화투는 일본이 식민지 시대에 우리나라의 농한기를 틈타 들여온 우민화 정책의 일환이었다고 한다. 이는 우리 고유의 건전한 놀이 문화를 저해하려는 의도임에도 불구하고 지금까지 이어져 오고 있으며 지금의 화투는 한국인이 가장 즐겨 하는 놀이로써 국민오락이라고 불리 올 만큼 현재 대중들에게 가장 깊숙이 침투해 있는 한국의 대표적인 놀이문화이다. 화투는 흑, 백, 황, 청, 적으로 이루어져 있는데 이는 우리의 전통적인 색감과 감성적으로 유사하고 특히 적색은 우리 한국인들에게 악을 물리친다는 의미가 내포되어 있기도 하기 때문에 화투라는 문화가 우리에게 친숙해져 있다고 생각한다. 또한 화투의 독특한 조형미와 색감은 오늘날 패션, 회화, 게임 등 세계 여러 분야 디자이너들에게 동양적인 미감을 보여주는 요소로 부각되어 있다. 이에 화투의 구조, 선, 색채를 이용하여 이를 현대적 감각으로 응용 재구성함으로써 ...
화투는 일본이 식민지 시대에 우리나라의 농한기를 틈타 들여온 우민화 정책의 일환이었다고 한다. 이는 우리 고유의 건전한 놀이 문화를 저해하려는 의도임에도 불구하고 지금까지 이어져 오고 있으며 지금의 화투는 한국인이 가장 즐겨 하는 놀이로써 국민오락이라고 불리 올 만큼 현재 대중들에게 가장 깊숙이 침투해 있는 한국의 대표적인 놀이문화이다. 화투는 흑, 백, 황, 청, 적으로 이루어져 있는데 이는 우리의 전통적인 색감과 감성적으로 유사하고 특히 적색은 우리 한국인들에게 악을 물리친다는 의미가 내포되어 있기도 하기 때문에 화투라는 문화가 우리에게 친숙해져 있다고 생각한다. 또한 화투의 독특한 조형미와 색감은 오늘날 패션, 회화, 게임 등 세계 여러 분야 디자이너들에게 동양적인 미감을 보여주는 요소로 부각되어 있다. 이에 화투의 구조, 선, 색채를 이용하여 이를 현대적 감각으로 응용 재구성함으로써 주얼리 디자인으로써의 충분한 가능성을 보여주고자 하는데 이 연구의 목적이 있다고 하겠다.
화투는 일본이 식민지 시대에 우리나라의 농한기를 틈타 들여온 우민화 정책의 일환이었다고 한다. 이는 우리 고유의 건전한 놀이 문화를 저해하려는 의도임에도 불구하고 지금까지 이어져 오고 있으며 지금의 화투는 한국인이 가장 즐겨 하는 놀이로써 국민오락이라고 불리 올 만큼 현재 대중들에게 가장 깊숙이 침투해 있는 한국의 대표적인 놀이문화이다. 화투는 흑, 백, 황, 청, 적으로 이루어져 있는데 이는 우리의 전통적인 색감과 감성적으로 유사하고 특히 적색은 우리 한국인들에게 악을 물리친다는 의미가 내포되어 있기도 하기 때문에 화투라는 문화가 우리에게 친숙해져 있다고 생각한다. 또한 화투의 독특한 조형미와 색감은 오늘날 패션, 회화, 게임 등 세계 여러 분야 디자이너들에게 동양적인 미감을 보여주는 요소로 부각되어 있다. 이에 화투의 구조, 선, 색채를 이용하여 이를 현대적 감각으로 응용 재구성함으로써 주얼리 디자인으로써의 충분한 가능성을 보여주고자 하는데 이 연구의 목적이 있다고 하겠다.
Flower cards was one of the obscurantist policies adopted and introduced by Japanese in the farmer's leisure season during the colonial period. At first its intention was to impede the Korean's traditional healthy play culture, but it has continued so far, to now have the strong position called as t...
Flower cards was one of the obscurantist policies adopted and introduced by Japanese in the farmer's leisure season during the colonial period. At first its intention was to impede the Korean's traditional healthy play culture, but it has continued so far, to now have the strong position called as the national pleasure in the public representing the Korean's play culture. The colors in the flower cards consist of black, yellow, blue and red, which are similar emotionally to the Korean's traditional sense of color. As the red color in Korea especially connotes the beat-off of the evil, the culture of the flower cards is thought to have become familiar with Korean. The peculiar color sense and unique formative beauty are being emerged as the elements showing the oriental aesthetic sense and inspiring today's designers in the various fields such as fashion, fine arts and game. The purpose of this study is to open up its sufficient potential and possibility as the jewelry design by using the measurement line, line and colors from the flower cards and by applying and reorganizing them in the modern sense.
Flower cards was one of the obscurantist policies adopted and introduced by Japanese in the farmer's leisure season during the colonial period. At first its intention was to impede the Korean's traditional healthy play culture, but it has continued so far, to now have the strong position called as the national pleasure in the public representing the Korean's play culture. The colors in the flower cards consist of black, yellow, blue and red, which are similar emotionally to the Korean's traditional sense of color. As the red color in Korea especially connotes the beat-off of the evil, the culture of the flower cards is thought to have become familiar with Korean. The peculiar color sense and unique formative beauty are being emerged as the elements showing the oriental aesthetic sense and inspiring today's designers in the various fields such as fashion, fine arts and game. The purpose of this study is to open up its sufficient potential and possibility as the jewelry design by using the measurement line, line and colors from the flower cards and by applying and reorganizing them in the modern sense.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.