수용범위 피드백이 초등학생의 테니스포핸드 스트로크 기능의 습득과 파지에 미치는 영향 (The) effect of the bandwidth feedback on the acquisition and retention of Tennis ability of elementary school students원문보기
본 연구는 수용범위 피드백이 초등학교 남학생의 테니스 포핸드 스트로크 기능학습에 미치는 영향을 알아보기 위하여 테니스에 대한 학습경험이 없는 초등학교 6학년 남학생 48명을 무-피드백 집단, 50% 피드백 집단, 100% 피드백 집단, 수용범위 피드백 집단에 12명씩 무선 배정하여 각 집단별로 피드백을 제공하였다. 그리고 습득단계와 파지단계의 수행결과를 집단별, 분단 별로 비교 분석하였다. 습득단계는 한 분단을 10회씩 하루 2분단씩 3일간 실시하였으며, 파지단계는 습득단계 실험종료 24시간의 파지간격이 지난 후에 모든 집단에 피드백 없이 5회씩 2분단 실시하였다. 습득단계의 실험설계는 무-피드백 집단, 50% 피드백 집단, 100% 피드백집단, 수용범위 피드백 집단의 4개 연습집단과 3일간의 연습분단을 독립변인으로 하는 4×6의 요인설계이며, 파지단계는 4개의 연습집단과 5시행을 1분단으로 2분단을 실시하는 4×2의 요인설계로 이원분산분석을 하였다. 통계적 ...
본 연구는 수용범위 피드백이 초등학교 남학생의 테니스 포핸드 스트로크 기능학습에 미치는 영향을 알아보기 위하여 테니스에 대한 학습경험이 없는 초등학교 6학년 남학생 48명을 무-피드백 집단, 50% 피드백 집단, 100% 피드백 집단, 수용범위 피드백 집단에 12명씩 무선 배정하여 각 집단별로 피드백을 제공하였다. 그리고 습득단계와 파지단계의 수행결과를 집단별, 분단 별로 비교 분석하였다. 습득단계는 한 분단을 10회씩 하루 2분단씩 3일간 실시하였으며, 파지단계는 습득단계 실험종료 24시간의 파지간격이 지난 후에 모든 집단에 피드백 없이 5회씩 2분단 실시하였다. 습득단계의 실험설계는 무-피드백 집단, 50% 피드백 집단, 100% 피드백집단, 수용범위 피드백 집단의 4개 연습집단과 3일간의 연습분단을 독립변인으로 하는 4×6의 요인설계이며, 파지단계는 4개의 연습집단과 5시행을 1분단으로 2분단을 실시하는 4×2의 요인설계로 이원분산분석을 하였다. 통계적 자료 분석은 SPSS/PC 12.0 통계 프로그램을 사용하였다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 1) 테니스 포핸드 스트로크 기능학습의 습득단계에서 수용범위 피드백 집단이 무-피드백 집단보다 우수한 수행결과를 나타내었다. 2) 테니스 포핸드 스트로크 기능학습의 파지단계에서 수용범위 피드백 집단과 50% 피드백 집단이 무-피드백 집단과 100% 피드백 집단보다 우수한 수행결과를 나타내었다. 3) 테니스 포핸드 스트로크 기능학습의 습득단계와 파지단계에서 수용범위 피드백이 가장 우수한 수행결과를 나타내었다.
