구성주의 과학교육의 그림자 활동이 유아의 그림자 개념 발달과 과학적 태도에 미치는 효과 The Effectiveness of the Constructivist Approach to Early Childhood Science Education of Shadow Activity on Children's Conception of Shadow and Scientific Attitudes원문보기
본 연구의 목적은 구성주의 과학교육의 그림자 활동이 유아의 그림자 개념 발달과 과학적 태도에 미치는 효과를 밝히는 것이다. 구성주의 접근의 그림자 활동은 유아들이 능동적으로 실험하여 빛의 성질에 관한 추론과 함께 공간적, 인과적 관계를 구성할 수 있도록 조장하며 자연의 물리적 현상 전반에 대한 지식과 과학적 사고의 발달을 증진시킬 수 있는 좋은 과학 활동임에도 불구하고 유아를 대상으로 한 구성주의 과학교육의 그림자 활동에 대한 선행연구는 매우 부족하다. 본 연구는 경기도 일산시에 소재한 A유치원과 B유치원의 만5세 유아 59명(실험집단 30명, 비교집단 29명)을 대상으로 하여 실험 집단에는 구성주의 접근의 그림자 활동을 비교집단에는 비구성주의 접근의 그림자 활동을 실시하였다. 구성주의 접근의 그림자 활동은 DeVries(1986)의 그림자 개념발달 연구 및 DeVries에 대한 문헌고찰에 근거하여 DeVries(2002)가 제시한 그림자 활동구성의 교수원리에 의해 연구자가 유아의 수준에 맞게 개발하였고 비구성주의 접근의 그림자 활동은 DeVries(2002)가 비구성주의 교육과정으로 제시한 학습중심의 그림자 활동, 놀이로 가장된 학습중심의 그림자 활동, 단순한 놀이 중심의 그림자 활동에 근거하여 연구자가 구성하였다. 그림자 활동의 주제는 그림자 탐색하기, 그림자 만들기, 그림자 크기 변화시키기, 그림자 위치 변화시키기, 그림자 사라지기의 5개의 주제로 하였으며 5개의 주제에 대한 총12개의 그림자 활동은 모두 도입, 전개, 마무리 부분으로 구성하였다. 두 집단을 대상으로 그림자 개념 사전검사를 실시한 후 실험처치는 총 4주의 기간 동안 총 12회에 걸쳐 정규 유치원의 하루일과 중 기존의 교실에서 자유선택활동 중 소그룹으로 하여 실험집단은 연구자가, 비교집단은 담임교사가 그림자 활동을 실시하였으며, 사후검사를 실시하였다. 과학적 태도 검사는 실험 처치 기간 중 1회 활동 시에 사전검사를 실시하고 12회 활동 시에는 사후검사를 실시하였다. 측정도구로 그림자 개념수준 검사는 곽원이(2001)가 DeVries(1986)의 활동적 면접도구를 수정․보완한 것을 사용하였고, 과학적 태도검사는 이경민(2000)이 개발한 과학적 태도 검사 도구를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 양적 자료는 SPSS/Window 12.0를 사용하여 χ^(2) 검증과 ...
