우리나라 사람들은 오래전부터 묘지(墓地=陰宅)를 주거의 연장으로 생각하였다. 주택(住宅=陽宅)이 자리 잡은 지상의 길흉 여하에 따라 사는 사람의 운명이 좌우되듯이, 묘지도 그 지상의 선악에 따라 사자(死者)의 행복을 좌우한다고 믿는 경향이 많았다. 그러나 인구의 급격한 증가, 도시화와 산업화, 그리고 그에 따른 국토의 자원화(資源化), 국토개발에 대한 재인식, 나아가 죽음에 대한 인식의 변화 등 여러 가지 사회적 변화의 결과로 전통적 장사제도인 매장으로 인한 문제점 등이 부각되고, 이들 문제점에 대한 해결책의 강구가 당면과제로 대...
우리나라 사람들은 오래전부터 묘지(墓地=陰宅)를 주거의 연장으로 생각하였다. 주택(住宅=陽宅)이 자리 잡은 지상의 길흉 여하에 따라 사는 사람의 운명이 좌우되듯이, 묘지도 그 지상의 선악에 따라 사자(死者)의 행복을 좌우한다고 믿는 경향이 많았다. 그러나 인구의 급격한 증가, 도시화와 산업화, 그리고 그에 따른 국토의 자원화(資源化), 국토개발에 대한 재인식, 나아가 죽음에 대한 인식의 변화 등 여러 가지 사회적 변화의 결과로 전통적 장사제도인 매장으로 인한 문제점 등이 부각되고, 이들 문제점에 대한 해결책의 강구가 당면과제로 대두되고 있다.
이러한 묘지문제의 해결을 위하여 국가에서는 화장을 새로운 장법(葬法)으로 적극 권장하는 정책을 추진하였고, 화장 장려정책은 성공적으로 시행, 정착되었다고 평가되고 있다.
그러나 화장의 증가는 유골의 처리방법으로 채택한 납골로 인해 새로운 문제를 발생시키고 있다. 납골당, 납골묘 등의 납골시설은 묘지와 마찬가지로 일정한 부지를 차지하는 시설로 반영구적 물질인 석재 등을 동반하여 기존의 묘지 보다 오히려 심각한 환경문제를 낳고 있다.
최근에 스위스와 독일에서 시작된 자연장(自然葬)방식의 하나인 樹木葬은 이러한 기존 장묘문화의 문제를 해결할 수 있는 대안으로 평가받고 있다. 樹木葬이란 화장한 분골을 나무 밑에 묻거나 뿌리는 장법으로 산림을 그대로 유지하면서 장묘(葬墓)가 이루어진다는 점에서 국토잠식과 환경파괴가 없으면서, 또한 장묘(葬墓)를 위한 부지 확보가 불필요하므로 대규모의 장묘(葬墓)수요를 지속적으로 수용하는데도 문제가 없다. 아울러 나무라는 고인에 대한 추모의 대상을 갖기에 산골에서 유족이 갖는 아쉬움도 해결할 수 있다는 점에서 기존의 장묘문제를 일거에 해결할 수 있는 혁신적인 장묘방법이다.
2006년 4월 5일 보건복지부에서는 묘지제도개선을 위해선 樹木葬이 그 대안이라고 발표 하였다. 아울러 樹木葬을 국내에 효과적으로 도입하기 위해서는 국내 여건에 맞는 한국형 樹木葬의 개발이 필요하다.
위의 내용을 종합해 볼 때 가장 바람직한 한국형 樹木葬 모형은 크게 묘지형과 산림형으로 나눌 수 있다. 환경적인 측면에서 보면 山林形이 유리하나 그 활성화를 위해서는 상당한 시간이 걸릴 것이다. 국민의 입장에서 장사시설에 대한 접근성과 장사행정체계에 부합되는 것은 묘지형이 적합하다. 따라서 기존 공원묘지를 재활용하거나, 기존 분묘를 평분 또는 신설분묘를 평장 할 경우, 일본의 요코하마처럼 도심내 공원으로 발전시킨다면 현재로선 묘지형으로 추진하는 것이 바람직하나 미래를 위해 산림형을 완전히 배제해서는 안된다.
