본 연구는 청소년비행의 가능성을 증가시킬 수 있는 위험요인들과 그에 따른 보호요인들을 진단할 수 있는 척도를 개발하여, 보호요인과 위험요인을 분석하여, 비행예방 효과를 보장할 수 있는 보호요인을 강화함으로써, 청소년비행 예방을 위한 체계적이고 실증적인 프로그램을 설계하고 개발하는데 필수적으로 요청되는 근거를 제안하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 본 연구는 대구시내 중·고등학교 2학년 931명을 대상으로 청소년비행의 보호요인과 위험요인을 조사하여 보호요인이 위험요인에 미치는 영향을 분석하여 고찰한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 청소년비행 예방의 주요 보호요인은 자아존중, 유능감, 책임감, 가족응집력, 가족애착, 합리적 부양태도, 친구지지, 교사지지이고, 주요 위험요인은 우울, 반사회성, 충동·공격성, 가족경제, 가족불화, 비행유대, 교사차별, 비행허용환경이다. 둘째, 일반적 특성에 따른 위험요인 및 보호요인의 차이는 남학생이 여학생보다, 고등학생이 중학생보다, 한부모가정 학생이 양부모가정 학생보다 비전문직 아버지를 둔 학생이 전문직 아버지를 둔 학생보다, 대졸미만 학력의 아버지를 둔 학생이 대졸이상 학력의 아버지를 둔 학생보다, 대졸미만 학력의 어머니를 둔 학생이 대졸이상 학력의 어머니를 둔 학생보다, 자기 집을 소유하지 못한 가정의 학생이 자기 집을 소유한 가정의 학생보다, 종교가 없는 학생이 종교가 있는 학생보다 위험요인은 높고 보호요인은 낮다. 셋째, 위험요인과 보호요인간의 상관관계는 ...
본 연구는 청소년비행의 가능성을 증가시킬 수 있는 위험요인들과 그에 따른 보호요인들을 진단할 수 있는 척도를 개발하여, 보호요인과 위험요인을 분석하여, 비행예방 효과를 보장할 수 있는 보호요인을 강화함으로써, 청소년비행 예방을 위한 체계적이고 실증적인 프로그램을 설계하고 개발하는데 필수적으로 요청되는 근거를 제안하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 본 연구는 대구시내 중·고등학교 2학년 931명을 대상으로 청소년비행의 보호요인과 위험요인을 조사하여 보호요인이 위험요인에 미치는 영향을 분석하여 고찰한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 청소년비행 예방의 주요 보호요인은 자아존중, 유능감, 책임감, 가족응집력, 가족애착, 합리적 부양태도, 친구지지, 교사지지이고, 주요 위험요인은 우울, 반사회성, 충동·공격성, 가족경제, 가족불화, 비행유대, 교사차별, 비행허용환경이다. 둘째, 일반적 특성에 따른 위험요인 및 보호요인의 차이는 남학생이 여학생보다, 고등학생이 중학생보다, 한부모가정 학생이 양부모가정 학생보다 비전문직 아버지를 둔 학생이 전문직 아버지를 둔 학생보다, 대졸미만 학력의 아버지를 둔 학생이 대졸이상 학력의 아버지를 둔 학생보다, 대졸미만 학력의 어머니를 둔 학생이 대졸이상 학력의 어머니를 둔 학생보다, 자기 집을 소유하지 못한 가정의 학생이 자기 집을 소유한 가정의 학생보다, 종교가 없는 학생이 종교가 있는 학생보다 위험요인은 높고 보호요인은 낮다. 