수도권지역에서는 많은 승객들이 도시철도보다는 승용차나 버스를 이용하고 있다. 이는 도시철도가 현재 완행열차 중심의 서비스로 운행되고 있어 승용차나 버스에 비해 느려 통행시간 측면에서 경쟁력이 매우 낮기 때문이다.
따라서 도시철도의 경쟁력을 향상시키기 위하여 수도권지역에서 급행전철의 도입하는 방안을 제시하였다. 급행전철의 운행은 기존 도시철도의 표정속도를 향상시킴으로써 통행시간 단축, 에너지 절감, 운임수입 증대 등 운영상의 효율성을 증대시킬 수 있다.
본 연구에서는 장래에 경부선 용산~구로구간, 경춘선 신상봉~대성리구간, 신안산선...
수도권지역에서는 많은 승객들이 도시철도보다는 승용차나 버스를 이용하고 있다. 이는 도시철도가 현재 완행열차 중심의 서비스로 운행되고 있어 승용차나 버스에 비해 느려 통행시간 측면에서 경쟁력이 매우 낮기 때문이다.
따라서 도시철도의 경쟁력을 향상시키기 위하여 수도권지역에서 급행전철의 도입하는 방안을 제시하였다. 급행전철의 운행은 기존 도시철도의 표정속도를 향상시킴으로써 통행시간 단축, 에너지 절감, 운임수입 증대 등 운영상의 효율성을 증대시킬 수 있다.
본 연구에서는 장래에 경부선 용산~구로구간, 경춘선 신상봉~대성리구간, 신안산선 청량리~원시구간에 완행전철이 운행될 경우와 급·완행전철이 혼용·운행될 경우에 대해 각각 분류하여 운행효과를 심층적으로 분석하였다.
경춘선 신상봉~대성리구간, 신안산선 청량리~원시구간의 경우에는 급·완행전철을 혼용·운영할 경우 급행정차역수를 완행정차역수의 약 50~55%를 적용할 때 승객수요 증가 및 통행시간 절감 편익 등 운행효과가 큰 것으로 분석되었다. 반면 경부선 용산~구로구간에서는 승객수요 및 통행시간절감 편익 등 운행효과가 적은 것으로 분석되었다. 이는 정차역간의 거리가 매우 짧고, 도심부의 조밀한 구간에서는 오히려 급행전철의 운행효과가 미비한 것으로 판단된다.
결과적으로 수도권지역에서 급행전철의 도입효과는 경춘선 신상봉~대성리구간, 신안산선 청량리~원시구간의 경우와 같이 도심과 부도심을 잇는 구간에서 급행정차역수를 완행정차역수의 약 50~55%를 적용할 때 승객수요 및 통행시간절감 편익 등 운행효과가 큰 것으로 판명되었다.
수도권지역에서는 많은 승객들이 도시철도보다는 승용차나 버스를 이용하고 있다. 이는 도시철도가 현재 완행열차 중심의 서비스로 운행되고 있어 승용차나 버스에 비해 느려 통행시간 측면에서 경쟁력이 매우 낮기 때문이다.
따라서 도시철도의 경쟁력을 향상시키기 위하여 수도권지역에서 급행전철의 도입하는 방안을 제시하였다. 급행전철의 운행은 기존 도시철도의 표정속도를 향상시킴으로써 통행시간 단축, 에너지 절감, 운임수입 증대 등 운영상의 효율성을 증대시킬 수 있다.
본 연구에서는 장래에 경부선 용산~구로구간, 경춘선 신상봉~대성리구간, 신안산선 청량리~원시구간에 완행전철이 운행될 경우와 급·완행전철이 혼용·운행될 경우에 대해 각각 분류하여 운행효과를 심층적으로 분석하였다.
