현대의 건축공간은 공간과 공간사이의 연계로 인한 수직·수평으로의 확장이 필수적 요소가 되고 있는데, 이러한 확장에 있어 램프는 중요한 요소 중 하나로 자리 잡고 있다. 램프의 사용이 늘어남에 따라 형태, 기능, 개념에 까지 다양한 변화를 보이고 있는데, 현대의 램프가 사용된 공간은 인간의 이동이라는 한정된 기능과 더불어 여러 가지의 기능들을 동시에 수용하고 확대시키는 현상을 보이며 램프의 기능에 대한 인식의 범위를 넓혀간다. 또한 이러한 현상은 현대사회의 복합화 현상에 대한 건축적 반영이라고 볼 수 있다. 램프를 구성하는 요소들은 체험자의 신체와 밀접하게 접촉함으로 행동이나 감각에 직접적인 영향을 미치게 되며 이것으로 인하여 새로운 기능과 의미가 파생될 가능성이 높은 공간이다. 본 논문에서는 ...
현대의 건축공간은 공간과 공간사이의 연계로 인한 수직·수평으로의 확장이 필수적 요소가 되고 있는데, 이러한 확장에 있어 램프는 중요한 요소 중 하나로 자리 잡고 있다. 램프의 사용이 늘어남에 따라 형태, 기능, 개념에 까지 다양한 변화를 보이고 있는데, 현대의 램프가 사용된 공간은 인간의 이동이라는 한정된 기능과 더불어 여러 가지의 기능들을 동시에 수용하고 확대시키는 현상을 보이며 램프의 기능에 대한 인식의 범위를 넓혀간다. 또한 이러한 현상은 현대사회의 복합화 현상에 대한 건축적 반영이라고 볼 수 있다. 램프를 구성하는 요소들은 체험자의 신체와 밀접하게 접촉함으로 행동이나 감각에 직접적인 영향을 미치게 되며 이것으로 인하여 새로운 기능과 의미가 파생될 가능성이 높은 공간이다. 본 논문에서는 현대 건축에서 램프공간에 나타나고 있는 특성들을 분류해 보고 이러한 공간이 건축물과 공간체험자, 건축물과 자연, 자연과 체험자 간의 어떠한 관계를 가지며 어떠한 유형을 가지고 있는지 분석하기 위해 다음과 같이 연구 하였다. 제2장은 램프가 가지고 있는 일반적 개념에 대하여 폴 비릴리오의 '경사기능', 플로리안 베이겔의 '랜드 스페이스', 그리고 가스통 바슐라르의 '부드러운 수직성'의 이론들에 대하여 고찰하고, 1990년대 르 꼬르뷔제의 '건축적 산책로'의 개념부터 2000년대 렘 쿨하스의 '도시의 거대 띠'의 개념까지의 변화를 살펴보았다. 제3장은 이론적 배경을 근거로 1920년대 이후 램프가 공간에 사용되면서 형태적 특성이 독특하며, 다양한 기능이 부합된 것, 램프의 공간 개념이 다양하게 해석, 확장되어져 표현된 현대 건축물에서 선별하여 유형의 특성을 연구하였다. 그 유형을 크게 위치, 형태, 기능, 개념의 네 가지로 나누어 분류하여 종합분석 하다. 제4장은 본 연구에 대한 종합적 고찰 및 유형분석을 종합해 결론을 제시한다 이에 본 연구는 현대건축공간에 표현된 램프(Ramp)의 유형에 대하여 사례분석을 통하여 분석을 시도한 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 가_건물과 램프의 위치에 관계에서 내부형은 공간에서 조형적 역할을 하며 중심적의미를 가지면서 수직이동의 동선을 자유롭게 해주며 건물의 진입부에 주로 사용되는 외부형의 경우 건축물로의 접근을 용이하게 유도하는 과정에서 시각적 체험요소로서의 내·외부의 연결성을 가지고, 외부의 조형적인 역할을 한다. 수직동선의 기능을 집약화 시키는 벽부형은 내·외부 공간의 통합구성이 가능하며 개방과 폐쇄, 사선성과 역동성 등을 강조한다. 양쪽이 벽이나 유리로 막혀있는 벽사이공간형은 내·외부의 모호한 공간을 만들어 내고, 공간 연결형은 다리의 성질을 공유하게 되면서 입체적 공간을 체험하게 만든다. 나_램프의 형태적 속성은 구심적인 방향성을 나타내는 나선형, 공간분배를 용이하게 하는 "ㅁ"자형, 방향전환의 변화감을 주는 "ㄷ"자형, 가장 기본적 형태를 가지는 "_" 자형, 강한 상징성과 역동성을 나타내는 자유형, 다양한 조합으로 인해 다양한 체험의 효과를 주는 복합형으로 나타나며 이것들은 건축물 내에서 새로운 형태 축을 형성한다. 다_램프공간은 공간을 통합시켜 통합된 공간에 다른 기능을 부여한다. 수직 공간을 램프로 감싸며 유연한 방식으로의 통합공간을 만들어 낸다. 건축물에서 내·외부의 경계가 모호하게 표현되면서 램프는 내·외부공간의 인터페이스로서 작용을 한다. 자연을 건물 내로 끌어들이거나 건물 자체를 자연화 시키면서 자연에 융화되는 오브제로서 사용된다. 라_시대변화에 따라 1920년대 램프가 산책로의 개념으로 사용되면서 쳬험자에게 있어 공간이 감상적이고 항상 변화하는 유동적인 공간으로 느껴지게 하고, 이것은 수직이동에 있어 극적이지 않은 부드러운 수직동선을 만들어낸다. 이러한 개념은 2000년대에 들어서면서 실내·외의 개념적인 소통을 이루어 건물 내부로 도시적 개념을 끌어들이며, 실내·외의 경계를 없애 대지의 연속으로 자연의 부속물 혹은 일부분으로 인식하게 하여 건물과 융합하는 공간을 만들어 낸다. 본 연구에서는 램프가 사용된 공간이 획일적인 수직 이동의 요소에서 벗어나 전체 공간 내에서 독립된 환경을 부여받아 건물의 부속적인 요소가 아닌 건물의 성격을 지배하는 공간으로 사용된다. 따라서 본 연구에서는 램프가 사용된 공간이 획일적인 수직 이동의 요소로 서가 아닌 유형에 따라 의미가 달라짐을 알 수 있었다. 또한, 이상과 같은 걸론은 현대 공간에 나타나고 있는 램프의 유형을 분석한 결과들로서 램프가 사용된 공간을 이해하는데 도움이 되리라 사료 된다.In the architectural space of modern age, expanding to the vertical and horizontal direction for the interaction between space and space is becoming an indispensable factor, and in this expansion, ramps are being positioned as one of the important factors. With an increased use of ramps, they show a variety of changes in types, functions and even concepts. The space where modern ramps are used exhibits a phenomenon that accommodates and expands many functions as well as the confined function of moving