셋째, 위험요인과 보호요인간의 상관관계는 자아존중감, 유능감, 책임감이 높아지면 우울, 공격성, 반사회성이 낮아지고, 가족응집력, 가족애착, 합리적 부양태도가 높으면 우울, 공격성, 반사회성이 낮아지고, 유능감, 책임감, 자아존중감이 높으면 가정불화와 가정경제가 낮아지며, 가족응집력, 합리적 부양태도, 가족애착이 높으면 가정불화와 가정경제의 영향을 덜 받는 것으로 나타났다. 넷째, 보호요인과 위험요인간의 인과관계는 자아존중감이 우울과 비행허용환경에, 유능감이 우울과 가정경제에, 책임감이 교사차별과 반사회성에, 부모애착이 우울과 가정불화에, 가족응집력이 가정불화와 가정경제, 합리적 부양태도가 가정불화에, 친구지지가 교사차별에, 교사지지가 교사차별에, 우울이 반사회성과 충동·공격성에, 가정불화가 우울에, 가정경제가 가정불화와 우울에, 비행허용환경이 공격성과 비행유대에, 비행유대가 반사회성에 정적인 영향, 교사차별이 비행유대에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상과 같은 결과를 토대로 청소년비행 예방을 위한 보호요인 강화방안을 제시하면 다음과 같다. 위험요인 반사회성을 경감시키는 보호요인 강화는 자아존중감 향상 프로그램, 멘토링 프로그램, 부모교육, 가족치료, 부모역할훈련, 교사인성교육 프로그램, 자원봉사연계 프로그램 등을 활용하는 것이 효과적이다. 위험요인 우울을 경감시키는 보호요인 강화는 자아존중감 향상 프로그램, 멘토링 프로그램, 부모교육, 가족치료, 부모역할훈련 등을 활용하는 것이 효과적이다. 위험요인 충동·공격성을 경감시키는 보호요인 강화는 자아존중감 향상 프로그램, 멘토링 프로그램, 부모교육, 가족치료, 부모역할훈련, 분노조절 프로그램 등을 활용하는 것이 효과적이다. 위험요인 가정불화를 경감시키는 보호요인 강화는 부모교육, 가족치료, 부모역할훈련, 가족기능대체 프로그램 등을 활용하는 것이 효과적이다. 위험요인 가정경제를 경감시키는 보호요인 강화는 부모교육, 가족치료, 부모역할훈련, 저소득층 가정지원 프로그램 등을 활용하는 것이 효과적이다. 위험요인 비행유대를 경감시킬 수 있는 보호요인 강화는 자아존중감 향상 프로그램, 교사인성교육 프로그램 등을 활용하는 것이 효과적이다. 위험요인 교사차별을 경감시킬 수 있는 보호요인 강화는 교사인성교육 프로그램과 학교사회복지사를 활용한 개입 프로그램 등을 활용하는 것이 효과적이다. 위험요인 비행허용환경을 경감시킬 수 있는 보호요인 강화는 자아존중감 향상 프로그램, 부모교육 프로그램, 금연·금주 프로그램, 지역주민을 위한 캠페인 및 교육 프로그램 등을 활용하는 것이 효과적이다. 이와 같이 청소년비행의 예방은 청소년 개인만의 문제가 아니라 청소년을 둘러싸고 있는 환경의 영향을 크게 받고 있어, 청소년의 환경들을 변화·조성하는 정책적 배려가 선행되어야 할 것이다. 청소년비행 예방은 이러한 정책적 기반 위에서 각 청소년이 처한 환경을 위험요인과 보호요인을 중심으로 개인, 가족, 학교, 친구 그리고 지역사회 차원에서 분석하여 각각에 맞는 사회복지적 개입을 함과 아울러 지역사회와의 연계를 통한 보다 효율적이고 포괄적인 접근이 이루어져야 할 것이다.
