[학위논문]2∼3세 유아와 엄마를 위한 피아노 예비과정 지도방안 연구 및 실제 : 김영숙 교수의 통합 피아노 교수이론에 따른 실제 교습 1년 과정을 중심으로 (A) Study on Piano Perliminary Course to Teaching Methods and Practical Approach for Infants Aged 2 to 3 and Their Parnets : Focusing on the Course of One- Year Practical Lesson According to Youngsook Kim's Integration Theory in Piano Pedagogy원문보기
본 논문은 2-3세 유아와 엄마를 대상으로 하는 피아노 예비과정의 구체적인 교수 학습 방법에 대하여 연구하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 유아의 일반적 발달의 특성과 함께 음악적 발달의 특성을 알아보았고, 이를 바탕으로 하여 교수하는 학습 방법을 마련하였다. 유아의 감각이나 능력의 발달과정에서는 각 시기에 따라 서로 다른 특징을 갖고 있다. 그러나 현재 진행되고 있는 음악교육 기관들은 이를 무시한 채 교육을 진행하고 있는 실태이다. 특히 청각감각이나 리듬감각은 ...
본 논문은 2-3세 유아와 엄마를 대상으로 하는 피아노 예비과정의 구체적인 교수 학습 방법에 대하여 연구하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 유아의 일반적 발달의 특성과 함께 음악적 발달의 특성을 알아보았고, 이를 바탕으로 하여 교수하는 학습 방법을 마련하였다. 유아의 감각이나 능력의 발달과정에서는 각 시기에 따라 서로 다른 특징을 갖고 있다. 그러나 현재 진행되고 있는 음악교육 기관들은 이를 무시한 채 교육을 진행하고 있는 실태이다. 특히 청각감각이나 리듬감각은 어린 시절의 경험 일수록 중요 한데도 불구하고 대부분의 교사들은 유아의 이러한 다른 특성들을 무시한 채 주입식으로 가르치고 있다. 이러한 문제 인식하에 본 논문에서는 유아의 특성을 고려하여 유아와 엄마가 음악활동에 대해 흥미를 가지고 활동 할 수 있도록 피아노 예비 과정에서의 교수 학습방법을 연구하였다. 먼저 유아의 일반적, 음악적 특성을 고찰하고 달크로즈와 고든의 음악교육 철학을 바탕으로 김영숙 교수의 통합 피아노 교수이론을 적용하여 2-3세 유아와 엄마를 위한 피아노 예비과정 1년의 학습방법을 제시하였다. 즉, 청음감각능력, 리듬감각능력, 테크닉, 음악어법의 네 가지 요소를 중심으로 유아가 이해하기 쉬운 언어와 놀이, 그림, 노래, 이야기 등으로 구체적인 학습활동 양상을 제시하였다. 본 연구자는 유아와 함께 유리드믹스, 뮤직가튼, 짐보리 뮤직 등을 2년 이상 수강하고 경험하였다. 또한, 본 논문에서 제시하는 교수 학습방법을 이용하여 저자가 2-3세 유아와 엄마를 가르쳐 본 결과, 다른 프로그램에 비해 훨씬 즐겁게 수업에 임하고 음악적 반응을 구체적으로 보이며, 상상력과 표현력이 뛰어난 것을 볼 수 있었다. 특히, 엄마는 유아와 함께 배우는 음악 개념을 훨씬 더 쉽게 익히고, 정해진 수업 시간을 구애 받지 않고도 유아와 활동을 흥미롭게 할 수 있어 음악에 대해 자신감을 얻는 모습을 볼 수 있었다. 음악 교육은 유아에게 있어 정서적인 발달에 큰 영향을 준다. 그러므로 교사는 유아의 일반적 발달 특성 뿐 아니라 개별적인 유아의 특징을 고려하여 유아가 가지고 있는 재능을 발휘할 수 있도록 다양한 방법의 지도로 끊임없이 노력해야 한다. 부모의 역할이 유아에게 있어 중요한 위치에 있다는 것은 아무리 강조해도 지나치지 않는다. 유아가 음악을 접하는데 있어서 그 환경을 최대한 경험 할 수 있도록 적극적인 자세와 인내로 도와 줄 수 있는 중추 역할은 부모에게 있기 때문이다. 본 논문은 이와 같은 중요성에 입각한 교수 학습방법을 구체적으로 제시하고자 한다.
