본 연구의 목적은 교실 수업에서의 학습자의 학습 행동 유형별 실태를 분석하고, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는지를 분석하는데 있다. 이를 위하여 다음과 같은 다섯 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 학습자의 주의 집중 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 둘째, 학습자의 질문 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 셋째, 학습자의 답변 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 넷째, 학습자의 발표 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 다섯째, 학습자의 과제 수행 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 경상남도에 소재한 인문계 G고등학교 1학년 학생 54명이며, 이를 성별로는 남학생 27명, 여학생 27명으로, 학업 성취 수준별로는 상위 집단 18명, 중위 집단 18명, 하위 집단 18명으로 구분하여 선정하였다. ...
본 연구의 목적은 교실 수업에서의 학습자의 학습 행동 유형별 실태를 분석하고, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는지를 분석하는데 있다. 이를 위하여 다음과 같은 다섯 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 학습자의 주의 집중 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 둘째, 학습자의 질문 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 셋째, 학습자의 답변 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 넷째, 학습자의 발표 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 다섯째, 학습자의 과제 수행 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 경상남도에 소재한 인문계 G고등학교 1학년 학생 54명이며, 이를 성별로는 남학생 27명, 여학생 27명으로, 학업 성취 수준별로는 상위 집단 18명, 중위 집단 18명, 하위 집단 18명으로 구분하여 선정하였다. 분석 도구는 교실 수업에서의 학습자의 학습 행동을 관찰 분석하기 위해 본 연구자가 제작한 도구를 사용하였으며, 약 3개월에 걸쳐 총 30시간 분량의 지리 수업 장면을 녹화하여 자료를 수집하였다. 이어서 약 3개월에 걸쳐 본 연구자가 동료 관찰자 2명과 함께 녹화된 수업 장면을 관찰 분석하여 학습자의 학습 행동 유형별 평균 발생 빈도와 백분율을 산출하였다. 이와 같은 연구 방법을 통하여 얻어진 본 연구의 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 주의 집중 행동을 분석한 결과, 학습자가 교사와 동료 학습자에 대해 주의 집중하지 않은 비율이 낮게 나타났다. 또한 주의 집중하지 않은 비율에서 남자가 여자보다 0.8% 낮게 나타났으며, 학업 성취 상위 수준의 학습자가 하위 수준의 학습자보다 11.2% 낮게 나타났다. 둘째, 질문 행동을 분석한 결과, 대부분의 학습자가 질문을 하지 않았다. 또한 질문의 횟수에서 성별에 따른 차이가 없었으며, 학업 성취 상위 수준의 학습자가 하위 수준의 학습자보다 0.4회 높게 나타났다. 셋째, 답변 행동을 분석한 결과, 학습자가 답변을 자원한 비율이 낮게 나타났고, 지명을 받았을 때에는 학습자의 약 절반 이상이 답변하지 못한 것으로 나타났다. 또한 남자가 여자보다 답변을 자원한 비율에서 5.2% 높게, 지명받아 답변한 비율에서 22.2% 높게 나타났으며, 학업 성취 상위 수준의 학습자가 하위 수준의 학습자보다 답변을 자원한 비율에서 15.9% 높게, 지명받아 답변한 비율에서 37.5% 높게 나타났다. 넷째, 발표 행동을 분석한 결과, 학습자가 발표를 자원한 비율이 낮게 나타났고, 지명을 받았을 때에는 학습자의 대부분이 발표한 것으로 나타났다. 또한 남자가 여자보다 발표를 자원한 비율에서 7.7% 높게, 지명받아 발표한 비율에서 16.6% 낮게 나타났으며, 학업 성취 상위 수준의 학습자가 하위 수준의 학습자보다 발표를 자원한 비율에서 25.0% 높게, 지명받아 발표한 비율에서 16.6% 높게 나타났다. 다섯째, 과제 수행 행동을 분석한 결과, 대부분의 학습자가 수업 중에 과제를 성실하게 수행하였다. 또한 여자가 남자보다 과제를 수행한 비율에서 0.2% 높게, 이 중에 과제를 성실하게 수행한 비율에서 0.5% 높게 나타났으며, 학업 성취 상위 학습자가 하위 수준의 학습자보다 과제를 수행한 비율에서 7.7% 높게, 이 중에 과제를 성실하게 수행한 비율에서 26.9% 높게 나타났다.
