오늘날 교통․통신의 발달과 생활권․경제권의 확대 등으로 지방행정의 중심기관이고, 주민의 일상생활에 직접적인 영향을 주었던 읍․면․동사무소의 기능이 점차 축소됨에 따라, 시․구청을 중심으로 하는 광역적․종합적 행정의 필요성이 확대 되었으며, 본격적인 지방자치시대를 맞이하여 주민자치를 실현시킬 수 있는 장을 마련하기 위한 읍․면․동사무소의 기능전환이 추진되었다. 주민자치센터는 기능전환으로 인한 여유 공간을 활용하여 주민의 삶의 질을 높이고, 지역주민의 참여를 통해 주민자치의식과 공동체의식을 향상시키는 구심체 역할을 하는 데 있다. 주민자치센터 정착을 위한 바람직한 방향을 모색함에 있어 지방자치단체의 읍․면․동 기능전환을 통한 주민자치센터의 운영상의 문제점을 서울특별시 도봉구 주민자치센터 운영사례를 중심으로 분석, 설문조사를 하여 보다 활성화되고, 주민들의 자발적 참여 속에 ...
오늘날 교통․통신의 발달과 생활권․경제권의 확대 등으로 지방행정의 중심기관이고, 주민의 일상생활에 직접적인 영향을 주었던 읍․면․동사무소의 기능이 점차 축소됨에 따라, 시․구청을 중심으로 하는 광역적․종합적 행정의 필요성이 확대 되었으며, 본격적인 지방자치시대를 맞이하여 주민자치를 실현시킬 수 있는 장을 마련하기 위한 읍․면․동사무소의 기능전환이 추진되었다. 주민자치센터는 기능전환으로 인한 여유 공간을 활용하여 주민의 삶의 질을 높이고, 지역주민의 참여를 통해 주민자치의식과 공동체의식을 향상시키는 구심체 역할을 하는 데 있다. 주민자치센터 정착을 위한 바람직한 방향을 모색함에 있어 지방자치단체의 읍․면․동 기능전환을 통한 주민자치센터의 운영상의 문제점을 서울특별시 도봉구 주민자치센터 운영사례를 중심으로 분석, 설문조사를 하여 보다 활성화되고, 주민들의 자발적 참여 속에 지역사회 공동체의식을 고취하며 양질의 주민복지서비스가 제공될 수 있는 방안을 모색하여 주민자치센터를 건전하게 정착 활성화시키기 위한 방안을 모색하는데 있다. 본 연구에 방법은 주민자치센터와 관련되는 각종 문헌연구와 설문조사를 통한 실증적 조사 분석 등 두 가지 방법을 병행하여 수행한다. 첫째, 이론적 부분인 주민자치센터에 관한 이론적 배경은 문헌연구를 비롯하여 주민자치센터에 관련이 있는 정기간행물과 석․박사 논문 그리고 선진국의 주민자치센터에 관한 자료를 이용하였으며 행정자치부 지침이나 주민자치센터 설치․운영에 관한 조례 준칙 등을 검토하였다. 둘째, 실태연구이다. 이는 문헌연구의 한계를 극복하고 보다 실증적인 연구를 위해 서울특별시 도봉구의 15개동을 조사하였으며, 조사대상은 구민, 주민자치위원, 통․반장과 정책담당자인 관련 공무원과 15개동의 주민자치센터 담당자를 대상으로 조사했다. 조사방법에는 직접 1:1 면접을 통하여 응답자가 설문지에 직접 표기하는 자기 기입방식과 개인적 자기기입법을 동시에 활용하였다. 기초적인 조사내용은 조사대상자의 일반적인 사항, 주민자치센터의 인지여부와 참여의지, 주민자치센터운영, 주민자치센터시설, 주민자치센터운영 프로그램․재원확보․운영방식, 주민자치위원회에 관한 사항등 6개 부문으로 구분하여 조사하였다. 문항수는 총36개 문항으로 구성되고 설문조사기간은 (2006년 10월 16일~10월 31일) 16일간 실시하였다. 총 배부매수는 400부이고 회수된 부수는 380부(95%)이며, 이중 부실 기재된 5부를 제외한 분석 가능한 375부를 가지고 분석하였다. 수집된 자료는 코딩을 거쳐 통계처리 되었으며 사용된 통계 프로그램인 SPSS/WIN으로 분석하고 유효 응답결과만 반영하여 빈도분석(frequency analysis)을 사용하였다. 본 연구를 통해 나타난 서울특별시 도봉구 주민자치센터의 현황과 실태분석을 통해 도출된 문제점을 파악하여 이에 대한 활성화 방안을 제시해 보았다. 