본 논문은 2-3세 유아와 엄마를 대상으로 하는 피아노 예비과정의 구체적인 교수 학습 방법에 대하여 연구하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 유아의 일반적 발달의 특성과 함께 음악적 발달의 특성을 알아보았고, 이를 바탕으로 하여 교수하는 학습 방법을 마련하였다. 유아의 감각이나 능력의 발달과정에서는 각 시기에 따라 서로 다른 특징을 갖고 있다. 그러나 현재 진행되고 있는 음악교육 기관들은 이를 무시한 채 교육을 진행하고 있는 실태이다. 특히 청각감각이나 리듬감각은 어린 시절의 경험 일수록 중요 한데도 불구하고 대부분의 교사들은 유아의 이러한 다른 특성들을 무시한 채 주입식으로 가르치고 있다. 이러한 문제 인식하에 본 논문에서는 유아의 특성을 고려하여 유아와 엄마가 음악활동에 대해 흥미를 가지고 활동 할 수 있도록 피아노 예비 과정에서의 교수 학습방법을 연구하였다. 먼저 유아의 일반적, 음악적 특성을 고찰하고 달크로즈와 고든의 음악교육 철학을 바탕으로 김영숙 교수의 통합 피아노 교수이론을 적용하여 2-3세 유아와 엄마를 위한 피아노 예비과정 1년의 학습방법을 제시하였다. 즉, 청음감각능력, 리듬감각능력, 테크닉, 음악어법의 네 가지 요소를 중심으로 유아가 이해하기 쉬운 언어와 놀이, 그림, 노래, 이야기 등으로 구체적인 학습활동 양상을 제시하였다. 본 연구자는 유아와 함께 유리드믹스, 뮤직가튼, 짐보리 뮤직 등을 2년 이상 수강하고 경험하였다. 또한, 본 논문에서 제시하는 교수 학습방법을 이용하여 저자가 2-3세 유아와 엄마를 가르쳐 본 결과, 다른 프로그램에 비해 훨씬 즐겁게 수업에 임하고 음악적 반응을 구체적으로 보이며, 상상력과 표현력이 뛰어난 것을 볼 수 있었다. 특히, 엄마는 유아와 함께 배우는 음악 개념을 훨씬 더 쉽게 익히고, 정해진 수업 시간을 구애 받지 않고도 유아와 활동을 흥미롭게 할 수 있어 음악에 대해 자신감을 얻는 모습을 볼 수 있었다. 음악 교육은 유아에게 있어 정서적인 발달에 큰 영향을 준다. 그러므로 교사는 유아의 일반적 발달 특성 뿐 아니라 개별적인 유아의 특징을 고려하여 유아가 가지고 있는 재능을 발휘할 수 있도록 다양한 방법의 지도로 끊임없이 노력해야 한다. 부모의 역할이 유아에게 있어 중요한 위치에 있다는 것은 아무리 강조해도 지나치지 않는다. 유아가 음악을 접하는데 있어서 그 환경을 최대한 경험 할 수 있도록 적극적인 자세와 인내로 도와 줄 수 있는 중추 역할은 부모에게 있기 때문이다. 본 논문은 이와 같은 중요성에 입각한 교수 학습방법을 구체적으로 제시하고자 한다.
An enormous developmental change occurs in infants belonging to age two to three years. During each step of a growth process, infants show variation in their musical sense, which indicates individuality of young children's nature. Music educators, therefore, need to recognize how important an infant...