본 연구는 청소년비행의 가능성을 증가시킬 수 있는 위험요인들과 그에 따른 보호요인들을 진단할 수 있는 척도를 개발하여, 보호요인과 위험요인을 분석하여, 비행예방 효과를 보장할 수 있는 보호요인을 강화함으로써, 청소년비행 예방을 위한 체계적이고 실증적인 프로그램을 설계하고 개발하는데 필수적으로 요청되는 근거를 제안하는 데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 본 연구는 대구시내 중·고등학교 2학년 931명을 대상으로 청소년비행의 보호요인과 위험요인을 조사하여 보호요인이 위험요인에 미치는 영향을 분석하여 고찰한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 청소년비행 예방의 주요 보호요인은 자아존중, 유능감, 책임감, 가족응집력, 가족애착, 합리적 부양태도, 친구지지, 교사지지이고, 주요 위험요인은 우울, 반사회성, 충동·공격성, 가족경제, 가족불화, 비행유대, 교사차별, 비행허용환경이다. 둘째, 일반적 특성에 따른 위험요인 및 보호요인의 차이는 남학생이 여학생보다, 고등학생이 중학생보다, 한부모가정 학생이 양부모가정 학생보다 비전문직 아버지를 둔 학생이 전문직 아버지를 둔 학생보다, 대졸미만 학력의 아버지를 둔 학생이 대졸이상 학력의 아버지를 둔 학생보다, 대졸미만 학력의 어머니를 둔 학생이 대졸이상 학력의 어머니를 둔 학생보다, 자기 집을 소유하지 못한 가정의 학생이 자기 집을 소유한 가정의 학생보다, 종교가 없는 학생이 종교가 있는 학생보다 위험요인은 높고 보호요인은 낮다. 셋째, 위험요인과 보호요인간의 상관관계는 자아존중감, 유능감, 책임감이 높아지면 우울, 공격성, 반사회성이 낮아지고, 가족응집력, 가족애착, 합리적 부양태도가 높으면 우울, 공격성, 반사회성이 낮아지고, 유능감, 책임감, 자아존중감이 높으면 가정불화와 가정경제가 낮아지며, 가족응집력, 합리적 부양태도, 가족애착이 높으면 가정불화와 가정경제의 영향을 덜 받는 것으로 나타났다. 넷째, 보호요인과 위험요인간의 인과관계는 자아존중감이 우울과 비행허용환경에, 유능감이 우울과 가정경제에, 책임감이 교사차별과 반사회성에, 부모애착이 우울과 가정불화에, 가족응집력이 가정불화와 가정경제, 합리적 부양태도가 가정불화에, 친구지지가 교사차별에, 교사지지가 교사차별에, 우울이 반사회성과 충동·공격성에, 가정불화가 우울에, 가정경제가 가정불화와 우울에, 비행허용환경이 공격성과 비행유대에, 비행유대가 반사회성에 정적인 영향, 교사차별이 비행유대에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상과 같은 결과를 토대로 청소년비행 예방을 위한 보호요인 강화방안을 제시하면 다음과 같다. 위험요인 반사회성을 경감시키는 보호요인 강화는 자아존중감 향상 프로그램, 멘토링 프로그램, 부모교육, 가족치료, 부모역할훈련, 교사인성교육 프로그램, 자원봉사연계 프로그램 등을 활용하는 것이 효과적이다. 위험요인 우울을 경감시키는 보호요인 강화는 자아존중감 향상 프로그램, 멘토링 프로그램, 부모교육, 가족치료, 부모역할훈련 등을 활용하는 것이 효과적이다. 위험요인 충동·공격성을 경감시키는 보호요인 강화는 자아존중감 향상 프로그램, 멘토링 프로그램, 부모교육, 가족치료, 부모역할훈련, 분노조절 프로그램 등을 활용하는 것이 효과적이다. 위험요인 가정불화를 경감시키는 보호요인 강화는 부모교육, 가족치료, 부모역할훈련, 가족기능대체 프로그램 등을 활용하는 것이 효과적이다. 위험요인 가정경제를 경감시키는 보호요인 강화는 부모교육, 가족치료, 부모역할훈련, 저소득층 가정지원 프로그램 등을 활용하는 것이 효과적이다. 위험요인 비행유대를 경감시킬 수 있는 보호요인 강화는 자아존중감 향상 프로그램, 교사인성교육 프로그램 등을 활용하는 것이 효과적이다. 위험요인 교사차별을 경감시킬 수 있는 보호요인 강화는 교사인성교육 프로그램과 학교사회복지사를 활용한 개입 프로그램 등을 활용하는 것이 효과적이다. 위험요인 비행허용환경을 경감시킬 수 있는 보호요인 강화는 자아존중감 향상 프로그램, 부모교육 프로그램, 금연·금주 프로그램, 지역주민을 위한 캠페인 및 교육 프로그램 등을 활용하는 것이 효과적이다. 이와 같이 청소년비행의 예방은 청소년 개인만의 문제가 아니라 청소년을 둘러싸고 있는 환경의 영향을 크게 받고 있어, 청소년의 환경들을 변화·조성하는 정책적 배려가 선행되어야 할 것이다. 청소년비행 예방은 이러한 정책적 기반 위에서 각 청소년이 처한 환경을 위험요인과 보호요인을 중심으로 개인, 가족, 학교, 친구 그리고 지역사회 차원에서 분석하여 각각에 맞는 사회복지적 개입을 함과 아울러 지역사회와의 연계를 통한 보다 효율적이고 포괄적인 접근이 이루어져야 할 것이다.
This study is based on the premise that preventing juvenile delinquency in advance is the best and the most effective way of preventing it from ever happening. The purpose of this study is first to develop a barometer to diagnose and measure the risk factors and the entailed protective factors on a ...
This study is based on the premise that preventing juvenile delinquency in advance is the best and the most effective way of preventing it from ever happening. The purpose of this study is first to develop a barometer to diagnose and measure the risk factors and the entailed protective factors on a student. It is known that risk factors may increase the possibility of juvenile delinquency while protective factors may reduce it. In the mean time, the author will analyze the data to see where the student is located on the scale in terms of those two kinds of factors. A prescription of customized protective factors, which will guarantee optimum protection against juvenile delinquency, will follow the analysis. Ultimately this study aims to provide for social welfare institutions and juvenile organizations an essential foundation required for designing and developing systematic and hands-on programs to prevent juvenile delinquency. The author made a survey of nine hundred and thirty one students, which consists of both middle school 2nd graders and high school 2nd graders (8th and 11th graders). The author first examines their risk factors and protective factors in relation to juvenile delinquency. Also, he looks into the degree to which and the way how the protective factors influence risk factors. As a result, he comes to the conclusion as follows. First, primary protective factors of juvenile delinquency include self-esteem, sense of capability, sense of responsibility, family cohesion, family attachment, reasonable supporting attitude, and the support from friends and teachers. On the other hand most