별 문제인식 차이분석과 개선가능성 차이분석을 위하여 짝진 표본 t 검정(paired sample t-test)을 실시하였다. 기관별 인식정도 차이분석은 일원변량분석(ANOVA)을 실시하였으며, 자료처리 및 통계분석을 위해 EXCEL과 SPSS 13을 이용하였다. 이상의 과정을 통해 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 안전활동 4단계 중 사전준비단계는 4개 중분류 총 17개 항목으로 구분하였으며, 현장활동단계는 14개 중분류 총 80개 세부항목, 실시단계는 4개 중분류 총 15개 항목, 평가 및 수정단계는 2개 중분류 총 6개 세부항목으로 구분하였다. 둘째, 118개 항목 중에서 문제 인식정도는 5개 항목을 제외한 113개 항목(95.8%)에 대하여 "문제가 보통이다"이상으로 나타나 설문에 참여한 전문가들의 문제 인식 정도는 상당히 높은 편이라고 할 수 있다. 개선가능성 인식정도도 113개 항목(95.8%)에 대하여 개선가능성이 있는 것으로 나타나 상당히 긍정적이라고 할 수 있다. 문제 인식정도와 개선가능성 인식정도에 대한 순위상관계수는 -0.678(유의도=0.000)로 음의 상관관계가 있었다. 셋째, 각 안전기관별 문제 인식정도 및 개선가능성 인식정도 차이분석 결과는 문제인식부문에서는 53개 항목이, 개선가능성 인식부문에서는 42개 항목이 각각 유의수준 0.05하에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 문제 인식정도에서 통계적으로 유의한 차이는 사전준비단계(평균 3.4503)가 가장 높은 문제 인식정도를 보이는 것으로 나타났으며, 다음으로 평가 및 수정단계(평균 3.3170), 현장활동단계(평균 3.3158), 실시단계(평균 3.2943) 순으로 나타났다. 개선가능성 인식정도는 현장활동단계(평균 3.3063), 실시단계(평균 3.2676), 사전 준비단계(3.2526), 평가 및 수정단계(평균 3.1756)순으로 나타났다. 설문에 대한 분석결과 및 안전전문가의 의견을 바탕으로 다음과 같은 몇 가지 제고방안을 제시할 수 있다. 첫째, 제 안전기관간의 형평성있는 예산편성과 사용은 안전활동 업무의 내실을 다지는데 필수적인 요소라 할 수 있다. 둘째, 인력소요가 많은 국제회의의 경우 행사가 임박하면 안전인력을 추가적으로 조정하는 문제가 발생하는 등 여러 가지 갈등요소가 수반되므로 안전기관별로 사전에 충분한 협의와 검토를 통해 정확한 인력수요를 산출하는 것이 중요하다. 셋째, 폭발물 탐지업무를 위해 전문성이 확보된 인력을 선발하는 것도 중요하지만 유관기관인 소방, 한국전력, 가스안전공사, 엘리베이터회사 등과 합동반을 구성하여 주요 취약시설에 대한 점검을 동시에 병행할 수 있어야 한다. 넷째, 화재 및 재해, 재난에 대한 소방업무의 중요성에 비해 현실적인 지원시스템이 부족한 실정이므로 소방업무의 효율화를 위하여 업무에 적합한 예산 편성과 전기, 가스 등과 같이 위험물을 취급하는 회사와 유기적인 협조체제가 이루어지고 통합조정권이 확보될 수 있도록 정책적인 배려가 필요하다. 다섯째, 경험적 요소가 중요한 것으로 인식되는 안전업무의 특성상 안전인력의 전문적인 관리가 필요하며, 국제회의 안전활동 유경험자를 안전기관별, 기능별, 주특기별로 데이터베이스화하여 차후 행사에 활용할 수 있도록 관리하여야 한다.
This study's purpose is to present the improvement of effectiveness of security activity for international conference through the analyzing the resurt survey and I made up questions to on the members of the police, military, fire fighter and National Intelligence Service who have experienced securit...