people, and is widening the scope of recognition on the functions of ramp. In addition, this phenomenon can be seen as an architectural reflection on the complexation trend of the modem society, the components comprising a ramp contact the body of experiencers closely and thus have a direct effect on their behavior or feeling, and owing to this, it is a space where new functions and meaning are highly likely to be derived. In this paper, a study has been carried out as follows so as to classify features occurring in ramp space in the modern architecture and analyze what relations and what patterns this space has with buildings, space experiencers, buildings and nature, and nature and experiencers. Section 2 considers the theories of Paul Virilio's "Obliquity Function", Florian Beigel's "Land Space," and Gaston Bachelard's 'Soft Verticality" on the general concepts of ramp and also looks into changes from the concept of Le Corbusier's 'Architectural Promenade" in the 1990s to the concept of Remment Koolhaas's "City's Large Belt" in the 2000. In Section 3 as ramps have been used in spaces since the 1920s, selected architectural buildings, where morphological features are unique, various functions are in a good agreement, and the spatial concept of ramp are variously analyzed, expanded and expressed, have been studied for the features of their patters, based on theoretical backgrounds. The patterns are divided largely into four kinds for comprehensive analysis: location, type, function and concept. Section 4 suggests comprehensive conclusions by putting all considerations and pattern analyses together. In this respect, this study has drawn the following conclusions as a result of trying to analyze the patterns of ramps expressed in the modern architectural space through the analysis of cases: a_ In the relation of its location with a building, the internal type plays a formative role in space and makes the moving line of vertical movement free as well as having a central meaning; and the external type used mainly in the entrance area of buildings has a connectivity between the internal area and the external one as a visually experiencing component in the course of guiding to the buildmg and performs an external formative function. The wall-attached type concentrating the function of vertical moving line makes the integrated composition of internal and external spaces possible and emphasizes opening, closing, diagonal line feature, dynamic, etc. The wall-to-wall spatial type blocked by wall or glass at either side makes ambiguous spaces inside and outside; and the space-connecting type enables 3-dimensional space to he experienced while sharing the function of a bridge. b_ The formative properties of ramp are exhibited as the spiral type indicating a central direction, the 'ㅁ "-shaped type facilitating space distribution, the 'ㄷ "-shaped type giving the changing feeling of direction change, the "--"-shaped type having the most basic form, the free type displaying strong symbol and dynamic, and the complex type giving various effects of experiencing owing to a variety of combinations, and all