본 연구의 목적은 그리스도인이 완덕의 소명을 이루기 위해서 어떻게 영적으로 성장할 수 있으며 그 성장의 과정에서 겪게 되는 위기를 어떻게 해결할 수 있을 것인가에 대하여 알아봄으로써 그리스도인들이 영적 성장을 함에 있어서 도움을 주고 사목자들이 어떻게 그들을 도울 수 있을 것인가에 대한 방향을 제시하고자 하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 먼저, 그리스도교의 인간관과 그리스도교의 영성에 대해서 다루면서 인간은 영과 육이 따로 존재하는 존재가 아니라 영과 육이 하나를 이루는 전인적인 존재라는 근거를 성서와 교회의 문...
본 연구의 목적은 그리스도인이 완덕의 소명을 이루기 위해서 어떻게 영적으로 성장할 수 있으며 그 성장의 과정에서 겪게 되는 위기를 어떻게 해결할 수 있을 것인가에 대하여 알아봄으로써 그리스도인들이 영적 성장을 함에 있어서 도움을 주고 사목자들이 어떻게 그들을 도울 수 있을 것인가에 대한 방향을 제시하고자 하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 먼저, 그리스도교의 인간관과 그리스도교의 영성에 대해서 다루면서 인간은 영과 육이 따로 존재하는 존재가 아니라 영과 육이 하나를 이루는 전인적인 존재라는 근거를 성서와 교회의 문헌들을 중심으로 다루었다. 이러한 이해를 바탕으로 발달심리학자인 에릭슨의 ‘심리·사회적 발달이론’을 중심으로 그리스도인의 영적 성장의 단계에 대하여 논함으로써 영적 성장을 이루고자 하는 모든 그리스도인들이 각 단계별로 어떠한 덕목을 익히게 되는 지 살펴보았다. 첫 번째 단계는 신뢰감을 형성하는 단계이다. 이 시기의 영아는 부모를 신뢰함으로써 부모에게로부터 하느님을 신뢰하는 법을 배우게 된다. 이 시기에 익히게 되는 덕목은 ‘희망’이다. 두 번째 단계는 하느님의 사랑을 수용하는 단계이다. 이 시기의 유아는 하느님의 사랑을 수용하는 법을 배우게 된다. 이 시기에 익히게 되는 덕목은 ‘의지’이다. 세 번째 단계는 죄의식에서 해방되는 단계이다. 이 시기의 어린이는 죄의식에서 해방됨으로써 하느님과의 건강한 관계를 맺게 된다. 이 시기에 익히게 되는 덕목은 ‘목적’이다. 네 번째 단계는 공동체의 전통을 습득하는 단계이다. 이 시기의 어린이들은 교회에서 가르치는 것과 부모로부터 물려받은 신앙을 자기화시킴으로써 영적 성장을 거두게 된다. 이 시기에 익히게 되는 덕목은 ‘능력’이다. 다섯 번째 단계는 그리스도인으로서의 정체성을 확립하는 시기이다. 이 시기의 청소년들은 그리스도인으로서의 정체감을 형성함으로써 자신의 신앙을 결정하고 자신의 신앙을 고백하게 된다. 이 시기에 익히게 되는 덕목은 ‘성실’이다. 여섯 번째 단계는 하느님과의 친밀한 관계를 형성하는 단계이다. 이 시기의 그리스도인은 하느님과의 친밀한 관계를 형성하는 법을 배우게 된다. 이 시기에 익히게 되는 ‘사랑’이다. 일곱 번째 단계는 신앙의 열매를 맺는 단계이다. 이 시기의 그리스도인들은 사고의 성숙, 종교적 전통에 대한 개방적 사고, 인격의 성숙, 타인을 돌봄이라는 신앙의 열매를 맺게 된다. 이 시기에 익히게 되는 ‘돌봄’이다. 여덟 번째 단계는 모든 것을 은총을 받아들이는 단계이다. 이 시기의 그리스도인들은 자신이 살아왔던 삶 안에서 주어진 모든 것이 하느님의 은총이었음을 깨닫게 됨으로써 영적인 통합을 이루게 된다. 