본 연구의 목적은 구성주의 과학교육의 그림자 활동이 유아의 그림자 개념 발달과 과학적 태도에 미치는 효과를 밝히는 것이다. 구성주의 접근의 그림자 활동은 유아들이 능동적으로 실험하여 빛의 성질에 관한 추론과 함께 공간적, 인과적 관계를 구성할 수 있도록 조장하며 자연의 물리적 현상 전반에 대한 지식과 과학적 사고의 발달을 증진시킬 수 있는 좋은 과학 활동임에도 불구하고 유아를 대상으로 한 구성주의 과학교육의 그림자 활동에 대한 선행연구는 매우 부족하다. 본 연구는 경기도 일산시에 소재한 A유치원과 B유치원의 만5세 유아 59명(실험집단 30명, 비교집단 29명)을 대상으로 하여 실험 집단에는 구성주의 접근의 그림자 활동을 비교집단에는 비구성주의 접근의 그림자 활동을 실시하였다. 구성주의 접근의 그림자 활동은 DeVries(1986)의 그림자 개념발달 연구 및 DeVries에 대한 문헌고찰에 근거하여 DeVries(2002)가 제시한 그림자 활동구성의 교수원리에 의해 연구자가 유아의 수준에 맞게 개발하였고 비구성주의 접근의 그림자 활동은 DeVries(2002)가 비구성주의 교육과정으로 제시한 학습중심의 그림자 활동, 놀이로 가장된 학습중심의 그림자 활동, 단순한 놀이 중심의 그림자 활동에 근거하여 연구자가 구성하였다. 그림자 활동의 주제는 그림자 탐색하기, 그림자 만들기, 그림자 크기 변화시키기, 그림자 위치 변화시키기, 그림자 사라지기의 5개의 주제로 하였으며 5개의 주제에 대한 총12개의 그림자 활동은 모두 도입, 전개, 마무리 부분으로 구성하였다. 두 집단을 대상으로 그림자 개념 사전검사를 실시한 후 실험처치는 총 4주의 기간 동안 총 12회에 걸쳐 정규 유치원의 하루일과 중 기존의 교실에서 자유선택활동 중 소그룹으로 하여 실험집단은 연구자가, 비교집단은 담임교사가 그림자 활동을 실시하였으며, 사후검사를 실시하였다. 과학적 태도 검사는 실험 처치 기간 중 1회 활동 시에 사전검사를 실시하고 12회 활동 시에는 사후검사를 실시하였다. 측정도구로 그림자 개념수준 검사는 곽원이(2001)가 DeVries(1986)의 활동적 면접도구를 수정․보완한 것을 사용하였고, 과학적 태도검사는 이경민(2000)이 개발한 과학적 태도 검사 도구를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 양적 자료는 SPSS/Window 12.0를 사용하여 χ^(2) 검증과 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였으며, 질적 자료는 문화 기술적 연구의 참여관찰을 통해 수집하고 자료 분석은 주제별 약호화와 분류 및 영역 분석과 주제 분석에 근거하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만 5세 유아의 그림자 개념 수준의 일반적 경향성은 전체 유아를 대상으로 사전검사 결과를 분석하였는데 그 결과 전체적으로 0수준에서 2B수준에 분포 되어 있는 것으로 나타났으며, 만 5세 유아의 성별 그림자 개념수준 경향성은 큰 차이 없이 비슷한 분포를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 구성주의 접근의 그림자 활동이 유아의 그림자 개념발달에 미친 효과를 분석하였는데 그 결과 구성주의 접근의 그림자 활동에 참가한 실험집단이 비구성주의 접근의 그림자 활동에 참가한 비교집단에 비해 그림자 개념수준이 유의한 향상을 나타냈으나 집단 및 성별에 따른 그림자 개념점수와 집단 및 성별 상호작용 효과는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 구성주의 접근의 그림자 활동이 유아의 그림자 개념 발달에 미친 효과에 대한 질적 자료 분석 결과 유아들의 그림자 개념은 사물의 모양과 그림자 형태의 이해, 그림자의 원천으로서의 빛에 대한 인식 출현, 빛과 사물 및 스크린 간의 공간관계 이해, 그림자의 원천으로서의 빛의 이해, 그림자의 일시성에 대한 이해의 과정을 거쳐 변화되는 것으로 해석된다. 셋째, 구성주의 접근의 그림자 활동이 유아의 과학적 태도에 미친 효과를 분석하였는데 그 결과 구성주의 접근의 그림자 활동에 참가한 실험집단이 비구성주의 접근의 그림자 활동에 참가한 비교집단에 비해 과학적 태도가 유의한 향상을 나타냈으나 집단 및 성별에 따른 과학적 태도 점수와 집단 및 성별 상호작용 효과는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 구체적으로 과학적 태도의 구성요소인 호기심, 솔직성, 객관성, 비판성, 판단유보, 협동성, 끈기성에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나 자진성과 적극성, 개방성에서는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 구성주의 접근의 그림자 활동이 유아의 과학적 태도에 미친 효과에 대한 질적 자료 분석 결과 호기심의 요소, 협동성의 요소, 자진성과 적극성의 요소, 솔직성의 요소, 개방성의 요소, 비판성의 요소, 객관성의 요소, 판단유보의 요소, 끈기성의 요소들이 모두 나타난 것으로 해석 된다. 본 연구결과는 구성주의 과학교육의 그림자 활동이 유아의 그림자 개념 발달과 과학적 태도의 향상에 효과가 있음을 시사한다. 이와 같은 연구결과를 토대로 후속연구로서 다양한 연령에 확대 적용하여 연령별 유아의 그림자 개념발달 단계를 비교하는 연구가 필요하다. 또한, 후속 연구에서는 장기간의 연구로 연구초기와 연구후기의 그림자 개념의 체계적인 변화를 알아 볼 필요가 있으며 아울러 통제집단에 대한 비교분석도 필요하다.