樹木葬 관리의 그 주무부처는 산림청과 보건복지부 등 다양하게 거론할 수 있으나 형법·민법·장사법의 적용 등에서 볼 때 기존의 보건복지부 소속하에 두는 것이 바람직하다고 보며, 정부가 화장 납골의 유도를 추진하였으나 10년도 안되어 다시 장사정책을 수정해야 하는 것은 근시안적인 결과의 산물이다.
우리나라의 樹木葬은 새로이 신설되는 제도이므로 그 세부 실천사항은 국민의 공감대가 형성될 수 있도록 장사 등에 관한 법률의 개정안에 나와 있는 것처럼 매장의 제한사항을 그대로 적용하지 말고, 葬墓현실을 구체적으로 반영하고, 접근성, 경제성, 전통문화 등 면밀히 검토되어야 할 것이다.
이러한 차원에서 樹木葬은 현행 葬法이 가지는 다양한 문제점들을 해결함과 동시에 장묘 수급상황과 사회변화, 환경에 대한 국제적 요구를 충족시키고, 묘지가 가지는 본질적 기능을 개선해 낼 수 있는 최선의 葬法이라고 할 수 있다.
우리나라 사람들은 오래전부터 묘지(墓地=陰宅)를 주거의 연장으로 생각하였다. 주택(住宅=陽宅)이 자리 잡은 지상의 길흉 여하에 따라 사는 사람의 운명이 좌우되듯이, 묘지도 그 지상의 선악에 따라 사자(死者)의 행복을 좌우한다고 믿는 경향이 많았다. 그러나 인구의 급격한 증가, 도시화와 산업화, 그리고 그에 따른 국토의 자원화(資源化), 국토개발에 대한 재인식, 나아가 죽음에 대한 인식의 변화 등 여러 가지 사회적 변화의 결과로 전통적 장사제도인 매장으로 인한 문제점 등이 부각되고, 이들 문제점에 대한 해결책의 강구가 당면과제로 대두되고 있다.
이러한 묘지문제의 해결을 위하여 국가에서는 화장을 새로운 장법(葬法)으로 적극 권장하는 정책을 추진하였고, 화장 장려정책은 성공적으로 시행, 정착되었다고 평가되고 있다.
그러나 화장의 증가는 유골의 처리방법으로 채택한 납골로 인해 새로운 문제를 발생시키고 있다. 납골당, 납골묘 등의 납골시설은 묘지와 마찬가지로 일정한 부지를 차지하는 시설로 반영구적 물질인 석재 등을 동반하여 기존의 묘지 보다 오히려 심각한 환경문제를 낳고 있다.
최근에 스위스와 독일에서 시작된 자연장(自然葬)방식의 하나인 樹木葬은 이러한 기존 장묘문화의 문제를 해결할 수 있는 대안으로 평가받고 있다. 樹木葬이란 화장한 분골을 나무 밑에 묻거나 뿌리는 장법으로 산림을 그대로 유지하면서 장묘(葬墓)가 이루어진다는 점에서 국토잠식과 환경파괴가 없으면서, 또한 장묘(葬墓)를 위한 부지 확보가 불필요하므로 대규모의 장묘(葬墓)수요를 지속적으로 수용하는데도 문제가 없다. 아울러 나무라는 고인에 대한 추모의 대상을 갖기에 산골에서 유족이 갖는 아쉬움도 해결할 수 있다는 점에서 기존의 장묘문제를 일거에 해결할 수 있는 혁신적인 장묘방법이다.
