오늘날 사회구조와 삶의 양상이 변화함에 따라 현대소설에는 삶을 토대로 하는 리얼리티가 문학의 구체적 형식과 내용으로 반영되어 나타난다. 소설의 양식 또한 전통적 소설 양식과는 달리 사건, 인물, 주제 등에서 다원성과 다양성을 추구하고 있다. 따라서 우리는 현대소설을 읽어내기에 어려움을 느끼게 된다. 특히 인물들의 성격이나 관계가 난해하거나 그들의 행동 이면에 복잡한 심리적 갈등을 전제하는 소통구조가 작동하는 경우에는 더욱 그러하다. 이러한 소설 읽기의 어려움을 극복하기 위해, 소설 텍스트에 등장하는 인물들 간에 소통의 기제가 작동...
오늘날 사회구조와 삶의 양상이 변화함에 따라 현대소설에는 삶을 토대로 하는 리얼리티가 문학의 구체적 형식과 내용으로 반영되어 나타난다. 소설의 양식 또한 전통적 소설 양식과는 달리 사건, 인물, 주제 등에서 다원성과 다양성을 추구하고 있다. 따라서 우리는 현대소설을 읽어내기에 어려움을 느끼게 된다. 특히 인물들의 성격이나 관계가 난해하거나 그들의 행동 이면에 복잡한 심리적 갈등을 전제하는 소통구조가 작동하는 경우에는 더욱 그러하다. 이러한 소설 읽기의 어려움을 극복하기 위해, 소설 텍스트에 등장하는 인물들 간에 소통의 기제가 작동하고 있음과 이를 분석하는 것이 소설의 서술상황을 분명하게 하여 텍스트의 구조를 보다 쉽게 이해할 수 있다고 판단된다. 등장인물들의 대화 분석을 통해 그들의 성격과 관계, 그리고 당시 사회와 삶을 파악함으로써 텍스트를 제대로 정확하게 이해할 수 있다고 본다. 소설 텍스트 내부에는 한 인물과 다른 인물들 사이의 대화적 의사소통, 그리고 한 인물의 의식 내부에서의 대화적 의사소통이 수행된다. 소설의 대화에는 등장인물들의 다양한 목소리와 의식이 들어 있고, 이를 통해서 인간적 관계의 진정한 의미를 파악할 수 있다. 그리고 이러한 소통관계 속에서 한 시대의 사회 상황의 복합적 면모를 재현할 수 있다. 현대소설에서 대화의 개념을 도입하는 것은 대화가 상징적이며 함축적인 기능을 가지고 있고, 대화를 통한 다양한 의사소통 방식과 회로를 밝힘으로써 작가가 드러내고자 하는 인물들의 의식을 정확하게 추적할 수 있게 하기 때문이다. 본 논문에서는 첫째로, 소설의 소통에 따른 기존의 연구 결과들을 살펴본 다음, 이론적 배경으로서 텍스트를 중심으로 작가와 독자의 소통 및 텍스트 내의 화자와 청자의 소통에 이르는 전반적인 소통관계를 살펴보았다. 그리고 등장인물들의 대화적 소통의 특성을 살펴보기 위해 일상의 의사소통과 서사구조에서의 의사소통으로 나누어 비교?고찰했다. 둘째로, 이청준의 소설 「눈길」을 대상으로 등장인물들의 대화적 소통관계를 분석하였다. ‘나’는 과거의 기억에서 벗어나지 못하고 있으며 어머니의 심중을 헤아리지 못하고 마음속으로만 어떠한 말을 한다. ‘노인’ 또한 자신의 욕망을 드러내지 못하여 ‘속내 감추기’로 일관함으로써 두 사람의 소통은 단절되어 있다. 이 두 사람 사이에서 ‘아내’는 ‘노인’을 집요하게 이끌어 과거의 사건을 말하게 함으로써 ‘노인’이 자신의 과거 심정을 고백하는 ‘에둘러 말하기’를 가능하게 했고, 이를 ‘나’가 엿듣게 함으로써 훌륭하게 중개자의 역할을 수행할 수 있었다. 