본 연구는 유아교사의 과학 교과교육학지식의 본질과 구성요소들을 탐색하고, 이를 기초로 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구를 개발하는 데 목적이 있다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 문항은 어떻게 구성되는가? 2. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 신뢰도는 어떠한가? 3. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 타당도는 어떠한가? 3-1. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 내용타당도는 어떠한가? 3-2. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 ...
본 연구는 유아교사의 과학 교과교육학지식의 본질과 구성요소들을 탐색하고, 이를 기초로 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구를 개발하는 데 목적이 있다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 문항은 어떻게 구성되는가? 2. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 신뢰도는 어떠한가? 3. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 타당도는 어떠한가? 3-1. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 내용타당도는 어떠한가? 3-2. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 구인타당도는 어떠한가? 3-3. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 준거관련타당도는 어떠한가? 본 연구의 연구 과정을 살펴보면 첫째, 문항구성을 위한 예비 연구로 관련된 문헌을 기초로 유아교사의 과학 교과교육학지식의 본질과 구성요소들을 탐색하고, 각 구성요소별 문항을 개발하였다. 문헌 연구를 기초로 5개영역 50문항을 개발하고, 내용타당도 심사결과 5개영역, 44문항으로 수정하였다. 둘째, 예비 연구 과정에서 개발한 질문지를 가지고 308명의 유아교사를 대상으로 1차 연구를 실시하였다. 신뢰도 검증을 위해 Cronbach α와 각 영역 내 문항 간 총점상관계수를 알아보았고, 탐색적 요인분석으로 구인타당도를 알아보았다. 1차 연구 결과를 기초로 문항을 수정하고 내용타당도 심사를 의뢰한 결과, 5개영역 48문항이 구성되었다. 셋째, 1차 연구 결과 구성된 질문지를 가지고 502명의 유아교사를 대상으로 2차 연구를 실시하였다. 신뢰도 검중과 확정적 요인분석으로 구인타당도를 알아본 결과, 5개영역 46문항의 최종측정도구가 개발되었다. 넷째, 1차·2차 연구를 통해 개발된 5개영역 46문항의 최종측정도구를 검증하기 위하여 신뢰도와 구인타당도를 검사하고, 과학 불안·과학 교수 효능감·과학 교수태도와의 준거관련타당도를 알아보았다. 본 연구의 연구 결과를 살펴보면 첫째, 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구는 교육과정에 대한 지식·학습자에 대한 지식·교수학습방법에 대한 지식·교과내용에 대한 지식·교사의 전문성에 대한 지식의 5개영역 46문항으로 구성되었다. 둘째, 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 전체 신뢰도는 0.958이며, 5개영역별 신뢰도계수인 Cronbach α는 교육과정에 대한 지식: 0.890, 학습자에 대한 지식: 0.869, 교수학습방법에 대한 지식: 0.933, 교과내용에 대한 지식: 0.935, 교사의 전문성에 대한 지식: 0.855 이었으며, 문항 간 총점상관계수는 각 영역에서 모든 문항이 0.5이상이었다. 셋째, 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 타당도는 내용타당도·구인타당도·준거관련타당도를 통해 알아보았다. 먼저 내용타당도는 문항구성을 위한 예비 연구에서 개발한 5개영역 50문항을 내용타당도 심사 결과, 5개영역 44문항으로 수정한 후, 1차 연구 결과를 기초로 5개영역 48문항으로 수정하였다. 예비연구와 1차 연구에서 두 차례 내용타당도 심사 결과 구성된 5개영역 48문항은 2차 연구 결과 통계적으로 부적합한 문항을 삭제한 후, 최종 측정도구의 5개영역 46문항으로 확정되었다. 구인타당도는 1차 연구에서 탐색적 요인분석을 실시한 결과 5개 요인이 추출되었으며, 2차 연구와 최종측정도구에서 확정적 요인분석을 실시한 결과 5개영역 46문항으로 구성되었다. 그러므로 유아교사의 과학 교과교육학지식은 요인분석 결과 5개영역으로 구성되었음이 확인되었고, 구성요소별 하위 문항은 각 영역의 측정목적에 적합한 것으로 밝혀졌다. 준거관련타당도로 유아교사의 과학 교과교육학지식과 과학 불안은 부적 상관관계에 놓여져 있었으며, 과학 교수효능감과 과학 교수태도는 정적 상관관계에 놓여져 있었다. 본 연구를 통해 첫째, 유아교사의 과학 교과교육학지식은 교육과정에 대한 지식·학습자에 대한 지식·교수학습방법에 대한 지식·교과내용에 대한 지식·교사의 전문성에 대한 지식의 5가지 구성요소로 이루어져 있음이 밝혀졌고, 이들은 서로 밀접한 상관관계에 놓여져 있음을 알 수 있다. 둘째, 본 연구에서 개발된 측정도구는 신뢰도가 높고, 유아교사의 과학 교과교육학지식을 측정하기에 적절한 도구임이 밝혀졌다. 이를 통해 유아과학교육과 관련된 변인들을 탐색하고, 유아에게 보다 적절한 과학교수방법을 개발·적용하는 연구가 이루어지기를 기대한다.
