상호주의하기는 2명의 사람이 흥미있는 대상과 사건에 관하여 주의를 공유하기 위해 제스처와 응시를 사용하는 초기 의사소통적 기술이다. 상호주의하기 결함은 아동기 자폐성 장애의 초기 전조가 되며, 언어·놀이·사회적 발달 결함의 핵심 요인이다. 많은 연구들이 자폐성 장애 아동의 발달에서 상호주의하기 결함의 중요성을 언급하면서도, 상호주의하기를 목적으로 한 개입 연구는 적었다. 따라서 본 연구는 상호주의하기 반응 훈련을 통해, 자폐성향을 보이는 3명의 발달지체 아동에게 상호주의하기 반응 행동을 가르치고, 중재 효과가 유지되는 지를 평가하고자 하였다. 본 연구에서는 개입 효과를 평가하기 위해서 대상자간 중다 간헐 기초선 설계를 사용하였고, 목표 행동은 성인의 보여주기, 지적하기, 응시전환에 반응하는 것이다. 9회기 동안 주 3회의 상호주의하기 반응 ...
상호주의하기는 2명의 사람이 흥미있는 대상과 사건에 관하여 주의를 공유하기 위해 제스처와 응시를 사용하는 초기 의사소통적 기술이다. 상호주의하기 결함은 아동기 자폐성 장애의 초기 전조가 되며, 언어·놀이·사회적 발달 결함의 핵심 요인이다. 많은 연구들이 자폐성 장애 아동의 발달에서 상호주의하기 결함의 중요성을 언급하면서도, 상호주의하기를 목적으로 한 개입 연구는 적었다. 따라서 본 연구는 상호주의하기 반응 훈련을 통해, 자폐성향을 보이는 3명의 발달지체 아동에게 상호주의하기 반응 행동을 가르치고, 중재 효과가 유지되는 지를 평가하고자 하였다. 본 연구에서는 개입 효과를 평가하기 위해서 대상자간 중다 간헐 기초선 설계를 사용하였고, 목표 행동은 성인의 보여주기, 지적하기, 응시전환에 반응하는 것이다. 9회기 동안 주 3회의 상호주의하기 반응 행동훈련을 통해 목표행동을 가르쳤으며, 중재 회기는 총 30분으로 10분의 기초선과 20분의 상호주의하기 반응 중재로 진행되었다. 유지 검사는 실험처치가 종결된 지 3주 후에 각 아동별로 실시되었다. 연구 결과, 대상자 아동 모두 목표 행동인 상호주의하기 반응 행동이 증가하였으며, 목표 행동은 유지되었다. 본 연구 결과는, 9회기의 단기간 중재 개입에도 불구하고 자폐성향을 보이는 발달지체 아동의 상호주의하기 반응 행동에 긍정적인 영향을 미쳤다. 하지만, 중요한 것은 상호주의하기 반응 행동 중재 프로그램은 주 3회에 집중적으로 이루어졌다는 것이며, 목표 행동이 분명했으며, 중재 방법이 집중적인 행동주의 프로그램으로 구조화되어 구성되었다는 것이다.