경춘선 신상봉~대성리구간, 신안산선 청량리~원시구간의 경우에는 급·완행전철을 혼용·운영할 경우 급행정차역수를 완행정차역수의 약 50~55%를 적용할 때 승객수요 증가 및 통행시간 절감 편익 등 운행효과가 큰 것으로 분석되었다. 반면 경부선 용산~구로구간에서는 승객수요 및 통행시간절감 편익 등 운행효과가 적은 것으로 분석되었다. 이는 정차역간의 거리가 매우 짧고, 도심부의 조밀한 구간에서는 오히려 급행전철의 운행효과가 미비한 것으로 판단된다.
결과적으로 수도권지역에서 급행전철의 도입효과는 경춘선 신상봉~대성리구간, 신안산선 청량리~원시구간의 경우와 같이 도심과 부도심을 잇는 구간에서 급행정차역수를 완행정차역수의 약 50~55%를 적용할 때 승객수요 및 통행시간절감 편익 등 운행효과가 큰 것으로 판명되었다.
Most passengers in the metropolitan area use cars or buses rather than urban railway.
Urban railway is serviced mainly as local train(slow train).
Because Urban railway is slower than car or bus in travel speed, most passengers aren't interested in local train(slow train) like Urban railway in the m...
Most passengers in the metropolitan area use cars or buses rather than urban railway.
Urban railway is serviced mainly as local train(slow train).
Because Urban railway is slower than car or bus in travel speed, most passengers aren't interested in local train(slow train) like Urban railway in the metropolitan area.
Accordingly, in order to improve competitiveness of urban railway, this study proposes introducing express railway in the metropolitan area.
If express railway is serviced, existent schedule(travel) speed will be improved to reduce travel time, save energy use, and enhance operational efficiency.
In this study, the effect of service in following two cases was analyzed profoundly; local trains(slow trains) are serviced and express/local trains are serviced together in Yongsan~Guro section of Gyeongbu-Line, Sinsangbong~Daeseongni section of Gyeongchun-Line, and Cheongnyangni~Wonsi section of Sinansan-Line.
When express/local train is serviced together and the number of stops of express train is about 50~55% of those of local trains in Sinsangbong~Daeseongni section of Gyeongchun-Line and Cheongnyangni ~Wonsi section of Sinansan-Line, the effect of service was greater than only introducing local trains(slow trains), in the respect of increasing of passengers' demand and reducing travel time.
On the contrary, the effect of service was not great in Yongsan~Guro section of Gyeongbu-Line.
This result shows that the effect of introducing express railway is insignificant in the dense section with short passing distance.
In conclusion, the effect of introducing express railway is greater in the section that links the center and sub-center of a city than in dense section in the metropolitan area.
Most passengers in the metropolitan area use cars or buses rather than urban railway.
Urban railway is serviced mainly as local train(slow train).
Because Urban railway is slower than car or bus in travel speed, most passengers aren't interested in local train(slow train) like Urban railway in the metropolitan area.
Accordingly, in order to improve competitiveness of urban railway, this study proposes introducing express railway in the metropolitan area.
If express railway is serviced, existent schedule(travel) speed will be improved to reduce travel time, save energy use, and enhance operational efficiency.
In this study, the effect of service in following two cases was analyzed profoundly; local trains(slow trains) are serviced and express/local trains are serviced together in Yongsan~Guro section of Gyeongbu-Line, Sinsangbong~Daeseongni section of Gyeongchun-Line, and Cheongnyangni~Wonsi section of Sinansan-Line.
When express/local train is serviced together and the number of stops of express train is about 50~55% of those of local trains in Sinsangbong~Daeseongni section of Gyeongchun-Line and Cheongnyangni ~Wonsi section of Sinansan-Line, the effect of service was greater than only introducing local trains(slow trains), in the respect of increasing of passengers' demand and reducing travel time.
On the contrary, the effect of service was not great in Yongsan~Guro section of Gyeongbu-Line.
This result shows that the effect of introducing express railway is insignificant in the dense section with short passing distance.
In conclusion, the effect of introducing express railway is greater in the section that links the center and sub-center of a city than in dense section in the metropolitan area.
주제어
#급행전철
#급·완행전철
#승객수요
#통행시간절감 편익
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