본 연구의 목적은 구성주의 과학교육의 그림자 활동이 유아의 그림자 개념 발달과 과학적 태도에 미치는 효과를 밝히는 것이다. 구성주의 접근의 그림자 활동은 유아들이 능동적으로 실험하여 빛의 성질에 관한 추론과 함께 공간적, 인과적 관계를 구성할 수 있도록 조장하며 자연의 물리적 현상 전반에 대한 지식과 과학적 사고의 발달을 증진시킬 수 있는 좋은 과학 활동임에도 불구하고 유아를 대상으로 한 구성주의 과학교육의 그림자 활동에 대한 선행연구는 매우 부족하다. 본 연구는 경기도 일산시에 소재한 A유치원과 B유치원의 만5세 유아 59명(실험집단 30명, 비교집단 29명)을 대상으로 하여 실험 집단에는 구성주의 접근의 그림자 활동을 비교집단에는 비구성주의 접근의 그림자 활동을 실시하였다. 구성주의 접근의 그림자 활동은 DeVries(1986)의 그림자 개념발달 연구 및 DeVries에 대한 문헌고찰에 근거하여 DeVries(2002)가 제시한 그림자 활동구성의 교수원리에 의해 연구자가 유아의 수준에 맞게 개발하였고 비구성주의 접근의 그림자 활동은 DeVries(2002)가 비구성주의 교육과정으로 제시한 학습중심의 그림자 활동, 놀이로 가장된 학습중심의 그림자 활동, 단순한 놀이 중심의 그림자 활동에 근거하여 연구자가 구성하였다. 그림자 활동의 주제는 그림자 탐색하기, 그림자 만들기, 그림자 크기 변화시키기, 그림자 위치 변화시키기, 그림자 사라지기의 5개의 주제로 하였으며 5개의 주제에 대한 총12개의 그림자 활동은 모두 도입, 전개, 마무리 부분으로 구성하였다. 두 집단을 대상으로 그림자 개념 사전검사를 실시한 후 실험처치는 총 4주의 기간 동안 총 12회에 걸쳐 정규 유치원의 하루일과 중 기존의 교실에서 자유선택활동 중 소그룹으로 하여 실험집단은 연구자가, 비교집단은 담임교사가 그림자 활동을 실시하였으며, 사후검사를 실시하였다. 과학적 태도 검사는 실험 처치 기간 중 1회 활동 시에 사전검사를 실시하고 12회 활동 시에는 사후검사를 실시하였다. 측정도구로 그림자 개념수준 검사는 곽원이(2001)가 DeVries(1986)의 활동적 면접도구를 수정․보완한 것을 사용하였고, 과학적 태도검사는 이경민(2000)이 개발한 과학적 태도 검사 도구를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 양적 자료는 SPSS/Window 12.0를 사용하여 χ^(2) 검증과 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였으며, 질적 자료는 문화 기술적 연구의 참여관찰을 통해 수집하고 자료 분석은 주제별 약호화와 분류 및 영역 분석과 주제 분석에 근거하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 만 5세 유아의 그림자 개념 수준의 일반적 경향성은 전체 유아를 대상으로 사전검사 결과를 분석하였는데 그 결과 전체적으로 0수준에서 2B수준에 분포 되어 있는 것으로 나타났으며, 만 5세 유아의 성별 그림자 개념수준 경향성은 큰 차이 없이 비슷한 분포를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 