이렇게 함으로써 ‘나’와 ‘노인’, 두 사람 사이의 소통의 장애는 해체되고 갈등을 해소할 수 있었다. 겉으로 드러나지는 않지만 내심으로 대립하던 ‘나’와 ‘노인’, 두 사람의 소통이 이루어진 것이다. 결국 ‘엿듣기’와 ‘에둘러 말하기’, 그리고 ‘중개하기’는 각 인물들의 성격 창조의 기능과 이야기를 전개하는 기능을 가지면서 동시에 부모자식간의 갈등과 소통의 단절을 우회적으로 해소하는 세 인물 특유의 대화적 소통방식인 것이다. 작가는 이러한 소통방식으로 이야기를 진행하여 서사 효과를 극대화하면서 텍스트의 주제를 구현하고 있음을 알 수 있다. 셋째로, 텍스트에 등장하는 세 인물들의 소통방식은 한국사회의 특유한 의사소통 방식을 그대로 반영하고 있었으며, 자신의 의견을 직설적으로 말하지 않고 극도로 절제하여 우회적 말하기 방식을 사용함으로써 소통의 효과를 최적화할 수 있었다. 작가는 이러한 우회적 소통방식을 사용하여 ‘나’와 ‘노인’의 화해와 새로운 만남뿐만 아니라 자식에 대한 어머니의 한없는 사랑 그리고 우리 부모들이 갖고 있는 가난의 문제에 대한 인식과 그것을 바탕으로 하는 원죄의식을 적나라하게 표현함으로써 소설 텍스트가 갖는 감동과 미학적 효과를 극대화하고 있다. 결국, 소설을 읽고 이해함에 있어서 텍스트 속에 등장하는 인물들의 심리, 감정, 성격과 함께 소통의 기제를 파악하고, 그들의 소통관계에서 우리 삶의 구조와 존재방식 그리고 사회현상을 파악하면서 소설을 읽어내는 것이 텍스트가 지닌 온전한 의미를 읽어낼 수 있는 유용한 방법이라 할 것이다.
오늘날 사회구조와 삶의 양상이 변화함에 따라 현대소설에는 삶을 토대로 하는 리얼리티가 문학의 구체적 형식과 내용으로 반영되어 나타난다. 소설의 양식 또한 전통적 소설 양식과는 달리 사건, 인물, 주제 등에서 다원성과 다양성을 추구하고 있다. 따라서 우리는 현대소설을 읽어내기에 어려움을 느끼게 된다. 특히 인물들의 성격이나 관계가 난해하거나 그들의 행동 이면에 복잡한 심리적 갈등을 전제하는 소통구조가 작동하는 경우에는 더욱 그러하다. 이러한 소설 읽기의 어려움을 극복하기 위해, 소설 텍스트에 등장하는 인물들 간에 소통의 기제가 작동하고 있음과 이를 분석하는 것이 소설의 서술상황을 분명하게 하여 텍스트의 구조를 보다 쉽게 이해할 수 있다고 판단된다. 등장인물들의 대화 분석을 통해 그들의 성격과 관계, 그리고 당시 사회와 삶을 파악함으로써 텍스트를 제대로 정확하게 이해할 수 있다고 본다. 소설 텍스트 내부에는 한 인물과 다른 인물들 사이의 대화적 의사소통, 그리고 한 인물의 의식 내부에서의 대화적 의사소통이 수행된다. 소설의 대화에는 등장인물들의 다양한 목소리와 의식이 들어 있고, 이를 통해서 인간적 관계의 진정한 의미를 파악할 수 있다. 그리고 이러한 소통관계 속에서 한 시대의 사회 상황의 복합적 면모를 재현할 수 있다. 현대소설에서 대화의 개념을 도입하는 것은 대화가 상징적이며 함축적인 기능을 가지고 있고, 대화를 통한 다양한 의사소통 방식과 회로를 밝힘으로써 작가가 드러내고자 하는 인물들의 의식을 정확하게 추적할 수 있게 하기 때문이다. 