본 연구는 유아교사의 과학 교과교육학지식의 본질과 구성요소들을 탐색하고, 이를 기초로 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구를 개발하는 데 목적이 있다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다. 1. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 문항은 어떻게 구성되는가? 2. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 신뢰도는 어떠한가? 3. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 타당도는 어떠한가? 3-1. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 내용타당도는 어떠한가? 3-2. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 구인타당도는 어떠한가? 3-3. 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 준거관련타당도는 어떠한가? 본 연구의 연구 과정을 살펴보면 첫째, 문항구성을 위한 예비 연구로 관련된 문헌을 기초로 유아교사의 과학 교과교육학지식의 본질과 구성요소들을 탐색하고, 각 구성요소별 문항을 개발하였다. 문헌 연구를 기초로 5개영역 50문항을 개발하고, 내용타당도 심사결과 5개영역, 44문항으로 수정하였다. 둘째, 예비 연구 과정에서 개발한 질문지를 가지고 308명의 유아교사를 대상으로 1차 연구를 실시하였다. 신뢰도 검증을 위해 Cronbach α와 각 영역 내 문항 간 총점상관계수를 알아보았고, 탐색적 요인분석으로 구인타당도를 알아보았다. 1차 연구 결과를 기초로 문항을 수정하고 내용타당도 심사를 의뢰한 결과, 5개영역 48문항이 구성되었다. 셋째, 1차 연구 결과 구성된 질문지를 가지고 502명의 유아교사를 대상으로 2차 연구를 실시하였다. 신뢰도 검중과 확정적 요인분석으로 구인타당도를 알아본 결과, 5개영역 46문항의 최종측정도구가 개발되었다. 넷째, 1차·2차 연구를 통해 개발된 5개영역 46문항의 최종측정도구를 검증하기 위하여 신뢰도와 구인타당도를 검사하고, 과학 불안·과학 교수 효능감·과학 교수태도와의 준거관련타당도를 알아보았다. 본 연구의 연구 결과를 살펴보면 첫째, 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구는 교육과정에 대한 지식·학습자에 대한 지식·교수학습방법에 대한 지식·교과내용에 대한 지식·교사의 전문성에 대한 지식의 5개영역 46문항으로 구성되었다. 둘째, 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 전체 신뢰도는 0.958이며, 5개영역별 신뢰도계수인 Cronbach α는 교육과정에 대한 지식: 0.890, 학습자에 대한 지식: 0.869, 교수학습방법에 대한 지식: 0.933, 교과내용에 대한 지식: 0.935, 교사의 전문성에 대한 지식: 0.855 이었으며, 문항 간 총점상관계수는 각 영역에서 모든 문항이 0.5이상이었다. 셋째, 유아교사의 과학 교과교육학지식 측정도구의 타당도는 내용타당도·구인타당도·준거관련타당도를 통해 알아보았다. 먼저 내용타당도는 문항구성을 위한 예비 연구에서 개발한 5개영역 50문항을 내용타당도 심사 결과, 5개영역 44문항으로 수정한 후, 1차 연구 결과를 기초로 5개영역 48문항으로 수정하였다. 예비연구와 1차 연구에서 두 차례 내용타당도 심사 결과 구성된 5개영역 48문항은 2차 연구 결과 통계적으로 부적합한 문항을 삭제한 후, 최종 측정도구의 5개영역 46문항으로 확정되었다. 구인타당도는 1차 연구에서 탐색적 요인분석을 실시한 결과 5개 요인이 추출되었으며, 2차 연구와 최종측정도구에서 확정적 요인분석을 실시한 결과 5개영역 46문항으로 구성되었다. 그러므로 유아교사의 과학 교과교육학지식은 요인분석 결과 5개영역으로 구성되었음이 확인되었고, 구성요소별 하위 문항은 각 영역의 측정목적에 적합한 것으로 밝혀졌다. 준거관련타당도로 유아교사의 과학 교과교육학지식과 과학 불안은 부적 상관관계에 놓여져 있었으며, 과학 교수효능감과 과학 교수태도는 정적 상관관계에 놓여져 있었다. 본 연구를 통해 첫째, 유아교사의 과학 교과교육학지식은 교육과정에 대한 지식·학습자에 대한 지식·교수학습방법에 대한 지식·교과내용에 대한 지식·교사의 전문성에 대한 지식의 5가지 구성요소로 이루어져 있음이 밝혀졌고, 이들은 서로 밀접한 상관관계에 놓여져 있음을 알 수 있다. 둘째, 본 연구에서 개발된 측정도구는 신뢰도가 높고, 유아교사의 과학 교과교육학지식을 측정하기에 적절한 도구임이 밝혀졌다. 이를 통해 유아과학교육과 관련된 변인들을 탐색하고, 유아에게 보다 적절한 과학교수방법을 개발·적용하는 연구가 이루어지기를 기대한다.