구성주의 접근의 그림자 활동이 유아의 그림자 개념발달에 미친 효과를 분석하였는데 그 결과 구성주의 접근의 그림자 활동에 참가한 실험집단이 비구성주의 접근의 그림자 활동에 참가한 비교집단에 비해 그림자 개념수준이 유의한 향상을 나타냈으나 집단 및 성별에 따른 그림자 개념점수와 집단 및 성별 상호작용 효과는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 구성주의 접근의 그림자 활동이 유아의 그림자 개념 발달에 미친 효과에 대한 질적 자료 분석 결과 유아들의 그림자 개념은 사물의 모양과 그림자 형태의 이해, 그림자의 원천으로서의 빛에 대한 인식 출현, 빛과 사물 및 스크린 간의 공간관계 이해, 그림자의 원천으로서의 빛의 이해, 그림자의 일시성에 대한 이해의 과정을 거쳐 변화되는 것으로 해석된다. 셋째, 구성주의 접근의 그림자 활동이 유아의 과학적 태도에 미친 효과를 분석하였는데 그 결과 구성주의 접근의 그림자 활동에 참가한 실험집단이 비구성주의 접근의 그림자 활동에 참가한 비교집단에 비해 과학적 태도가 유의한 향상을 나타냈으나 집단 및 성별에 따른 과학적 태도 점수와 집단 및 성별 상호작용 효과는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 구체적으로 과학적 태도의 구성요소인 호기심, 솔직성, 객관성, 비판성, 판단유보, 협동성, 끈기성에서 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나 자진성과 적극성, 개방성에서는 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 그러나 구성주의 접근의 그림자 활동이 유아의 과학적 태도에 미친 효과에 대한 질적 자료 분석 결과 호기심의 요소, 협동성의 요소, 자진성과 적극성의 요소, 솔직성의 요소, 개방성의 요소, 비판성의 요소, 객관성의 요소, 판단유보의 요소, 끈기성의 요소들이 모두 나타난 것으로 해석 된다. 본 연구결과는 구성주의 과학교육의 그림자 활동이 유아의 그림자 개념 발달과 과학적 태도의 향상에 효과가 있음을 시사한다. 이와 같은 연구결과를 토대로 후속연구로서 다양한 연령에 확대 적용하여 연령별 유아의 그림자 개념발달 단계를 비교하는 연구가 필요하다. 또한, 후속 연구에서는 장기간의 연구로 연구초기와 연구후기의 그림자 개념의 체계적인 변화를 알아 볼 필요가 있으며 아울러 통제집단에 대한 비교분석도 필요하다.
The purpose of this research is to clarify the effect that shadow activities of constructivist science education have on the children's shadow concept development and scientific attitude. Although the shadow activities in constructivist approach are good activities that can promote children to activ...
