육색 사고 모자 활동을 통한 ‘다양하게 생각하기’에 관한 반성적 실천 연구 A Reflective Action Research on Development of "Multiple Perspective-based Thinking" through Learning Activities of 'Six Color Thinking Hats'원문보기
본 연구는 아동들이 육색 사고 모자 활동을 통해 감성적, 이성적, 도덕적 차원에서 생각할 줄 아는 능력을 기르는데 목적이 있다. 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 하얀 모자, 빨간 모자 사고를 통해 감성적 차원의 ‘좋다-싫다’라는 생각과 관련하여 어떻게 아동들이 다양하게 생각하는 것을 배워가는지 이해한다. 둘째, 노란 모자, 검은 모자 사고를 통해 이성적 차원의 ‘맞다-틀리다’라는 생각과 관련하여 어떻게 아동들이 다양하게 생각하는 것을 배워가는...
본 연구는 아동들이 육색 사고 모자 활동을 통해 감성적, 이성적, 도덕적 차원에서 생각할 줄 아는 능력을 기르는데 목적이 있다. 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 하얀 모자, 빨간 모자 사고를 통해 감성적 차원의 ‘좋다-싫다’라는 생각과 관련하여 어떻게 아동들이 다양하게 생각하는 것을 배워가는지 이해한다. 둘째, 노란 모자, 검은 모자 사고를 통해 이성적 차원의 ‘맞다-틀리다’라는 생각과 관련하여 어떻게 아동들이 다양하게 생각하는 것을 배워가는지 이해한다. 셋째, 초록 모자, 파란 모자 사고를 통해 도덕적 차원의 ‘옳다-그르다’라는 생각과 관련하여 어떻게 아동들이 다양하게 생각하는 것을 배워가는지 이해한다. 연구 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 감성적인 차원에서 자신이 다른 사람을 바라보는 마음을 알아보고, 다른 사람의 입장에 서서 친구의 마음을 서로 들여다보고 입장을 바꾸어 생각해보는 활동을 실행함으로써 다른 사람의 생각과 행동을 다양한 시각으로 바라보는 눈을 가지게 되었다. 둘째, 이성적인 차원에서 친구와의 관계에서 일어날 수 있는 여러 상황을 자신의 행동과 비교해 보면서 이성적인 사고로 다른 사람의 입장을 헤아려 보고 맞고, 틀리다를 논리적으로 판단하는 능력을 기르게 되었다. 셋째, 도덕적 차원에서 다른 사람의 행동을 옳고, 그르다의 사고 훈련을 통해 먼저 양보할 수 있는 마음을 기르게 되었고 더불어 살아갈 수 있는 민주적인 태도가 향상되었다.
본 연구는 아동들이 육색 사고 모자 활동을 통해 감성적, 이성적, 도덕적 차원에서 생각할 줄 아는 능력을 기르는데 목적이 있다. 연구 내용은 다음과 같다. 첫째, 하얀 모자, 빨간 모자 사고를 통해 감성적 차원의 ‘좋다-싫다’라는 생각과 관련하여 어떻게 아동들이 다양하게 생각하는 것을 배워가는지 이해한다. 둘째, 노란 모자, 검은 모자 사고를 통해 이성적 차원의 ‘맞다-틀리다’라는 생각과 관련하여 어떻게 아동들이 다양하게 생각하는 것을 배워가는지 이해한다. 셋째, 초록 모자, 파란 모자 사고를 통해 도덕적 차원의 ‘옳다-그르다’라는 생각과 관련하여 어떻게 아동들이 다양하게 생각하는 것을 배워가는지 이해한다. 연구 결과는 다음과 같이 나타났다. 첫째, 감성적인 차원에서 자신이 다른 사람을 바라보는 마음을 알아보고, 다른 사람의 입장에 서서 친구의 마음을 서로 들여다보고 입장을 바꾸어 생각해보는 활동을 실행함으로써 다른 사람의 생각과 행동을 다양한 시각으로 바라보는 눈을 가지게 되었다. 둘째, 이성적인 차원에서 친구와의 관계에서 일어날 수 있는 여러 상황을 자신의 행동과 비교해 보면서 이성적인 사고로 다른 사람의 입장을 헤아려 보고 맞고, 틀리다를 논리적으로 판단하는 능력을 기르게 되었다. 셋째, 도덕적 차원에서 다른 사람의 행동을 옳고, 그르다의 사고 훈련을 통해 먼저 양보할 수 있는 마음을 기르게 되었고 더불어 살아갈 수 있는 민주적인 태도가 향상되었다.
The purpose of this study is that students can emotional, rational, moral & understand in other people's situations through this study. Contents of the study. First, Understand how the students learn to think in many ways related to "like-hate" in emotional demension by thinking of White Hat & Red H...
The purpose of this study is that students can emotional, rational, moral & understand in other people's situations through this study. Contents of the study. First, Understand how the students learn to think in many ways related to "like-hate" in emotional demension by thinking of White Hat & Red Hat. Second, Understand how the students learn to think in many ways related to "correct-incorrect" in rational demension by thinking of Yellow Hat & Black Hat. Third, Understand how the students learn to think in many ways related to "Right-Wrong" in moral demension by thinking of Green Hat & Blue Hat. Results of the study. First, They could have hearts to feel other's thought & behavior in various aspects by thinking & carrying on putting themselves in other's shoes, finding out other's mind in emotional demension. Second, They could have abilities to judge other's situations "Correct or Incorrect" logically by rational consideration comparing their behavior to various circumstances, which could be happened between friends, in rational demension. Third, They could make minds to care others first & improve their democratic attitude which they could live together through the training for thinking other's behavior "Right or Wrong" in moral demention.
The purpose of this study is that students can emotional, rational, moral & understand in other people's situations through this study. Contents of the study. First, Understand how the students learn to think in many ways related to "like-hate" in emotional demension by thinking of White Hat & Red Hat. Second, Understand how the students learn to think in many ways related to "correct-incorrect" in rational demension by thinking of Yellow Hat & Black Hat. Third, Understand how the students learn to think in many ways related to "Right-Wrong" in moral demension by thinking of Green Hat & Blue Hat. Results of the study. First, They could have hearts to feel other's thought & behavior in various aspects by thinking & carrying on putting themselves in other's shoes, finding out other's mind in emotional demension. Second, They could have abilities to judge other's situations "Correct or Incorrect" logically by rational consideration comparing their behavior to various circumstances, which could be happened between friends, in rational demension. Third, They could make minds to care others first & improve their democratic attitude which they could live together through the training for thinking other's behavior "Right or Wrong" in moral demention.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.