본 연구는 검도, 합기도, 태권도 수련에 있어서 신체적, 정서적, 사회적, 생활태도에 따른 연구를 체계화하기 위하여 검도, 합기도, 태권도 수련생 간의 신체적, 정서적, 사회적, 생활태도에 미치는 영향 및 변화 차이를 비교·분석함으로써 각 무도의 가치를 새로이 확립하고, 신체뿐만 아니라 정서적, 사회적, 생활태도가 긍정적인 전인교육이 이루어지도록 효과적인 무도 수련지침을 밝히는데 목적이 있다. 본 연구의 설문지는 이규형(1985)의 “태권도가 어린이 정신교육에 미치는 효과”, 정택주(1992)의 “태권도 수련이 어린이 정신발전 및 사회성에 미치는 영향”, 교육부(1993)의 국민학교 교육과정 해설“을 참고로 하여 이철호(1996)가 제작한 설문지를 본 연구에 맞도록 수정·보완하였다. 본 연구는 회수된 설문지 중 응답이 부실하거나 이중으로 답변한 것과 무기입 등으로 신뢰성이 떨어진다고 판단되는 문항은 자료에서 제외시켰으며, 개발된 설문지를 검도 수련생 300명, 합기도 수련생 300명, 태권도 수련생 300명의 초등학교 수련생 총900명 대상으로 유효한 자료만을 부호화(Coding)한 후, ...
본 연구는 검도, 합기도, 태권도 수련에 있어서 신체적, 정서적, 사회적, 생활태도에 따른 연구를 체계화하기 위하여 검도, 합기도, 태권도 수련생 간의 신체적, 정서적, 사회적, 생활태도에 미치는 영향 및 변화 차이를 비교·분석함으로써 각 무도의 가치를 새로이 확립하고, 신체뿐만 아니라 정서적, 사회적, 생활태도가 긍정적인 전인교육이 이루어지도록 효과적인 무도 수련지침을 밝히는데 목적이 있다. 본 연구의 설문지는 이규형(1985)의 “태권도가 어린이 정신교육에 미치는 효과”, 정택주(1992)의 “태권도 수련이 어린이 정신발전 및 사회성에 미치는 영향”, 교육부(1993)의 국민학교 교육과정 해설“을 참고로 하여 이철호(1996)가 제작한 설문지를 본 연구에 맞도록 수정·보완하였다. 본 연구는 회수된 설문지 중 응답이 부실하거나 이중으로 답변한 것과 무기입 등으로 신뢰성이 떨어진다고 판단되는 문항은 자료에서 제외시켰으며, 개발된 설문지를 검도 수련생 300명, 합기도 수련생 300명, 태권도 수련생 300명의 초등학교 수련생 총900명 대상으로 유효한 자료만을 부호화(Coding)한 후, SPSS Window Version 12.0 통계패키지를 이용하였다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 검도 수련 후 신체·정서·사회·생활태도 변화 1) 학년별 간 차이는 신체적 변화가 가장 높게 나타났으며 신체적 변화는 저 학년일수록 높았으며, 정서적인 변화와 사회적인 변화 및 생활태도 변화인 경우에는 3학년이 가장 높게 나타났다. 2) 수련기간별 간 차이는 신체적 변화, 정서적 변화, 사회적 변화는 3년 이상 수련생이 가장 높게 나타났으며, 생활태도 변화만이 1∼3년을 수련한 수련생이 가장 높게 나타났다. 3) 수련급수별 간 차이는 신체적 변화, 정서적 변화, 사회적 변화, 생활태도 변화 모두 1단 이상 수련생이 가장 높게 나타났다. 4) 수련동기별 간 차이는 정서적 변화, 사회적 변화, 생활태도 변화에서 체력증진이 가장 우선순위로 나타났다. 2. 합기도 수련 후 신체·정서·사회·생활태도 변화 1) 학년별 간 차이는 신체적, 정서적, 사회적, 생활태도에서 3학년이 가장 높게 나타났다. 2) 수련기간별 간 차이는 신체적, 정서적, 사회적, 생활태도에서 3년 이상 수련생이 가장 높게 나타났다. 3) 수련급수별 간 차이는 신체적, 정서적, 사회적, 생활태도에서 1단 이상 수련생이 가장 높게 나타났다. 4) 수련동기별 간 차이는 정서적, 사회적, 생활태도에서 체력증진이 가장 높게 나타났다. 3. 태권도 수련 후 신체·정서·사회·생활태도 변화 1) 학년별 간 차이는 신체적 변화, 사회적 변화의 결과를 보면, 5학년이 가장 높게 나타났으며, 정서적 변화와 생활태도는 3학년이 가장 높게 나타났다. 2) 수련기간별 간 차이는 신체적, 정서적, 사회적, 생활태도에서 3년 이상 수련생이 가장 높게 나타났다. 3) 수련급수별 간 차이는 정서적 변화, 사회적 변화, 생활태도 변화에서 1∼4품의 수련생이 가장 높게 나타났다. 4) 수련동기별 간 차이에서 정서적 변화는 주위사람의 권유, 사회적 변화는 인격형성, 생활태도 변화에서는 체력증진이 가장 높게 나타났다. 위의 내용을 종합해 보면, 수련생들은 모두 검도, 합기도, 태권도 수련에 지속적으로 참여함으로써 자신들이 소속한 주류의 삶에 적응할 수 있는 건강한 신체, 바람직한 품성, 사회성 및 생활태도 등을 학습하게 된다고 본 연구를 통하여 실증적으로 확인되었다.
