본 연구는 유아의 음악환경 요인으로서의 교사, 교실의 음악적 환경, 가정의 음악적 환경 등 세 가지 특성을 조사하고자 하였다.
본 연구는 경상남도 공립유치원에 근무하는 교사와 시 지역 1개, 군 지역1개 유아교육기관에 재원 하고 있는 원아의 부모를 대상으로 실시하였다.
공립유치원교사 80명과 사립유치원교사 30명을 임의표집하여 설문지를 배부하였으며 부모대상 설문지는 시지역 90가정, 군지역 30가정을 임의표집하여 배부하였다.
본 연구는 2005년 9월부터 2006년 12월까지 예비조사, 본 조사 등의 과정으로 진행되었다.
본 연구를 위해 수집된 자료는 ...
본 연구는 유아의 음악환경 요인으로서의 교사, 교실의 음악적 환경, 가정의 음악적 환경 등 세 가지 특성을 조사하고자 하였다.
본 연구는 경상남도 공립유치원에 근무하는 교사와 시 지역 1개, 군 지역1개 유아교육기관에 재원 하고 있는 원아의 부모를 대상으로 실시하였다.
공립유치원교사 80명과 사립유치원교사 30명을 임의표집하여 설문지를 배부하였으며 부모대상 설문지는 시지역 90가정, 군지역 30가정을 임의표집하여 배부하였다.
본 연구는 2005년 9월부터 2006년 12월까지 예비조사, 본 조사 등의 과정으로 진행되었다.
본 연구를 위해 수집된 자료는 t-검정, 카이제곱(), 일반빈도, 백분율 등으로 분석하였다.
본 연구의 결과에 따른 논의 및 결론은 다음과 같다.
첫째, 교사가 노래지도 시 가장 많이 사용하는 방법은 선창이었고, 새 노래 부르기는 1주일에 2회 실시한다가 가장 높았고 다루어지는 음악은 우리나라 동요가 94.5%로 높게 나타났으며 보조 악기 및 기기 사용여부에 대한 조사에서 전원이 사용하는 것으로 조사되었다. 교사의 지적이해와 실기능력에 대한 자신감은 노래지도 및 신체표현활동 지도는 보통수준이었고 음악 감상지도, 기악활동지도는 보통이하로 나타났으며 음악창작지도 및 음악에 대한 지적이해와 실기능력에 대한 자신감은 낮게 나타났다.
연수경험이 있는 교사가 경험이 없는 교사에 비해 모든 음악활동 제영역과 지적이해 및 실기에서 차이가 나타났다.
둘째, 교실환경의 경우 일반적으로 음악활동 지도자료 집 및 동요자료집이 비치되어 있었으며 CD플레이어, 오디오, 비디오, CD-ROM컴퓨터등과 같은 음악기기의 경우 4가지 이상 사용하고 있는 경우가 대부분 이었다. 보유하고 있는 악기는 소고, 장구, 실로폰, 리듬악기, 피아노, 키보드 등, 비교적 다양한 종류의 악기가 충분히 보유되어 있는 것으로 나타났다.
음악 감상이나 음악활동을 위한 공간은 충분하지 않은 것으로 나타났고 음악활동이나 연주회는 부족하였다.
셋째, 가정에서 일반적으로 소유하고 있는 악기는 멜로디언, 리코드 등이었으며 피아노도 절반정도가 소유하고 있었다. 악기소유의 개수는 보통 3가지정도였으며 가정에서 소유하고 있는 음악기기는 오디오, TV, CD-ROM부착컴퓨터, CD플레이어 등이었다. 유아를 위한 음악관련 서적은 음악관련 악보집, 대중가요집 등이 많았고 1~10권 정도로 비교적 많이 소유하고 있었다.
본 연구 결과에 의하면 가정의 음악환경으로서 물리적 특성은 우수하다고 할 수 있다. 이에 비해 인적요인인 부모의 음악적 경험, 음악참여 등은 상대적으로 낮게 나타났다.
본 연구는 유아의 음악환경 요인으로서의 교사, 교실의 음악적 환경, 가정의 음악적 환경 등 세 가지 특성을 조사하고자 하였다.
