본 연구는 유치원 건축의 안전성과 편리성 그리고, 쾌적성의 실태를 파악하고, 이에 근거하여 유아들을 위한 바람직한 유치원 건축이 이루어지기 위한 고려사항을 제언하고자, 현재 D광역시에서 운영되고 있는 국·공립 유치원 15곳과 사립 유치원 15곳의 안전성, 편리성, 쾌적성의 실태를 조사하였다. 안전성, 편리성, 쾌적성을 파악하기 위한 조사 도구는 원장, 원감, 교사, 교수, 장학사 등 유아교육전문가의 검토를 거쳐 수정·보완하였는데 안전성을 알아보기 위한 항목 21개, 편리성을 알아보기 위한 항목 23개, 쾌적성을 알아보기 위한 항목...
본 연구는 유치원 건축의 안전성과 편리성 그리고, 쾌적성의 실태를 파악하고, 이에 근거하여 유아들을 위한 바람직한 유치원 건축이 이루어지기 위한 고려사항을 제언하고자, 현재 D광역시에서 운영되고 있는 국·공립 유치원 15곳과 사립 유치원 15곳의 안전성, 편리성, 쾌적성의 실태를 조사하였다. 안전성, 편리성, 쾌적성을 파악하기 위한 조사 도구는 원장, 원감, 교사, 교수, 장학사 등 유아교육전문가의 검토를 거쳐 수정·보완하였는데 안전성을 알아보기 위한 항목 21개, 편리성을 알아보기 위한 항목 23개, 쾌적성을 알아보기 위한 항목 22개로 구성하였으며 연구자가 유치원을 직접 방문하여 줄자, 소음계, 조도계 등을 이용하여 조사를 하고, 사진촬영을 하였다. 연구 결과의 예를 보면, 안전성에 있어서는 화재시 2층 이상의 교실에서 유아들이 비상 탈출할 수 있는 시설이 전무하였으며, 교실문과 현관문의 손가락 끼임 방지 장치는 13%와 40%에 불과하였고, 계단 옆 난간의 유아용 손잡이 설치는 6%뿐이었다. 편리성에 있어서는 교실문의 손잡이가 유아들의 손 높이에 적절한 곳은 전무(0%)하였으며 교실과 화장실에 설치되어 있는 세면대의 높이 및 수도꼭지와 유아와의 거리가 적절한 곳도 전무(0%)하였다. 그리고 유아용 식당이 설치되어 있는 곳은 23%에 불과하였다. 쾌적성에 있어서는 교실 창문 높이가 유아들이 눈높이 이하인 곳은 13%에 불과하였으며, 교실의 조도가 적절한 곳은 47% 정도였다. 복도에 난방 시설이 되어있는 곳은 57% 뿐이었고 교실에 방충망이 설치된 곳은 33%에 불과하였다.
본 연구는 유치원 건축의 안전성과 편리성 그리고, 쾌적성의 실태를 파악하고, 이에 근거하여 유아들을 위한 바람직한 유치원 건축이 이루어지기 위한 고려사항을 제언하고자, 현재 D광역시에서 운영되고 있는 국·공립 유치원 15곳과 사립 유치원 15곳의 안전성, 편리성, 쾌적성의 실태를 조사하였다. 안전성, 편리성, 쾌적성을 파악하기 위한 조사 도구는 원장, 원감, 교사, 교수, 장학사 등 유아교육전문가의 검토를 거쳐 수정·보완하였는데 안전성을 알아보기 위한 항목 21개, 편리성을 알아보기 위한 항목 23개, 쾌적성을 알아보기 위한 항목 22개로 구성하였으며 연구자가 유치원을 직접 방문하여 줄자, 소음계, 조도계 등을 이용하여 조사를 하고, 사진촬영을 하였다. 연구 결과의 예를 보면, 안전성에 있어서는 화재시 2층 이상의 교실에서 유아들이 비상 탈출할 수 있는 시설이 전무하였으며, 교실문과 현관문의 손가락 끼임 방지 장치는 13%와 40%에 불과하였고, 계단 옆 난간의 유아용 손잡이 설치는 6%뿐이었다. 편리성에 있어서는 교실문의 손잡이가 유아들의 손 높이에 적절한 곳은 전무(0%)하였으며 교실과 화장실에 설치되어 있는 세면대의 높이 및 수도꼭지와 유아와의 거리가 적절한 곳도 전무(0%)하였다. 그리고 유아용 식당이 설치되어 있는 곳은 23%에 불과하였다. 쾌적성에 있어서는 교실 창문 높이가 유아들이 눈높이 이하인 곳은 13%에 불과하였으며, 교실의 조도가 적절한 곳은 47% 정도였다. 복도에 난방 시설이 되어있는 곳은 57% 뿐이었고 교실에 방충망이 설치된 곳은 33%에 불과하였다.