important risk factors include depression, anti-society sentiment, impulsive nature, aggressive nature, negative family economy, family trouble, delinquency bond, discrimination from teachers, and an environment of tolerating delinquency. Second, in general, following types of students were found showing higher risk factors and lower protective factors: male students(compared to female students), high school students(compared to middle school students), students with single parent(compared to students with both parents), students with father in non-specialized job(compared to students with father in specialized profession), students with father possessing less than bachelor’s degree(compared to students with father possessing bachelor’s degree and more), students with mother possessing less than bachelor’s degree(compared to students with mother possessing bachelor’s degree and more), students with family renting a place to live(compared to students with family owning a house), and students without religion(compared to students with religion). Third, there is an organic relationship between risk factors and protective factors. The more self-esteem, sense of capability and/or sense of responsibility the students have, the less depression, anti-society sentiment, and/or aggressive nature they tend to show. The more family cohesion, family attachment, and/or reasonable supporting attitude they have, the less depression, anti-society sentiment, and/or aggressive nature they are inclined to show. The more self-esteem, sense of capability, and/or sense of responsibility they have, the less negative family economy, and/or family trouble they are likely to show. Also, the more family cohesion, family attachment, and/or reasonable supporting attitude they have, the less negative family economy, and/or family trouble they show. Fourth, the cause and effect relationships between protective factors and risk factors are described as follows. Self esteem has a negative effect on the depression and on the environment of tolerating delinquency the sense of capability has a negative effect on the depression and on negative family economy the sense of responsibility has a negative effect on the discrimination by teachers and on the anti-society sentiment; family attachment has a negative effect on depression and on family trouble family cohesion has a negative effect on the family trouble and on the negative family economy reasonable supporting attitude has a negative effect on the family trouble the support from friends has a negative effect on the discrimination by teachers the support from teachers has a negative effect on the discrimination by teachers. On the other hand, some elements have positive relationships. Depression has a positive effect on the anti-society sentiment, on impulsive nature, and on aggressive nature; family trouble has a positive effect on the gloominess negative family economy has a positive effect on the family trouble and on depression the environment of tolerating delinquency has a positive effect on the aggressive nature and on the delinquency bond and the delinquency bond has a positive effect on the anti-society sentiment; the discrimination by teachers has a positive effect on the delinquency bond. Based on the study above, the author suggests ways of reinforcing protective factors to prevent juvenile delinquency. To reduce the anti-society sentiment, it would be effective to use a self-esteem enhancement program, mentoring program, parent education, family healing, teaching of parent roles, teacher’s personality development, volunteer program, and so on; to reduce the depression, it would be effective to use self-esteem enhancement program, mentoring program, parent education, family healing, and teaching of parent role; to reduce the impulsive and aggressive natures, it would be effective to use self-esteem enhancement program, mentoring program, parent education, family healing, teaching of parent role, and anger-control program; to reduce family trouble, it would be effective to use parent education, family healing, teaching of parent role, and the program for substituting family roles; to reduce the negative family economy, it would be effective to use parent education, family