본 연구는 경상남도 공립유치원에 근무하는 교사와 시 지역 1개, 군 지역1개 유아교육기관에 재원 하고 있는 원아의 부모를 대상으로 실시하였다.
공립유치원교사 80명과 사립유치원교사 30명을 임의표집하여 설문지를 배부하였으며 부모대상 설문지는 시지역 90가정, 군지역 30가정을 임의표집하여 배부하였다.
본 연구는 2005년 9월부터 2006년 12월까지 예비조사, 본 조사 등의 과정으로 진행되었다.
본 연구를 위해 수집된 자료는 t-검정, 카이제곱(), 일반빈도, 백분율 등으로 분석하였다.
본 연구의 결과에 따른 논의 및 결론은 다음과 같다.
첫째, 교사가 노래지도 시 가장 많이 사용하는 방법은 선창이었고, 새 노래 부르기는 1주일에 2회 실시한다가 가장 높았고 다루어지는 음악은 우리나라 동요가 94.5%로 높게 나타났으며 보조 악기 및 기기 사용여부에 대한 조사에서 전원이 사용하는 것으로 조사되었다. 교사의 지적이해와 실기능력에 대한 자신감은 노래지도 및 신체표현활동 지도는 보통수준이었고 음악 감상지도, 기악활동지도는 보통이하로 나타났으며 음악창작지도 및 음악에 대한 지적이해와 실기능력에 대한 자신감은 낮게 나타났다.
연수경험이 있는 교사가 경험이 없는 교사에 비해 모든 음악활동 제영역과 지적이해 및 실기에서 차이가 나타났다.
둘째, 교실환경의 경우 일반적으로 음악활동 지도자료 집 및 동요자료집이 비치되어 있었으며 CD플레이어, 오디오, 비디오, CD-ROM컴퓨터등과 같은 음악기기의 경우 4가지 이상 사용하고 있는 경우가 대부분 이었다. 보유하고 있는 악기는 소고, 장구, 실로폰, 리듬악기, 피아노, 키보드 등, 비교적 다양한 종류의 악기가 충분히 보유되어 있는 것으로 나타났다.
음악 감상이나 음악활동을 위한 공간은 충분하지 않은 것으로 나타났고 음악활동이나 연주회는 부족하였다.
셋째, 가정에서 일반적으로 소유하고 있는 악기는 멜로디언, 리코드 등이었으며 피아노도 절반정도가 소유하고 있었다. 악기소유의 개수는 보통 3가지정도였으며 가정에서 소유하고 있는 음악기기는 오디오, TV, CD-ROM부착컴퓨터, CD플레이어 등이었다. 유아를 위한 음악관련 서적은 음악관련 악보집, 대중가요집 등이 많았고 1~10권 정도로 비교적 많이 소유하고 있었다.
본 연구 결과에 의하면 가정의 음악환경으로서 물리적 특성은 우수하다고 할 수 있다. 이에 비해 인적요인인 부모의 음악적 경험, 음악참여 등은 상대적으로 낮게 나타났다.
The purpose of this study is to examine the three features of teachers, the music environment of classrooms, and the music environment of homes, as the music environment factors of young children.
The subjects of this study were the teachers who worked in the public kindergartens in Gyeongsang...
The purpose of this study is to examine the three features of teachers, the music environment of classrooms, and the music environment of homes, as the music environment factors of young children.
The subjects of this study were the teachers who worked in the public kindergartens in Gyeongsangnam-do, and the parents of young children who attended the young children's educational institutions, which were located in 1 city (si) region and 2 county (gun) regions.
This study sampled randomly 80 teachers of public kindergartens and 30 teachers of private kindergartens, and then distributed the questionnaires for teachers to such sampled teachers. Also, this study sampled randomly 90 families of city (si) region and 30 families of county (gun) regions, and then distributed the questionnaires for parents to such sampled parents.
This study proceeded concretely in the process of pilot test and main test from September, 2005 to December, 2006.
This study analyzed such collected data by using t-test, χ2 (Chi-square), general frequency, and percentage.