본 연구는 검도, 합기도, 태권도 수련에 있어서 신체적, 정서적, 사회적, 생활태도에 따른 연구를 체계화하기 위하여 검도, 합기도, 태권도 수련생 간의 신체적, 정서적, 사회적, 생활태도에 미치는 영향 및 변화 차이를 비교·분석함으로써 각 무도의 가치를 새로이 확립하고, 신체뿐만 아니라 정서적, 사회적, 생활태도가 긍정적인 전인교육이 이루어지도록 효과적인 무도 수련지침을 밝히는데 목적이 있다. 본 연구의 설문지는 이규형(1985)의 “태권도가 어린이 정신교육에 미치는 효과”, 정택주(1992)의 “태권도 수련이 어린이 정신발전 및 사회성에 미치는 영향”, 교육부(1993)의 국민학교 교육과정 해설“을 참고로 하여 이철호(1996)가 제작한 설문지를 본 연구에 맞도록 수정·보완하였다. 본 연구는 회수된 설문지 중 응답이 부실하거나 이중으로 답변한 것과 무기입 등으로 신뢰성이 떨어진다고 판단되는 문항은 자료에서 제외시켰으며, 개발된 설문지를 검도 수련생 300명, 합기도 수련생 300명, 태권도 수련생 300명의 초등학교 수련생 총900명 대상으로 유효한 자료만을 부호화(Coding)한 후, SPSS Window Version 12.0 통계패키지를 이용하였다. 그 결과는 다음과 같다. 1. 검도 수련 후 신체·정서·사회·생활태도 변화 1) 학년별 간 차이는 신체적 변화가 가장 높게 나타났으며 신체적 변화는 저 학년일수록 높았으며, 정서적인 변화와 사회적인 변화 및 생활태도 변화인 경우에는 3학년이 가장 높게 나타났다. 2) 수련기간별 간 차이는 신체적 변화, 정서적 변화, 사회적 변화는 3년 이상 수련생이 가장 높게 나타났으며, 생활태도 변화만이 1∼3년을 수련한 수련생이 가장 높게 나타났다. 3) 수련급수별 간 차이는 신체적 변화, 정서적 변화, 사회적 변화, 생활태도 변화 모두 1단 이상 수련생이 가장 높게 나타났다. 4) 수련동기별 간 차이는 정서적 변화, 사회적 변화, 생활태도 변화에서 체력증진이 가장 우선순위로 나타났다. 2. 합기도 수련 후 신체·정서·사회·생활태도 변화 1) 학년별 간 차이는 신체적, 정서적, 사회적, 생활태도에서 3학년이 가장 높게 나타났다. 2) 수련기간별 간 차이는 신체적, 정서적, 사회적, 생활태도에서 3년 이상 수련생이 가장 높게 나타났다. 3) 수련급수별 간 차이는 신체적, 정서적, 사회적, 생활태도에서 1단 이상 수련생이 가장 높게 나타났다. 4) 수련동기별 간 차이는 정서적, 사회적, 생활태도에서 체력증진이 가장 높게 나타났다. 3. 태권도 수련 후 신체·정서·사회·생활태도 변화 1) 학년별 간 차이는 신체적 변화, 사회적 변화의 결과를 보면, 5학년이 가장 높게 나타났으며, 정서적 변화와 생활태도는 3학년이 가장 높게 나타났다. 2) 수련기간별 간 차이는 신체적, 정서적, 사회적, 생활태도에서 3년 이상 수련생이 가장 높게 나타났다. 3) 수련급수별 간 차이는 정서적 변화, 사회적 변화, 생활태도 변화에서 1∼4품의 수련생이 가장 높게 나타났다. 4) 수련동기별 간 차이에서 정서적 변화는 주위사람의 권유, 사회적 변화는 인격형성, 생활태도 변화에서는 체력증진이 가장 높게 나타났다. 위의 내용을 종합해 보면, 수련생들은 모두 검도, 합기도, 태권도 수련에 지속적으로 참여함으로써 자신들이 소속한 주류의 삶에 적응할 수 있는 건강한 신체, 바람직한 품성, 사회성 및 생활태도 등을 학습하게 된다고 본 연구를 통하여 실증적으로 확인되었다.
This Study newly establishes the value of marital art as comparing and analyzing difference of the change on physical, emotional, social, and life attitude among Kendo, Hapkido, and Taekwondo trainees in order to systematize the research on physical, emotional, social, and life attitudes, and not on...
This Study newly establishes the value of marital art as comparing and analyzing difference of the change on physical, emotional, social, and life attitude among Kendo, Hapkido, and Taekwondo trainees in order to systematize the research on physical, emotional, social, and life attitudes, and not only physical but also emotional, social, life attitude find the effective practice guides of martial art for education for a whole man. The questionnaire of this research refers to "Effect on Taekwondo to children's emotional education"(Lee Kyu-hyeong, 1985), "Influence on training Taekwondo to children's emotional development and sociality"(Jeong Taek-joo, 1992), and "Explanation of Curriculum of Elementary school"(the Ministry of Education, 1993) and modifies and makes up for the questionnaire made by Lee Cheol-ho(1996) to be appropriate for this research. This research excepts the questionnaires considered unreliable and only valid data is encoded with 300 Kendo trainees, 300 Hapkido trainees, and 300 Taekwondo trainees of elementary students, uses statistics package, SPSS Window Version 12.0. The result is following. 