2006년 4월 5일 보건복지부에서는 묘지제도개선을 위해선 樹木葬이 그 대안이라고 발표 하였다. 아울러 樹木葬을 국내에 효과적으로 도입하기 위해서는 국내 여건에 맞는 한국형 樹木葬의 개발이 필요하다.
위의 내용을 종합해 볼 때 가장 바람직한 한국형 樹木葬 모형은 크게 묘지형과 산림형으로 나눌 수 있다. 환경적인 측면에서 보면 山林形이 유리하나 그 활성화를 위해서는 상당한 시간이 걸릴 것이다. 국민의 입장에서 장사시설에 대한 접근성과 장사행정체계에 부합되는 것은 묘지형이 적합하다. 따라서 기존 공원묘지를 재활용하거나, 기존 분묘를 평분 또는 신설분묘를 평장 할 경우, 일본의 요코하마처럼 도심내 공원으로 발전시킨다면 현재로선 묘지형으로 추진하는 것이 바람직하나 미래를 위해 산림형을 완전히 배제해서는 안된다.
樹木葬 관리의 그 주무부처는 산림청과 보건복지부 등 다양하게 거론할 수 있으나 형법·민법·장사법의 적용 등에서 볼 때 기존의 보건복지부 소속하에 두는 것이 바람직하다고 보며, 정부가 화장 납골의 유도를 추진하였으나 10년도 안되어 다시 장사정책을 수정해야 하는 것은 근시안적인 결과의 산물이다.
우리나라의 樹木葬은 새로이 신설되는 제도이므로 그 세부 실천사항은 국민의 공감대가 형성될 수 있도록 장사 등에 관한 법률의 개정안에 나와 있는 것처럼 매장의 제한사항을 그대로 적용하지 말고, 葬墓현실을 구체적으로 반영하고, 접근성, 경제성, 전통문화 등 면밀히 검토되어야 할 것이다.
이러한 차원에서 樹木葬은 현행 葬法이 가지는 다양한 문제점들을 해결함과 동시에 장묘 수급상황과 사회변화, 환경에 대한 국제적 요구를 충족시키고, 묘지가 가지는 본질적 기능을 개선해 낼 수 있는 최선의 葬法이라고 할 수 있다.
Since long times ago, Koreans have considered graveyard to be an extension of shelter(grave = Yin house). From the angle of our traditional theory of divination based on topography, it is said that the fate of living person relies on whether the ground on his house(= Yang house) is placed has good o...
Since long times ago, Koreans have considered graveyard to be an extension of shelter(grave = Yin house). From the angle of our traditional theory of divination based on topography, it is said that the fate of living person relies on whether the ground on his house(= Yang house) is placed has good or ill luck. Likewise, there were many tendencies to believing that graveyard determines the happiness of the dead in afterworld depending on whether he did good or evil in this world. However, a variety of social changes(such as exponential growth of population, urbanization and industrialization, national territory valued as a resource, new appreciation of national land planning, changing recognitions about death and more) made side effects of burial, a form of traditional funeral system, more spotlighted and now we face impending challenges of devising possible solutions for these issues.
To resolve these grave problems, our government has promoted a policy that positively recommends cremation as new funeral means, and this cremation-promoting policy is now rated to be successfully executed and settled down nationwide.
But ever-increasing number of cremation induces another new question due to charnel adopted as a means to deal with ashes. In common with grave, charnel facilities including ossuary and charnel grave possess certain plot and comprise stone or the like as semi-permanent material, resulting in more serious environmental questions than existing graveyard.
Baumbestattung(ash tree), one of natural burials originated lately from Switzerland and Germany, is recognized as a good alternative to resolve these questions of existing funeral culture. It refers to a funeral method based on burying or scattering cremated remains beneath a tree. It eliminates any concern about inroad on national territory and environmental destruction in a sense that it keeps natural forest undamaged for funeral. In addition, Baumbestattung eliminates any necessity of specific plot for funeral, so makes it easy to keep accommodating great funeral demands on a large scale. Moreover, it has a memorial object reminding the bereaved of their decedent and can fill any void they may feel in mountain district. That is why it is lately spotlighted as an innovative funeral way to resolve conventional funeral problems at once.
