선박 업계의 호황으로 인해 저속 디젤 엔진 생산량이 증가하고 있으나, 고출력화, 윤활유 소비 절감 등의 요구로 인해 트라이볼로지 조건은 점차 엄격해 지고 있다. 저속 디젤 엔진은 취항 후의 성능이 매우 우수하여 높은 신뢰성을 얻고 있지만, 실린더 라이너와 피스톤 링의 표면 파괴 사고는 증가하고 있다. 표면 파괴는 기계적, 화학적, 열적 상호 작용에 의한 것으로 발생 예측이 힘들기 때문에 표면 파괴를 예방하기 위해 과도하게 설계되거나, 특수 공정과 고급 재료 사용으로 인해 경쟁력이 약화되고 있다. 본 연구에서는 하중 변화에 따른 pin-on-flat 형식의 마모 시험을 통해 ...
선박 업계의 호황으로 인해 저속 디젤 엔진 생산량이 증가하고 있으나, 고출력화, 윤활유 소비 절감 등의 요구로 인해 트라이볼로지 조건은 점차 엄격해 지고 있다. 저속 디젤 엔진은 취항 후의 성능이 매우 우수하여 높은 신뢰성을 얻고 있지만, 실린더 라이너와 피스톤 링의 표면 파괴 사고는 증가하고 있다. 표면 파괴는 기계적, 화학적, 열적 상호 작용에 의한 것으로 발생 예측이 힘들기 때문에 표면 파괴를 예방하기 위해 과도하게 설계되거나, 특수 공정과 고급 재료 사용으로 인해 경쟁력이 약화되고 있다. 본 연구에서는 하중 변화에 따른 pin-on-flat 형식의 마모 시험을 통해 회주철 시편과 크롬 코팅된 회주철 시편의 마모 특성에 대해 분석하고, 표면 파괴 발생 인자들을 정량화하여 마모 환경이 정상 상태에서 이상 상태로 변화하는 과정에 대한 연구를 수행했다. 연구 결과는 표면 파괴로 인해 발생할 수 있는 사고를 미연에 방지하기 위한 조기 진단 시스템 개발에 활용될 자료를 획득하고, 기초 연구를 수행하기 위함이다.
선박 업계의 호황으로 인해 저속 디젤 엔진 생산량이 증가하고 있으나, 고출력화, 윤활유 소비 절감 등의 요구로 인해 트라이볼로지 조건은 점차 엄격해 지고 있다. 저속 디젤 엔진은 취항 후의 성능이 매우 우수하여 높은 신뢰성을 얻고 있지만, 실린더 라이너와 피스톤 링의 표면 파괴 사고는 증가하고 있다. 표면 파괴는 기계적, 화학적, 열적 상호 작용에 의한 것으로 발생 예측이 힘들기 때문에 표면 파괴를 예방하기 위해 과도하게 설계되거나, 특수 공정과 고급 재료 사용으로 인해 경쟁력이 약화되고 있다. 본 연구에서는 하중 변화에 따른 pin-on-flat 형식의 마모 시험을 통해 회주철 시편과 크롬 코팅된 회주철 시편의 마모 특성에 대해 분석하고, 표면 파괴 발생 인자들을 정량화하여 마모 환경이 정상 상태에서 이상 상태로 변화하는 과정에 대한 연구를 수행했다. 연구 결과는 표면 파괴로 인해 발생할 수 있는 사고를 미연에 방지하기 위한 조기 진단 시스템 개발에 활용될 자료를 획득하고, 기초 연구를 수행하기 위함이다.
Due to prosperity of the shipping industry, the production of low speed diesel engines has been increased. But because of the requirements for high output and reduction of lubrication oil consumption, the tribology condition has become stricter. The low speed diesel engine shows an excellent perform...
Due to prosperity of the shipping industry, the production of low speed diesel engines has been increased. But because of the requirements for high output and reduction of lubrication oil consumption, the tribology condition has become stricter. The low speed diesel engine shows an excellent performance after setting sail so it is evaluated highly reliable, but the surface failure accident of cylinder-liner and piston-ring is on the rise. The Surface failure is caused by mechanical, chemical, and thermal interaction so it is difficult to forecast its occurrence. Therefore, in order to prevent any damage caused by surface failure, it tend to be excessively designed or to be made with special processing and luxurious materials, which weakens the competitiveness. This research analyzes the tribological characteristics of the wearing part through the pin-on-flat wear test of the specimens of gray cast iron by corresponding to the load. Based on the analysis, it quantified the factors causing surface failure and researched the process that the wearing environment is changed from normal status to abnormal status. The research results will be used to understand the causes for the surface failure accidents with ships on sail, therefore they will be used to develop a diagnostic system to prevent accident in advance.
Due to prosperity of the shipping industry, the production of low speed diesel engines has been increased. But because of the requirements for high output and reduction of lubrication oil consumption, the tribology condition has become stricter. The low speed diesel engine shows an excellent performance after setting sail so it is evaluated highly reliable, but the surface failure accident of cylinder-liner and piston-ring is on the rise. The Surface failure is caused by mechanical, chemical, and thermal interaction so it is difficult to forecast its occurrence. Therefore, in order to prevent any damage caused by surface failure, it tend to be excessively designed or to be made with special processing and luxurious materials, which weakens the competitiveness. This research analyzes the tribological characteristics of the wearing part through the pin-on-flat wear test of the specimens of gray cast iron by corresponding to the load. Based on the analysis, it quantified the factors causing surface failure and researched the process that the wearing environment is changed from normal status to abnormal status. The research results will be used to understand the causes for the surface failure accidents with ships on sail, therefore they will be used to develop a diagnostic system to prevent accident in advance.
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