그 결과는 다음과 같이 요약해 볼 수 있다. 첫째, 주민자치센터의 주민참여 전략개발 활성화 방안은 ①프로그램의 다양화를 통해 주민자치센터 운영시간의 탄력적 운영, 주민의견조사 등 프로그램 운영의 질적 향상을 도모해야 한다. ②지역특성에 맞는 프로그램을 개발해야 한다. ③프로그램 참여자를 위한 다양한 활동 영역을 제공해야 한다. 둘째, 주민자치센터의 시설․재원확보에 있어 활성화 방안은 ①다양한 프로그램 운영이 가능하기 위해서는 시설 면에서 부족한 공간을 확보해야 한다. ②시설확보를 위한 정부와 지방자치단체간의 적극적인 재원이 필요하다. 셋째, 주민자치센터의 주민자치위원회 운영에 있어서 활성화 방안은 ①주민자치위원회 위원의 구성은 주민의 대표성과 전문성이 확보되어야 한다. ②명예직이 아닌 자원봉사자로서의 책임감을 가지고 활동할 수 있는 사람들로 구성되어야 한다. ③주민자치위원회의 권한을 강화해야 한다. ④주민자치위원회의 위원과 실무자에 대한 교육을 실시해야 한다. 넷째, 주민자치센터의 자원봉사자 운영에 있어 활성화 방안은 ①자원봉사자 모집 방법 다양화와 홍보방법을 개발해야 한다. ②주민의 적극적인 참여를 유도해 모집된 자원봉사자를 교육하고 관리․육성․지원해야 한다. 비록 주민자치센터가 운영방식과 내용에 있어 한계가 있지만 지방자치단체와 주민은 물론 시민단체와 문화예술인 모두가 열린 자세로 협력하여 주민자치센터의 새 장을 열어 갈 수 있는 도약대가 될 수 있도록 노력해야 하고, 풀뿌리 민주주의의 근간인 주민자치센터를 문화․복지․자치공간으로 만들어 나가야 할 것이다. 시간과 여유가 있는 주민들만을 위한 공간이 되기 전에 각계각층 남녀노소를 불문하고 모든 주민의 참여를 이끌어 낼 수 있는 방안을 찾아야 한다. 주민이 찾아오기를 기다리지 말고 직접 다가서서 참여를 이끌어 낼 수 있는 운영이 필요하다. 그래서 주민자치센터는 모두를 수용하고 받아들이는 열린 커뮤니케이션이어야 한다.
오늘날 교통․통신의 발달과 생활권․경제권의 확대 등으로 지방행정의 중심기관이고, 주민의 일상생활에 직접적인 영향을 주었던 읍․면․동사무소의 기능이 점차 축소됨에 따라, 시․구청을 중심으로 하는 광역적․종합적 행정의 필요성이 확대 되었으며, 본격적인 지방자치시대를 맞이하여 주민자치를 실현시킬 수 있는 장을 마련하기 위한 읍․면․동사무소의 기능전환이 추진되었다. 주민자치센터는 기능전환으로 인한 여유 공간을 활용하여 주민의 삶의 질을 높이고, 지역주민의 참여를 통해 주민자치의식과 공동체의식을 향상시키는 구심체 역할을 하는 데 있다. 주민자치센터 정착을 위한 바람직한 방향을 모색함에 있어 지방자치단체의 읍․면․동 기능전환을 통한 주민자치센터의 운영상의 문제점을 서울특별시 도봉구 주민자치센터 운영사례를 중심으로 분석, 설문조사를 하여 보다 활성화되고, 주민들의 자발적 참여 속에 지역사회 공동체의식을 고취하며 양질의 주민복지서비스가 제공될 수 있는 방안을 모색하여 주민자치센터를 건전하게 정착 활성화시키기 위한 방안을 모색하는데 있다. 본 연구에 방법은 주민자치센터와 관련되는 각종 문헌연구와 설문조사를 통한 실증적 조사 분석 등 두 가지 방법을 병행하여 수행한다. 첫째, 이론적 부분인 주민자치센터에 관한 이론적 배경은 문헌연구를 비롯하여 주민자치센터에 관련이 있는 정기간행물과 석․박사 논문 그리고 선진국의 주민자치센터에 관한 자료를 이용하였으며 행정자치부 지침이나 주민자치센터 설치․운영에 관한 조례 준칙 등을 검토하였다. 둘째, 실태연구이다. 이는 문헌연구의 한계를 극복하고 보다 실증적인 연구를 위해 서울특별시 도봉구의 15개동을 조사하였으며, 조사대상은 구민, 주민자치위원, 통․반장과 정책담당자인 관련 공무원과 15개동의 주민자치센터 담당자를 대상으로 조사했다. 