최근 청소년들에 대한 사회적인 관심이 여러 측면에서 부각되고 있는데, 그 주된 관심영역은 청소년들과 관련되어 나타나는 사회적 문제들에 초점이 모아지고 있다. 특히 날이 갈수록 청소년 문제의 심각성이 더해짐에 따라 청소년 문화를 파악하고 이해하는 일의 중요성이 증대하고 있다. 이러한 청소년문제를 해결하고 예방하기 위해서는 청소년들의 신체적, 정신적, 감정적 양상을 통합시킴으로써 청소년들의 삶의 질을 향상시키는 광범위한 청소년 복지가 실시되어야 한다. 따라서 청소년 문화활동을 청소년 문화복지 서비스로 그 중요성을 인식하고 사회복지의 한 실천영역으로서 연구할 필요성이 있다. 이에 본 연구는 청소년들의 성장에 매우 중요한 요소인 청소년 문화활동경험이 청소년기의 주요 발달과제라 할 수 있는 ...
최근 청소년들에 대한 사회적인 관심이 여러 측면에서 부각되고 있는데, 그 주된 관심영역은 청소년들과 관련되어 나타나는 사회적 문제들에 초점이 모아지고 있다. 특히 날이 갈수록 청소년 문제의 심각성이 더해짐에 따라 청소년 문화를 파악하고 이해하는 일의 중요성이 증대하고 있다. 이러한 청소년문제를 해결하고 예방하기 위해서는 청소년들의 신체적, 정신적, 감정적 양상을 통합시킴으로써 청소년들의 삶의 질을 향상시키는 광범위한 청소년 복지가 실시되어야 한다. 따라서 청소년 문화활동을 청소년 문화복지 서비스로 그 중요성을 인식하고 사회복지의 한 실천영역으로서 연구할 필요성이 있다. 이에 본 연구는 청소년들의 성장에 매우 중요한 요소인 청소년 문화활동경험이 청소년기의 주요 발달과제라 할 수 있는 자아정체감에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 한다. 이를 위해 본 연구는 문헌연구 및 실증연구를 실시하였으며 조사대상자는 김해 지역에 거주하는 중·고등학교 남녀 청소년을 대상으로 선정하여 청소년들에게 직접 설문지를 배부하고 현장에서 청소년이 직접 기입하는 자기기입식 설문지 조사를 실시하였다. 총 272부가 본 연구의 최종분석 자료로 사용되었다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 청소년의 자아정체감에는 어떠한 변수가 영향을 미치는지를 구체적으로 살펴본 결과, 먼저 인구사회학적 요인인 성별과 학교환경 요인인 중학교와 고등학교 재학 청소년의 자아정체감에는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그 외 성적, 생활수준에서도 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그러나 건강은 청소년의 자아정체감에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 문화활동경험 요인 중에서 문화활동 참여기간, 문화활동 시간, 문화활동을 함께 하는 사람, 참여정도, 만족도 등은 모두 자아정체감에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 맡은 역할, 교사 및 부모의 태도, 활동 인원 등도 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 한편, 자아정체감에 영향을 미치는 요인은 문화활동경험과 공연경험 등이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 분석 결과를 통해 문화활동경험을 다양하게 그리고 빈번하게 할수록, 그리고 문화활동을 조직적, 주체적으로 하여 공연 및 전시 등을 하는 형태의 활동을 펼친다면 청소년의 자아정체감은 높아질 것이며, 궁극적으로 청소년의 삶의 질은 높아질 것이라는 결론을 얻을 수 있었다. 따라서 청소년 문화활동을 활성화하여 청소년의 자아정체감을 향상시킬 수 있는 방안을 모색함에 있어서 사회복지(청소년복지)적 함의를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 문화활동참여 경험이 있는 청소년의 자아정체감이 높게 나왔으므로 문화활동에 참여하는 기회를 증진시키기 위해서는 문화예술 관련정보 수집 및 많은 문화활동 프로그램들 중에서 자신에게 적합한 프로그램을 선택하여 향유할 수 있도록 하여야 할 것이다. 그 무엇보다도 문화예술적 체험이 전문적인 예술 장르나 공간 속에서만 이루어지는 것은 아니므로 평범한 일상생활에서 향유할 수 있도록 환경을 조성한다면 문화활동은 더욱 활성화 될 것으로 기대한다. 둘째, 문화활동경험 요인 중에서 참여 기간, 1일 평균 할애시간, 참여 정도가 자아정체감 향상에 영향을 미치는 것과 관련하여, 먼저 청소년 문화활동에 대한 부모의식변화, 청소년의 자율적 문화활동 참여를 위한 부모 및 관련기관의 지원이 필요하다. 셋째, 문화활동을 자주 접할수록 그리고 공연경험 문화활동을 펼칠수록 자아정체감이 향상되는 것과 관련하여 청소년이 체험할 문화활동 공간 확충과 프로그램지원, 청소년문화예술제 등의 문화행사 개최 및 문화복지 서비스의 확대를 청소년들에게 제공해야 할 것이다. 넷째, 청소년 문화복지 서비스의 제반 여건 조성을 위해서 청소년문화복지 관련 전문인력과 장르별, 단계별로 특성화된 프로그램 개발, 충분한 예산 확보 등이 선결되어야 할 것이다. 전문인력 확보를 위해서는 그 무엇보다도 안정적 근무 여건이 마련되어야 할 것이다. 마지막으로 교육복지 투자우선지역을 포함한 저소득층 밀집지역에 대한 문화활동 불균형의 해소와 소외계층 청소년에 대한 문화활동경험 접근권의 확대이다. 빈곤청소년, 장애청소년의 접근권 확대를 위한 문화정보에의 접근권 보장, 프로그램의 비용 할인 등의 사회복지적 지원 대책이 우선적으로 고려되어야 할 것이다.
