이 연구는 2003년부터 2006년까지 4년간 대구시 수성구 팔현리 백로 집단번식지의 도로공사가 백로들의 번식에 미치는 교란의 영향을 분석한 것이다. - 2003년에서부터 2005년까지 공사가 진행되면서 전체 백로 개체 수는 줄어 들었다. - 공사가 중단된 후인 2006년에 황로를 제외한 왜가리, 중대백로, 쇠백로, 해오라기, 검은댕기해오라기 등의 개체수는 증가하였다. - 왜가리 Ardea cinerea는 다른 백로류에 비해 공사의 영향을 가장 많이 받은 것으로 나타났다. 중대백로 Egretta alba, 쇠백로 Egretta g...
이 연구는 2003년부터 2006년까지 4년간 대구시 수성구 팔현리 백로 집단번식지의 도로공사가 백로들의 번식에 미치는 교란의 영향을 분석한 것이다. - 2003년에서부터 2005년까지 공사가 진행되면서 전체 백로 개체 수는 줄어 들었다. - 공사가 중단된 후인 2006년에 황로를 제외한 왜가리, 중대백로, 쇠백로, 해오라기, 검은댕기해오라기 등의 개체수는 증가하였다. - 왜가리 Ardea cinerea는 다른 백로류에 비해 공사의 영향을 가장 많이 받은 것으로 나타났다. 중대백로 Egretta alba, 쇠백로 Egretta garzetta, 해오라기 Nycticorax nycticorax 도 공사의 영 향을 받아 개체수가 감소하였다. - 황로 Bubulcus ibis 와 검은댕기해오라기 Butorides striatus는 공사에 관계없이 수가 늘어났다. - 2003년의 공사 이후 절개된 지점으로부터 백로류의 둥지가 해가 갈수록 남동쪽으로 이동하는 경향이 나타났다. - 번식지 중앙부에 위치한 나무들의 고사가 증가하고, 태풍의 영향으로 고사목이 쓰러져 둥지목의 수는 감소하였지만 둥지의 수는 감소 폭이 작아, 둥지목 당 번식 둥지의 수는 늘어났다. - 둥지목의 구성비율은 매년 소나무의 비율이 낮아지고, 아카시와참나무 의 비율이 증가하였다. - 현재 중단된 공사가 완료되었을 때, 도로를 이용하는 차량의 소음, 매연, 불빛 등의 교란에 대한 추가 조사가 필요하다.
이 연구는 2003년부터 2006년까지 4년간 대구시 수성구 팔현리 백로 집단번식지의 도로공사가 백로들의 번식에 미치는 교란의 영향을 분석한 것이다. - 2003년에서부터 2005년까지 공사가 진행되면서 전체 백로 개체 수는 줄어 들었다. - 공사가 중단된 후인 2006년에 황로를 제외한 왜가리, 중대백로, 쇠백로, 해오라기, 검은댕기해오라기 등의 개체수는 증가하였다. - 왜가리 Ardea cinerea는 다른 백로류에 비해 공사의 영향을 가장 많이 받은 것으로 나타났다. 중대백로 Egretta alba, 쇠백로 Egretta garzetta, 해오라기 Nycticorax nycticorax 도 공사의 영 향을 받아 개체수가 감소하였다. - 황로 Bubulcus ibis 와 검은댕기해오라기 Butorides striatus는 공사에 관계없이 수가 늘어났다. - 2003년의 공사 이후 절개된 지점으로부터 백로류의 둥지가 해가 갈수록 남동쪽으로 이동하는 경향이 나타났다. - 번식지 중앙부에 위치한 나무들의 고사가 증가하고, 태풍의 영향으로 고사목이 쓰러져 둥지목의 수는 감소하였지만 둥지의 수는 감소 폭이 작아, 둥지목 당 번식 둥지의 수는 늘어났다. - 둥지목의 구성비율은 매년 소나무의 비율이 낮아지고, 아카시와참나무 의 비율이 증가하였다. - 현재 중단된 공사가 완료되었을 때, 도로를 이용하는 차량의 소음, 매연, 불빛 등의 교란에 대한 추가 조사가 필요하다.
To analyze the effect of road construction at Egret and Heron at Palhyun-ri, Daegu, this research was conducted during three years from 2003 to 2006. 1. Noise effect tests by the trains, automobiles, construction cars, airplanes, bird noise were done and the most high noise was from the air force fi...
To analyze the effect of road construction at Egret and Heron at Palhyun-ri, Daegu, this research was conducted during three years from 2003 to 2006. 1. Noise effect tests by the trains, automobiles, construction cars, airplanes, bird noise were done and the most high noise was from the air force fighter with 89.25 dB. However, they were well adapted to several kinds of noises. 2. The population change of the egrets and herons was occurred during the road construction and the individual numbers of the whole birds were gradually decreased. It seemed the breeding birds were effected by the road construction, especially, by cutting the breeding place off partially of the hill located at just roadside and felling trees down on the hill. 3. When the road construction was stopped by the budget insufficiency in 2006, the individual numbers of egret and heron except Cattle egret increased. In the change of individual numbers of the breeding birds, that of the Gray heron was greater than any other bird species in the road construction time. 4. The egrets and herons moved their nesting place from roadside to the foot place of the hill, direction to the south-east. 5. On account of felling down of trees dead by the bird feces during the typhoon in the summer, although trees for the nests were decreased, the number of nests per tree has been increased. The kind of the trees with nests changed: the ratio of pine trees was gradually decreased and Quercus and False acacia was increased.
To analyze the effect of road construction at Egret and Heron at Palhyun-ri, Daegu, this research was conducted during three years from 2003 to 2006. 1. Noise effect tests by the trains, automobiles, construction cars, airplanes, bird noise were done and the most high noise was from the air force fighter with 89.25 dB. However, they were well adapted to several kinds of noises. 2. The population change of the egrets and herons was occurred during the road construction and the individual numbers of the whole birds were gradually decreased. It seemed the breeding birds were effected by the road construction, especially, by cutting the breeding place off partially of the hill located at just roadside and felling trees down on the hill. 3. When the road construction was stopped by the budget insufficiency in 2006, the individual numbers of egret and heron except Cattle egret increased. In the change of individual numbers of the breeding birds, that of the Gray heron was greater than any other bird species in the road construction time. 4. The egrets and herons moved their nesting place from roadside to the foot place of the hill, direction to the south-east. 5. On account of felling down of trees dead by the bird feces during the typhoon in the summer, although trees for the nests were decreased, the number of nests per tree has been increased. The kind of the trees with nests changed: the ratio of pine trees was gradually decreased and Quercus and False acacia was increased.
주제어
#백로 도로공사 팔현리 번식지 조사지개황
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