The purpose of this study is to search the essence and factors of the kindergarten teachers' pedagogical content knowledge (PCK) in science teaching and to develop the assessment tools of kindergarten teachers' PCK in science teaching. The questions of this study are as follows. 1. How are items of ...
The purpose of this study is to search the essence and factors of the kindergarten teachers' pedagogical content knowledge (PCK) in science teaching and to develop the assessment tools of kindergarten teachers' PCK in science teaching. The questions of this study are as follows. 1. How are items of developed assessment tools constructed? 2. Are the assessment tools reliable? 3. Are the assessment tools valid? 3-1. How is the content validity of the tools? 3-2. How is the construct validity of the tools? 3-3. How is the criterion-related validity of the tools? The approach adopted of this study is as follows. Firstly, based on the reviewing of relevant literatures, pre-research has been carried out to search for the essence and factors of the kindergarten teachers' PCK in science teaching, followed by development of the appropriate items for each factors. Among the developed 50 items in 5 factors, 44 items in 5 factors were selected after content validity assessment. Secondly, as the first research, the questionnaire survey that was developed by the pre-research, has been conducted with 308 inservice kindergarten teachers. The reliability of each factor in the items of the initial development has been analysed by Cronbach α and the Item-Scale Score Correlation. Factor analysis for construct validity has also been carried out. Following the second request of content validity after the item correction procedure based on the first research, 48 items in 5 factors have been confirmed for reconstructing the questionnaire. Thirdly, the questionnaire survey that was reconstructed by the first research, has been conducted with 502 inservice kindergarten teachers for the second research. Following the request of construct validity for the reliability verification and confirmative factor analysis, 46 items in 5 factors were eventually developed and confirmed for the final questionnaire. Fourthly and finally, for the verification of the 46 items in 5 factors of the final assessment tools that were development through the first and second research, reliability and construct validity have been examined. The criterion-related validity of the tools between the teachers' science anxiety, the efficiency of science teachers and the attitude of the teachers has also been checked. The results of this study are as follows. Firstly, the assessment tools for kindergarten teachers' PCK in science teaching has been categorized by five factors; teacher's knowledge of curriculum; teacher's knowledge of students; teacher's knowledge of instruction; teacher's knowledge of contents; and teacher's knowledge of professionalism, and 46 items in these factors have been developed. Secondly, the Cronbach α of the final development of the assessment tools for kindergarten teachers' PCK in science teaching is 0.958, and the Cronbach α of the five factors are as follows; teacher's knowledge of curriculum 0.890; teacher's knowledge of students 0.869; teacher's knowledge of instruction 0.933; teacher's knowledge of contents 0.935; and teacher's knowledge of professionalism 0.855. The Item-Scale Score Correlation within each factors is higher than 0.5. Thirdly, the validity of the assessment tools for kindergarten teachers' PCK in science teaching has been checked by content validity, construct validity and criterion-related validity. By the content validity, 50 items in 5 factors were edited to 44 items in 5 factors after pre-research and became 48 items in 5 factors after the first research. Finally, 46 items in 5 factors were confirmed after the elimination procedure for the statistically incongruent items through the second research. For the construct validity, 5 factors were sampled after factor analysis at the first research, and as the results of the confirmative factor analysis for the final assessment tools and the second research, the 46 items in 5 factors have been confirmed. Therefore, it is proved that by the factor analysis the kindergarten teachers' PCK in science teaching is consist of 5 factors and the items are appropriate for the purpose of survey of each factors. For the criterion-related validity, between the kindergarten teachers' PCK in science teaching and the teachers' science anxiety is a negative correlation and between the efficiency of science teachers and the attitude of the teachers is a positive correlation. As conclusions of the research, firstly, it is cleared that the kindergarten teachers' PCK in science teaching is consist of 5 factors; teacher's knowledge of curriculum, teacher's knowledge of students, teacher's knowledge of instruction, teacher's knowledge of contents, and teacher's knowledge of professionalism and they are in high correlations between each others. Secondly, it is remarked that the assessment tools developed by the research is highly reliable and thus is suitable for assessing kindergarten teachers' PCK in science teaching. It is hence expected that the assessment tools developed by the research can be used as a cornerstone of initiating further findings of important variables in kindergarten science teaching and also more research in developments and applications for appropriate science teaching in early childhood education.