This study's purpose is to present the improvement of effectiveness of security activity for international conference through the analyzing the resurt survey and I made up questions to on the members of the police, military, fire fighter and National Intelligence Service who have experienced security activity in APEC and ASEM that had been held in Korea. For this study, controversial point which was found in each stage of security activity during APEC of 2005 and ASEM of 2000 was checked. And recognition about possible problem and possibility of improvement on each item of question was analyzed by Delphi Method. Also interviews with 5 security experts selected from each security agency were conducted to present improvement in each part of problem. Spearman Rank Correlation Analysis on recognition about potential problem and possibility of improvement in each item of question was conducted for the analysis of statistics. And Paired Sample t-test was also conducted to analyze the difference between recognition about possible problem and possibility of improvement in each item of question. ANOVA was used to analyze the difference of recognition among security agencies and EXCEL and SPSS 13 were used for the analysis of data of statistics. The study result is as follows; First, security activity was classified into four stages; preparatory stage including l7items of question in 4parts, activity stage including 80items of question in l4parts, enforcement stage including l5items of question in l5parts and evaluation stage including 6items of question in 2parts. Second, 113items(95.8%) of 118items show that "there are normal problems" in recognition about potential problem, but there is no item of question that shows "there is little controversial point" or "there is no controversial point at all", this figure shows that recognition in potential problem is high. The 113items(95.8%) of 118items show that "there is room for improvement, this figure shows that recognition about possibility of improvement is very positive. Rank Correlation Coefficient on the recognition about possible problem and possibility of improvement is -0.678(significance=0.000), showing negative correlation. Third, the analysis of difference between recognition about possible problem and possibility of improvement by security agencies shows that 53items of question in recognition part about possible problem and 42items of question in recognition part about possibility of improvement are checked as "there is significant difference under 0.05 of significance level". Forth, the significant difference in recognition part about possible problem shows highest fri preparatory stage(mean:3.4503), followed by evaluation stage(mean3.3170), activity stage(mean:3.3158) and enforcement stage (mean:3.2943). The possibility of improvement shows the highest in activity stage (mean:3.3063), followed by enforcement stage(mean:3.2676), preparatory stage(mean: 3.2526) and evaluation stage(mean:3.1756). From the analysis of survey and opinion of security expert, Some improvements for effective security activity could be presented as follows; First, the balanced formation and use of security budget among security agencies are essential factors for the security activity. Second, the satisfactory cooperation among security agencies is needed to prevent possible problem such as additional coordination of security manpower and disagreement, prior to enforcement of security activity. Third, the selection of explosive detection expert is important, also the important facilities should be operated together with fire fighter, electric company, gas safety cooperation, elevator company and others. Forth, the support system to fire-fighting is insufficient in comparison with the importance of its function, so appropriate budget formation and political concern are needed to get coordination and cooperation system among companys that handle dangerous thing such as gas and electric energy. Fifth, the effective management of security manpower is important, also encouragement and concern for security manpower are needed. The drawing-up a data-base on person who have experienced security activity is needed, because security job requires experience. The Data-base should be classified by security agency, their function and their duty for efficient management of experienced security manpower for next security activity.
This study's purpose is to present the improvement of effectiveness of security activity for international conference through the analyzing the resurt survey and I made up questions to on the members of the police, military, fire fighter and National Intelligence Service who have experienced security activity in APEC and ASEM that had been held in Korea. For this study, controversial point which was found in each stage of security activity during APEC of 2005 and ASEM of 2000 was checked. And recognition about possible problem and possibility of improvement on each item of question was analyzed by Delphi Method. Also interviews with 5 security experts selected from each security agency were conducted to present improvement in each part of problem. Spearman Rank Correlation Analysis on recognition about potential problem and possibility of improvement in each item of question was conducted for the analysis of statistics. And Paired Sample t-test was also conducted to analyze the difference between recognition about possible problem and possibility of improvement in each item of question. ANOVA was used to analyze the difference of recognition among security agencies and EXCEL and SPSS 13 were used for the analysis of data of statistics. The study result is as follows; First, security activity was classified into four stages; preparatory stage including l7items of question in 4parts, activity stage including 80items of question in l4parts, enforcement stage including l5items of question in l5parts and evaluation stage including 6items of question in 2parts. Second, 113items(95.8%) of 118items show that "there are normal problems" in recognition about potential problem, but there is no item of question that shows "there is little controversial point" or "there is no controversial point at all", this figure shows that recognition in potential problem is high. The 113items(95.8%) of 118items show that "there is room for improvement, this figure shows that recognition about possibility of improvement is very positive. Rank Correlation Coefficient on the recognition about possible problem and possibility of improvement is -0.678(significance=0.000), showing negative correlation. Third, the analysis of difference between recognition about possible problem and possibility of improvement by security agencies shows that 53items of question in recognition part about possible problem and 42items of question in recognition part about possibility of improvement are checked as "there is significant difference under 0.05 of significance level". Forth, the significant difference in recognition part about possible problem shows highest fri preparatory stage(mean:3.4503), followed by evaluation stage(mean3.3170), activity stage(mean:3.3158) and enforcement stage (mean:3.2943). The possibility of improvement shows the highest in activity stage (mean:3.3063), followed by enforcement stage(mean:3.2676), preparatory stage(mean: 3.2526) and evaluation stage(mean:3.1756). From the analysis of survey and opinion of security expert, Some improvements for effective security activity could be presented as follows; First, the balanced formation and use of security budget among security agencies are essential factors for the security activity. Second, the satisfactory cooperation among security agencies is needed to prevent possible problem such as additional coordination of security manpower and disagreement, prior to enforcement of security activity. Third, the selection of explosive detection expert is important, also the important facilities should be operated together with fire fighter, electric company, gas safety cooperation, elevator company and others. Forth, the support system to fire-fighting is insufficient in comparison with the importance of its function, so appropriate budget formation and political concern are needed to get coordination and cooperation system among companys that handle dangerous thing such as gas and electric energy. Fifth, the effective management of security manpower is important, also encouragement and concern for security manpower are needed. The drawing-up a data-base on person who have experienced security activity is needed, because security job requires experience. The Data-base should be classified by security agency, their function and their duty for efficient management of experienced security manpower for next security activity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.