these form a new type of axis within the building. c_ The ramp space integrates spaces and thereby provides another function to the integrated space. It wraps up vertical space with the ramp and produces an integrated space as a flexible method. As the boundary between the inside and the outside in a building is expressed vaguely, the ramp works as an interface between the inside and the outside. It is used as an object harmonized into nature while pulling nature into the building and naturalizing the building itself. d_ As ramps have been used as a concept of promenade since the 1920s with a change of the times, it makes experiencers appreciate it as a constantly changing and moving space, and this creates a soft vertical moving line, not dramatic, in the vertical movement. Since the 2000, this concept makes conceptual communication between the inside and outside and thereby brings a urbanized concept into the building. And it also eliminates the internal and external boundary and have it felt as an accessory or part of the nature with a continuous ground, thereby creating a space harmonized with the building. In this study, spaces where ramps are used stay away from an element of uniform vertical movement hut have an independent environment within the entire space, thereby being used as a space dominating the nature of the building, not a subsidiary element of it. In this study, therefore, it could be known that spaces in which ramps are used are different in their meaning according to the patterns, not as an element of uniform vertical movement. In addition, these conclusions are the results by analyzing the patterns of ramps taking place in modern spaces and are thought to be helpful in understanding spaces where ramps are used.
현대의 건축공간은 공간과 공간사이의 연계로 인한 수직·수평으로의 확장이 필수적 요소가 되고 있는데, 이러한 확장에 있어 램프는 중요한 요소 중 하나로 자리 잡고 있다. 램프의 사용이 늘어남에 따라 형태, 기능, 개념에 까지 다양한 변화를 보이고 있는데, 현대의 램프가 사용된 공간은 인간의 이동이라는 한정된 기능과 더불어 여러 가지의 기능들을 동시에 수용하고 확대시키는 현상을 보이며 램프의 기능에 대한 인식의 범위를 넓혀간다. 또한 이러한 현상은 현대사회의 복합화 현상에 대한 건축적 반영이라고 볼 수 있다. 램프를 구성하는 요소들은 체험자의 신체와 밀접하게 접촉함으로 행동이나 감각에 직접적인 영향을 미치게 되며 이것으로 인하여 새로운 기능과 의미가 파생될 가능성이 높은 공간이다. 본 논문에서는 현대 건축에서 램프공간에 나타나고 있는 특성들을 분류해 보고 이러한 공간이 건축물과 공간체험자, 건축물과 자연, 자연과 체험자 간의 어떠한 관계를 가지며 어떠한 유형을 가지고 있는지 분석하기 위해 다음과 같이 연구 하였다. 제2장은 램프가 가지고 있는 일반적 개념에 대하여 폴 비릴리오의 '경사기능', 플로리안 베이겔의 '랜드 스페이스', 그리고 가스통 바슐라르의 '부드러운 수직성'의 이론들에 대하여 고찰하고, 1990년대 르 꼬르뷔제의 '건축적 산책로'의 개념부터 2000년대 렘 쿨하스의 '도시의 거대 띠'의 개념까지의 변화를 살펴보았다. 제3장은 이론적 배경을 근거로 1920년대 이후 램프가 공간에 사용되면서 형태적 특성이 독특하며, 다양한 기능이 부합된 것, 램프의 공간 개념이 다양하게 해석, 확장되어져 표현된 현대 건축물에서 선별하여 유형의 특성을 연구하였다. 그 유형을 크게 위치, 형태, 기능, 개념의 네 가지로 나누어 분류하여 종합분석 하다. 제4장은 본 연구에 대한 종합적 고찰 및 유형분석을 종합해 결론을 제시한다 이에 본 연구는 현대건축공간에 표현된 램프(Ramp)의 유형에 대하여 사례분석을 통하여 분석을 시도한 결과 다음과 같은 결론을 도출하였다. 가_건물과 램프의 위치에 관계에서 내부형은 공간에서 조형적 역할을 하며 중심적의미를 가지면서 수직이동의 동선을 자유롭게 해주며 건물의 진입부에 주로 사용되는 외부형의 경우 건축물로의 접근을 용이하게 유도하는 과정에서 시각적 체험요소로서의 내·외부의 연결성을 가지고, 외부의 조형적인 역할을 한다. 수직동선의 기능을 집약화 시키는 벽부형은 내·외부 공간의 통합구성이 가능하며 개방과 폐쇄, 사선성과 역동성 등을 강조한다. 양쪽이 벽이나 유리로 막혀있는 벽사이공간형은 내·외부의 모호한 공간을 만들어 내고, 공간 연결형은 다리의 성질을 공유하게 되면서 입체적 공간을 체험하게 만든다. 