[학위논문]한국음악과 서양음악의 내용비교분석을 통한 효율적인 수업방안연구 : 고등학교 음악 교과서를 중심으로 Comparison between Korea music and western music & a study on efficient lesson scheme : centering around high school textbook원문보기
본 연구는 다양한 시대와 문화권의 음악을 통하여 음악 개념을 이해하는 포괄적이고 연계성 있는 제7차 음악과 교육과정을 바탕으로 고등학교 음악교과서에 수록된 한국 음악과 서양 음악의 내용에 대한 비교분석을 제시하고, 또한 이에 따른 효율적인 수업방안을 제시해 봄으로써 효과적인 교육방법에 도움이 되고자 한다. 따라서 본 연구는 다음과 같은 내용을 분석·연구하였다. 첫째, 교과서에 수록된 음악사 내용을 바탕으로 한국 음악사와 서양 음악사를 제시해보았으며, 그 내용을 바탕으로 한국 음악사와 서양 음악사를 비교분석해 보았다. 둘째, 교과서에 수록된 악기에 관한 내용을 바탕으로 한국 악기와 서양 악기를 분류해보았으며, 그 내용을 바탕으로 한국 악기와 서양 악기를 비교해 보고, 음색이 비슷한 악기를 찾아 비교해 보았다. 셋째, 교과서에 수록된 음악의 연주형태에 관한 내용을 바탕으로 한국 음악의 연주형태와 서양 음악 연주형태를 비교해 보았다. 넷째, 한국 음악과 서양 음악 중 극음악인 판소리와 오페라, 종교 의식 음악인 범패와 그레고리오 성가의 내용을 제시하고 비교한 후 효율적인 수업방안을 제시하고 예시 학습지도안을 연구하였다. 판소리와 오페라는 ...
본 연구는 다양한 시대와 문화권의 음악을 통하여 음악 개념을 이해하는 포괄적이고 연계성 있는 제7차 음악과 교육과정을 바탕으로 고등학교 음악교과서에 수록된 한국 음악과 서양 음악의 내용에 대한 비교분석을 제시하고, 또한 이에 따른 효율적인 수업방안을 제시해 봄으로써 효과적인 교육방법에 도움이 되고자 한다. 따라서 본 연구는 다음과 같은 내용을 분석·연구하였다. 첫째, 교과서에 수록된 음악사 내용을 바탕으로 한국 음악사와 서양 음악사를 제시해보았으며, 그 내용을 바탕으로 한국 음악사와 서양 음악사를 비교분석해 보았다. 둘째, 교과서에 수록된 악기에 관한 내용을 바탕으로 한국 악기와 서양 악기를 분류해보았으며, 그 내용을 바탕으로 한국 악기와 서양 악기를 비교해 보고, 음색이 비슷한 악기를 찾아 비교해 보았다. 셋째, 교과서에 수록된 음악의 연주형태에 관한 내용을 바탕으로 한국 음악의 연주형태와 서양 음악 연주형태를 비교해 보았다. 넷째, 한국 음악과 서양 음악 중 극음악인 판소리와 오페라, 종교 의식 음악인 범패와 그레고리오 성가의 내용을 제시하고 비교한 후 효율적인 수업방안을 제시하고 예시 학습지도안을 연구하였다. 판소리와 오페라는 협동학습 방법으로, 범패와 그레고리오 성가는 ICT활용 학습 방법으로 학습지도안을 제시하였다. 이와 같은 연구의 내용으로 얻은 결론은 다음과 같다. 한국 음악과 서양 음악의 비교분석을 통한 수업은 다양한 시대와 문화권의 음악을 통하여 음악 개념을 이해하는 포괄적이고 연계성 있는 수업이 될 것이며, 이를 통한 예시 지도안은 교수학습에 도움이 될 것이다. 또한 교사가 음악 교과서라는 매개체의 내용을 가지고 학생들에게 어떻게 효과적으로 가르치는가에 따라 학생들이 받는 교육의 질이 결정된다고 볼 수 있는데, 비교분석을 통한 교수-학습 방법은 이에 부응하는 효과적인 교육 방법이 될 것이다. 따라서 한국 음악과 서양 음악의 비교분석을 통한 다양한 음악과 교수-학습 방법은 지속으로 연구·개발되어야 할 것이다.