본 연구의 목적은 교실 수업에서의 학습자의 학습 행동 유형별 실태를 분석하고, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는지를 분석하는데 있다. 이를 위하여 다음과 같은 다섯 가지의 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 학습자의 주의 집중 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 둘째, 학습자의 질문 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 셋째, 학습자의 답변 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 넷째, 학습자의 발표 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 다섯째, 학습자의 과제 수행 행동의 실태는 어떠하며, 성별 및 학업 성취 수준별에 따라 학습자의 학습 행동에 차이가 있는가? 본 연구의 대상은 경상남도에 소재한 인문계 G고등학교 1학년 학생 54명이며, 이를 성별로는 남학생 27명, 여학생 27명으로, 학업 성취 수준별로는 상위 집단 18명, 중위 집단 18명, 하위 집단 18명으로 구분하여 선정하였다. 분석 도구는 교실 수업에서의 학습자의 학습 행동을 관찰 분석하기 위해 본 연구자가 제작한 도구를 사용하였으며, 약 3개월에 걸쳐 총 30시간 분량의 지리 수업 장면을 녹화하여 자료를 수집하였다. 이어서 약 3개월에 걸쳐 본 연구자가 동료 관찰자 2명과 함께 녹화된 수업 장면을 관찰 분석하여 학습자의 학습 행동 유형별 평균 발생 빈도와 백분율을 산출하였다. 이와 같은 연구 방법을 통하여 얻어진 본 연구의 결론을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 주의 집중 행동을 분석한 결과, 학습자가 교사와 동료 학습자에 대해 주의 집중하지 않은 비율이 낮게 나타났다. 또한 주의 집중하지 않은 비율에서 남자가 여자보다 0.8% 낮게 나타났으며, 학업 성취 상위 수준의 학습자가 하위 수준의 학습자보다 11.2% 낮게 나타났다. 둘째, 질문 행동을 분석한 결과, 대부분의 학습자가 질문을 하지 않았다. 또한 질문의 횟수에서 성별에 따른 차이가 없었으며, 학업 성취 상위 수준의 학습자가 하위 수준의 학습자보다 0.4회 높게 나타났다. 셋째, 답변 행동을 분석한 결과, 학습자가 답변을 자원한 비율이 낮게 나타났고, 지명을 받았을 때에는 학습자의 약 절반 이상이 답변하지 못한 것으로 나타났다. 또한 남자가 여자보다 답변을 자원한 비율에서 5.2% 높게, 지명받아 답변한 비율에서 22.2% 높게 나타났으며, 학업 성취 상위 수준의 학습자가 하위 수준의 학습자보다 답변을 자원한 비율에서 15.9% 높게, 지명받아 답변한 비율에서 37.5% 높게 나타났다. 넷째, 발표 행동을 분석한 결과, 학습자가 발표를 자원한 비율이 낮게 나타났고, 지명을 받았을 때에는 학습자의 대부분이 발표한 것으로 나타났다. 또한 남자가 여자보다 발표를 자원한 비율에서 7.7% 높게, 지명받아 발표한 비율에서 16.6% 낮게 나타났으며, 학업 성취 상위 수준의 학습자가 하위 수준의 학습자보다 발표를 자원한 비율에서 25.0% 높게, 지명받아 발표한 비율에서 16.6% 높게 나타났다. 다섯째, 과제 수행 행동을 분석한 결과, 대부분의 학습자가 수업 중에 과제를 성실하게 수행하였다. 또한 여자가 남자보다 과제를 수행한 비율에서 0.2% 높게, 이 중에 과제를 성실하게 수행한 비율에서 0.5% 높게 나타났으며, 학업 성취 상위 학습자가 하위 수준의 학습자보다 과제를 수행한 비율에서 7.7% 높게, 이 중에 과제를 성실하게 수행한 비율에서 26.9% 높게 나타났다.
The purpose of this study is to analyze the types of student's learning behavior expressed in geography classes and then to find out the relationship between difference of those behaviors and gender and learning achievement degrees. And five investigation subjects of this study are as follow; First,...
