경남지역에 전해오는 오광대놀이에 대한 연구는 많았다. 그러나 마산오광대가 도시가면극적인 성격을 가지는 지역적 특성과 더불어 초기 오광대의 원형성을 유지하는 특이한 형태의 가면극이라는 사실을 주목하는 연구는 없었다.
그래서 본 연구는, 마산의 지역적 특성을 바탕으로 초계 밤마리 대광대패 이후 마산오광대의 형성과정 및 연희에 사용된 악기와 장단, 춤사위, 복색과 가면의 특징을 밝혀 보았다. 그리고 마산오광대의 각 과장별 특징과 의미 해석을 시도하여 보았다. 본 논의에서 얻은 결과는 다음과 같다.
1900년대의 마산포는 ...
경남지역에 전해오는 오광대놀이에 대한 연구는 많았다. 그러나 마산오광대가 도시가면극적인 성격을 가지는 지역적 특성과 더불어 초기 오광대의 원형성을 유지하는 특이한 형태의 가면극이라는 사실을 주목하는 연구는 없었다.
그래서 본 연구는, 마산의 지역적 특성을 바탕으로 초계 밤마리 대광대패 이후 마산오광대의 형성과정 및 연희에 사용된 악기와 장단, 춤사위, 복색과 가면의 특징을 밝혀 보았다. 그리고 마산오광대의 각 과장별 특징과 의미 해석을 시도하여 보았다. 본 논의에서 얻은 결과는 다음과 같다.
1900년대의 마산포는 중서부 경남의 곡물 집산지임과 동시에 원격 상업지로서의 위상을 갖추고, 객주들의 강력한 지배권이 확보되었던 지역이었다.
마산오광대놀이는 1900년경 초계 밤마리 대광대패의 영향을 받아 성립되었고, 연희자들은 김순일, 이영재, 정창술, 이화선, 이군찬 등이며, 마산지방의 기생조합에서 가면극놀이를 주관하였으며 공연은 풍어제 후 하였다. 마산오광대의 특징은 벽사진경의 구나의식이 남아있고, 또한 도시가면극의 흥행성과 예술성을 동시에 지닌 복합적인 연희 형태이다.
그리고 연구 과정에서 기존에 알려져 있는 가면 외에 국립민속박물관에서 새로 7개의 실물가면을 찾아냈다. 중복되는 것을 정리하면, 현재 형태를 정확히 알 수 있는 마산오광대 가면은 8개가 된다.
춤사위를 살펴보면 오방신장무의 처용무와 노장춤은 승무와 유사하며, 양반춤은 덧배기춤이 주가 된다. 공연에 사용된 장단들은 본령산, 타령, 굿거리, 덧배기, 세마치, 단모리, 창은 중모리였으며, 악기는 징, 꽹과리, 장고, 북의 사물 이외에 별신굿에 사용되는 해금과 피리, 젓대가 사용되었다.
각 과장별 내용과 특징을 요약하면 다음과 같다.
① 오방신장과장은 춤을 추면서 사방의 잡귀를 쫓고 놀이판을 정화하는 벽사 의식무의 성격을 가지며, 민중들의 염원을 획득하기 위한 구복(求福)적 요소가 강하다.
② 노장·상좌중과장은 애정을 쟁취하기 위한 치열한 투쟁의 모습은 찾아볼 수 없고, 중타령의 내용 외에 파계승의 적나라한 모습은 보이지 않는다.
③ 문둥이 과장은 병신춤을 통해 한을 표출하는 독무로서 춤이 주가 되어, 극단적인 희극화나 양반에 대한 풍자가 많다.
④ 양반과장은 양반의 복색이 평복이 많다는 점과 양반 계급을 조롱하고 모욕하는 방식이 타 오광대와는 다르다. 사설과 단가는 절묘한 묘미가 있으며 줄거리에서는 벗어나지만 흥행성과 예술미가 동시에 나타나는 수준 높은 연희다.