본 연구는 수용범위 피드백이 초등학교 남학생의 테니스 포핸드 스트로크 기능학습에 미치는 영향을 알아보기 위하여 테니스에 대한 학습경험이 없는 초등학교 6학년 남학생 48명을 무-피드백 집단, 50% 피드백 집단, 100% 피드백 집단, 수용범위 피드백 집단에 12명씩 무선 배정하여 각 집단별로 피드백을 제공하였다. 그리고 습득단계와 파지단계의 수행결과를 집단별, 분단 별로 비교 분석하였다. 습득단계는 한 분단을 10회씩 하루 2분단씩 3일간 실시하였으며, 파지단계는 습득단계 실험종료 24시간의 파지간격이 지난 후에 모든 집단에 피드백 없이 5회씩 2분단 실시하였다. 습득단계의 실험설계는 무-피드백 집단, 50% 피드백 집단, 100% 피드백집단, 수용범위 피드백 집단의 4개 연습집단과 3일간의 연습분단을 독립변인으로 하는 4×6의 요인설계이며, 파지단계는 4개의 연습집단과 5시행을 1분단으로 2분단을 실시하는 4×2의 요인설계로 이원분산분석을 하였다. 통계적 자료 분석은 SPSS/PC 12.0 통계 프로그램을 사용하였다. 본 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 1) 테니스 포핸드 스트로크 기능학습의 습득단계에서 수용범위 피드백 집단이 무-피드백 집단보다 우수한 수행결과를 나타내었다. 2) 테니스 포핸드 스트로크 기능학습의 파지단계에서 수용범위 피드백 집단과 50% 피드백 집단이 무-피드백 집단과 100% 피드백 집단보다 우수한 수행결과를 나타내었다. 3) 테니스 포핸드 스트로크 기능학습의 습득단계와 파지단계에서 수용범위 피드백이 가장 우수한 수행결과를 나타내었다.
The purpose of this study was to investigate the effect of the bandwidth feedback on the Tennis ability of elementary school students. Subjects for this study were 48 male elementary school children(sixth grade) who have never played the game before. They were assigned randomly to one of for differe...
The purpose of this study was to investigate the effect of the bandwidth feedback on the Tennis ability of elementary school students. Subjects for this study were 48 male elementary school children(sixth grade) who have never played the game before. They were assigned randomly to one of for different condition groups containing 12 subjects each: no-feedback group, 50% feedback group, 100% feedback group, and bandwidth feedback group. Each group provided feedback and therefore analyzed the result of performance on acquisition phase and retention phase. Every two blocked practice group performed 5 trials without feedback in the retention phase 24 hours after each blocked practice group performed 10 trials (practice two block a day) for 3 days in the acquisition phase. The experiment was conducted by two-way ANOVA and factored as independent variable with 4 practice groups (no-feedback group, 50% feedback group, 100% feedback group, A bandwidth feedback group) and 6 blocked practice groups for 3 day 4×6 in the acquisition phase and with 4 practice groups and 2 blocked practice groups 4×2 in the retention phase. Statistical analysis put to use SPSS/PC 12.0 program. The results of this study are as follows ; 1) In the Acquisition phase of the Tennis ability learning, a bandwidth feedback group were more effective than no-feedback group. 2) In the Retention phase of the Tennis ability learning, a bandwidth feedback group and 50% feedback group were more effective than no-feedback group and 100% feedback group. 3) In the Acquisition and Retention phase of the Tennis ability learning, a bandwidth feedback group were the most effective performer.
The purpose of this study was to investigate the effect of the bandwidth feedback on the Tennis ability of elementary school students. Subjects for this study were 48 male elementary school children(sixth grade) who have never played the game before. They were assigned randomly to one of for different condition groups containing 12 subjects each: no-feedback group, 50% feedback group, 100% feedback group, and bandwidth feedback group. Each group provided feedback and therefore analyzed the result of performance on acquisition phase and retention phase. Every two blocked practice group performed 5 trials without feedback in the retention phase 24 hours after each blocked practice group performed 10 trials (practice two block a day) for 3 days in the acquisition phase. The experiment was conducted by two-way ANOVA and factored as independent variable with 4 practice groups (no-feedback group, 50% feedback group, 100% feedback group, A bandwidth feedback group) and 6 blocked practice groups for 3 day 4×6 in the acquisition phase and with 4 practice groups and 2 blocked practice groups 4×2 in the retention phase. Statistical analysis put to use SPSS/PC 12.0 program. The results of this study are as follows ; 1) In the Acquisition phase of the Tennis ability learning, a bandwidth feedback group were more effective than no-feedback group. 2) In the Retention phase of the Tennis ability learning, a bandwidth feedback group and 50% feedback group were more effective than no-feedback group and 100% feedback group. 3) In the Acquisition and Retention phase of the Tennis ability learning, a bandwidth feedback group were the most effective performer.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.