이 연구의 목적은 영어동화에서의 성역할을 분석하여 아동이 나아갈 방향을 제시하는 것이다. 아동들은 동화 안에 있는 것들에 마음을 두고 자신들의 삶을 동화 안에서 쉽게 반영해볼 수 있기 때문에 영어동화를 좋아한다. 하지만 동화 안에서의 성 고정관념은 아동들에게 큰 영향을 미칠 수 있다. 전래동화 속의 여성주인공인 공주는 왕자만을 기다리며 노력을 하지 않고 왕자는 자신의 힘으로 공주를 구하고 행복을 누리게 된다. 이런 모습에서 여아는 공주를 꿈꾸고 남아는 왕자가 되려고 한다. 그래서 창작동화는 자신의 힘으로 노력하는 모습이 많이 나와...
이 연구의 목적은 영어동화에서의 성역할을 분석하여 아동이 나아갈 방향을 제시하는 것이다. 아동들은 동화 안에 있는 것들에 마음을 두고 자신들의 삶을 동화 안에서 쉽게 반영해볼 수 있기 때문에 영어동화를 좋아한다. 하지만 동화 안에서의 성 고정관념은 아동들에게 큰 영향을 미칠 수 있다. 전래동화 속의 여성주인공인 공주는 왕자만을 기다리며 노력을 하지 않고 왕자는 자신의 힘으로 공주를 구하고 행복을 누리게 된다. 이런 모습에서 여아는 공주를 꿈꾸고 남아는 왕자가 되려고 한다. 그래서 창작동화는 자신의 힘으로 노력하는 모습이 많이 나와 있어서 중요한 의미가 있다. 그러나 무엇보다 중요한 것은 아동 스스로가 양성적인 사고를 가지고 동화를 읽어야 한다. 올바른 양성성의 의미를 가지고 있다면 아동은 고정관념이 담겨져 있는 동화를 읽어도 고정관념에 빠지지 않게 된다. 이 연구에서 사용한 세 가지 전래동화와 세 가지 창작동화는 아동들에게 인기 있는 도서에서 선택하였다. 위의 목적에 따라서 다음 연구문제들을 설정하였다. 첫번째로 영어동화에서 남녀의 성역할은 어떻게 표현되어 있는 지를 살펴보려 한다. 영어동화 안에서의 남녀의 비교는 올바른 성역할을 아는 데 중요하다. 두번째로 전래동화에서 성 고정관념이 어떻게 표현되었지를 조사하려 한다. 특히 전래동화 속에는 성 고정관념이 많이 담겨져 있어서 분석한 결과를 창작동화의 내용과 비교해 보는 것이 필요하다. 마지막으로 창작동화에서 양성성의 의미가 적절히 분포되어 있는 지를 알아보려고 한다. 창작동화라도 모두 양성성이 바르게 나와 있는 것은 아니기 때문이다. 연구방법으로는 전래동화와 창작동화 속에서 남녀의 직업을 분석하여 비교하였다. 그리고 각 동화마다 남성성을 지닌 단어와 여성성을 지닌 단어들을 찾아내 비교하였다. 이 결과를 표로 구성하여 쉽게 분별이 가능하게 하였다. 분석 결과에 따라 다음과 같은 결론이 나왔다. 첫째, 전래동화에서는 남녀 성에 따라 직업이 분리되고 고유의 성격만을 드러내고 있었다. 창작동화에서는 남녀의 구분을 뚜렷하게 하지 않고 주인공이 적극적이었다. 성역할이 고정적인 인물들도 있었으나 직업 속에서 성격과 표현들이 자유로웠다. 둘째, 많은 전래동화가 여성과 남성에 대한 성역할이 고정적이었다. 선택한 이 세 작품들에서 여성은 구원을 받아야 하는 존재이고 남성은 여성을 구원해주는 존재로 나오고 있었다. 셋째, 창작동화에서 주인공은 양성성을 지닌 인물이다. 등장인물들을 보면 남성만이 주인공으로 나오지 않고 올바른 의식을 가진 사람이 주인공이었다. 남성과 여성의 역할에서 고정적인 인물들도 있지만 양성성을 지닌 주인공들의 의지와 생각을 빛나게 하는 비교를 가능하게 하는 인물들로 나온다. 결국에 창작동화를 책을 읽음으로써 아동들은 올바른 성역할을 알게 된다. 아동은 양성성을 지님으로써 창작동화뿐 아니라 전래동화의 장점을 선별해서 받아들일 수 있게 된다.
