본 연구는 정보기술로 인해 은행분야에서 급격히 늘어나는 비대면채널 뱅킹 서비스의 현황을 살펴보고 인터넷뱅킹 서비스와 모바일뱅킹 서비스의 사례분석을 통해 성공 요인을 도출해보았다. 성공요인은 다음의 세 가지로 정리할 수 있었다. 첫째, 새로운 뱅킹서비스를 성공적으로 도입하기 위해서 사용자의 편의성과 니즈에 맞는 서비스가 제공되어야 한다. KB국민은행의 경우, 목표고객을 파악하고 이에 초점을 맞춘 서비스의 개발로 고객의 니즈와 편의성을 충족시켰으며 이는 서비스 도입 초기부터 많은 고객의 확보가 가능하게 했다. 둘째, 금융 서비스인 만큼 보안부분에 신경을 많이 써야한다는 것이다. 신한은행과 국민은행은 우수한 ...
본 연구는 정보기술로 인해 은행분야에서 급격히 늘어나는 비대면채널 뱅킹 서비스의 현황을 살펴보고 인터넷뱅킹 서비스와 모바일뱅킹 서비스의 사례분석을 통해 성공 요인을 도출해보았다. 성공요인은 다음의 세 가지로 정리할 수 있었다. 첫째, 새로운 뱅킹서비스를 성공적으로 도입하기 위해서 사용자의 편의성과 니즈에 맞는 서비스가 제공되어야 한다. KB국민은행의 경우, 목표고객을 파악하고 이에 초점을 맞춘 서비스의 개발로 고객의 니즈와 편의성을 충족시켰으며 이는 서비스 도입 초기부터 많은 고객의 확보가 가능하게 했다. 둘째, 금융 서비스인 만큼 보안부분에 신경을 많이 써야한다는 것이다. 신한은행과 국민은행은 우수한 금융공학 기술로 완벽한 보안서비스와 시스템 안정성을 구현했고 이를 통해 뱅킹 서비스를 성공적으로 구현할 수 있었다. 셋째, 추진력있게 새로운 분야를 개척한 최고경영자의 리더십이다. 두 사례 모두 최초 시행임에도 불구하고 성공할 수 있었던 것은 은행산업의 환경과 IT분야의 흐름을 면밀히 파악하고 새로운 사업 영역을 파악한 최고 경영자의 전략적 사고와 실행력 때문이었다. 향후 도래될 유비쿼터스 시대의 뱅킹 서비스도 사전의 충분한 고객 니즈 분석, 완벽한 보안서비스, 창의적이고 실행력 강한 최고경영자의 리더십이 잘 조화된다면 성공적으로 도입될 수 있을 것이다.
본 연구는 정보기술로 인해 은행분야에서 급격히 늘어나는 비대면채널 뱅킹 서비스의 현황을 살펴보고 인터넷뱅킹 서비스와 모바일뱅킹 서비스의 사례분석을 통해 성공 요인을 도출해보았다. 성공요인은 다음의 세 가지로 정리할 수 있었다. 첫째, 새로운 뱅킹서비스를 성공적으로 도입하기 위해서 사용자의 편의성과 니즈에 맞는 서비스가 제공되어야 한다. KB국민은행의 경우, 목표고객을 파악하고 이에 초점을 맞춘 서비스의 개발로 고객의 니즈와 편의성을 충족시켰으며 이는 서비스 도입 초기부터 많은 고객의 확보가 가능하게 했다. 둘째, 금융 서비스인 만큼 보안부분에 신경을 많이 써야한다는 것이다. 신한은행과 국민은행은 우수한 금융공학 기술로 완벽한 보안서비스와 시스템 안정성을 구현했고 이를 통해 뱅킹 서비스를 성공적으로 구현할 수 있었다. 셋째, 추진력있게 새로운 분야를 개척한 최고경영자의 리더십이다. 두 사례 모두 최초 시행임에도 불구하고 성공할 수 있었던 것은 은행산업의 환경과 IT분야의 흐름을 면밀히 파악하고 새로운 사업 영역을 파악한 최고 경영자의 전략적 사고와 실행력 때문이었다. 향후 도래될 유비쿼터스 시대의 뱅킹 서비스도 사전의 충분한 고객 니즈 분석, 완벽한 보안서비스, 창의적이고 실행력 강한 최고경영자의 리더십이 잘 조화된다면 성공적으로 도입될 수 있을 것이다.
This study discussed present situations of the online banking channel, rapidly increasing in the banking sector with the help of IT technology and analyzed secrets of success in Internet and mobile banking services by means of case-study. Three secrets of the success are summarized as follows. First...
This study discussed present situations of the online banking channel, rapidly increasing in the banking sector with the help of IT technology and analyzed secrets of success in Internet and mobile banking services by means of case-study. Three secrets of the success are summarized as follows. First, successful introduction requires convenient services meeting users’ needs. KB Bank has been committed to providing services focusing on needs and conveniences for identified target customers, which has enabled to attract many customers from the beginning of the introduction of the service. Second, extensive efforts should be made for security, as it is a banking service. Shinhan Bank and KB Bank succeeded in realization of perfect security services and system stability with the help of outstanding banking engineering technology through which they successfully launched banking services. Third, powerful CEO’s leadership is needed to enter into a new field. In both cases, the reason for the success, despite first-ever implementation of the kind, was that the CEO of the banks had a strategic thinking to carefully assess the environment of the banking industry and IT trends and find new business areas and willingness to put such new ideas and insights into practice. Also for the banking services in future ubiquitous age, a combination of full analysis of customer’s need well in advance, perfect security services, and creative and powerful CEO’s leadership is believed to ensure success in introduction.
This study discussed present situations of the online banking channel, rapidly increasing in the banking sector with the help of IT technology and analyzed secrets of success in Internet and mobile banking services by means of case-study. Three secrets of the success are summarized as follows. First, successful introduction requires convenient services meeting users’ needs. KB Bank has been committed to providing services focusing on needs and conveniences for identified target customers, which has enabled to attract many customers from the beginning of the introduction of the service. Second, extensive efforts should be made for security, as it is a banking service. Shinhan Bank and KB Bank succeeded in realization of perfect security services and system stability with the help of outstanding banking engineering technology through which they successfully launched banking services. Third, powerful CEO’s leadership is needed to enter into a new field. In both cases, the reason for the success, despite first-ever implementation of the kind, was that the CEO of the banks had a strategic thinking to carefully assess the environment of the banking industry and IT trends and find new business areas and willingness to put such new ideas and insights into practice. Also for the banking services in future ubiquitous age, a combination of full analysis of customer’s need well in advance, perfect security services, and creative and powerful CEO’s leadership is believed to ensure success in introduction.
주제어
#비대면채널 뱅킹서비스 인터넷뱅킹 모바일뱅킹 사용자 니즈에 맞는 서비스 완벽한 보안 서비스 최고경영자의 리더십
학위논문 정보
저자
김명옥
학위수여기관
서울시립대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
경영학과 MIS 전공
지도교수
김충영
발행연도
2007
총페이지
ⅳ, 42 p.
키워드
비대면채널 뱅킹서비스 인터넷뱅킹 모바일뱅킹 사용자 니즈에 맞는 서비스 완벽한 보안 서비스 최고경영자의 리더십
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