본 연구는 비언어적 의사소통을 활용하여 좀 더 효과적으로 의사를 전달 할 수 있도록 하기 위해 다양한 학문 분야의 기존 자료들을 수집하여 학습자료로 활용할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 또한 교사가 실제 수업장면에서 자료를 활용하는 과정과 방법을 구체적으로 보여주고자 한다. II장에서는 비언어적 의사소통에 관한 본질을 살펴보았다. 먼저 비언어적 의사소통의 개념과 언어적 의사소통과의 차이점과 유사점을 살펴보았다. 그리고 비언어적 의사소통의 특성, 기능, 유형 등을 살펴보았다. III장에서는 다양한 학문 분야에서 비언어적 의사소...
본 연구는 비언어적 의사소통을 활용하여 좀 더 효과적으로 의사를 전달 할 수 있도록 하기 위해 다양한 학문 분야의 기존 자료들을 수집하여 학습자료로 활용할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 또한 교사가 실제 수업장면에서 자료를 활용하는 과정과 방법을 구체적으로 보여주고자 한다. II장에서는 비언어적 의사소통에 관한 본질을 살펴보았다. 먼저 비언어적 의사소통의 개념과 언어적 의사소통과의 차이점과 유사점을 살펴보았다. 그리고 비언어적 의사소통의 특성, 기능, 유형 등을 살펴보았다. III장에서는 다양한 학문 분야에서 비언어적 의사소통의 시각 자료를 수집하였다. 그리고 자료에 대해 설명을 덧붙이고 자료를 체계적으로 분류하여 학습지도에 도움이 되도록 하였다. 다음으로 현행 교육과정과 교과서를 분석하여 비언어적 의사소통 지도에 있어 미흡한 점을 찾고 이를 해결하기 위한 방법의 예로 새로운 학습과정을 재구성해보았다. 비언어적 의사소통의 학습은 중요성에 비해 현재 다루어지고 있는 내용이 매우 미비하다. 본 연구의 의의는 이렇게 부족한 비언어적 의사소통 연구에 다양한 학습자료를 찾고 그것을 학습과정으로 재구성하는 예를 보여 그 내용을 풍부히 한 것이다.
본 연구는 비언어적 의사소통을 활용하여 좀 더 효과적으로 의사를 전달 할 수 있도록 하기 위해 다양한 학문 분야의 기존 자료들을 수집하여 학습자료로 활용할 수 있도록 하는데 그 목적이 있다. 또한 교사가 실제 수업장면에서 자료를 활용하는 과정과 방법을 구체적으로 보여주고자 한다. II장에서는 비언어적 의사소통에 관한 본질을 살펴보았다. 먼저 비언어적 의사소통의 개념과 언어적 의사소통과의 차이점과 유사점을 살펴보았다. 그리고 비언어적 의사소통의 특성, 기능, 유형 등을 살펴보았다. III장에서는 다양한 학문 분야에서 비언어적 의사소통의 시각 자료를 수집하였다. 그리고 자료에 대해 설명을 덧붙이고 자료를 체계적으로 분류하여 학습지도에 도움이 되도록 하였다. 다음으로 현행 교육과정과 교과서를 분석하여 비언어적 의사소통 지도에 있어 미흡한 점을 찾고 이를 해결하기 위한 방법의 예로 새로운 학습과정을 재구성해보았다. 비언어적 의사소통의 학습은 중요성에 비해 현재 다루어지고 있는 내용이 매우 미비하다. 본 연구의 의의는 이렇게 부족한 비언어적 의사소통 연구에 다양한 학습자료를 찾고 그것을 학습과정으로 재구성하는 예를 보여 그 내용을 풍부히 한 것이다.
The purpose of this study is to collect existing data of various academic fields for use as learning material for more effective expressions of opinion using non-verbal communication. Also, it attempts to concretely display the method and process of teachers using the material in actual class scenes...
The purpose of this study is to collect existing data of various academic fields for use as learning material for more effective expressions of opinion using non-verbal communication. Also, it attempts to concretely display the method and process of teachers using the material in actual class scenes. Chapter II observes the nature of non-verbal communication. First, the concept of non-verbal communication and its contrasts and comparisons with verbal communication were observed. Then the characteristics, functions, and types of non-verbal communication were observed. Visual data of non-verbal communication in various academic fields was gathered in Chapter III. Then, explanation of the data was added and the data was systematically categorized so that it may be helpful to learning instruction. Next, educational courses and texts which are currently in use were analyzed, insufficient points of communication instruction were found, and new learning courses were reconstructed as example methods with which to solve such insufficient points. Current material handling non-verbal communication is insufficient compared to its importance. The significance of this study was to find various learning material for the research of non-verbal communication and to show examples that reconstruct these into learning courses, making material abundant.
The purpose of this study is to collect existing data of various academic fields for use as learning material for more effective expressions of opinion using non-verbal communication. Also, it attempts to concretely display the method and process of teachers using the material in actual class scenes. Chapter II observes the nature of non-verbal communication. First, the concept of non-verbal communication and its contrasts and comparisons with verbal communication were observed. Then the characteristics, functions, and types of non-verbal communication were observed. Visual data of non-verbal communication in various academic fields was gathered in Chapter III. Then, explanation of the data was added and the data was systematically categorized so that it may be helpful to learning instruction. Next, educational courses and texts which are currently in use were analyzed, insufficient points of communication instruction were found, and new learning courses were reconstructed as example methods with which to solve such insufficient points. Current material handling non-verbal communication is insufficient compared to its importance. The significance of this study was to find various learning material for the research of non-verbal communication and to show examples that reconstruct these into learning courses, making material abundant.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.