⑤ 영노과장은 통영과 고성을 합친 것 같은 내용으로 탁월한 구성력과 예술성을 가지고 있다.
⑥ 할미·영감과장은 극의 내용이 처첩간의 처절한 투쟁과 할미의 죽음에만 집중되어 있어 매우 단순하고, 유희적 요소보다는 무속적인 요소가 강하게 나타난다.
⑦ 사자무과장은 민중의 기원의 대상이 되는 벽사의식무로서 그 원형을 고스란히 간직하고 있는 것으로 존재 가치가 크다.
경남지역에 전해오는 오광대놀이에 대한 연구는 많았다. 그러나 마산오광대가 도시가면극적인 성격을 가지는 지역적 특성과 더불어 초기 오광대의 원형성을 유지하는 특이한 형태의 가면극이라는 사실을 주목하는 연구는 없었다.
그래서 본 연구는, 마산의 지역적 특성을 바탕으로 초계 밤마리 대광대패 이후 마산오광대의 형성과정 및 연희에 사용된 악기와 장단, 춤사위, 복색과 가면의 특징을 밝혀 보았다. 그리고 마산오광대의 각 과장별 특징과 의미 해석을 시도하여 보았다. 본 논의에서 얻은 결과는 다음과 같다.
1900년대의 마산포는 중서부 경남의 곡물 집산지임과 동시에 원격 상업지로서의 위상을 갖추고, 객주들의 강력한 지배권이 확보되었던 지역이었다.
마산오광대놀이는 1900년경 초계 밤마리 대광대패의 영향을 받아 성립되었고, 연희자들은 김순일, 이영재, 정창술, 이화선, 이군찬 등이며, 마산지방의 기생조합에서 가면극놀이를 주관하였으며 공연은 풍어제 후 하였다. 마산오광대의 특징은 벽사진경의 구나의식이 남아있고, 또한 도시가면극의 흥행성과 예술성을 동시에 지닌 복합적인 연희 형태이다.
그리고 연구 과정에서 기존에 알려져 있는 가면 외에 국립민속박물관에서 새로 7개의 실물가면을 찾아냈다. 중복되는 것을 정리하면, 현재 형태를 정확히 알 수 있는 마산오광대 가면은 8개가 된다.
춤사위를 살펴보면 오방신장무의 처용무와 노장춤은 승무와 유사하며, 양반춤은 덧배기춤이 주가 된다. 공연에 사용된 장단들은 본령산, 타령, 굿거리, 덧배기, 세마치, 단모리, 창은 중모리였으며, 악기는 징, 꽹과리, 장고, 북의 사물 이외에 별신굿에 사용되는 해금과 피리, 젓대가 사용되었다.
각 과장별 내용과 특징을 요약하면 다음과 같다.
① 오방신장과장은 춤을 추면서 사방의 잡귀를 쫓고 놀이판을 정화하는 벽사 의식무의 성격을 가지며, 민중들의 염원을 획득하기 위한 구복(求福)적 요소가 강하다.
② 노장·상좌중과장은 애정을 쟁취하기 위한 치열한 투쟁의 모습은 찾아볼 수 없고, 중타령의 내용 외에 파계승의 적나라한 모습은 보이지 않는다.
③ 문둥이 과장은 병신춤을 통해 한을 표출하는 독무로서 춤이 주가 되어, 극단적인 희극화나 양반에 대한 풍자가 많다.
④ 양반과장은 양반의 복색이 평복이 많다는 점과 양반 계급을 조롱하고 모욕하는 방식이 타 오광대와는 다르다. 사설과 단가는 절묘한 묘미가 있으며 줄거리에서는 벗어나지만 흥행성과 예술미가 동시에 나타나는 수준 높은 연희다.
⑤ 영노과장은 통영과 고성을 합친 것 같은 내용으로 탁월한 구성력과 예술성을 가지고 있다.
⑥ 할미·영감과장은 극의 내용이 처첩간의 처절한 투쟁과 할미의 죽음에만 집중되어 있어 매우 단순하고, 유희적 요소보다는 무속적인 요소가 강하게 나타난다.