본 논문에서는 첫째로, 소설의 소통에 따른 기존의 연구 결과들을 살펴본 다음, 이론적 배경으로서 텍스트를 중심으로 작가와 독자의 소통 및 텍스트 내의 화자와 청자의 소통에 이르는 전반적인 소통관계를 살펴보았다. 그리고 등장인물들의 대화적 소통의 특성을 살펴보기 위해 일상의 의사소통과 서사구조에서의 의사소통으로 나누어 비교?고찰했다. 둘째로, 이청준의 소설 「눈길」을 대상으로 등장인물들의 대화적 소통관계를 분석하였다. ‘나’는 과거의 기억에서 벗어나지 못하고 있으며 어머니의 심중을 헤아리지 못하고 마음속으로만 어떠한 말을 한다. ‘노인’ 또한 자신의 욕망을 드러내지 못하여 ‘속내 감추기’로 일관함으로써 두 사람의 소통은 단절되어 있다. 이 두 사람 사이에서 ‘아내’는 ‘노인’을 집요하게 이끌어 과거의 사건을 말하게 함으로써 ‘노인’이 자신의 과거 심정을 고백하는 ‘에둘러 말하기’를 가능하게 했고, 이를 ‘나’가 엿듣게 함으로써 훌륭하게 중개자의 역할을 수행할 수 있었다. 이렇게 함으로써 ‘나’와 ‘노인’, 두 사람 사이의 소통의 장애는 해체되고 갈등을 해소할 수 있었다. 겉으로 드러나지는 않지만 내심으로 대립하던 ‘나’와 ‘노인’, 두 사람의 소통이 이루어진 것이다. 결국 ‘엿듣기’와 ‘에둘러 말하기’, 그리고 ‘중개하기’는 각 인물들의 성격 창조의 기능과 이야기를 전개하는 기능을 가지면서 동시에 부모자식간의 갈등과 소통의 단절을 우회적으로 해소하는 세 인물 특유의 대화적 소통방식인 것이다. 작가는 이러한 소통방식으로 이야기를 진행하여 서사 효과를 극대화하면서 텍스트의 주제를 구현하고 있음을 알 수 있다. 셋째로, 텍스트에 등장하는 세 인물들의 소통방식은 한국사회의 특유한 의사소통 방식을 그대로 반영하고 있었으며, 자신의 의견을 직설적으로 말하지 않고 극도로 절제하여 우회적 말하기 방식을 사용함으로써 소통의 효과를 최적화할 수 있었다. 작가는 이러한 우회적 소통방식을 사용하여 ‘나’와 ‘노인’의 화해와 새로운 만남뿐만 아니라 자식에 대한 어머니의 한없는 사랑 그리고 우리 부모들이 갖고 있는 가난의 문제에 대한 인식과 그것을 바탕으로 하는 원죄의식을 적나라하게 표현함으로써 소설 텍스트가 갖는 감동과 미학적 효과를 극대화하고 있다. 결국, 소설을 읽고 이해함에 있어서 텍스트 속에 등장하는 인물들의 심리, 감정, 성격과 함께 소통의 기제를 파악하고, 그들의 소통관계에서 우리 삶의 구조와 존재방식 그리고 사회현상을 파악하면서 소설을 읽어내는 것이 텍스트가 지닌 온전한 의미를 읽어낼 수 있는 유용한 방법이라 할 것이다.
Reality based on actual life is reflected in modern novels in concrete form and contents in accordance with changing social structure and living styles. Contemporary novel style is pursuing for diversification and pluralism in matters, character and subject differently from the conventional ones. Th...