The purpose of this research is to clarify the effect that shadow activities of constructivist science education have on the children's shadow concept development and scientific attitude. Although the shadow activities in constructivist approach are good activities that can promote children to actively experiment fostering spatial, causal relation formation with reasoning about the quality of the light and that can increase the knowledge about general, physical phenomena of nature, the preceding researches in the shadow activities of constructivist activities on children as objects are very short. In this research, the subjects were 59 children (experiment group 30, comparative group 29 children) full 5 years old of A kindergarten and B kindergarten located in Ilsan city, Kyeonggi-do. For experiment group, shadow activities of constructivist approach were applied. And, for comparative group, shadow activities of non-constructivist approach were applied. The shadow activities of constructivist approach were developed according to children's level by the researcher. They were based on DeVries(1986)'s research of shadow concept development and literature survey and were according to the teaching principles of shadow activity construction suggested by DeVries(2002). The shadow activities of non-constructivist approach were reconstructed by the researcher from learning-centered shadow activity, learning-centered shadow activity disguised as play, and simple play-centered shadow activity that were suggested by DeVries(2002) as non-constructivist curriculum. The subjects of shadow activities were shadow search, shadow making, changing shadow size, changing shadow position, and shadow disappearance. Total 12 shadow activities on the above 5 subjects were composed of introduction, development and finish parts. After preliminary examination of shadow concepts of the two groups, experimental managements were done in the existing classrooms during daily lessons of regular kindergarten, 12 times in 4 weeks. The children were divided into small groups at free choice. For experiment group, the researcher led shadow activities. For comparative group, the class teacher led shadow activities. And after-examination was done. About scientific attitude examination, pre-examination was done in one activity during experimental management period, and after 12 activities after-examination was done. In shadow concept-level examination, as a measuring tool, what Kwak Weon-Yee(2001) revised and complemented DeVries(1986)'s active interview tool was used. In scientific attitude examination, the scientific attitude examination tool developed by Lee Kyung-Min(2000) was used. The quantitative material collected in this research went through χ^(2) verification and ANCOVA using SPSS/Window12.0. The qualitative material was collected through participation in and observation of cultural-descriptive study. And material analysis was based on coding and classification according to subjects, domain analysis, and subject analysis. The result of this research can be summarized as follows. First, after analysing pre-examination results of all the full-5 year old children, as a whole their general tendency of shadow concept level was found to be distributed from 0-level to 2-B level. And the shadow concept level tendency of full-5 year olds between sexes revealed similar distribution without much difference. Second, the effect of shadow activities of constructivist approach on children's shadow concept development was analysed. As a result, the experiment group that had participated in the shadow activities of the constructivist approach revealed a meaningful progress, with reference to the comparative group that had participated in the shadow activities of the non-constructivist approach. But the shadow concept scores and the mutual reaction effect according to group or sex had no statistically meaningful difference. After analysis of qualitative material about the effect of the shadow activities of constructivist approach on children's shadow concept development, children's shadow concept is interpreted as changing through the processes of understanding object shape and shadow form, advent recognition of light as the fountain of shadow, understanding the spatial relation between light, object and screen, understanding light as the fountain of shadow, and understanding the transitoriness of shadows. Third, the effect of shadow activities of constructivist approach on children's scientific attitude was analysed. As a result, the experiment group that had participated in the shadow activities of constructivist approach revealed meaningful progress with reference to the comparative group that had participated in the shadow activities of non-constructivist approach. But the scientific attitude scores and mutual reaction effect according to group or sex revealed no statistically meaningful difference. Concretely, among the constituent factors of scientific attitude, in curiosity, frankness, objectivity, critical power, suspension of judgement, cooperativeness, and perseverance, statistically meaningful difference was revealed. But in voluntariness, activeness and openness, no statistically meaningful difference was revealed. But as a result of qualitative material analysis about the effect of shadow activities of constructivist approach on children's scientific attitude, the factor of curiosity, the factor of cooperativeness, the factor of voluntariness and activeness, the factor of frankness, the factor of openness, the factor of critical power, the factor of objectivity, the factor of suspension of judgement, and the factor of perseverance; all these are interpreted as have been revealed. The result of this research suggests that the shadow activities of constructivist science education have an effect on the children's shadow concept development and scientific attitude improvement. On the basis of this research result, as a succeeding research, a research that is applied in expansion on various age and that compares children's shadow concept development stages according to age is needed. And, in the succeeding research, a long-term research that looks around systematic change of shadow concept at the early period and at the latter period is needed. And a comparative analysis of the control group is needed, too.