⑦ 사자무과장은 민중의 기원의 대상이 되는 벽사의식무로서 그 원형을 고스란히 간직하고 있는 것으로 존재 가치가 크다.
There have been a lot of studies on O-Kwangdai(which is a traditional Korean masque) in the area of Kyungnam. Though it is true that Masan O-Kwangdai(a traditional Korean masque in Masan City) has special local characteristics, keeping the original characteristics of O-Kwangdai as well as those of c...
There have been a lot of studies on O-Kwangdai(which is a traditional Korean masque) in the area of Kyungnam. Though it is true that Masan O-Kwangdai(a traditional Korean masque in Masan City) has special local characteristics, keeping the original characteristics of O-Kwangdai as well as those of city area's masque, it is not easy to find any studies on Masan O-Kwangdai. Thus, this paper deals with the characteristics of Masan O-Kwangdai how it was established with its musical instruments and tempos, dance, clothes, and masks since Chokye Bammari Daekwangdaepae(a traditional Korean masque) based on the characteristics of Masan Area. It also tries to find out both the characteristics and the interpretations of each part of Masan O-Kwangdai.
In the 1900s, Masan Po (named as an old port in Masan City) was once a several cereal trade market in the area of mid-western Kyungnam as well as a long- distance commercial area, where local traders had a powerful influence on the market. Masan O-Kwangdai in about the 1900s was known to be founded by Chokye Bammari Daekwangdaepae. The key actors at that time were Kim Soon-il, Lee Young-jae, Jung Chang-sul, lee Wha-sun, Lee Kun-chan, etc. Kisaeng (old Korean hostess at the public bar) Union in Masan Area mainly managed the masque. The performance was done after Pungajai (a ceremony for wishing to catch a lot of fish in the sea). The characteristics of Masan O-Kwangdai remained as a kind of Kunayesik of Byeksajinkyung (a kind of old Korean Shamans ceremony) as well as a party masque which was combined as a city masque's art and business. In this paper we found out seven new old masks along with the other old masks at Korean Traditional Museum. At present only eight masks of Masan O-Kwangdai are correctly known by its classification.
According to the types of old style dance, Masan O-Kwangdai is very similar to Cheyoungmu of Obanshinjanmu and Monk dance of Nojangchum (old Korean dance) and Yangbanchum(old highclass' dance). It has been mainly performed as Dutbaegichum(old Korean dance). The performance music tempo is done with Bonryungshan, Taryung, Gutguri, Dutbagi, Semach, and its song with Jungmori, along with main muscial instruments such as Jing, Kaekwanri, Janggo, Korean Style Drum, Baelshinggut along with the part musical instruments such as Haekum, Piri, Jutdae, etc. The meaning and each part characteristic of Masan O-Kwangdai can be summarized as follows:
(1) The first act, Obangshinjang(all the gods at everywhere) Part, has some characteristics with praying for all the peoples' happiness and desire, but expelling all kinds of bad gods by its dance.
(2) The second act, Nojang and Sanggoajung(old monk and his chosen next monk) Part, neither tries to get hard love, nor shows the outlawed monk's real attitude, except singing Jungtaryoung(monk's song).
(3)The third act, Mundungi(leper's dance) Part, is showing his deep psychological conflict by the mainly handicap's dance in which we can see a kind of comedical elements as well as ironical elements against the high class people.
(4) In the fourth act, Ynagban(highclass people) Part, a lot of the performance clothes are very similar to common people's but there are some difference ways between Masan O-Kwangdai and other O-Kwangdais at scolding and insulting the high class people.
(5) The fifth act, Youngno(the young and the old) Part, has some art's value and good composition similar to the combined forms of Tongyoun-O-Kwangda and Kosung O-Kwangdai(a traditional Korean masque).
(6) The six act, Halmi and Youngkam (the senior husband and wife) Part, mainly consists of desperate love conflicts between the wives and their death. This shows strong shaman rather than entertaining element.