이 시기에 익히게 되는 덕목은 ‘지혜’이다. 그러나 이러한 영적 성장의 단계를 겪으면서 모든 그리스도인은 순차적으로 단계를 경험하는 것은 아니다. 각 단계에서 마주치게 되는 ‘위기’를 잘 극복했을 때에야 다음 단계로 넘어가게 되는 데 그러지 못했을 경우에는 그 단계에 고착되고 만다. 이렇게 ‘영적 위기’에 놓여 있는 그리스도인들을 사목자가 어떻게 도울 수 있을 것인가에 대하여 고찰하면서 사목자는 영적 성장을 위한 교회의 자원인 영적 지도와 고해 성사 및 사목상담을 활용하여 그들에게 예수 그리스도의 뜨거운 인간애를 몸소 보여 주어야 한다고 방향성을 제시하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 사목자는 영적 성장의 과정에 서 있는 모든 그리스도인들을 완덕으로 이끄는 인도자인 동시에 예수 그리스도로부터 세상에 파견된 그리스도의 대리자이다. 따라서 사제는 오늘날의 사회 속에서 아파하고 신음하고 있는 현대인들에게 예수 그리스도의 복음을 선포하며 그들의 고통을 함께 아파해주며 그들에게 비젼을 제시해 줄 수 있어야 한다. 따라서 사목자는 심리적이거나 영적인 문제를 안고 찾아오는 그리스도인들을 교회의 영적인 자원인 영적지도와 고해성사, 그리고 사목상담을 통하여 그들을 치유해 줄 수 있어야 한다. 이밖에도 사목자는 교회 내에서 영적 성장을 도울 수 있는 프로그램을 많이 개발하여 그리스도인의 영적 성장을 위해 도움을 줄 수 있어야 한다. 또한 그리스도인의 영적 성장은 전생애를 통하여 이루어지므로 사목자는 그들의 부모와 배우자, 혹은 보호자의 도움을 받아 그리스도인의 영적 성장을 위해 노력해야 한다.
본 연구의 목적은 그리스도인이 완덕의 소명을 이루기 위해서 어떻게 영적으로 성장할 수 있으며 그 성장의 과정에서 겪게 되는 위기를 어떻게 해결할 수 있을 것인가에 대하여 알아봄으로써 그리스도인들이 영적 성장을 함에 있어서 도움을 주고 사목자들이 어떻게 그들을 도울 수 있을 것인가에 대한 방향을 제시하고자 하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 먼저, 그리스도교의 인간관과 그리스도교의 영성에 대해서 다루면서 인간은 영과 육이 따로 존재하는 존재가 아니라 영과 육이 하나를 이루는 전인적인 존재라는 근거를 성서와 교회의 문헌들을 중심으로 다루었다. 이러한 이해를 바탕으로 발달심리학자인 에릭슨의 ‘심리·사회적 발달이론’을 중심으로 그리스도인의 영적 성장의 단계에 대하여 논함으로써 영적 성장을 이루고자 하는 모든 그리스도인들이 각 단계별로 어떠한 덕목을 익히게 되는 지 살펴보았다. 첫 번째 단계는 신뢰감을 형성하는 단계이다. 이 시기의 영아는 부모를 신뢰함으로써 부모에게로부터 하느님을 신뢰하는 법을 배우게 된다. 이 시기에 익히게 되는 덕목은 ‘희망’이다. 두 번째 단계는 하느님의 사랑을 수용하는 단계이다. 이 시기의 유아는 하느님의 사랑을 수용하는 법을 배우게 된다. 이 시기에 익히게 되는 덕목은 ‘의지’이다. 세 번째 단계는 죄의식에서 해방되는 단계이다. 이 시기의 어린이는 죄의식에서 해방됨으로써 하느님과의 건강한 관계를 맺게 된다. 이 시기에 익히게 되는 덕목은 ‘목적’이다. 네 번째 단계는 공동체의 전통을 습득하는 단계이다. 