전세계적으로 산업사회의 등장과 함께 더불어 대두되기 시작한 지금의 공교육제도는 의무교육제도의 성립, 무상교육제도의 실시, 교육의 종교적·정치적 중립성의 확보 등으로 각 나라에서 대중교육체제로 확실히 자리를 잡아가면서 대중들에게 교육기회를 균등히 제공하는 것을 그 이념적 기초로 삼아왔다. 따라서 공교육이 사회의 발전을 가져올 뿐 아니라 사회의 평등에도 크게 기여할 것이라 믿어졌다. 그러나 신자유주의가 다국적 자본의 이데올로기로서 민주주의와 인권을 희생시킨다는 것의 우려와 영미에서 신자유주의가 등장하였던 토대와 한국의 토대가 동일하지...
전세계적으로 산업사회의 등장과 함께 더불어 대두되기 시작한 지금의 공교육제도는 의무교육제도의 성립, 무상교육제도의 실시, 교육의 종교적·정치적 중립성의 확보 등으로 각 나라에서 대중교육체제로 확실히 자리를 잡아가면서 대중들에게 교육기회를 균등히 제공하는 것을 그 이념적 기초로 삼아왔다. 따라서 공교육이 사회의 발전을 가져올 뿐 아니라 사회의 평등에도 크게 기여할 것이라 믿어졌다. 그러나 신자유주의가 다국적 자본의 이데올로기로서 민주주의와 인권을 희생시킨다는 것의 우려와 영미에서 신자유주의가 등장하였던 토대와 한국의 토대가 동일하지 않다는 것을 고려해 볼 때, 신자유주의적 상황 하에서 진행되고 있는 한국의 교육개혁은 교육의 영역에서 민주주의와 인권을 희생시켜 공교육의 보편적 기능을 무너뜨리고 한국교육의 불평등구조와 경쟁구조를 확대·심화시킬 가능성을 가지고 있다. 따라서 본 연구에서는 자유주의사상의 등장 및 변화과정을 통해 자유주의교육이 어떻게 전개되어 왔는지 살펴본 후, 신자유주의의 등장배경과 신자유주의 교육개혁의 배경 및 그 논리체계를 분석해 보았다. 또한 논리의 타당성을 증대시키기 위한 교육개혁의 세계적인 동향 및 시장원리의 도입으로 인한 학교체제의 변화 등을 분석함으로써 신자유주의 교육사상이 안고 있는 성과와 한계를 비판적으로 고찰하였고, 1990년대 이후 일련의 한국교육개혁의 동향과 성격을 분석하고 이것이 교육의 공공성과 민주주의 성격을 크게 잠식시켜 계층 간의 교육 불평등을 심화시킬 것이라는 측면에서 문제점을 도출하였다. 본 논문은 이상의 논의를 바탕으로 현재 시행되고 있는 우리나라의 교육개혁정책의 전반에 관해 살펴보고 분석함으로써 신자유주의 하에서 우리나라의 교육개혁정책들이 나아가야 할 방향에 관해 논의해 보고, 이를 토대로 우리나라에 적합한 교육관을 나름대로의 의견을 통해 정립해 보고자 하는데 의의가 있다고 하겠다.
전세계적으로 산업사회의 등장과 함께 더불어 대두되기 시작한 지금의 공교육제도는 의무교육제도의 성립, 무상교육제도의 실시, 교육의 종교적·정치적 중립성의 확보 등으로 각 나라에서 대중교육체제로 확실히 자리를 잡아가면서 대중들에게 교육기회를 균등히 제공하는 것을 그 이념적 기초로 삼아왔다. 따라서 공교육이 사회의 발전을 가져올 뿐 아니라 사회의 평등에도 크게 기여할 것이라 믿어졌다. 그러나 신자유주의가 다국적 자본의 이데올로기로서 민주주의와 인권을 희생시킨다는 것의 우려와 영미에서 신자유주의가 등장하였던 토대와 한국의 토대가 동일하지 않다는 것을 고려해 볼 때, 신자유주의적 상황 하에서 진행되고 있는 한국의 교육개혁은 교육의 영역에서 민주주의와 인권을 희생시켜 공교육의 보편적 기능을 무너뜨리고 한국교육의 불평등구조와 경쟁구조를 확대·심화시킬 가능성을 가지고 있다. 따라서 본 연구에서는 자유주의사상의 등장 및 변화과정을 통해 자유주의교육이 어떻게 전개되어 왔는지 살펴본 후, 신자유주의의 등장배경과 신자유주의 교육개혁의 배경 및 그 논리체계를 분석해 보았다. 또한 논리의 타당성을 증대시키기 위한 교육개혁의 세계적인 동향 및 시장원리의 도입으로 인한 학교체제의 변화 등을 분석함으로써 신자유주의 교육사상이 안고 있는 성과와 한계를 비판적으로 고찰하였고, 1990년대 이후 일련의 한국교육개혁의 동향과 성격을 분석하고 이것이 교육의 공공성과 민주주의 성격을 크게 잠식시켜 계층 간의 교육 불평등을 심화시킬 것이라는 측면에서 문제점을 도출하였다. 본 논문은 이상의 논의를 바탕으로 현재 시행되고 있는 우리나라의 교육개혁정책의 전반에 관해 살펴보고 분석함으로써 신자유주의 하에서 우리나라의 교육개혁정책들이 나아가야 할 방향에 관해 논의해 보고, 이를 토대로 우리나라에 적합한 교육관을 나름대로의 의견을 통해 정립해 보고자 하는데 의의가 있다고 하겠다.