The purpose of this study is to analyze the types of student's learning behavior expressed in geography classes and then to find out the relationship between difference of those behaviors and gender and learning achievement degrees. And five investigation subjects of this study are as follow; First, what is the practice of students' attention behaviour in class, and is there any difference in students' attention behaviour in terms of gender and academic achievement levels? Second, what is the practice of students' questioning behaviour in class, and is there any difference in students' questioning behaviour in terms of gender and academic achievement levels? Third, what is the practice of students' answering behaviour in class, and is there any difference in students' answering behaviour in terms of gender and academic achievement levels? Fourth, what is the practice of students' presentation behaviour in class, and is there any difference in students' presentation behaviour in terms of gender and academic achievement levels? Finally, what is the practice of students' task-performing behaviour in class, and is there any difference in students' task-performing behaviour in terms of gender and academic achievement levels? 54 first grade students of academic high schools in Gyeong-Nam province were sampled as research objects in this study. It consisted of 27 male students and 27 female students, who were 18 in high class, 18 in middle class, 18 in low class of learning achievement degree. The analyzing tools for student's learning behavior are of my own and I collected data from my geography classes of 30 hours during 3 months. With help of two co-workers, I could calculate the average frequency and percentage of student's learning behavior type. The conclusions of this study are as follow; First, attention behavior analysis shows that the ratio of learners who do not pay attention to teacher and other learners is low. The ratio of male learners who do not pay attention is 0.8% lower than female learners. The ratio of high class students is 11.2% lower than low class students. Second, questioning behavior analysis shows that most learners do not question. The number frequency of question does not show any difference to gender. High class learners ask 0.4 times more than low class learners. Third, answering behavior analysis shows that the ratio of volunteering answer is low and about half of nominated learners do not answer properly. The male learners' ratio of volunteering answer is 5.2% higher than female learners and the ratio of male learners who are nominated and answered is 22.2% higher than female learners. High class learners volunteer 15.9% more than low class learners and the ratio of high class learners who are nominated and answered is 37.5% higher than low class learners. Fourth, presentation behavior shows that the ratio of volunteering presentation is low and most nominated learners make presentation successfully in the class. Male learners volunteer 7.7% more than female learners. The ratio of male learners who are nominated and make presentation is 16.6% lower than female learners. The ratio of high class learners who volunteer to make presentation is 25.0% higher than low class learners. The ratio of high class learners who are nominated and make presentation is 16.6% higher than low class learners. Finally, task-performing behavior analysis shows that most learners sincerely accomplish the task during school hours. The ratio of female learners who accomplish the task is 0.2% higher than male learners and more sincere to accomplish the task, 0.5% higher than male learners. The ratio of high class learners who accomplish the task is 7.7% higher than low class learners and more sincere to the task, 26.9% higher than low class learners.
The purpose of this study is to analyze the types of student's learning behavior expressed in geography classes and then to find out the relationship between difference of those behaviors and gender and learning achievement degrees. And five investigation subjects of this study are as follow; First, what is the practice of students' attention behaviour in class, and is there any difference in students' attention behaviour in terms of gender and academic achievement levels? Second, what is the practice of students' questioning behaviour in class, and is there any difference in students' questioning behaviour in terms of gender and academic achievement levels? Third, what is the practice of students' answering behaviour in class, and is there any difference in students' answering behaviour in terms of gender and academic achievement levels? Fourth, what is the practice of students' presentation behaviour in class, and is there any difference in students' presentation behaviour in terms of gender and academic achievement levels? Finally, what is the practice of students' task-performing behaviour in class, and is there any difference in students' task-performing behaviour in terms of gender and academic achievement levels? 54 first grade students of academic high schools in Gyeong-Nam province were sampled as research objects in this study. It consisted of 27 male students and 27 female students, who were 18 in high class, 18 in middle class, 18 in low class of learning achievement degree. The analyzing tools for student's learning behavior are of my own and I collected data from my geography classes of 30 hours during 3 months. With help of two co-workers, I could calculate the average frequency and percentage of student's learning behavior type. The conclusions of this study are as follow; First, attention behavior analysis shows that the ratio of learners who do not pay attention to teacher and other learners is low. The ratio of male learners who do not pay attention is 0.8% lower than female learners. The ratio of high class students is 11.2% lower than low class students. Second, questioning behavior analysis shows that most learners do not question. The number frequency of question does not show any difference to gender. High class learners ask 0.4 times more than low class learners. Third, answering behavior analysis shows that the ratio of volunteering answer is low and about half of nominated learners do not answer properly. The male learners' ratio of volunteering answer is 5.2% higher than female learners and the ratio of male learners who are nominated and answered is 22.2% higher than female learners. High class learners volunteer 15.9% more than low class learners and the ratio of high class learners who are nominated and answered is 37.5% higher than low class learners. Fourth, presentation behavior shows that the ratio of volunteering presentation is low and most nominated learners make presentation successfully in the class. Male learners volunteer 7.7% more than female learners. The ratio of male learners who are nominated and make presentation is 16.6% lower than female learners. The ratio of high class learners who volunteer to make presentation is 25.0% higher than low class learners. The ratio of high class learners who are nominated and make presentation is 16.6% higher than low class learners. Finally, task-performing behavior analysis shows that most learners sincerely accomplish the task during school hours. The ratio of female learners who accomplish the task is 0.2% higher than male learners and more sincere to accomplish the task, 0.5% higher than male learners. The ratio of high class learners who accomplish the task is 7.7% higher than low class learners and more sincere to the task, 26.9% higher than low class learners.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.