healing, teaching of parent role, and low-income family supporting program; to reduce the delinquency bond, it would be effective to use self-esteem enhancement program, and teacher’s personality development program; to reduce the discrimination of teachers, it would be effective to use teacher’s personality development program and the program of interference of School Social Worker and to reduce the environment of tolerating delinquency, it would be effective to use self-esteem enhancement program, parent education, quitting of smoking and drinking program, campaign or education program for the community. In conclusion, preventing juvenile delinquency is seriously affected not only by an individual juvenile, but also by the environment around the juvenile. Therefore, we should consider changing and improving the environment for the juvenile in a governmental policy scale. We should always analyze their environment proactively and then should endeavor to exploit more effective protective factors, whether they are related to individual, family, school, friend, or the community. At the same time, we should try very hard to correctly intervene at all times in arising social welfare cases. This would be possible only by having inclusive and effective access to the community.
This study is based on the premise that preventing juvenile delinquency in advance is the best and the most effective way of preventing it from ever happening. The purpose of this study is first to develop a barometer to diagnose and measure the risk factors and the entailed protective factors on a student. It is known that risk factors may increase the possibility of juvenile delinquency while protective factors may reduce it. In the mean time, the author will analyze the data to see where the student is located on the scale in terms of those two kinds of factors. A prescription of customized protective factors, which will guarantee optimum protection against juvenile delinquency, will follow the analysis. Ultimately this study aims to provide for social welfare institutions and juvenile organizations an essential foundation required for designing and developing systematic and hands-on programs to prevent juvenile delinquency. The author made a survey of nine hundred and thirty one students, which consists of both middle school 2nd graders and high school 2nd graders (8th and 11th graders). The author first examines their risk factors and protective factors in relation to juvenile delinquency. Also, he looks into the degree to which and the way how the protective factors influence risk factors. As a result, he comes to the conclusion as follows. First, primary protective factors of juvenile delinquency include self-esteem, sense of capability, sense of responsibility, family cohesion, family attachment, reasonable supporting attitude, and the support from friends and teachers. On the other hand most important risk factors include depression, anti-society sentiment, impulsive nature, aggressive nature, negative family economy, family trouble, delinquency bond, discrimination from teachers, and an environment of tolerating delinquency. Second, in general, following types of students were found showing higher risk factors and lower protective factors: male students(compared to female students), high school students(compared to middle school students), students with single parent(compared to students with both parents), students with father in non-specialized job(compared to students with father in specialized profession), students with father possessing less than bachelor’s degree(compared to students with father possessing bachelor’s degree and more), students with mother possessing less than bachelor’s degree(compared to students with mother possessing bachelor’s degree and more), students with family renting a place to live(compared to students with family owning a house), and students without religion(compared to students with religion). Third, there is an organic relationship between risk factors and protective factors. The more self-esteem, sense of capability and/or sense of responsibility the students have, the less depression, anti-society sentiment, and/or aggressive nature they tend to show. The more family