이 시기의 어린이들은 교회에서 가르치는 것과 부모로부터 물려받은 신앙을 자기화시킴으로써 영적 성장을 거두게 된다. 이 시기에 익히게 되는 덕목은 ‘능력’이다. 다섯 번째 단계는 그리스도인으로서의 정체성을 확립하는 시기이다. 이 시기의 청소년들은 그리스도인으로서의 정체감을 형성함으로써 자신의 신앙을 결정하고 자신의 신앙을 고백하게 된다. 이 시기에 익히게 되는 덕목은 ‘성실’이다. 여섯 번째 단계는 하느님과의 친밀한 관계를 형성하는 단계이다. 이 시기의 그리스도인은 하느님과의 친밀한 관계를 형성하는 법을 배우게 된다. 이 시기에 익히게 되는 ‘사랑’이다. 일곱 번째 단계는 신앙의 열매를 맺는 단계이다. 이 시기의 그리스도인들은 사고의 성숙, 종교적 전통에 대한 개방적 사고, 인격의 성숙, 타인을 돌봄이라는 신앙의 열매를 맺게 된다. 이 시기에 익히게 되는 ‘돌봄’이다. 여덟 번째 단계는 모든 것을 은총을 받아들이는 단계이다. 이 시기의 그리스도인들은 자신이 살아왔던 삶 안에서 주어진 모든 것이 하느님의 은총이었음을 깨닫게 됨으로써 영적인 통합을 이루게 된다. 이 시기에 익히게 되는 덕목은 ‘지혜’이다. 그러나 이러한 영적 성장의 단계를 겪으면서 모든 그리스도인은 순차적으로 단계를 경험하는 것은 아니다. 각 단계에서 마주치게 되는 ‘위기’를 잘 극복했을 때에야 다음 단계로 넘어가게 되는 데 그러지 못했을 경우에는 그 단계에 고착되고 만다. 이렇게 ‘영적 위기’에 놓여 있는 그리스도인들을 사목자가 어떻게 도울 수 있을 것인가에 대하여 고찰하면서 사목자는 영적 성장을 위한 교회의 자원인 영적 지도와 고해 성사 및 사목상담을 활용하여 그들에게 예수 그리스도의 뜨거운 인간애를 몸소 보여 주어야 한다고 방향성을 제시하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 사목자는 영적 성장의 과정에 서 있는 모든 그리스도인들을 완덕으로 이끄는 인도자인 동시에 예수 그리스도로부터 세상에 파견된 그리스도의 대리자이다. 따라서 사제는 오늘날의 사회 속에서 아파하고 신음하고 있는 현대인들에게 예수 그리스도의 복음을 선포하며 그들의 고통을 함께 아파해주며 그들에게 비젼을 제시해 줄 수 있어야 한다. 따라서 사목자는 심리적이거나 영적인 문제를 안고 찾아오는 그리스도인들을 교회의 영적인 자원인 영적지도와 고해성사, 그리고 사목상담을 통하여 그들을 치유해 줄 수 있어야 한다. 이밖에도 사목자는 교회 내에서 영적 성장을 도울 수 있는 프로그램을 많이 개발하여 그리스도인의 영적 성장을 위해 도움을 줄 수 있어야 한다. 또한 그리스도인의 영적 성장은 전생애를 통하여 이루어지므로 사목자는 그들의 부모와 배우자, 혹은 보호자의 도움을 받아 그리스도인의 영적 성장을 위해 노력해야 한다.
An objective of this study is to help Christian's spiritual growth and suggest how to help them to the priests by studying how Christian develop their spirituality and how to solve the problems and risks that they face while developing spirituality. To achieve this objective, I discussed about Chris...