The purpose of this research is to clarify the effect that shadow activities of constructivist science education have on the children's shadow concept development and scientific attitude. Although the shadow activities in constructivist approach are good activities that can promote children to actively experiment fostering spatial, causal relation formation with reasoning about the quality of the light and that can increase the knowledge about general, physical phenomena of nature, the preceding researches in the shadow activities of constructivist activities on children as objects are very short. In this research, the subjects were 59 children (experiment group 30, comparative group 29 children) full 5 years old of A kindergarten and B kindergarten located in Ilsan city, Kyeonggi-do. For experiment group, shadow activities of constructivist approach were applied. And, for comparative group, shadow activities of non-constructivist approach were applied. The shadow activities of constructivist approach were developed according to children's level by the researcher. They were based on DeVries(1986)'s research of shadow concept development and literature survey and were according to the teaching principles of shadow activity construction suggested by DeVries(2002). The shadow activities of non-constructivist approach were reconstructed by the researcher from learning-centered shadow activity, learning-centered shadow activity disguised as play, and simple play-centered shadow activity that were suggested by DeVries(2002) as non-constructivist curriculum. The subjects of shadow activities were shadow search, shadow making, changing shadow size, changing shadow position, and shadow disappearance. Total 12 shadow activities on the above 5 subjects were composed of introduction, development and finish parts. After preliminary examination of shadow concepts of the two groups, experimental managements were done in the existing classrooms during daily lessons of regular kindergarten, 12 times in 4 weeks. The children were divided into small groups at free choice. For experiment group, the researcher led shadow activities. For comparative group, the class teacher led shadow activities. And after-examination was done. About scientific attitude examination, pre-examination was done in one activity during experimental management period, and after 12 activities after-examination was done. In shadow concept-level examination, as a measuring tool, what Kwak Weon-Yee(2001) revised and complemented DeVries(1986)'s active interview tool was used. In scientific attitude examination, the scientific attitude examination tool developed by Lee Kyung-Min(2000) was used. The quantitative material collected in this research went through χ^(2) verification and ANCOVA using SPSS/Window12.0. The qualitative material was collected through participation in and observation of cultural-descriptive study. And material analysis was based on coding and classification according to subjects, domain analysis, and subject analysis. The result of this research can be summarized as follows. First, after analysing pre-examination results of all the full-5 year old children, as a whole their general tendency of shadow concept level was found to be distributed from 0-level to 2-B level. And the shadow concept level tendency of full-5 year olds between sexes revealed similar distribution without much difference. Second, the effect of shadow activities of constructivist approach on children's shadow concept development was analysed. As a result, the experiment group that had participated in the shadow activities of the constructivist approach revealed a meaningful progress, with reference to the comparative group that had participated in the shadow activities of the non-constructivist approach. But the shadow concept scores and the mutual reaction effect according to group or sex had no statistically meaningful difference. After analysis of qualitative material about the effect of the shadow activities of constructivist approach on children's shadow concept development, children's shadow concept is interpreted as changing through the processes of understanding object shape and shadow form, advent recognition of light as the fountain of shadow, understanding the spatial relation between light, object and screen, understanding light as the fountain of shadow, and understanding the transitoriness of shadows. Third, the effect of shadow activities of constructivist approach on children's scientific attitude was analysed. As a result, the experiment group that had participated in the shadow activities of constructivist approach revealed meaningful progress with reference to the comparative group that had participated in the shadow activities of non-constructivist approach. But the scientific attitude scores and mutual reaction effect according to group or sex revealed no statistically meaningful difference. Concretely, among the constituent factors of scientific attitude, in curiosity, frankness, objectivity, critical power, suspension of judgement, cooperativeness, and perseverance, statistically meaningful difference was revealed. But in voluntariness, activeness and openness, no statistically meaningful difference was revealed. But as a result of qualitative material analysis about the effect of shadow activities of constructivist approach on children's scientific attitude, the factor of curiosity, the factor of cooperativeness, the factor of voluntariness and activeness, the factor of frankness, the factor of openness, the factor of critical power, the factor of objectivity, the factor of suspension of judgement, and the factor of perseverance; all these are interpreted as have been revealed. The result of this research suggests that the shadow activities of constructivist science education have an effect on the children's shadow concept development and scientific attitude improvement. On the basis of this research result, as a succeeding research, a research that is applied in expansion on various age and that compares children's shadow concept development stages according to age is needed. And, in the succeeding research, a long-term research that looks around systematic change of shadow concept at the early period and at the latter period is needed. And a comparative analysis of the control group is needed, too.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.