조사방법에는 직접 1:1 면접을 통하여 응답자가 설문지에 직접 표기하는 자기 기입방식과 개인적 자기기입법을 동시에 활용하였다. 기초적인 조사내용은 조사대상자의 일반적인 사항, 주민자치센터의 인지여부와 참여의지, 주민자치센터운영, 주민자치센터시설, 주민자치센터운영 프로그램․재원확보․운영방식, 주민자치위원회에 관한 사항등 6개 부문으로 구분하여 조사하였다. 문항수는 총36개 문항으로 구성되고 설문조사기간은 (2006년 10월 16일~10월 31일) 16일간 실시하였다. 총 배부매수는 400부이고 회수된 부수는 380부(95%)이며, 이중 부실 기재된 5부를 제외한 분석 가능한 375부를 가지고 분석하였다. 수집된 자료는 코딩을 거쳐 통계처리 되었으며 사용된 통계 프로그램인 SPSS/WIN으로 분석하고 유효 응답결과만 반영하여 빈도분석(frequency analysis)을 사용하였다. 본 연구를 통해 나타난 서울특별시 도봉구 주민자치센터의 현황과 실태분석을 통해 도출된 문제점을 파악하여 이에 대한 활성화 방안을 제시해 보았다. 그 결과는 다음과 같이 요약해 볼 수 있다. 첫째, 주민자치센터의 주민참여 전략개발 활성화 방안은 ①프로그램의 다양화를 통해 주민자치센터 운영시간의 탄력적 운영, 주민의견조사 등 프로그램 운영의 질적 향상을 도모해야 한다. ②지역특성에 맞는 프로그램을 개발해야 한다. ③프로그램 참여자를 위한 다양한 활동 영역을 제공해야 한다. 둘째, 주민자치센터의 시설․재원확보에 있어 활성화 방안은 ①다양한 프로그램 운영이 가능하기 위해서는 시설 면에서 부족한 공간을 확보해야 한다. ②시설확보를 위한 정부와 지방자치단체간의 적극적인 재원이 필요하다. 셋째, 주민자치센터의 주민자치위원회 운영에 있어서 활성화 방안은 ①주민자치위원회 위원의 구성은 주민의 대표성과 전문성이 확보되어야 한다. ②명예직이 아닌 자원봉사자로서의 책임감을 가지고 활동할 수 있는 사람들로 구성되어야 한다. ③주민자치위원회의 권한을 강화해야 한다. ④주민자치위원회의 위원과 실무자에 대한 교육을 실시해야 한다. 넷째, 주민자치센터의 자원봉사자 운영에 있어 활성화 방안은 ①자원봉사자 모집 방법 다양화와 홍보방법을 개발해야 한다. ②주민의 적극적인 참여를 유도해 모집된 자원봉사자를 교육하고 관리․육성․지원해야 한다. 비록 주민자치센터가 운영방식과 내용에 있어 한계가 있지만 지방자치단체와 주민은 물론 시민단체와 문화예술인 모두가 열린 자세로 협력하여 주민자치센터의 새 장을 열어 갈 수 있는 도약대가 될 수 있도록 노력해야 하고, 풀뿌리 민주주의의 근간인 주민자치센터를 문화․복지․자치공간으로 만들어 나가야 할 것이다. 시간과 여유가 있는 주민들만을 위한 공간이 되기 전에 각계각층 남녀노소를 불문하고 모든 주민의 참여를 이끌어 낼 수 있는 방안을 찾아야 한다. 주민이 찾아오기를 기다리지 말고 직접 다가서서 참여를 이끌어 낼 수 있는 운영이 필요하다. 그래서 주민자치센터는 모두를 수용하고 받아들이는 열린 커뮤니케이션이어야 한다.
Today, as transportation and communication systems develop only to expand the spheres of life and economy, functions of such unit administrations of ''up'', ''myon'' and ''dong'' offices which had direct influence over citizens'' ordinary life have been diminished, and instead, citizens'' demands fo...