이 연구의 목적은 영어동화에서의 성역할을 분석하여 아동이 나아갈 방향을 제시하는 것이다. 아동들은 동화 안에 있는 것들에 마음을 두고 자신들의 삶을 동화 안에서 쉽게 반영해볼 수 있기 때문에 영어동화를 좋아한다. 하지만 동화 안에서의 성 고정관념은 아동들에게 큰 영향을 미칠 수 있다. 전래동화 속의 여성주인공인 공주는 왕자만을 기다리며 노력을 하지 않고 왕자는 자신의 힘으로 공주를 구하고 행복을 누리게 된다. 이런 모습에서 여아는 공주를 꿈꾸고 남아는 왕자가 되려고 한다. 그래서 창작동화는 자신의 힘으로 노력하는 모습이 많이 나와 있어서 중요한 의미가 있다. 그러나 무엇보다 중요한 것은 아동 스스로가 양성적인 사고를 가지고 동화를 읽어야 한다. 올바른 양성성의 의미를 가지고 있다면 아동은 고정관념이 담겨져 있는 동화를 읽어도 고정관념에 빠지지 않게 된다. 이 연구에서 사용한 세 가지 전래동화와 세 가지 창작동화는 아동들에게 인기 있는 도서에서 선택하였다. 위의 목적에 따라서 다음 연구문제들을 설정하였다. 첫번째로 영어동화에서 남녀의 성역할은 어떻게 표현되어 있는 지를 살펴보려 한다. 영어동화 안에서의 남녀의 비교는 올바른 성역할을 아는 데 중요하다. 두번째로 전래동화에서 성 고정관념이 어떻게 표현되었지를 조사하려 한다. 특히 전래동화 속에는 성 고정관념이 많이 담겨져 있어서 분석한 결과를 창작동화의 내용과 비교해 보는 것이 필요하다. 마지막으로 창작동화에서 양성성의 의미가 적절히 분포되어 있는 지를 알아보려고 한다. 창작동화라도 모두 양성성이 바르게 나와 있는 것은 아니기 때문이다. 연구방법으로는 전래동화와 창작동화 속에서 남녀의 직업을 분석하여 비교하였다. 그리고 각 동화마다 남성성을 지닌 단어와 여성성을 지닌 단어들을 찾아내 비교하였다. 이 결과를 표로 구성하여 쉽게 분별이 가능하게 하였다. 분석 결과에 따라 다음과 같은 결론이 나왔다. 첫째, 전래동화에서는 남녀 성에 따라 직업이 분리되고 고유의 성격만을 드러내고 있었다. 창작동화에서는 남녀의 구분을 뚜렷하게 하지 않고 주인공이 적극적이었다. 성역할이 고정적인 인물들도 있었으나 직업 속에서 성격과 표현들이 자유로웠다. 둘째, 많은 전래동화가 여성과 남성에 대한 성역할이 고정적이었다. 선택한 이 세 작품들에서 여성은 구원을 받아야 하는 존재이고 남성은 여성을 구원해주는 존재로 나오고 있었다. 셋째, 창작동화에서 주인공은 양성성을 지닌 인물이다. 등장인물들을 보면 남성만이 주인공으로 나오지 않고 올바른 의식을 가진 사람이 주인공이었다. 남성과 여성의 역할에서 고정적인 인물들도 있지만 양성성을 지닌 주인공들의 의지와 생각을 빛나게 하는 비교를 가능하게 하는 인물들로 나온다. 결국에 창작동화를 책을 읽음으로써 아동들은 올바른 성역할을 알게 된다. 아동은 양성성을 지님으로써 창작동화뿐 아니라 전래동화의 장점을 선별해서 받아들일 수 있게 된다.
The purpose of this study is to suggest the direction for children they have to go, by analyzing the sex roles in the fairy tales in English. Children like fairy tales as they can easily reflect their lives in the fairy tales with placing their minds on them. However, the fix sexual ideas in the fa...