Reality based on actual life is reflected in modern novels in concrete form and contents in accordance with changing social structure and living styles. Contemporary novel style is pursuing for diversification and pluralism in matters, character and subject differently from the conventional ones. This is the hard point to read modern novels, in particular, in the event that the personalities or relations among characters are complicated, or that interactive structure of intricate psychological conflicts is immanent in their behaviors. To comprehend this kind of complexity, the analysis of communication frame among the characters of the novel may help clarifying the novel's depicted backgrounds and understanding the novel's structure more clearly. In other words, figuring out the characters' personalities and relations, and the society and living features of those days via analyzing the characters' dialogues may contribute to the appreciation of the contexts correctly. This study is to review the precedent studies about the novel's communications at first. This sector is also to include overall communicative structure between author and reader, and between speaker and listener focused on texts as theoretical backgrounds. The novel's communications are to be reviewed in comparison of the mutual understandings between in ordinary life and in narrative frames to define the dialogical characteristics of the characters. Secondly, the communicative understanding relations among characters are to be analyzed in the novel "Nungil (Snowy Road)" written by Lee, Chung-Joon. 'I' in the novel Nungil can not kick the past memory and conjecture mother's mind. 'I' just have something in mind. 'The aged' is not used to exposing her desire and tries to 'conceal her thoughts' consistently. So communications between two persons are discontinued. 'Wife' stubbornly induces 'the aged' to tell what happened in the past, and 'the aged' end up talking about her past mental states 'in a roundabout way', and 'wife' assumes the role of mediator to arrange her husband to overhear this. Through this, the hindrance in mutual understandings and the conflicts between 'I' and 'the aged' disappear. 'I' and 'the aged' who have been confronted inwardly, not apparently, get to communicate finally. 'Overhearing', 'roundabout talking' and 'mediating' are unique communicative mutual understanding ways among the three characters, and they have functions to create each characters' personalities, to plot the story and settle the conflicts and discontinued interactions between the parent and child in a roundabout way. The author tries to maximize the efficiency and to express the subjects by introducing this kind of communication method. Lastly, the communication way of the three characters in the novel implies the unique communication way of Korean society as it is. That is, the ultimately moderate and roundabout way is not to say straightly and may make the effectiveness optimized. Using this roundabout communication, the writer would heighten extremely the impressions and aesthetic effects of the novel by expressing concretely the endless maternal love for children, our parents' cognition and a sense of original sin about poverty as well as the reconciliation and reunion between 'I' and 'the aged'. To read and understand correctly the novel as well as to figure out the whole contexts of a novel, the useful method is to understand the communicative mechanism in addition to the characters' mental state, feeling and personality, and to identify our living structure, existence style and social phenomena.
Reality based on actual life is reflected in modern novels in concrete form and contents in accordance with changing social structure and living styles. Contemporary novel style is pursuing for diversification and pluralism in matters, character and subject differently from the conventional ones. This is the hard point to read modern novels, in particular, in the event that the personalities or relations among characters are complicated, or that interactive structure of intricate psychological conflicts is immanent in their behaviors. To comprehend this kind of complexity, the analysis of communication frame among the characters of the novel may help clarifying the novel's depicted backgrounds and understanding the novel's structure more clearly. In other words, figuring out the characters' personalities and relations, and the society and living features of those days via analyzing the characters' dialogues may contribute to the appreciation of the contexts correctly. This study is to review the precedent studies about the novel's communications at first. This sector is also to include overall communicative structure between author and reader, and between speaker and listener focused on texts as theoretical backgrounds. The novel's communications are to be reviewed in comparison of the mutual understandings between in ordinary life and in narrative frames to define the dialogical characteristics of the characters. Secondly, the communicative understanding relations among characters are to be analyzed in the novel "Nungil (Snowy Road)" written by Lee, Chung-Joon. 'I' in the novel Nungil can not kick the past memory and conjecture mother's mind. 'I' just have something in mind. 'The aged' is not used to exposing her desire and tries to 'conceal her thoughts' consistently. So communications between two persons are discontinued. 'Wife' stubbornly induces 'the aged' to tell what happened in the past, and 'the aged' end up talking about her past mental states 'in a roundabout way', and 'wife' assumes the role of mediator to arrange her husband to overhear this. Through this, the hindrance in mutual understandings and the conflicts between 'I' and 'the aged' disappear. 'I' and 'the aged' who have been confronted inwardly, not apparently, get to communicate finally. 'Overhearing', 'roundabout talking' and 'mediating' are unique communicative mutual understanding ways among the three characters, and they have functions to create each characters' personalities, to plot the story and settle the conflicts and discontinued interactions between the parent and child in a roundabout way. The author tries to maximize the efficiency and to express the subjects by introducing this kind of communication method. Lastly, the communication way of the three characters in the novel implies the unique communication way of Korean society as it is. That is, the ultimately moderate and roundabout way is not to say straightly and may make the effectiveness optimized. Using this roundabout communication, the writer would heighten extremely the impressions and aesthetic effects of the novel by expressing concretely the endless maternal love for children, our parents' cognition and a sense of original sin about poverty as well as the reconciliation and reunion between 'I' and 'the aged'. To read and understand correctly the novel as well as to figure out the whole contexts of a novel, the useful method is to understand the communicative mechanism in addition to the characters' mental state, feeling and personality, and to identify our living structure, existence style and social phenomena.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.