(7)The last act, Sajamu(the death dance) Part, keeps its archtype very well as Byeksayesikmu(ceremony dance for the people's wishness and desire)l. It seems to be one of the important characteristics in this paper.
There have been a lot of studies on O-Kwangdai(which is a traditional Korean masque) in the area of Kyungnam. Though it is true that Masan O-Kwangdai(a traditional Korean masque in Masan City) has special local characteristics, keeping the original characteristics of O-Kwangdai as well as those of city area's masque, it is not easy to find any studies on Masan O-Kwangdai. Thus, this paper deals with the characteristics of Masan O-Kwangdai how it was established with its musical instruments and tempos, dance, clothes, and masks since Chokye Bammari Daekwangdaepae(a traditional Korean masque) based on the characteristics of Masan Area. It also tries to find out both the characteristics and the interpretations of each part of Masan O-Kwangdai.
In the 1900s, Masan Po (named as an old port in Masan City) was once a several cereal trade market in the area of mid-western Kyungnam as well as a long- distance commercial area, where local traders had a powerful influence on the market. Masan O-Kwangdai in about the 1900s was known to be founded by Chokye Bammari Daekwangdaepae. The key actors at that time were Kim Soon-il, Lee Young-jae, Jung Chang-sul, lee Wha-sun, Lee Kun-chan, etc. Kisaeng (old Korean hostess at the public bar) Union in Masan Area mainly managed the masque. The performance was done after Pungajai (a ceremony for wishing to catch a lot of fish in the sea). The characteristics of Masan O-Kwangdai remained as a kind of Kunayesik of Byeksajinkyung (a kind of old Korean Shamans ceremony) as well as a party masque which was combined as a city masque's art and business. In this paper we found out seven new old masks along with the other old masks at Korean Traditional Museum. At present only eight masks of Masan O-Kwangdai are correctly known by its classification.
According to the types of old style dance, Masan O-Kwangdai is very similar to Cheyoungmu of Obanshinjanmu and Monk dance of Nojangchum (old Korean dance) and Yangbanchum(old highclass' dance). It has been mainly performed as Dutbaegichum(old Korean dance). The performance music tempo is done with Bonryungshan, Taryung, Gutguri, Dutbagi, Semach, and its song with Jungmori, along with main muscial instruments such as Jing, Kaekwanri, Janggo, Korean Style Drum, Baelshinggut along with the part musical instruments such as Haekum, Piri, Jutdae, etc. The meaning and each part characteristic of Masan O-Kwangdai can be summarized as follows:
(1) The first act, Obangshinjang(all the gods at everywhere) Part, has some characteristics with praying for all the peoples' happiness and desire, but expelling all kinds of bad gods by its dance.
(2) The second act, Nojang and Sanggoajung(old monk and his chosen next monk) Part, neither tries to get hard love, nor shows the outlawed monk's real attitude, except singing Jungtaryoung(monk's song).
(3)The third act, Mundungi(leper's dance) Part, is showing his deep psychological conflict by the mainly handicap's dance in which we can see a kind of comedical elements as well as ironical elements against the high class people.
(4) In the fourth act, Ynagban(highclass people) Part, a lot of the performance clothes are very similar to common people's but there are some difference ways between Masan O-Kwangdai and other O-Kwangdais at scolding and insulting the high class people.
(5) The fifth act, Youngno(the young and the old) Part, has some art's value and good composition similar to the combined forms of Tongyoun-O-Kwangda and Kosung O-Kwangdai(a traditional Korean masque).
(6) The six act, Halmi and Youngkam (the senior husband and wife) Part, mainly consists of desperate love conflicts between the wives and their death. This shows strong shaman rather than entertaining element.
(7)The last act, Sajamu(the death dance) Part, keeps its archtype very well as Byeksayesikmu(ceremony dance for the people's wishness and desire)l. It seems to be one of the important characteristics in this paper.
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