상호주의하기는 2명의 사람이 흥미있는 대상과 사건에 관하여 주의를 공유하기 위해 제스처와 응시를 사용하는 초기 의사소통적 기술이다. 상호주의하기 결함은 아동기 자폐성 장애의 초기 전조가 되며, 언어·놀이·사회적 발달 결함의 핵심 요인이다. 많은 연구들이 자폐성 장애 아동의 발달에서 상호주의하기 결함의 중요성을 언급하면서도, 상호주의하기를 목적으로 한 개입 연구는 적었다. 따라서 본 연구는 상호주의하기 반응 훈련을 통해, 자폐성향을 보이는 3명의 발달지체 아동에게 상호주의하기 반응 행동을 가르치고, 중재 효과가 유지되는 지를 평가하고자 하였다. 본 연구에서는 개입 효과를 평가하기 위해서 대상자간 중다 간헐 기초선 설계를 사용하였고, 목표 행동은 성인의 보여주기, 지적하기, 응시전환에 반응하는 것이다. 9회기 동안 주 3회의 상호주의하기 반응 행동훈련을 통해 목표행동을 가르쳤으며, 중재 회기는 총 30분으로 10분의 기초선과 20분의 상호주의하기 반응 중재로 진행되었다. 유지 검사는 실험처치가 종결된 지 3주 후에 각 아동별로 실시되었다. 연구 결과, 대상자 아동 모두 목표 행동인 상호주의하기 반응 행동이 증가하였으며, 목표 행동은 유지되었다. 본 연구 결과는, 9회기의 단기간 중재 개입에도 불구하고 자폐성향을 보이는 발달지체 아동의 상호주의하기 반응 행동에 긍정적인 영향을 미쳤다. 하지만, 중요한 것은 상호주의하기 반응 행동 중재 프로그램은 주 3회에 집중적으로 이루어졌다는 것이며, 목표 행동이 분명했으며, 중재 방법이 집중적인 행동주의 프로그램으로 구조화되어 구성되었다는 것이다.
Joint attention is an early communicative skill in which two people use gestures and gaze to share attention with respect to interesting objects or events. Deficits in joint attention are considered to be an early predictor of childhood autism and are considered to be pivotal factor to deficits in l...
Joint attention is an early communicative skill in which two people use gestures and gaze to share attention with respect to interesting objects or events. Deficits in joint attention are considered to be an early predictor of childhood autism and are considered to be pivotal factor to deficits in language, play, and social development in this population. Although many studies have noted the importance of joint attention deficits in the development of children with autism, few intervention studies have attempted to target joint attention. Therefore, this study was responding behavior to joint attention were taught to three development delay children with autistic feature using a responding behavior training to joint attention. and it was evaluate the maintenance effect of mediation. In this study, a multiple probe design across subjects was implemented to evaluate intervention effects and the following target behaviors were responding to showing, pointing, and gaze shifting of adult. They were taught to play therapy with structured as three times a week during 9 sessions. mediation sessions make up total 30 minutes that were progressed baseline during 10 minutes and responding mediation to joint attention during 20 minutes. follow-up sessions were conducted with each participant after 3 weeks to examine the maintenance effect. The results of the study were increased in responding behavior to joint attention to all of participants and were maintained of target behaviors. Also, positive changes were noted by observers using social validation measures. In the conclusions of the study, structured play therapy were positive effects to responding behavior to joint attention of development delay children with autism feature although short term of 9 sessions. but important thing is that responding behavior to joint attention mediation program were progressed intensively three times a week that target behaviors were obvious and mediation program were structured of intensive behavioral programs.
Joint attention is an early communicative skill in which two people use gestures and gaze to share attention with respect to interesting objects or events. Deficits in joint attention are considered to be an early predictor of childhood autism and are considered to be pivotal factor to deficits in language, play, and social development in this population. Although many studies have noted the importance of joint attention deficits in the development of children with autism, few intervention studies have attempted to target joint attention. Therefore, this study was responding behavior to joint attention were taught to three development delay children with autistic feature using a responding behavior training to joint attention. and it was evaluate the maintenance effect of mediation. In this study, a multiple probe design across subjects was implemented to evaluate intervention effects and the following target behaviors were responding to showing, pointing, and gaze shifting of adult. They were taught to play therapy with structured as three times a week during 9 sessions. mediation sessions make up total 30 minutes that were progressed baseline during 10 minutes and responding mediation to joint attention during 20 minutes. follow-up sessions were conducted with each participant after 3 weeks to examine the maintenance effect. The results of the study were increased in responding behavior to joint attention to all of participants and were maintained of target behaviors. Also, positive changes were noted by observers using social validation measures. In the conclusions of the study, structured play therapy were positive effects to responding behavior to joint attention of development delay children with autism feature although short term of 9 sessions. but important thing is that responding behavior to joint attention mediation program were progressed intensively three times a week that target behaviors were obvious and mediation program were structured of intensive behavioral programs.
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