1. Change of physical, emotional, social, and life attitudes after training Kendo 1) Grade for difference the physical change appears most highly, as it becomes higher according to lower grade, and the change of emotional, social, and life attitudes is most highly at third grade. 2) The difference by training period showed most highly to the trainees who train for more than three years on emotional, social changes and only the life attitude is changed to the trainees who train for 1∼3 years. 3) The difference by rand is highly changed to the trainees of the first grade on physical, emotional, social and life attitudes. 4) The difference by the motive for training is highly showed to physical development on social, and life attitudes. 2. Change of physical, emotional, social, and life attitudes after training Hapkido 1) The difference by grade is showed most highly on physical, emotional, social, and life attitudes at the third grade. 2) The difference by training period is showed most highly on physical, emotional, social, and life attitudes at the third grade. 3) The difference by training grade is showed most highly on physical, emotional, social, and life attitudes to the trainees of more than the first grade. 4) The difference by training motive is showed on emotional, social, and life attitudes at physical development. 3. Change of physical, emotional, social, and life attitudes after training Taekwondo. 1) The difference by grade is showed most highly on physical and social change at the fifth grade, and on emotional and life attitudes at the third grade. 2) The difference by training period is showed most highly on physical, emotional, social, and life attitudes to the trainees who train for more than three years. 3) The difference by training grade is showed most highly on change of the emotional, social, and life attitudes to the trainees who have 1-4 poom, and the emotional change is showed most highly by encouragement of surrounding people, the social change is showed most highly for character building, and change of the life attitude is showed most highly for physical development. 4) The difference by the motive is highly showed other people's asking on emotional, building character on social, physical development on life attitude As summarizing above results, it is verified by this research that all of the trainees learn sound body, mind, sociality and life attitude to be suitable for their own life as they participate in Kendo, Hapkido, and Taekwondo. continuously.