The purpose of this study is to search the essence and factors of the kindergarten teachers' pedagogical content knowledge (PCK) in science teaching and to develop the assessment tools of kindergarten teachers' PCK in science teaching. The questions of this study are as follows. 1. How are items of developed assessment tools constructed? 2. Are the assessment tools reliable? 3. Are the assessment tools valid? 3-1. How is the content validity of the tools? 3-2. How is the construct validity of the tools? 3-3. How is the criterion-related validity of the tools? The approach adopted of this study is as follows. Firstly, based on the reviewing of relevant literatures, pre-research has been carried out to search for the essence and factors of the kindergarten teachers' PCK in science teaching, followed by development of the appropriate items for each factors. Among the developed 50 items in 5 factors, 44 items in 5 factors were selected after content validity assessment. Secondly, as the first research, the questionnaire survey that was developed by the pre-research, has been conducted with 308 inservice kindergarten teachers. The reliability of each factor in the items of the initial development has been analysed by Cronbach α and the Item-Scale Score Correlation. Factor analysis for construct validity has also been carried out. Following the second request of content validity after the item correction procedure based on the first research, 48 items in 5 factors have been confirmed for reconstructing the questionnaire. Thirdly, the questionnaire survey that was reconstructed by the first research, has been conducted with 502 inservice kindergarten teachers for the second research. Following the request of construct validity for the reliability verification and confirmative factor analysis, 46 items in 5 factors were eventually developed and confirmed for the final questionnaire. Fourthly and finally, for the verification of the 46 items in 5 factors of the final assessment tools that were development through the first and second research, reliability and construct validity have been examined. The criterion-related validity of the tools between the teachers' science anxiety, the efficiency of science teachers and the attitude of the teachers has also been checked. The results of this study are as follows. Firstly, the assessment tools for kindergarten teachers' PCK in science teaching has been categorized by five factors; teacher's knowledge of curriculum; teacher's knowledge of students; teacher's knowledge of instruction; teacher's knowledge of contents; and teacher's knowledge of professionalism, and 46 items in these factors have been developed. Secondly, the Cronbach α of the final development of the assessment tools for kindergarten teachers' PCK in science teaching is 0.958, and the Cronbach α of the five factors are as follows; teacher's knowledge of curriculum 0.890; teacher's knowledge of students 0.869; teacher's knowledge of instruction 0.933; teacher's knowledge of contents 0.935; and teacher's knowledge of professionalism 0.855. The Item-Scale Score Correlation within each factors is higher than 0.5. Thirdly, the validity of the assessment tools for kindergarten teachers' PCK in science teaching has been checked by content validity, construct validity and criterion-related validity. By the content validity, 50 items in 5 factors were edited to 44 items in 5 factors after pre-research and became 48 items in 5 factors after the first research. Finally, 46 items in 5 factors were confirmed after the elimination procedure for the statistically incongruent items through the second research. For the construct validity, 5 factors were sampled after factor analysis at the first research, and as the results of the confirmative factor analysis for the final assessment tools and the second research, the 46 items in 5 factors have been confirmed. Therefore, it is proved that by the factor analysis the kindergarten teachers' PCK in science teaching is consist of 5 factors and the items are appropriate for the purpose of survey of each factors. For the criterion-related validity, between the kindergarten teachers' PCK in science teaching and the teachers' science anxiety is a negative correlation and between the efficiency of science teachers and the attitude of the teachers is a positive correlation. As conclusions of the research, firstly, it is cleared that the kindergarten teachers' PCK in science teaching is consist of 5 factors; teacher's knowledge of curriculum, teacher's knowledge of students, teacher's knowledge of instruction, teacher's knowledge of contents, and teacher's knowledge of professionalism and they are in high correlations between each others. Secondly, it is remarked that the assessment tools developed by the research is highly reliable and thus is suitable for assessing kindergarten teachers' PCK in science teaching. It is hence expected that the assessment tools developed by the research can be used as a cornerstone of initiating further findings of important variables in kindergarten science teaching and also more research in developments and applications for appropriate science teaching in early childhood education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.