나_램프의 형태적 속성은 구심적인 방향성을 나타내는 나선형, 공간분배를 용이하게 하는 "ㅁ"자형, 방향전환의 변화감을 주는 "ㄷ"자형, 가장 기본적 형태를 가지는 "_" 자형, 강한 상징성과 역동성을 나타내는 자유형, 다양한 조합으로 인해 다양한 체험의 효과를 주는 복합형으로 나타나며 이것들은 건축물 내에서 새로운 형태 축을 형성한다. 다_램프공간은 공간을 통합시켜 통합된 공간에 다른 기능을 부여한다. 수직 공간을 램프로 감싸며 유연한 방식으로의 통합공간을 만들어 낸다. 건축물에서 내·외부의 경계가 모호하게 표현되면서 램프는 내·외부공간의 인터페이스로서 작용을 한다. 자연을 건물 내로 끌어들이거나 건물 자체를 자연화 시키면서 자연에 융화되는 오브제로서 사용된다. 라_시대변화에 따라 1920년대 램프가 산책로의 개념으로 사용되면서 쳬험자에게 있어 공간이 감상적이고 항상 변화하는 유동적인 공간으로 느껴지게 하고, 이것은 수직이동에 있어 극적이지 않은 부드러운 수직동선을 만들어낸다. 이러한 개념은 2000년대에 들어서면서 실내·외의 개념적인 소통을 이루어 건물 내부로 도시적 개념을 끌어들이며, 실내·외의 경계를 없애 대지의 연속으로 자연의 부속물 혹은 일부분으로 인식하게 하여 건물과 융합하는 공간을 만들어 낸다. 본 연구에서는 램프가 사용된 공간이 획일적인 수직 이동의 요소에서 벗어나 전체 공간 내에서 독립된 환경을 부여받아 건물의 부속적인 요소가 아닌 건물의 성격을 지배하는 공간으로 사용된다. 따라서 본 연구에서는 램프가 사용된 공간이 획일적인 수직 이동의 요소로 서가 아닌 유형에 따라 의미가 달라짐을 알 수 있었다. 또한, 이상과 같은 걸론은 현대 공간에 나타나고 있는 램프의 유형을 분석한 결과들로서 램프가 사용된 공간을 이해하는데 도움이 되리라 사료 된다.In the architectural space of modern age, expanding to the vertical and horizontal direction for the interaction between space and space is becoming an indispensable factor, and in this expansion, ramps are being positioned as one of the important factors. With an increased use of ramps, they show a variety of changes in types, functions and even concepts. The space where modern ramps are used exhibits a phenomenon that accommodates and expands many functions as well as the confined function of moving people, and is widening the scope of recognition on the functions of ramp. In addition, this phenomenon can be seen as an architectural reflection on the complexation trend of the modem society, the components comprising a ramp contact the body of experiencers closely and thus have a direct effect on their behavior or feeling, and owing to this, it is a space where new functions and meaning are highly likely to be derived. In this paper, a study has been carried out as follows so as to classify features occurring in ramp space in the modern architecture and analyze what relations and what patterns this space has with buildings, space experiencers, buildings and nature, and nature and experiencers. Section 2 considers the theories of Paul Virilio's "Obliquity Function", Florian Beigel's "Land Space," and Gaston Bachelard's 'Soft Verticality" on the general concepts of ramp and also looks into changes from the concept of Le Corbusier's 'Architectural Promenade" in the 1990s to the concept of Remment Koolhaas's "City's Large Belt" in the 2000. In Section 3 as ramps have been used in spaces since the 1920s, selected architectural buildings, where morphological features are unique, various functions are in a good agreement, and the spatial concept of ramp are variously analyzed, expanded and expressed, have been studied for the features of their patters, based on theoretical backgrounds. The patterns are divided largely into four kinds for comprehensive analysis: location, type, function and concept. Section 4 suggests comprehensive conclusions by putting all considerations and pattern analyses together. In this respect, this study has drawn the following conclusions as a result of trying to analyze the patterns of ramps expressed in the modern architectural space through the analysis of