An enormous developmental change occurs in infants belonging to age two to three years. During each step of a growth process, infants show variation in their musical sense, which indicates individuality of young children's nature. Music educators, therefore, need to recognize how important an infant's quality of music is. Infants should be exposed to all kinds of sound and should have an opportunity to develop a sense of rhythm or absolute pitch. Many teachers believe that young children are unable to understand what they learnt. Teaching infants, especially at an age of 2-3 years, by tutors having such misconception often cause childhood education and training unsuccessful resulting in a developmental deficit in sensing musical sounds. The present study has been designed to provide a practical focus on the integration piano pedagogy theory by Professor Youngsook Kim, to assess the characters of infants in terms of their musical distinctive feature. Since infants and their parents should be encouraged to enjoy music and trained to improve their musical talent, the piano pedagogy for infants of 2-3 years age and their parents have been used in this study. In our study, we have surveyed infants' ability to acquire music and review the theoretical opinion of Dalcroze and Gorden. We have added our observations the integration piano pedagogy theory by Youngsook Kim. Finally, our musical methodologies inner listening, sense of rhythm, musical learning, and technical skill. These factors have been substituted by instructions such as easy expressions, playing a game, pictures, songs, or stories. Infants participated in the current research for over 2 years. They received structured lessons such as Eurhythmics, Musikgarten, and Gymboree music. The analysis of data results in a positive conclusion. Infants reacted to what they had heard and they were involved in acquiring music actively. They also attended the class enthusiastically. Further more, this pedagogy allowed infants to build up self-confidence whether they are in class or not. Teaching music affects seriously both of sentiment and growth of infants therefore educators and parents should have the knowledge of caring a baby and cultivate his talent for music. Music methodology should be studied for each and all. Since parents can play an important role in music education, it is necessary that they should make their children involved in learning music and provide children to be developed in the musical circumstances. In conclusion, our study shows more practical pedagogy, which may provide a significant contribution in developing musical methodology.
An enormous developmental change occurs in infants belonging to age two to three years. During each step of a growth process, infants show variation in their musical sense, which indicates individuality of young children's nature. Music educators, therefore, need to recognize how important an infant's quality of music is. Infants should be exposed to all kinds of sound and should have an opportunity to develop a sense of rhythm or absolute pitch. Many teachers believe that young children are unable to understand what they learnt. Teaching infants, especially at an age of 2-3 years, by tutors having such misconception often cause childhood education and training unsuccessful resulting in a developmental deficit in sensing musical sounds. The present study has been designed to provide a practical focus on the integration piano pedagogy theory by Professor Youngsook Kim, to assess the characters of infants in terms of their musical distinctive feature. Since infants and their parents should be encouraged to enjoy music and trained to improve their musical talent, the piano pedagogy for infants of 2-3 years age and their parents have been used in this study. In our study, we have surveyed infants' ability to acquire music and review the theoretical opinion of Dalcroze and Gorden. We have added our observations the integration piano pedagogy theory by Youngsook Kim. Finally, our musical methodologies inner listening, sense of rhythm, musical learning, and technical skill. These factors have been substituted by instructions such as easy expressions, playing a game, pictures, songs, or stories. Infants participated in the current research for over 2 years. They received structured lessons such as Eurhythmics, Musikgarten, and Gymboree music. The analysis of data results in a positive conclusion. Infants reacted to what they had heard and they were involved in acquiring music actively. They also attended the class enthusiastically. Further more, this pedagogy allowed infants to build up self-confidence whether they are in class or not. Teaching music affects seriously both of sentiment and growth of infants therefore educators and parents should have the knowledge of caring a baby and cultivate his talent for music. Music methodology should be studied for each and all. Since parents can play an important role in music education, it is necessary that they should make their children involved in learning music and provide children to be developed in the musical circumstances. In conclusion, our study shows more practical pedagogy, which may provide a significant contribution in developing musical methodology.
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