Today, as transportation and communication systems develop only to expand the spheres of life and economy, functions of such unit administrations of ''up'', ''myon'' and ''dong'' offices which had direct influence over citizens'' ordinary life have been diminished, and instead, citizens'' demands for inter-district comprehensive administrative services increase. In the age of a full-scale local autonomy, functions of such unit administrations are being reviewed to help the local autonomy system established firmly. Citizens'' autonomy centers are established to enhance citizens'' life quality as well as their consciousness of the local autonomy and sense of community. The purpose of this study was to address the problems of the citizens'' autonomy centers focused on Dobong District in Seoul and thereby, explore the ways to develop the centers so that they conduce to inspire citizens'' sense of community spirit and offer quality welfare services to citizens. For this purpose, the researcher used the following methods of study; First, the researcher reviewed relevant literature including academic dissertations, periodicals, administrative guides and ordinances about the citizens'' autonomy centers. Second, based on the results of the above theoretical reviews, the researcher conducted a questionnaire survey at 15 ''dong'' offices of Dobong District in Seoul by sampling citizens, members of citizens'' autonomy, community leaders and officials. The methods of survey used for this study were face-to-face interview and open-ended questionnaire. The questionnaire consisted of a total of 36 question items about subjects'' demographic variables, perception of citizens'' centers, their will to participate in the center, operation/facilities/operation program of the centers and citizens'' local autonomy committee. The survey was conducted for 16 days from Oct. 16 through 31, 2006. Finally, 375 responses were selected for analysis. The data collected were encoded to be processed statistically using the SPSS Win program for frequency analysis. The results of this study can be summarized as follows; First, in terms of activating citizens'' participation in the citizens'' autonomy centers, ① their programs need to be more diversified to reflect citizens'' needs by polling citizens'' opinions, ② the programs befitting the local conditions should be developed and ③ diverse activities should be included in the programs. Second, in terms of facilities and financial resources for the centers, ① more spaces for facilities of centers should be secured, ② central and local administrations should fiance such facilities. Third, in terms of operation of the committees for the centers, ①the committee should actually represent citizens, while being more professional, ② more volunteers should be invited to the committee members, ③ the committees should have more authorities, and ④ committee members and its officials should be retrained. Fourth, in terms of volunteer system, ① more diverse volunteers should be recruited with more efficient PR, ② citizens should be induced to participate in the committee and the volunteers should be adequately recruited, educated, managed, promoted and supported. Although the citizens'' autonomy centers may be limites in their operation and programs, local administrations and citizens'' groups including local artists'' circles should combine efforts to have citizens'' autonomy centers firmed established as basis of the grass root democracy. And citizens'' autonomy centers are obliged to invite citizens more positively to accommodate every citizen into their open communication arenas.
Today, as transportation and communication systems develop only to expand the spheres of life and economy, functions of such unit administrations of ''up'', ''myon'' and ''dong'' offices which had direct influence over citizens'' ordinary life have been diminished, and instead, citizens'' demands for inter-district comprehensive administrative services increase. In the age of a full-scale local autonomy, functions of such unit administrations are being reviewed to help the local autonomy system established firmly. Citizens'' autonomy centers are established to enhance citizens'' life quality as well as their consciousness of the local autonomy and sense of community. The purpose of this study was to address the problems of the citizens'' autonomy centers focused on Dobong District in Seoul and thereby, explore the ways to develop the centers so that they conduce to inspire citizens'' sense of community spirit and offer quality welfare services to citizens. For this purpose, the researcher used the following methods of study; First, the researcher reviewed relevant literature including academic dissertations, periodicals, administrative guides and ordinances about the citizens'' autonomy centers. Second, based on the results of the above theoretical reviews, the researcher conducted a questionnaire survey at 15 ''dong'' offices of Dobong District in Seoul by sampling citizens, members of citizens'' autonomy, community leaders and officials. The methods of survey used for this study were face-to-face interview and open-ended questionnaire. The questionnaire consisted of a total of 36 question items about subjects'' demographic variables, perception of citizens'' centers, their will to participate in the center, operation/facilities/operation program of the centers and citizens'' local autonomy committee. The survey was conducted for 16 days from Oct. 16 through 31, 2006. Finally, 375 responses were selected for analysis. The data collected were encoded to be processed statistically using the SPSS Win program for frequency analysis. The results of this study can be summarized as follows; First, in terms of activating citizens'' participation in the citizens'' autonomy centers, ① their programs need to be more diversified to reflect citizens'' needs by polling citizens'' opinions, ② the programs befitting the local conditions should be developed and ③ diverse activities should be included in the programs. Second, in terms of facilities and financial resources for the centers, ① more spaces for facilities of centers should be secured, ② central and local administrations should fiance such facilities. Third, in terms of operation of the committees for the centers, ①the committee should actually represent citizens, while being more professional, ② more volunteers should be invited to the committee members, ③ the committees should have more authorities, and ④ committee members and its officials should be retrained. Fourth, in terms of volunteer system, ① more diverse volunteers should be recruited with more efficient PR, ② citizens should be induced to participate in the committee and the volunteers should be adequately recruited, educated, managed, promoted and supported. Although the citizens'' autonomy centers may be limites in their operation and programs, local administrations and citizens'' groups including local artists'' circles should combine efforts to have citizens'' autonomy centers firmed established as basis of the grass root democracy. And citizens'' autonomy centers are obliged to invite citizens more positively to accommodate every citizen into their open communication arenas.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.