This Study newly establishes the value of marital art as comparing and analyzing difference of the change on physical, emotional, social, and life attitude among Kendo, Hapkido, and Taekwondo trainees in order to systematize the research on physical, emotional, social, and life attitudes, and not only physical but also emotional, social, life attitude find the effective practice guides of martial art for education for a whole man. The questionnaire of this research refers to "Effect on Taekwondo to children's emotional education"(Lee Kyu-hyeong, 1985), "Influence on training Taekwondo to children's emotional development and sociality"(Jeong Taek-joo, 1992), and "Explanation of Curriculum of Elementary school"(the Ministry of Education, 1993) and modifies and makes up for the questionnaire made by Lee Cheol-ho(1996) to be appropriate for this research. This research excepts the questionnaires considered unreliable and only valid data is encoded with 300 Kendo trainees, 300 Hapkido trainees, and 300 Taekwondo trainees of elementary students, uses statistics package, SPSS Window Version 12.0. The result is following. 1. Change of physical, emotional, social, and life attitudes after training Kendo 1) Grade for difference the physical change appears most highly, as it becomes higher according to lower grade, and the change of emotional, social, and life attitudes is most highly at third grade. 2) The difference by training period showed most highly to the trainees who train for more than three years on emotional, social changes and only the life attitude is changed to the trainees who train for 1∼3 years. 3) The difference by rand is highly changed to the trainees of the first grade on physical, emotional, social and life attitudes. 4) The difference by the motive for training is highly showed to physical development on social, and life attitudes. 2. Change of physical, emotional, social, and life attitudes after training Hapkido 1) The difference by grade is showed most highly on physical, emotional, social, and life attitudes at the third grade. 2) The difference by training period is showed most highly on physical, emotional, social, and life attitudes at the third grade. 3) The difference by training grade is showed most highly on physical, emotional, social, and life attitudes to the trainees of more than the first grade. 4) The difference by training motive is showed on emotional, social, and life attitudes at physical development. 3. Change of physical, emotional, social, and life attitudes after training Taekwondo. 1) The difference by grade is showed most highly on physical and social change at the fifth grade, and on emotional and life attitudes at the third grade. 2) The difference by training period is showed most highly on physical, emotional, social, and life attitudes to the trainees who train for more than three years. 3) The difference by training grade is showed most highly on change of the emotional, social, and life attitudes to the trainees who have 1-4 poom, and the emotional change is showed most highly by encouragement of surrounding people, the social change is showed most highly for character building, and change of the life attitude is showed most highly for physical development. 4) The difference by the motive is highly showed other people's asking on emotional, building character on social, physical development on life attitude As summarizing above results, it is verified by this research that all of the trainees learn sound body, mind, sociality and life attitude to be suitable for their own life as they participate in Kendo, Hapkido, and Taekwondo. continuously.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.