cases: a_ In the relation of its location with a building, the internal type plays a formative role in space and makes the moving line of vertical movement free as well as having a central meaning; and the external type used mainly in the entrance area of buildings has a connectivity between the internal area and the external one as a visually experiencing component in the course of guiding to the buildmg and performs an external formative function. The wall-attached type concentrating the function of vertical moving line makes the integrated composition of internal and external spaces possible and emphasizes opening, closing, diagonal line feature, dynamic, etc. The wall-to-wall spatial type blocked by wall or glass at either side makes ambiguous spaces inside and outside; and the space-connecting type enables 3-dimensional space to he experienced while sharing the function of a bridge. b_ The formative properties of ramp are exhibited as the spiral type indicating a central direction, the 'ㅁ "-shaped type facilitating space distribution, the 'ㄷ "-shaped type giving the changing feeling of direction change, the "--"-shaped type having the most basic form, the free type displaying strong symbol and dynamic, and the complex type giving various effects of experiencing owing to a variety of combinations, and all these form a new type of axis within the building. c_ The ramp space integrates spaces and thereby provides another function to the integrated space. It wraps up vertical space with the ramp and produces an integrated space as a flexible method. As the boundary between the inside and the outside in a building is expressed vaguely, the ramp works as an interface between the inside and the outside. It is used as an object harmonized into nature while pulling nature into the building and naturalizing the building itself. d_ As ramps have been used as a concept of promenade since the 1920s with a change of the times, it makes experiencers appreciate it as a constantly changing and moving space, and this creates a soft vertical moving line, not dramatic, in the vertical movement. Since the 2000, this concept makes conceptual communication between the inside and outside and thereby brings a urbanized concept into the building. And it also eliminates the internal and external boundary and have it felt as an accessory or part of the nature with a continuous ground, thereby creating a space harmonized with the building. In this study, spaces where ramps are used stay away from an element of uniform vertical movement hut have an independent environment within the entire space, thereby being used as a space dominating the nature of the building, not a subsidiary element of it. In this study, therefore, it could be known that spaces in which ramps are used are different in their meaning according to the patterns, not as an element of uniform vertical movement. In addition, these conclusions are the results by analyzing the patterns of ramps taking place in modern spaces and are thought to be helpful in understanding spaces where ramps are used.
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