본 연구는 자연체험이 유아의 정서지능에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실시하였으며, 연구문제는 자연체험이 유아의 정서지능에 영향을 미치는가? 로 설정하였다. 이를 위하여 자연체험 프로그램을 개발 · 적용하고 그 효과를 평가함으로써 자연체험활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향에 대하여 알아보았다. 연구대상은 경남 사천시에 위치한 D유치원의 만5세 15명과 만4세 10명을 실험집단으로 하여 자연체험을 실시하였고, 통제집단은 인근 L유치원 만5세 15명과 만4세 10명으로 생활주제 중심의 교육과정과 프로젝트 접근법을 실시하였다. 연구 도구는 이병래(1997)가 제작한 유아용 정서지능 검사지를 이용하였다. 연구절차로 실험집단과 통제집단에 정서지능 사전검사와 사후검사를 실시하였으며, 실험집단 유아들을 대상으로 자연체험프로그램을 실시하였다. 자료처리는 ...
본 연구는 자연체험이 유아의 정서지능에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실시하였으며, 연구문제는 자연체험이 유아의 정서지능에 영향을 미치는가? 로 설정하였다. 이를 위하여 자연체험 프로그램을 개발 · 적용하고 그 효과를 평가함으로써 자연체험활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향에 대하여 알아보았다. 연구대상은 경남 사천시에 위치한 D유치원의 만5세 15명과 만4세 10명을 실험집단으로 하여 자연체험을 실시하였고, 통제집단은 인근 L유치원 만5세 15명과 만4세 10명으로 생활주제 중심의 교육과정과 프로젝트 접근법을 실시하였다. 연구 도구는 이병래(1997)가 제작한 유아용 정서지능 검사지를 이용하였다. 연구절차로 실험집단과 통제집단에 정서지능 사전검사와 사후검사를 실시하였으며, 실험집단 유아들을 대상으로 자연체험프로그램을 실시하였다. 자료처리는 SPSS 10.0k를 사용하여 공변량 분석(Covariance Analysis)을 실시하였다. 이러한 과정을 거쳐 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 자연체험은 자기감정 조절 및 대인관계 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 자연체험은 자기인식 및 표현능력, 타인인식능력에는 영향을 미치지 않았다. 본 연구를 토대로 추후 연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 대부분의 유아교육기관들이 자연체험의 중요성을 알고는 있지만 자연체험에 대한 이해 부족으로 많이 적용하지 못하고 있다. 그러므로 유아교육 기관을 대상으로 자연체험에 대한 이해를 돕고 현장에서 쉽게 적용할 수 있는 방안에 대한 후속 연구가 필요하다.
본 연구는 자연체험이 유아의 정서지능에 미치는 영향을 알아보기 위하여 실시하였으며, 연구문제는 자연체험이 유아의 정서지능에 영향을 미치는가? 로 설정하였다. 이를 위하여 자연체험 프로그램을 개발 · 적용하고 그 효과를 평가함으로써 자연체험활동이 유아의 정서지능에 미치는 영향에 대하여 알아보았다. 연구대상은 경남 사천시에 위치한 D유치원의 만5세 15명과 만4세 10명을 실험집단으로 하여 자연체험을 실시하였고, 통제집단은 인근 L유치원 만5세 15명과 만4세 10명으로 생활주제 중심의 교육과정과 프로젝트 접근법을 실시하였다. 연구 도구는 이병래(1997)가 제작한 유아용 정서지능 검사지를 이용하였다. 연구절차로 실험집단과 통제집단에 정서지능 사전검사와 사후검사를 실시하였으며, 실험집단 유아들을 대상으로 자연체험프로그램을 실시하였다. 자료처리는 SPSS 10.0k를 사용하여 공변량 분석(Covariance Analysis)을 실시하였다. 이러한 과정을 거쳐 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 자연체험은 자기감정 조절 및 대인관계 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 자연체험은 자기인식 및 표현능력, 타인인식능력에는 영향을 미치지 않았다. 본 연구를 토대로 추후 연구를 위한 제언을 하면 다음과 같다. 대부분의 유아교육기관들이 자연체험의 중요성을 알고는 있지만 자연체험에 대한 이해 부족으로 많이 적용하지 못하고 있다. 그러므로 유아교육 기관을 대상으로 자연체험에 대한 이해를 돕고 현장에서 쉽게 적용할 수 있는 방안에 대한 후속 연구가 필요하다.
This study analyzed the influence of experiences with nature on childrens emotional intelligence. The subject of this research was: Do experiences with nature influence childrens emotional intelligence? The researcher developed, applied, and evaluated a nature experience program in order to analyze ...
This study analyzed the influence of experiences with nature on childrens emotional intelligence. The subject of this research was: Do experiences with nature influence childrens emotional intelligence? The researcher developed, applied, and evaluated a nature experience program in order to analyze the influence of experiences with nature on childrens emotional intelligence. To carry out the objectives of this study, the researcher selected fifteen five-old children and ten four-year old children from Kindergarten D as the experimental group, while fifteen five-year old children and ten four-year-old children from Kindergarten L served as the control group. The nature experience program was carried out on the experimental group. Educational curriculums based on everyday themes and project Approach were employed on the control group. Moreover, the Emotional Intelligence Test for Children developed by Lee Byeong-rae (1997) was employed as a research tool. Emotional intelligence tests were given to the experimental and control groups before and after the conducting of the program. The processing of the data was conducted using a covariance analysis based on the SPSS 10.0k program. The following conclusions were reached as a result of this process: First, the nature experience program had a positive influence on children in terms of their ability to control their emotions and their ability to communicate with other people. Second, the nature experience program was found to not have an influence on the childrens self-perception, ability to express themselves, as well as the way in which they perceive other people.
This study analyzed the influence of experiences with nature on childrens emotional intelligence. The subject of this research was: Do experiences with nature influence childrens emotional intelligence? The researcher developed, applied, and evaluated a nature experience program in order to analyze the influence of experiences with nature on childrens emotional intelligence. To carry out the objectives of this study, the researcher selected fifteen five-old children and ten four-year old children from Kindergarten D as the experimental group, while fifteen five-year old children and ten four-year-old children from Kindergarten L served as the control group. The nature experience program was carried out on the experimental group. Educational curriculums based on everyday themes and project Approach were employed on the control group. Moreover, the Emotional Intelligence Test for Children developed by Lee Byeong-rae (1997) was employed as a research tool. Emotional intelligence tests were given to the experimental and control groups before and after the conducting of the program. The processing of the data was conducted using a covariance analysis based on the SPSS 10.0k program. The following conclusions were reached as a result of this process: First, the nature experience program had a positive influence on children in terms of their ability to control their emotions and their ability to communicate with other people. Second, the nature experience program was found to not have an influence on the childrens self-perception, ability to express themselves, as well as the way in which they perceive other people.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.