본 연구는 중학생을 대상으로 양성평등 의식과 실천과의 관계를 분석하여 양성평등 의식의 확산과 양성평등 문화의 정착에 필요한 기초자료를 제공하는데 목적을 두고 실시하였다. 이와 같은 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 남녀공학과 비공학 학교 중학생의 양성평등 교육 실태는 어떠하며, 그에 대한 인식은 배경변인에 따라 차이가 있는가? 둘째, 남녀공학과 비공학 학교 중학생의 양성평등 의식은 배경변인에 따라 차이가 있는가? 셋째, 남녀공학과 비공학 학교 중학생의 양성평등 실천 정도는 배경변인에 따라 차이가 있는가? 넷째, 남녀공학과 비공학 학교 중학생들의 양성평등 의식과 양성평등 실천 정도는 관계가 있는가? 본 연구를 위한 대상은 마산시(내서면), 창원시, 김해시, 창녕군 교육청 관내 중학교 학생 등 1,000명을 무선표집으로 선정하여 남녀공학과 비공학 중학생의 양성평등 의식과 실천에 대한 의견을 설문지를 통하여 조사하였다. 설문지의 주요 내용은 크게 3가지 영역 즉, 양성평등 교육의 필요성, 양성평등 의식, 양성평등 실천으로 구분하여 총 53개 문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 중학생을 대상으로 양성평등 의식과 실천과의 관계를 분석하여 양성평등 의식의 확산과 양성평등 문화의 정착에 필요한 기초자료를 제공하는데 목적을 두고 실시하였다. 이와 같은 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 남녀공학과 비공학 학교 중학생의 양성평등 교육 실태는 어떠하며, 그에 대한 인식은 배경변인에 따라 차이가 있는가? 둘째, 남녀공학과 비공학 학교 중학생의 양성평등 의식은 배경변인에 따라 차이가 있는가? 셋째, 남녀공학과 비공학 학교 중학생의 양성평등 실천 정도는 배경변인에 따라 차이가 있는가? 넷째, 남녀공학과 비공학 학교 중학생들의 양성평등 의식과 양성평등 실천 정도는 관계가 있는가? 본 연구를 위한 대상은 마산시(내서면), 창원시, 김해시, 창녕군 교육청 관내 중학교 학생 등 1,000명을 무선표집으로 선정하여 남녀공학과 비공학 중학생의 양성평등 의식과 실천에 대한 의견을 설문지를 통하여 조사하였다. 설문지의 주요 내용은 크게 3가지 영역 즉, 양성평등 교육의 필요성, 양성평등 의식, 양성평등 실천으로 구분하여 총 53개 문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 SPSS통계기법을 사용하여 χ2 (Chi-square) 검증과 t-검증, 상관관계분석을 실시하였다. 그리하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 대부분의 학생들이 양성평등 의식을 고취시키기 위해 별도로 교육을 받아본 적이 없었으나 양성평등 교육의 필요성에 대해 높은 인식을 보였다. 둘째, 학생들은 양성평등의식이 그다지 높지 않았으며, 여학생이 남학생보다 양성평등의식이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 학생들은 양성평등 실천 정도가 그다지 높지 않았으며, 여학생이 남학생보다 양성평등 실천 정도가 높았다. 넷째, 학생들은 양성평등의식이 높을수록 양성평등 실천 정도도 높았다.
