조선 산업에 있어서 선체 구조의 용접변형은 조립 단계별로 필연적으로 발생하게 된다. 각 조립 단계에서 발생하는 이러한 기하학적 부정확성은 자동화와 기계화의 도입을 방해하고 있으며, 후행 조립 단계에서의 취부 작업시 부가적인 교정 작업을 초래하여 전체 취부 작업 공수를 증가시키는 요인이 된다. 알루미늄 합금은 높은 강도와 밀도비, 내식성, 인성, 저온 특성을 보유하고 있어 자동차, 항공 산업뿐만 아니라 경량 구조를 요구하는 선박에도 많이 적용되고 있다. 또한 알루미늄 합금은 낮은 온도에서 훌륭한 ...
조선 산업에 있어서 선체 구조의 용접변형은 조립 단계별로 필연적으로 발생하게 된다. 각 조립 단계에서 발생하는 이러한 기하학적 부정확성은 자동화와 기계화의 도입을 방해하고 있으며, 후행 조립 단계에서의 취부 작업시 부가적인 교정 작업을 초래하여 전체 취부 작업 공수를 증가시키는 요인이 된다. 알루미늄 합금은 높은 강도와 밀도비, 내식성, 인성, 저온 특성을 보유하고 있어 자동차, 항공 산업뿐만 아니라 경량 구조를 요구하는 선박에도 많이 적용되고 있다. 또한 알루미늄 합금은 낮은 온도에서 훌륭한 파괴인성 값을 가지며 비 자성체이고, 어떤 알루미늄 합금은 항복강도와 최후강도에 있어서 어떤 강과 비견할만한 장점을 가지고 있다. 따라서 본 연구에서는 알루미늄의 용접변형의 경향을 파악하고 간이 예측식을 도출하고자한다. 알루미늄 5083계열을 모델로 하여 유한요소 해석 프로그램인 ABAQUS을 사용하여 우선 열 전달해석을 수행하고, 그 결과를 열하중으로 입력하여 탄소성해석을 수행하여, 횡굽힘변형과 횡수축, 종수축변형과 종굽힘 변형을 분석하고, 실제 용접과 같은 크기와 같은 용접조건을 해석에 적용하여 나온 결과와 실험결과를 비교하여, 본 연구에서 사용한 수치해석법의 타당성을 검토하였다. 용접변형의 결과에 영향을 주는 인자로서 용접조건과 판의 두께를 변화시킨 다수의 모델에 대해 열탄소성 해석을 수행하였고, 그 결과를 토대로 회귀분석법을 통하여 횡수축, 횡굽힘, 종수축 그리고 종굽힘에 대한 간이 변형 예측식을 도출하여 제안하였다.
조선 산업에 있어서 선체 구조의 용접변형은 조립 단계별로 필연적으로 발생하게 된다. 각 조립 단계에서 발생하는 이러한 기하학적 부정확성은 자동화와 기계화의 도입을 방해하고 있으며, 후행 조립 단계에서의 취부 작업시 부가적인 교정 작업을 초래하여 전체 취부 작업 공수를 증가시키는 요인이 된다. 알루미늄 합금은 높은 강도와 밀도비, 내식성, 인성, 저온 특성을 보유하고 있어 자동차, 항공 산업뿐만 아니라 경량 구조를 요구하는 선박에도 많이 적용되고 있다. 또한 알루미늄 합금은 낮은 온도에서 훌륭한 파괴인성 값을 가지며 비 자성체이고, 어떤 알루미늄 합금은 항복강도와 최후강도에 있어서 어떤 강과 비견할만한 장점을 가지고 있다. 따라서 본 연구에서는 알루미늄의 용접변형의 경향을 파악하고 간이 예측식을 도출하고자한다. 알루미늄 5083계열을 모델로 하여 유한요소 해석 프로그램인 ABAQUS을 사용하여 우선 열 전달해석을 수행하고, 그 결과를 열하중으로 입력하여 탄소성해석을 수행하여, 횡굽힘변형과 횡수축, 종수축변형과 종굽힘 변형을 분석하고, 실제 용접과 같은 크기와 같은 용접조건을 해석에 적용하여 나온 결과와 실험결과를 비교하여, 본 연구에서 사용한 수치해석법의 타당성을 검토하였다. 용접변형의 결과에 영향을 주는 인자로서 용접조건과 판의 두께를 변화시킨 다수의 모델에 대해 열탄소성 해석을 수행하였고, 그 결과를 토대로 회귀분석법을 통하여 횡수축, 횡굽힘, 종수축 그리고 종굽힘에 대한 간이 변형 예측식을 도출하여 제안하였다.
Welding-induced residual stresses and distortion play a very important role in the reliable design of welded joints and welded structures. Welding of ship structure causes deformation in each assembling stage, especially, geometric inaccuracy prevents automation and mechanization. And all of fitting...
Welding-induced residual stresses and distortion play a very important role in the reliable design of welded joints and welded structures. Welding of ship structure causes deformation in each assembling stage, especially, geometric inaccuracy prevents automation and mechanization. And all of fitting works increases time and cost by adding adjusting works in the afterward assembling stage. Aluminium alloy has high strength, low density, high corrosion resistance property at low temperature. It is used popularly in automobile and aviation industry, and also used in the shipbuilding industry in the case that required lighter structure. Moreover, aluminium alloy has high toughness and is non-magnetic material. Since some of aluminium alloys have high yield strength and ultimate strength, so they have advantages as steel. In this paper, therefore, we use Aluminium 5083 Alloy for modelling and solving thermal-structural analysis through the multi-purpose commercial package ABAQUS. Through the analysis, we can estimate the tendency of welding deformation-angular change, transverse shrinkage and longitudinal shrinkage, longitudinal bending distortion. Finally, formulas of fitting curves of angular distortion, transverse shrinkage and longitudinal shrinkage have been carried out.
Welding-induced residual stresses and distortion play a very important role in the reliable design of welded joints and welded structures. Welding of ship structure causes deformation in each assembling stage, especially, geometric inaccuracy prevents automation and mechanization. And all of fitting works increases time and cost by adding adjusting works in the afterward assembling stage. Aluminium alloy has high strength, low density, high corrosion resistance property at low temperature. It is used popularly in automobile and aviation industry, and also used in the shipbuilding industry in the case that required lighter structure. Moreover, aluminium alloy has high toughness and is non-magnetic material. Since some of aluminium alloys have high yield strength and ultimate strength, so they have advantages as steel. In this paper, therefore, we use Aluminium 5083 Alloy for modelling and solving thermal-structural analysis through the multi-purpose commercial package ABAQUS. Through the analysis, we can estimate the tendency of welding deformation-angular change, transverse shrinkage and longitudinal shrinkage, longitudinal bending distortion. Finally, formulas of fitting curves of angular distortion, transverse shrinkage and longitudinal shrinkage have been carried out.
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