본 연구는 다양한 시대와 문화권의 음악을 통하여 음악 개념을 이해하는 포괄적이고 연계성 있는 제7차 음악과 교육과정을 바탕으로 고등학교 음악교과서에 수록된 한국 음악과 서양 음악의 내용에 대한 비교분석을 제시하고, 또한 이에 따른 효율적인 수업방안을 제시해 봄으로써 효과적인 교육방법에 도움이 되고자 한다. 따라서 본 연구는 다음과 같은 내용을 분석·연구하였다. 첫째, 교과서에 수록된 음악사 내용을 바탕으로 한국 음악사와 서양 음악사를 제시해보았으며, 그 내용을 바탕으로 한국 음악사와 서양 음악사를 비교분석해 보았다. 둘째, 교과서에 수록된 악기에 관한 내용을 바탕으로 한국 악기와 서양 악기를 분류해보았으며, 그 내용을 바탕으로 한국 악기와 서양 악기를 비교해 보고, 음색이 비슷한 악기를 찾아 비교해 보았다. 셋째, 교과서에 수록된 음악의 연주형태에 관한 내용을 바탕으로 한국 음악의 연주형태와 서양 음악 연주형태를 비교해 보았다. 넷째, 한국 음악과 서양 음악 중 극음악인 판소리와 오페라, 종교 의식 음악인 범패와 그레고리오 성가의 내용을 제시하고 비교한 후 효율적인 수업방안을 제시하고 예시 학습지도안을 연구하였다. 판소리와 오페라는 협동학습 방법으로, 범패와 그레고리오 성가는 ICT활용 학습 방법으로 학습지도안을 제시하였다. 이와 같은 연구의 내용으로 얻은 결론은 다음과 같다. 한국 음악과 서양 음악의 비교분석을 통한 수업은 다양한 시대와 문화권의 음악을 통하여 음악 개념을 이해하는 포괄적이고 연계성 있는 수업이 될 것이며, 이를 통한 예시 지도안은 교수학습에 도움이 될 것이다. 또한 교사가 음악 교과서라는 매개체의 내용을 가지고 학생들에게 어떻게 효과적으로 가르치는가에 따라 학생들이 받는 교육의 질이 결정된다고 볼 수 있는데, 비교분석을 통한 교수-학습 방법은 이에 부응하는 효과적인 교육 방법이 될 것이다. 따라서 한국 음악과 서양 음악의 비교분석을 통한 다양한 음악과 교수-학습 방법은 지속으로 연구·개발되어야 할 것이다.
The goal of this study is to be helpful to effective education method by suggesting the comparison about the contents of Korean Music and Western basis of comprehensive and connective 7th music curriculum to understand the efficient lesson scheme to be based on it. Thus, in this researcher analyzed ...
The goal of this study is to be helpful to effective education method by suggesting the comparison about the contents of Korean Music and Western basis of comprehensive and connective 7th music curriculum to understand the efficient lesson scheme to be based on it. Thus, in this researcher analyzed and studied following contents. First, this researcher tried to suggest Korean music history and Western music history on the basis of the contents of music history recorded in textbooks and compared Korean music history and Western music history on the basis of the contents. Second, this researcher tried to classify Korean instrument and Western instrument on the basis of the contents about instrument recorded in textbooks, and tried to compare Korean instrument and Western instrument on the basis of the contents, and find the instrument that tone quality is similar and compared them. Third, this researcher tried to arranged the performance form of korean music and the performance form or Korean music and that of Western music on basis of contents about the performance form of music recorded in textbook and tried to compare the performance form of Korean music and that of Western music on the basis of it. Fourth, after suggesting and comparing pansori and opera to be dramatic music, bumpe to be religious ceremony music, and the Gregorian chants out of Korea music and Western music, this researcher suggested efficient lesson scheme, and studied study-guiding-plan with cooperating study method about pansori and opera and with ICT-utilizing-study method about bumpe and Gregorian chants. Conclusion obtained with this contents is as follows: Lesson through the comparison between Korean music and Western music will be comprehensive and connective lesson to understand music concept through diverse the music of periods it will be helpful to teaching-study. In addition, it can be seen that the quality of education that students receive is decided according as how teachers teach students with the contents of medium to be music textbook. Then, teaching-study method through comparison may be effective education methods of music through the comparison between Korean music and Western music will have to be studied and developed continuously.
The goal of this study is to be helpful to effective education method by suggesting the comparison about the contents of Korean Music and Western basis of comprehensive and connective 7th music curriculum to understand the efficient lesson scheme to be based on it. Thus, in this researcher analyzed and studied following contents. First, this researcher tried to suggest Korean music history and Western music history on the basis of the contents of music history recorded in textbooks and compared Korean music history and Western music history on the basis of the contents. Second, this researcher tried to classify Korean instrument and Western instrument on the basis of the contents about instrument recorded in textbooks, and tried to compare Korean instrument and Western instrument on the basis of the contents, and find the instrument that tone quality is similar and compared them. Third, this researcher tried to arranged the performance form of korean music and the performance form or Korean music and that of Western music on basis of contents about the performance form of music recorded in textbook and tried to compare the performance form of Korean music and that of Western music on the basis of it. Fourth, after suggesting and comparing pansori and opera to be dramatic music, bumpe to be religious ceremony music, and the Gregorian chants out of Korea music and Western music, this researcher suggested efficient lesson scheme, and studied study-guiding-plan with cooperating study method about pansori and opera and with ICT-utilizing-study method about bumpe and Gregorian chants. Conclusion obtained with this contents is as follows: Lesson through the comparison between Korean music and Western music will be comprehensive and connective lesson to understand music concept through diverse the music of periods it will be helpful to teaching-study. In addition, it can be seen that the quality of education that students receive is decided according as how teachers teach students with the contents of medium to be music textbook. Then, teaching-study method through comparison may be effective education methods of music through the comparison between Korean music and Western music will have to be studied and developed continuously.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.