본 연구는 중학생을 대상으로 양성평등 의식과 실천과의 관계를 분석하여 양성평등 의식의 확산과 양성평등 문화의 정착에 필요한 기초자료를 제공하는데 목적을 두고 실시하였다. 이와 같은 연구를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 남녀공학과 비공학 학교 중학생의 양성평등 교육 실태는 어떠하며, 그에 대한 인식은 배경변인에 따라 차이가 있는가? 둘째, 남녀공학과 비공학 학교 중학생의 양성평등 의식은 배경변인에 따라 차이가 있는가? 셋째, 남녀공학과 비공학 학교 중학생의 양성평등 실천 정도는 배경변인에 따라 차이가 있는가? 넷째, 남녀공학과 비공학 학교 중학생들의 양성평등 의식과 양성평등 실천 정도는 관계가 있는가? 본 연구를 위한 대상은 마산시(내서면), 창원시, 김해시, 창녕군 교육청 관내 중학교 학생 등 1,000명을 무선표집으로 선정하여 남녀공학과 비공학 중학생의 양성평등 의식과 실천에 대한 의견을 설문지를 통하여 조사하였다. 설문지의 주요 내용은 크게 3가지 영역 즉, 양성평등 교육의 필요성, 양성평등 의식, 양성평등 실천으로 구분하여 총 53개 문항으로 구성되었다. 수집된 자료는 SPSS 통계기법을 사용하여 χ2 (Chi-square) 검증과 t-검증, 상관관계분석을 실시하였다. 그리하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 대부분의 학생들이 양성평등 의식을 고취시키기 위해 별도로 교육을 받아본 적이 없었으나 양성평등 교육의 필요성에 대해 높은 인식을 보였다. 둘째, 학생들은 양성평등의식이 그다지 높지 않았으며, 여학생이 남학생보다 양성평등의식이 높은 것으로 나타났다. 셋째, 학생들은 양성평등 실천 정도가 그다지 높지 않았으며, 여학생이 남학생보다 양성평등 실천 정도가 높았다. 넷째, 학생들은 양성평등의식이 높을수록 양성평등 실천 정도도 높았다.
The purpose of this paper is to examine the manner in which middle school students' consciousness of gender equity is related to their gender-equity behaviours. The study is designed to develop awareness on gender equity and solidify a gender equal culture. The research questions were posed as below...
The purpose of this paper is to examine the manner in which middle school students' consciousness of gender equity is related to their gender-equity behaviours. The study is designed to develop awareness on gender equity and solidify a gender equal culture. The research questions were posed as below: 1. How is gender-equity education conducted in coed and non-coed middle schools? Do the background variables of middle school students make any differences as to their view of gender-equity education? 2. Do the background variables of coed and non-coed middle school students make any differences to their awareness of gender equity? 3. Do the background variables of coed and non-coed middle school students make any differences to their practice of gender equity? 4. Is there any relationship between coed and non-coed middle school students' view of gender equity and their practice? The subjects in this study included 1,000 students who were selected by a random sampling of middle schools from education offices in Masan(Naeseo-myeon), Changwon, Gimhae and Changnyeong-gun. A survey was conducted to investigate how coed and non-coed middle school students perceived gender equity and to what extent they put it to practice. The questionnaires used in this study involved 53 questions focusing on three areas, including the necessity of gender-equity education, awareness of gender-equity and its practice. The collected data was analyzed with SPSS programs, x2 (Chi-square) tests, t-tests and correlation analysis. The findings of the student were as follows: First, the majoring of the students investigated did not receive separate education regardings gender quity, but they felt a significant need for it. Second, they were not conscious of gender equity, and it was found that girls were more aware of it than boys. Third, students did not put the principles of gender equity to practice to a great extent, and girls excelled the boys in this regard. Fourth, those who were more conscious of gender equity were found to express more gender equitable behaviours.
The purpose of this paper is to examine the manner in which middle school students' consciousness of gender equity is related to their gender-equity behaviours. The study is designed to develop awareness on gender equity and solidify a gender equal culture. The research questions were posed as below: 1. How is gender-equity education conducted in coed and non-coed middle schools? Do the background variables of middle school students make any differences as to their view of gender-equity education? 2. Do the background variables of coed and non-coed middle school students make any differences to their awareness of gender equity? 3. Do the background variables of coed and non-coed middle school students make any differences to their practice of gender equity? 4. Is there any relationship between coed and non-coed middle school students' view of gender equity and their practice? The subjects in this study included 1,000 students who were selected by a random sampling of middle schools from education offices in Masan(Naeseo-myeon), Changwon, Gimhae and Changnyeong-gun. A survey was conducted to investigate how coed and non-coed middle school students perceived gender equity and to what extent they put it to practice. The questionnaires used in this study involved 53 questions focusing on three areas, including the necessity of gender-equity education, awareness of gender-equity and its practice. The collected data was analyzed with SPSS programs, x2 (Chi-square) tests, t-tests and correlation analysis. The findings of the student were as follows: First, the majoring of the students investigated did not receive separate education regardings gender quity, but they felt a significant need for it. Second, they were not conscious of gender equity, and it was found that girls were more aware of it than boys. Third, students did not put the principles of gender equity to practice to a great extent, and girls excelled the boys in this regard. Fourth, those who were more conscious of gender equity were found to express more gender equitable behaviours.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.