최근 청소년들에 대한 사회적인 관심이 여러 측면에서 부각되고 있는데, 그 주된 관심영역은 청소년들과 관련되어 나타나는 사회적 문제들에 초점이 모아지고 있다. 특히 날이 갈수록 청소년 문제의 심각성이 더해짐에 따라 청소년 문화를 파악하고 이해하는 일의 중요성이 증대하고 있다. 이러한 청소년문제를 해결하고 예방하기 위해서는 청소년들의 신체적, 정신적, 감정적 양상을 통합시킴으로써 청소년들의 삶의 질을 향상시키는 광범위한 청소년 복지가 실시되어야 한다. 따라서 청소년 문화활동을 청소년 문화복지 서비스로 그 중요성을 인식하고 사회복지의 한 실천영역으로서 연구할 필요성이 있다. 이에 본 연구는 청소년들의 성장에 매우 중요한 요소인 청소년 문화활동경험이 청소년기의 주요 발달과제라 할 수 있는 자아정체감에 어떠한 영향을 미치는지를 알아보고자 한다. 이를 위해 본 연구는 문헌연구 및 실증연구를 실시하였으며 조사대상자는 김해 지역에 거주하는 중·고등학교 남녀 청소년을 대상으로 선정하여 청소년들에게 직접 설문지를 배부하고 현장에서 청소년이 직접 기입하는 자기기입식 설문지 조사를 실시하였다. 총 272부가 본 연구의 최종분석 자료로 사용되었다. 본 연구의 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 청소년의 자아정체감에는 어떠한 변수가 영향을 미치는지를 구체적으로 살펴본 결과, 먼저 인구사회학적 요인인 성별과 학교환경 요인인 중학교와 고등학교 재학 청소년의 자아정체감에는 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그 외 성적, 생활수준에서도 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그러나 건강은 청소년의 자아정체감에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 문화활동경험 요인 중에서 문화활동 참여기간, 문화활동 시간, 문화활동을 함께 하는 사람, 참여정도, 만족도 등은 모두 자아정체감에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그리고 맡은 역할, 교사 및 부모의 태도, 활동 인원 등도 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 한편, 자아정체감에 영향을 미치는 요인은 문화활동경험과 공연경험 등이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이와 같은 분석 결과를 통해 문화활동경험을 다양하게 그리고 빈번하게 할수록, 그리고 문화활동을 조직적, 주체적으로 하여 공연 및 전시 등을 하는 형태의 활동을 펼친다면 청소년의 자아정체감은 높아질 것이며, 궁극적으로 청소년의 삶의 질은 높아질 것이라는 결론을 얻을 수 있었다. 따라서 청소년 문화활동을 활성화하여 청소년의 자아정체감을 향상시킬 수 있는 방안을 모색함에 있어서 사회복지(청소년복지)적 함의를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 문화활동참여 경험이 있는 청소년의 자아정체감이 높게 나왔으므로 문화활동에 참여하는 기회를 증진시키기 위해서는 문화예술 관련정보 수집 및 많은 문화활동 프로그램들 중에서 자신에게 적합한 프로그램을 선택하여 향유할 수 있도록 하여야 할 것이다. 그 무엇보다도 문화예술적 체험이 전문적인 예술 장르나 공간 속에서만 이루어지는 것은 아니므로 평범한 일상생활에서 향유할 수 있도록 환경을 조성한다면 문화활동은 더욱 활성화 될 것으로 기대한다. 둘째, 문화활동경험 요인 중에서 참여 기간, 1일 평균 할애시간, 참여 정도가 자아정체감 향상에 영향을 미치는 것과 관련하여, 먼저 청소년 문화활동에 대한 부모의식변화, 청소년의 자율적 문화활동 참여를 위한 부모 및 관련기관의 지원이 필요하다. 셋째, 문화활동을 자주 접할수록 그리고 공연경험 문화활동을 펼칠수록 자아정체감이 향상되는 것과 관련하여 청소년이 체험할 문화활동 공간 확충과 프로그램지원, 청소년문화예술제 등의 문화행사 개최 및 문화복지 서비스의 확대를 청소년들에게 제공해야 할 것이다. 넷째, 청소년 문화복지 서비스의 제반 여건 조성을 위해서 청소년문화복지 관련 전문인력과 장르별, 단계별로 특성화된 프로그램 개발, 충분한 예산 확보 등이 선결되어야 할 것이다. 전문인력 확보를 위해서는 그 무엇보다도 안정적 근무 여건이 마련되어야 할 것이다. 마지막으로 교육복지 투자우선지역을 포함한 저소득층 밀집지역에 대한 문화활동 불균형의 해소와 소외계층 청소년에 대한 문화활동경험 접근권의 확대이다. 빈곤청소년, 장애청소년의 접근권 확대를 위한 문화정보에의 접근권 보장, 프로그램의 비용 할인 등의 사회복지적 지원 대책이 우선적으로 고려되어야 할 것이다.
Recently we have a growing social interest in youth from various angles and the main interest of them is focused on the social problems related to youth. It is very important to understand and get hold of the youth culture of these days because we are confronted with youth's difficult problems which...
Recently we have a growing social interest in youth from various angles and the main interest of them is focused on the social problems related to youth. It is very important to understand and get hold of the youth culture of these days because we are confronted with youth's difficult problems which are getting more serious as the days go by. In order to solve and prevent these kinds of juvenile problems, now it is the time when we will have to carry out widely the youth welfare that can improve the value of youth lives for the general youth with unifying physical, mental and emotional aspects. So we recognize the importance of youth culture activity to be culture welfare service and need to study it as a practice part of social welfare. Thus, this study intend to show how youth culture activity being very important to youth individuals' growth has influence on youth's self-identity that is the main development problems of adolescence. The survey was carried out for middle school students and high school students chosen in Gimhae, handed out the questionnaires and drew up them directly on the spot. Total 272 questionnaires were used as the final analysis datum of this study. The summary on the analysis results of this study as follows. What kinds of factors have influence