On April 5, 2006, the Ministry of Health and Welfare announced that Baumbestattung is a good alternative for improving conventional funeral system. Additionally, it is necessary to develop localized Baumbestattung fit for domestic conditions before effectively introducing it into Korea.
The Korean model of Baumbestattung can be divided into two types, i.e. graveyard type and forest type. Graveyard type complies with accessibility and funeral administration system, while forest type is more advantageous than graveyard type in environmental aspect. But it is favorable to promote introduction of Baumbestattung in form of graveyard for the benefit of reusing existing park cemetery or developing it into a park in downtown, as shown in that of Yokohama, Japan.
Baumbestattung is a new established funeral system, so it is required to make further and deliberate examinations in detailed practices before introducing it for the sake of nationwide consensus.
In this regard, it is concluded that Baumbestattung is the best funeral way to resolve a variety of issues from current funeral methods at once, meet funeral supply/demand, social changes and global environmental requirements, and improve substantial functions of graveyard into a better direction.
Since long times ago, Koreans have considered graveyard to be an extension of shelter(grave = Yin house). From the angle of our traditional theory of divination based on topography, it is said that the fate of living person relies on whether the ground on his house(= Yang house) is placed has good or ill luck. Likewise, there were many tendencies to believing that graveyard determines the happiness of the dead in afterworld depending on whether he did good or evil in this world. However, a variety of social changes(such as exponential growth of population, urbanization and industrialization, national territory valued as a resource, new appreciation of national land planning, changing recognitions about death and more) made side effects of burial, a form of traditional funeral system, more spotlighted and now we face impending challenges of devising possible solutions for these issues.
To resolve these grave problems, our government has promoted a policy that positively recommends cremation as new funeral means, and this cremation-promoting policy is now rated to be successfully executed and settled down nationwide.
But ever-increasing number of cremation induces another new question due to charnel adopted as a means to deal with ashes. In common with grave, charnel facilities including ossuary and charnel grave possess certain plot and comprise stone or the like as semi-permanent material, resulting in more serious environmental questions than existing graveyard.
Baumbestattung(ash tree), one of natural burials originated lately from Switzerland and Germany, is recognized as a good alternative to resolve these questions of existing funeral culture. It refers to a funeral method based on burying or scattering cremated remains beneath a tree. It eliminates any concern about inroad on national territory and environmental destruction in a sense that it keeps natural forest undamaged for funeral. In addition, Baumbestattung eliminates any necessity of specific plot for funeral, so makes it easy to keep accommodating great funeral demands on a large scale. Moreover, it has a memorial object reminding the bereaved of their decedent and can fill any void they may feel in mountain district. That is why it is lately spotlighted as an innovative funeral way to resolve conventional funeral problems at once.
On April 5, 2006, the Ministry of Health and Welfare announced that Baumbestattung is a good alternative for improving conventional funeral system. Additionally, it is necessary to develop localized Baumbestattung fit for domestic conditions before effectively introducing it into Korea.
The Korean model of Baumbestattung can be divided into two types, i.e. graveyard type and forest type. Graveyard type complies with accessibility and funeral administration system, while forest type is more advantageous than graveyard type in environmental aspect. But it is favorable to promote introduction of Baumbestattung in form of graveyard for the benefit of reusing existing park cemetery or developing it into a park in downtown, as shown in that of Yokohama, Japan.
Baumbestattung is a new established funeral system, so it is required to make further and deliberate examinations in detailed practices before introducing it for the sake of nationwide consensus.
In this regard, it is concluded that Baumbestattung is the best funeral way to resolve a variety of issues from current funeral methods at once, meet funeral supply/demand, social changes and global environmental requirements, and improve substantial functions of graveyard into a better direction.
주제어
#법학 장례법 장사제도 수목장
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