The discussion and conclusion according to the results of this study are as follows.
First, in the case of song guidance, the most used method was leading the chorus. Singing new songs twice a week was the highest. Dealing with the children's songs of our country was high as 94.5%. All the teachers used auxiliary musical instruments and equipments. In teacher's self-confidence in intellectual understanding and practical skill ability, song guidance and body expression activities guidance were the average level, and music appreciation guidance and instrumental music guidance were below the average, and the music creation guidance and the self-confidence in intellectual understanding and practical skill ability about music were lower.
The teachers with the experience of research and training showed the difference in all the music activities domains and the intellectual understanding and practical skill ability in comparison with the teachers without the experience of research and training.
Second, in the case of classroom environment, generally, music activities guidance materials and children's songs materials were equipped at the average level. In the case of music equipments such as CD players, audio equipments, video equipments, and CD-ROM computers, most classrooms used more than 4 equipments. Most classrooms possessed sufficiently the relatively diverse kinds of music instruments, including sogo, janggu, xylophone, piano, and keyboard.
The spaces for music appreciation or music activities were not sufficient. Music activities or music concerts were insufficient.
Third, the music instruments, which homes generally possessed, were melodeon and record. Half of homes possessed pianos. The number of music instruments, which homes possessed, was about 3. The music equipments, which homes possessed, were audio equipment, TV, CD-ROM-attached computer, and CD player. The music-related books for young children were mainly music-related music score books, and popular song books. Homes possessed many books of 1-10 volumes.
According to the results of this study, the physical features, as the music environment of homes, were excellent, whereas the music experiences and music participations of parents, as the human factors, were relatively lower.
The purpose of this study is to examine the three features of teachers, the music environment of classrooms, and the music environment of homes, as the music environment factors of young children.
The subjects of this study were the teachers who worked in the public kindergartens in Gyeongsangnam-do, and the parents of young children who attended the young children's educational institutions, which were located in 1 city (si) region and 2 county (gun) regions.
This study sampled randomly 80 teachers of public kindergartens and 30 teachers of private kindergartens, and then distributed the questionnaires for teachers to such sampled teachers. Also, this study sampled randomly 90 families of city (si) region and 30 families of county (gun) regions, and then distributed the questionnaires for parents to such sampled parents.
This study proceeded concretely in the process of pilot test and main test from September, 2005 to December, 2006.
This study analyzed such collected data by using t-test, χ2 (Chi-square), general frequency, and percentage.
The discussion and conclusion according to the results of this study are as follows.
First, in the case of song guidance, the most used method was leading the chorus. Singing new songs twice a week was the highest. Dealing with the children's songs of our country was high as 94.5%. All the teachers used auxiliary musical instruments and equipments. In teacher's self-confidence in intellectual understanding and practical skill ability, song guidance and body expression activities guidance were the average level, and music appreciation guidance and instrumental music guidance were below the average, and the music creation guidance and the self-confidence in intellectual understanding and practical skill ability about music were lower.
The teachers with the experience of research and training showed the difference in all the music activities domains and the intellectual understanding and practical skill ability in comparison with the teachers without the experience of research and training.
Second, in the case of classroom environment, generally, music activities guidance materials and children's songs materials were equipped at the average level. In the case of music equipments such as CD players, audio equipments, video equipments, and CD-ROM computers, most classrooms used more than 4 equipments. Most classrooms possessed sufficiently the relatively diverse kinds of music instruments, including sogo, janggu, xylophone, piano, and keyboard.
The spaces for music appreciation or music activities were not sufficient. Music activities or music concerts were insufficient.
Third, the music instruments, which homes generally possessed, were melodeon and record. Half of homes possessed pianos. The number of music instruments, which homes possessed, was about 3. The music equipments, which homes possessed, were audio equipment, TV, CD-ROM-attached computer, and CD player. The music-related books for young children were mainly music-related music score books, and popular song books. Homes possessed many books of 1-10 volumes.
According to the results of this study, the physical features, as the music environment of homes, were excellent, whereas the music experiences and music participations of parents, as the human factors, were relatively lower.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.