on that of youth experienced the culture activities was carried out a survey. The definite result of this survey tells us that of a population sociological factor, the distinctions of sex and school year don't have meaningful affect youth's self-identity. Of the other things just like the grades and levels of life, we didn't have significant results. But the study shows that youth experienced the culture activities have under its secondary influence on their self identity in their health. This study shows that any of them didn't affect youth's self identity of the factors that youth have experienced the culture activities, just like the period and time of joining the culture activities, people done it with, the rate of participation, satisfaction and etc. And we didn't have a meaningful results in their charged roles, their teachers, their parents attitude, and the number of persons in activities. But it appeared health affects static influence to youth's self identity. It appeared the participating period and the time in culture activities, people done it with, the level of participation and satisfaction , and so on in the factors of culture activities' experience. And it also appeared their charged roles, the attitude of their teachers ad parents, and the number of people in activities don't affect self identity of youth. Meanwhile, it was showed that influence on that affect youth's the factors self identity of that the culture activities' experience and experience of performance. So in search of the method to raise youth's self identity which can fire up the culture activities connected with the definite result from the research problems, the implied meaning of social welfare(youth welfare) is arranged as follows. The first, the results show that youth's self identity is high who have experience of joining culture activities. So we will have to collect information related to culture and art, choose an appropriate program to ourselves of many culture activities and enjoy them to improve the chance to participate in culture activities. First of all, the cultural and art experience isn't accomplished in the technical art genre or place. So if we foster the environment to enjoy in usual daily life the culture activity will become more active. The second, of the factors experienced the culture activities, if we can think the result raising self identity in relation to the period of joining culture activities, the average alloted hours a day and the expand of participating in activities, those are what parents change their thought about culture activities and support youth can participate inculture activities voluntarily. The education on the culture and art activity is given by their parents at home. So it is necessary that parents accept youth as autonomous subjects and support so that they can have interests and hobbies of art spontaneously instead of forcing them to do. The third, we can know that the more often youth join the culture activities and the more directly they have performance their self-identity is increasing, so we will have to give and support youth the place where they can experience culture activities, programs, the extension of opportunity that they can get culture education, and culture events just like youth culture and art festivals. The fourth, above all required experts, sufficient budget security, the program development specialized by genres and stages will take precedence in order to prepare these kinds of several surroundings. A stable working condition is given top priority to secure experts for them. Lastly, we will have to correct an imbalance of the culture and art activities in the crowded the low-income bracket district including the priority investment district in the educational welfare. And we need to consider that we will have to ensure the right of approaching to culture informations and give a discount for the expense of programs.