The purpose of this study was to analyze the actual conditions of the kindergarten structure focusing on safety, convenience, and comfort to suggest consideration of desirable kindergarten construction. The subjects of this study were 15 public kindergartens and 15 private kindergartens in D provinc...
The purpose of this study was to analyze the actual conditions of the kindergarten structure focusing on safety, convenience, and comfort to suggest consideration of desirable kindergarten construction. The subjects of this study were 15 public kindergartens and 15 private kindergartens in D province. The instrument was developed by the investigator and a pilot test of the instrument was approved by specialists of early childhood education who were kindergarten principals and vice-principals, teaching staffs, professors and supervisors. The instrument contained three different sections: (1) Safety (21 items), (2) Convenience (23 items), and (3) Comfort (22 items). Based on instrument the investigators visited kindergartens to examine condition of kindergarten structure utilized an illuminometer and a sound level meter. The results of this study on safety of kindergarten showed no kindergarten set up with a fire escape facility which is able to escape directly from above a two-story classroom. 13% of kindergartens’ classroom door fit up with protection strips to prevent child finger door trapping accidents and 40% of kindergarten’s gate door fit with protection strips. Also, only 6% of kindergartens’ staircase set up with a children handle. The results of this study on convenience of kindergarten showed no kindergarten’s classroom door was appropriate for child’s height and no kindergarten’s washstand in the classroom and restroom was suitable for child’s height. Also, 23% of kindergartens set up with child’s lunch room. The results of this study on comfort of kindergarten showed 13% of kindergartens set up with appropriate height of classroom window for child’s height. 47% of kindergartens’classroom luminous intensity was suitable. 57% of kindergartens set up with heating system in the hallway and only 33% of kindergartens fit up with a mosquito net.
The purpose of this study was to analyze the actual conditions of the kindergarten structure focusing on safety, convenience, and comfort to suggest consideration of desirable kindergarten construction. The subjects of this study were 15 public kindergartens and 15 private kindergartens in D province. The instrument was developed by the investigator and a pilot test of the instrument was approved by specialists of early childhood education who were kindergarten principals and vice-principals, teaching staffs, professors and supervisors. The instrument contained three different sections: (1) Safety (21 items), (2) Convenience (23 items), and (3) Comfort (22 items). Based on instrument the investigators visited kindergartens to examine condition of kindergarten structure utilized an illuminometer and a sound level meter. The results of this study on safety of kindergarten showed no kindergarten set up with a fire escape facility which is able to escape directly from above a two-story classroom. 13% of kindergartens’ classroom door fit up with protection strips to prevent child finger door trapping accidents and 40% of kindergarten’s gate door fit with protection strips. Also, only 6% of kindergartens’ staircase set up with a children handle. The results of this study on convenience of kindergarten showed no kindergarten’s classroom door was appropriate for child’s height and no kindergarten’s washstand in the classroom and restroom was suitable for child’s height. Also, 23% of kindergartens set up with child’s lunch room. The results of this study on comfort of kindergarten showed 13% of kindergartens set up with appropriate height of classroom window for child’s height. 47% of kindergartens’classroom luminous intensity was suitable. 57% of kindergartens set up with heating system in the hallway and only 33% of kindergartens fit up with a mosquito net.
주제어
#유치원 건축 Kindergarten Structure
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