The current public educational system that made entry with the global leaders of industrial societies set its grounds with establishment of compulsory educational system, enforcement of free education, and by securing religious and political neutrality, and set as its fundamental ideology in providi...
The current public educational system that made entry with the global leaders of industrial societies set its grounds with establishment of compulsory educational system, enforcement of free education, and by securing religious and political neutrality, and set as its fundamental ideology in providing equal educational opportunities for the public. It was believed that such public education would result in societal growth and contribute in social and societal equality. However, it may sacrifice democracy and civil rights according to the multinational ideology of neoliberalism. When taking into consideration the dissimilarities between the foundation of neoliberalism and the foundation of Korean education, in the progress of the Korean education system and its reform under the current drift of public opinion exists a possibility of breakdown in the universal structure of public education, and of expansion and aggravation of the unequal, discriminatory, structure and the competitive structure of the Korean educational system. Accordingly, in this study, through the idea of liberalism and its transformation process, unfolding of liberal education was examined, and key logics of introduction of neoliberalism and educational reform were considered. In addition, to maximize the validity of the logics, global movement of educational reform and the changes in the educational system as a result of changing principles were analyzed. The positive outcome and limitations of educational ideas of neoliberalism were critiqued, and the characteristics of Korean education system and of its changes since 1990’s were analyzed from the perspective of the possibility of aggravation of its discriminatory educational structure. With the above argument as the basis, the current educational reform policy of Korean educational system were examined and analyzed. Also, under neoliberalism, the direction in which Korean educational system must take was debated. Finally, it can be concluded that results of this study will be of a significance factor in establishing an appropriate curriculum in the Korean educational system This study was conducted via document research. In order to understand the introduction of idea of liberalism, its transformation process, and the unfolding of liberal education as a result, materials utilized include pedagogy dissertations, seminars or debate materials, and research materials. In order to examine neoliberalism and characteristics of educational reform of Korea, national and international literatures and thesis, reports and newsletters of Ministry of Education and Human Resourced Development, and related periodicals were used to study the many different aspects of neoliberalism. The purpose of this study was to analyze/understand the current state of Korean education and to propose the direction that needs to be taken for the re-establishment of Korean educational system. With such purpose, it is probable the content of this study may aid in further studies in educational reform of Korea, and continued research on the said topic necessary and must be carried on.
The current public educational system that made entry with the global leaders of industrial societies set its grounds with establishment of compulsory educational system, enforcement of free education, and by securing religious and political neutrality, and set as its fundamental ideology in providing equal educational opportunities for the public. It was believed that such public education would result in societal growth and contribute in social and societal equality. However, it may sacrifice democracy and civil rights according to the multinational ideology of neoliberalism. When taking into consideration the dissimilarities between the foundation of neoliberalism and the foundation of Korean education, in the progress of the Korean education system and its reform under the current drift of public opinion exists a possibility of breakdown in the universal structure of public education, and of expansion and aggravation of the unequal, discriminatory, structure and the competitive structure of the Korean educational system. Accordingly, in this study, through the idea of liberalism and its transformation process, unfolding of liberal education was examined, and key logics of introduction of neoliberalism and educational reform were considered. In addition, to maximize the validity of the logics, global movement of educational reform and the changes in the educational system as a result of changing principles were analyzed. The positive outcome and limitations of educational ideas of neoliberalism were critiqued, and the characteristics of Korean education system and of its changes since 1990’s were analyzed from the perspective of the possibility of aggravation of its discriminatory educational structure. With the above argument as the basis, the current educational reform policy of Korean educational system were examined and analyzed. Also, under neoliberalism, the direction in which Korean educational system must take was debated. Finally, it can be concluded that results of this study will be of a significance factor in establishing an appropriate curriculum in the Korean educational system This study was conducted via document research. In order to understand the introduction of idea of liberalism, its transformation process, and the unfolding of liberal education as a result, materials utilized include pedagogy dissertations, seminars or debate materials, and research materials. In order to examine neoliberalism and characteristics of educational reform of Korea, national and international literatures and thesis, reports and newsletters of Ministry of Education and Human Resourced Development, and related periodicals were used to study the many different aspects of neoliberalism. The purpose of this study was to analyze/understand the current state of Korean education and to propose the direction that needs to be taken for the re-establishment of Korean educational system. With such purpose, it is probable the content of this study may aid in further studies in educational reform of Korea, and continued research on the said topic necessary and must be carried on.
주제어
#신자유주의 교육개혁 Neoliberlism Korean Education System Educational Reform Liberal education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.