An objective of this study is to help Christian's spiritual growth and suggest how to help them to the priests by studying how Christian develop their spirituality and how to solve the problems and risks that they face while developing spirituality. To achieve this objective, I discussed about Christian view for the human and Christian spirituality, and confirmed the fact that the human is not a being consisting of body and spirit separately, but a whole being of both two on the basis of the Bible and documents of the church. Focusing on the psychological development of theory of E. Erikson, I studied the stages of Christian spiritual growth and what virtue they will have in each stage. The stage one, a infant learns to trust in God through the relationship with the parents in this stage. They will develop the virtue of hope. In the stage two, a toddler can accept the love of God. They will develop the virtue of willpower. In the stage three, a preschooler can be free from feeling guilty and have a healthy relationship with God. They will develop the virtue of purpose. In the stage four, a school-age child learns the tradition of a society or a community. They will grow spiritually by making his or her own faith through what they have learned from their parents and a church. They will develop the virtue of competency. In the stage five, a adolescent achieves Christian identity. Adolescents in the stage strengthen and confess their faith. They will develop the virtue of fidelity. In the stage six, a young adult achieves the intimacy with God. They will develop the virtue of love. In the stage seven, a middle adult achieves the fruit of faith through maturation of thought, open mind for religious tradition, maturation of personality, care for others. They will develop the virtue of care. In the stage eight, a old adult accept all of the things as God's grace. Christians in the stage would realize that the things given to them in their life are from God, then reach of the state of spiritual integrity. They will develop the virtue of wisdom. However, not every Christian experiences each stages of spiritual growth gradually. Only after overcoming the risks Christians confront in each stage, they can move to the next stage. If not, they are fixed in the stage. Considering how the priests help the Christians in the spiritual crisis, this study will be help to them. The pastoral leader should show the warm heart of Jesus Christ for human in the life through spiritual counseling, which is the spiritual resource of the church for the Christian's spiritual growth, and sacrament of confession. The followings are the conclusion. Priests are the leaders guiding all Christians who are in the progress of spiritual growth to the perfection. At the same time, they are the agents of Jesus Christ who are dispatched in the world. Therefore, they should announce the Good News to the modern people who are suffering in their lives, and be with them and give them the vision of life. So, priests should heal Christian psychological and spiritual problems through spiritual and pastoral counseling and the sacrament of confession. Besides, priests should help Christian spiritual growth by inventing the good programs for development of spirituality. Because Christian's spiritual growth is achieved throughout their whole life, priests ought to make efforts with the help of their parents, spouses, or guardians to help their develop spirituality.
An objective of this study is to help Christian's spiritual growth and suggest how to help them to the priests by studying how Christian develop their spirituality and how to solve the problems and risks that they face while developing spirituality. To achieve this objective, I discussed about Christian view for the human and Christian spirituality, and confirmed the fact that the human is not a being consisting of body and spirit separately, but a whole being of both two on the basis of the Bible and documents of the church. Focusing on the psychological development of theory of E. Erikson, I studied the stages of Christian spiritual growth and what virtue they will have in each stage. The stage one, a infant learns to trust in God through the relationship with the parents in this stage. They will develop the virtue of hope. In the stage two, a toddler can accept the love of God. They will develop the virtue of willpower. In the stage three, a preschooler can be free from feeling guilty and have a healthy relationship with God. They will develop the virtue of purpose. In the stage four, a school-age child learns the tradition of a society or a community. They will grow spiritually by making his or her own faith through what they have learned from their parents and a church. They will develop the virtue of competency. In the stage five, a adolescent achieves Christian identity. Adolescents in the stage strengthen and confess their faith. They will develop the virtue of fidelity. In the stage six, a young adult achieves the intimacy with God. They will develop the virtue of love. In the stage seven, a middle adult achieves the fruit of faith through maturation of thought, open mind for religious tradition, maturation of personality, care for others. They will develop the virtue of care. In the stage eight, a old adult accept all of the things as God's grace. Christians in the stage would realize that the things given to them in their life are from God, then reach of the state of spiritual integrity. They will develop the virtue of wisdom. However, not every Christian experiences each stages of spiritual growth gradually. Only after overcoming the risks Christians confront in each stage, they can move to the next stage. If not, they are fixed in the stage. Considering how the priests help the Christians in the spiritual crisis, this study will be help to them. The pastoral leader should show the warm heart of Jesus Christ for human in the life through spiritual counseling, which is the spiritual resource of the church for the Christian's spiritual growth, and sacrament of confession. The followings are the conclusion. Priests are the leaders guiding all Christians who are in the progress of spiritual growth to the perfection. At the same time, they are the agents of Jesus Christ who are dispatched in the world. Therefore, they should announce the Good News to the modern people who are suffering in their lives, and be with them and give them the vision of life. So, priests should heal Christian psychological and spiritual problems through spiritual and pastoral counseling and the sacrament of confession. Besides, priests should help Christian spiritual growth by inventing the good programs for development of spirituality. Because Christian's spiritual growth is achieved throughout their whole life, priests ought to make efforts with the help of their parents, spouses, or guardians to help their develop spirituality.
주제어
#그리스도인 영적성장 에릭슨
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