Recently we have a growing social interest in youth from various angles and the main interest of them is focused on the social problems related to youth. It is very important to understand and get hold of the youth culture of these days because we are confronted with youth's difficult problems which are getting more serious as the days go by. In order to solve and prevent these kinds of juvenile problems, now it is the time when we will have to carry out widely the youth welfare that can improve the value of youth lives for the general youth with unifying physical, mental and emotional aspects. So we recognize the importance of youth culture activity to be culture welfare service and need to study it as a practice part of social welfare. Thus, this study intend to show how youth culture activity being very important to youth individuals' growth has influence on youth's self-identity that is the main development problems of adolescence. The survey was carried out for middle school students and high school students chosen in Gimhae, handed out the questionnaires and drew up them directly on the spot. Total 272 questionnaires were used as the final analysis datum of this study. The summary on the analysis results of this study as follows. What kinds of factors have influence on that of youth experienced the culture activities was carried out a survey. The definite result of this survey tells us that of a population sociological factor, the distinctions of sex and school year don't have meaningful affect youth's self-identity. Of the other things just like the grades and levels of life, we didn't have significant results. But the study shows that youth experienced the culture activities have under its secondary influence on their self identity in their health. This study shows that any of them didn't affect youth's self identity of the factors that youth have experienced the culture activities, just like the period and time of joining the culture activities, people done it with, the rate of participation, satisfaction and etc. And we didn't have a meaningful results in their charged roles, their teachers, their parents attitude, and the number of persons in activities. But it appeared health affects static influence to youth's self identity. It appeared the participating period and the time in culture activities, people done it with, the level of participation and satisfaction , and so on in the factors of culture activities' experience. And it also appeared their charged roles, the attitude of their teachers ad parents, and the number of people in activities don't affect self identity of youth. Meanwhile, it was showed that influence on that affect youth's the factors self identity of that the culture activities' experience and experience of performance. So in search of the method to raise youth's self identity which can fire up the culture activities connected with the definite result from the research problems, the implied meaning of social welfare(youth welfare) is arranged as follows. The first, the results show that youth's self identity is high who have experience of joining culture activities. So we will have to collect information related to culture and art, choose an appropriate program to ourselves of many culture activities and enjoy them to improve the chance to participate in culture activities. First of all, the cultural and art experience isn't accomplished in the technical art genre or place. So if we foster the environment to enjoy in usual daily life the culture activity will become more active. The second, of the factors experienced the culture activities, if we can think the result raising self identity in relation to the period of joining culture activities, the average alloted hours a day and the expand of participating in activities, those are what parents change their thought about culture activities and support youth can participate inculture activities voluntarily. The education on the culture and art activity is given by their parents at home. So it is necessary that parents accept youth as autonomous subjects and support so that they can have interests and hobbies of art spontaneously instead of forcing them to do. The third, we can know that the more often youth join the culture activities and the more directly they have performance their self-identity is increasing, so we will have to give and support youth the place where they can experience culture activities, programs, the extension of opportunity that they can get culture education, and culture events just like youth culture and art festivals. The fourth, above all required experts, sufficient budget security, the program development specialized by genres and stages will take precedence in order to prepare these kinds of several surroundings. A stable working condition is given top priority to secure experts for them. Lastly, we will have to correct an imbalance of the culture and art activities in the crowded the low-income bracket district including the priority investment district in the educational welfare. And we need to consider that we will have to ensure the right of approaching to culture informations and give a discount for the expense of programs.
주제어
#청소년의 문화활동경험 청소년의 자아정체감 문화복지 서비스 Youth Culture Activities Youth Self Identity Culture welfare service
학위논문 정보
저자
김형심
학위수여기관
인제대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
사회복지학과 사회복지학 전공
지도교수
장수한
발행연도
2007
총페이지
xii,78 p
키워드
청소년의 문화활동경험 청소년의 자아정체감 문화복지 서비스 Youth Culture Activities Youth Self Identity Culture welfare service
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.