cohesion, family attachment, and/or reasonable supporting attitude they have, the less depression, anti-society sentiment, and/or aggressive nature they are inclined to show. The more self-esteem, sense of capability, and/or sense of responsibility they have, the less negative family economy, and/or family trouble they are likely to show. Also, the more family cohesion, family attachment, and/or reasonable supporting attitude they have, the less negative family economy, and/or family trouble they show. Fourth, the cause and effect relationships between protective factors and risk factors are described as follows. Self esteem has a negative effect on the depression and on the environment of tolerating delinquency the sense of capability has a negative effect on the depression and on negative family economy the sense of responsibility has a negative effect on the discrimination by teachers and on the anti-society sentiment; family attachment has a negative effect on depression and on family trouble family cohesion has a negative effect on the family trouble and on the negative family economy reasonable supporting attitude has a negative effect on the family trouble the support from friends has a negative effect on the discrimination by teachers the support from teachers has a negative effect on the discrimination by teachers. On the other hand, some elements have positive relationships. Depression has a positive effect on the anti-society sentiment, on impulsive nature, and on aggressive nature; family trouble has a positive effect on the gloominess negative family economy has a positive effect on the family trouble and on depression the environment of tolerating delinquency has a positive effect on the aggressive nature and on the delinquency bond and the delinquency bond has a positive effect on the anti-society sentiment; the discrimination by teachers has a positive effect on the delinquency bond. Based on the study above, the author suggests ways of reinforcing protective factors to prevent juvenile delinquency. To reduce the anti-society sentiment, it would be effective to use a self-esteem enhancement program, mentoring program, parent education, family healing, teaching of parent roles, teacher’s personality development, volunteer program, and so on; to reduce the depression, it would be effective to use self-esteem enhancement program, mentoring program, parent education, family healing, and teaching of parent role; to reduce the impulsive and aggressive natures, it would be effective to use self-esteem enhancement program, mentoring program, parent education, family healing, teaching of parent role, and anger-control program; to reduce family trouble, it would be effective to use parent education, family healing, teaching of parent role, and the program for substituting family roles; to reduce the negative family economy, it would be effective to use parent education, family healing, teaching of parent role, and low-income family supporting program; to reduce the delinquency bond, it would be effective to use self-esteem enhancement program, and teacher’s personality development program; to reduce the discrimination of teachers, it would be effective to use teacher’s personality development program and the program of interference of School Social Worker and to reduce the environment of tolerating delinquency, it would be effective to use self-esteem enhancement program, parent education, quitting of smoking and drinking program, campaign or education program for the community. In conclusion, preventing juvenile delinquency is seriously affected not only by an individual juvenile, but also by the environment around the juvenile. Therefore, we should consider changing and improving the environment for the juvenile in a governmental policy scale. We should always analyze their environment proactively and then should endeavor to exploit more effective protective factors, whether they are related to individual, family, school, friend, or the community. At the same time, we should try very hard to correctly intervene at all times in arising social welfare cases. This would be possible only by having inclusive and effective access to the community.
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