The purpose of this study is to suggest the direction for children they have to go, by analyzing the sex roles in the fairy tales in English. Children like fairy tales as they can easily reflect their lives in the fairy tales with placing their minds on them. However, the fix sexual ideas in the fairy tales may give a large influence to children. The princess in the traditional fairy tales only waits the prince with no making any effort and the prince rescues the princess; and then, they enjoy a happy life. From such figures, the girl dreams a princess and the boy dreams a prince. Therefore, many creative fairy tales should appear and should demonstrate the figures that the success is accomplished through own efforts. However, the most important is that children themselves should read the fairy tales with a bisexual idea. If children recognize the meaning of bisexuality, they would not fall in the fixed idea although they read fairy tales containing such a fixed idea. For this study, three kinds of traditional fairy tales and three kinds of creative fairy tales were selected from the books that are preferred to children. Based on above-described purpose of the study, the subjects of the study were set as shown below: Firstly, it was intended to identify how the sexual roles of the male and the female are expressed in the English juvenile stories. Comparison of the male and the female in the fairy tales in English is important to know the sexual roles. Secondly, it was intended to identify how the fixed sexual roles are expressed in the traditional fairy tales. Especially, as the traditional fairy tales contain much of fixed sexual ideas, it is needed to compare the result of analysis with the contents of creative fairy tales. Finally, it was intended to check whether the meaning of bisexuality is appropriately distributed in the creative fairy tales. Not all the creative fairy tales contains proper bisexuality. In terms of the method of the study, the jobs of the male and the female shown in traditional fairy tales and creative fairy tales were analyzed and compared. Also, the words containing the meanings of the male and the female were identified from each story and compared. The result was shown in a table for easy understanding. As the result of the analysis, below-described conclusion could be obtained: Firstly, the jobs were divided by the sexes of the male and the female in traditional fairy tales and their unique characteristics were shown. In case of creative fairy tales, the male and female are not apparently divided and the heroes and heroines show positive actions. Although there were the characters having fixed sexual roles but their characteristics and expressions were free in their jobs. Secondly, in may traditional fairy tales, the sexual roles of the male and the female were fixed. In the selected three articles, the female was the one to be rescued and the male was the one to rescue the female. Thirdly, the heroes and heroines in the creative fairy tales, the heroes and the heroines are the ones having the bisexuality. The male does not always take the role of heroes and the person having a proper sense takes the role of heroes or heroines. Although there are the characters taking the roles of the male and the female, the characters are the ones that brighten the intention and thoughts of heroes and heroines having bisexuality. After all, children may recognize the proper sexual roles by reading creative fairy tales. Children may screen and accept the traditional fairy tales as well as creative fairy tales only when they accept the bisexuality.
The purpose of this study is to suggest the direction for children they have to go, by analyzing the sex roles in the fairy tales in English. Children like fairy tales as they can easily reflect their lives in the fairy tales with placing their minds on them. However, the fix sexual ideas in the fairy tales may give a large influence to children. The princess in the traditional fairy tales only waits the prince with no making any effort and the prince rescues the princess; and then, they enjoy a happy life. From such figures, the girl dreams a princess and the boy dreams a prince. Therefore, many creative fairy tales should appear and should demonstrate the figures that the success is accomplished through own efforts. However, the most important is that children themselves should read the fairy tales with a bisexual idea. If children recognize the meaning of bisexuality, they would not fall in the fixed idea although they read fairy tales containing such a fixed idea. For this study, three kinds of traditional fairy tales and three kinds of creative fairy tales were selected from the books that are preferred to children. Based on above-described purpose of the study, the subjects of the study were set as shown below: Firstly, it was intended to identify how the sexual roles of the male and the female are expressed in the English juvenile stories. Comparison of the male and the female in the fairy tales in English is important to know the sexual roles. Secondly, it was intended to identify how the fixed sexual roles are expressed in the traditional fairy tales. Especially, as the traditional fairy tales contain much of fixed sexual ideas, it is needed to compare the result of analysis with the contents of creative fairy tales. Finally, it was intended to check whether the meaning of bisexuality is appropriately distributed in the creative fairy tales. Not all the creative fairy tales contains proper bisexuality. In terms of the method of the study, the jobs of the male and the female shown in traditional fairy tales and creative fairy tales were analyzed and compared. Also, the words containing the meanings of the male and the female were identified from each story and compared. The result was shown in a table for easy understanding. As the result of the analysis, below-described conclusion could be obtained: Firstly, the jobs were divided by the sexes of the male and the female in traditional fairy tales and their unique characteristics were shown. In case of creative fairy tales, the male and female are not apparently divided and the heroes and heroines show positive actions. Although there were the characters having fixed sexual roles but their characteristics and expressions were free in their jobs. Secondly, in may traditional fairy tales, the sexual roles of the male and the female were fixed. In the selected three articles, the female was the one to be rescued and the male was the one to rescue the female. Thirdly, the heroes and heroines in the creative fairy tales, the heroes and the heroines are the ones having the bisexuality. The male does not always take the role of heroes and the person having a proper sense takes the role of heroes or heroines. Although there are the characters taking the roles of the male and the female, the characters are the ones that brighten the intention and thoughts of heroes and heroines having bisexuality. After all, children may recognize the proper sexual roles by reading creative fairy tales. Children may screen and accept the traditional fairy tales as well as creative fairy tales only when they accept the bisexuality.
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#영어 동화[英語童話] 성역할[性役割]
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