베토벤 「교향곡 제 5 번」1악장 악곡분석을 통한 지휘방법 연구 (The) first movement of Beethoven's symphony NO.5 the study of conducting technique through composition analysis원문보기
베토벤 「교향곡 제5번」은 교향곡들 중에 가장 많이 연주되고 알려져 있는 곡 중에 하나이며 많은 지휘자들을 통하여 해석되고 지휘되어 왔다. 필자는 베토벤 「교향곡 제5번」의 제1악장에 사용된 선율, 화성, 리듬을 살펴보고, 제1악장에 나타나는 특징적인 지휘형태를 중심으로 연구하였다. 제1악장의 선율, 화성, 리듬을 요약한다면 제1악장의 동기(제1주제)가 되는 1마디부터 5마디까지의 선율이 제1악장 전체를 이끌어 가고 있다. 제1악장에 사용된 대표적인 선율진행은 동기선율(제1주제)과 제2주제 선율의 두 가지 선율로 제1악장 전체에 고르게 나타나고 있다. 제1악장의 조성은 c단조로 시작하며 제1악장에 나타나는 조성진행을 표로 나타내면 다음과 같다. ◁표 삽입▷ (원문을 참조하세요) 리듬을 살펴보면 다섯 가지의 리듬형태가 사용되고 있으며, 이 리듬형태가 제1악장 전체를 이끌어 가고 있다. 베토벤 「교향곡 제5번」제1악장의 특징적인 지휘방법은 다음과 같다. 첫째, 페르마타(fermata)의 지휘방법은 음악을 끊고 가는 방법과 끊지 않고 이어서 가는 두 가지의 방법이 있으며 베토벤 「교향곡 제5번」제1악장에 나타나는 연속적인 두 번의 페르마타(fermata)는 긴장감을 고조시키기 위해 끊지 않고 이어서 지휘하여야 한다. 둘째, 한 마디 이상의 긴 휴지부를 지휘하는 방법은, 음악이 끝나는 박에서 지휘봉과 왼손을 정지하여 가능한 움직임이 없도록 하며 음악을 일시적으로 끊어주어 최대한 긴장감을 유도하고, 휴지부가 나타나는 마디의 카운트를 하지 않는다. 이것은 음악의 일시적인 정지를 의미하는 것이다. 셋째, 선율적 악절구조에 의한 지휘 방법으로, 선율을 하나의 큰 덩어리로 지휘하는 것이다. 베토벤 「교향곡 제5번」제1악장의 경우 2/4박자의 네 마디가 하나의 악절로 이루어 졌을 때 네 마디를 4/4박자로 지휘할 수 있다. 이것은 악절형식에 기초한 가장 효율적인 지휘방법이라 할 수 있다. 넷째, 애드립(ad lib)부분이 연주자의 자유로운 해석의 공간이지만 지휘자는 첫 박의 늘임표 길이와 이어지는 박의 시작, 마지막 박의 늘임표에 대한 지휘를 하는 것이 효과적인 지휘방법이며, 간접적인 개입을 통하여 음악의 흐름과 음색, 호흡에 대한 지휘자의 해석을 연주자에게 요구 하여야 한다.Beethoven's Symphony NO.5 is one of the most famous and frequently played music which many conductors have interpreted and conducted. This writer considered the melody, rhythm, and harmony presented in the first movement of Beethoven's Symphony NO.5 and studied the distinctive conducting form. To sum up the melody, harmony, and rhythm presented in the first movement, the melody from the first to the fifth tune leads this movement as motive of the first movement (the first theme). Representative melody progress are the motive melody(the first theme) and the second theme melody. These two melody are revealed regularly in the entire first movement. It starts with c minor. We can make a table of the first movement's melody progress as follows. ◁표 삽입▷ (원문을 참조하세요) There exist five types of rhythm that lead the first movement. There are distinctive ways of conducting the first movement of Beethoven's Symphony NO.5. First, a conductor can either stop or continue the music at fermata. In the first movement of Beethoven's Symphony NO.5, two consecutive fermata should be conducted successively to shape the climax of tension. Second, the way of conducting a long rest which is more than one tune is to stop moving left land and the baton at the ending beat of music to ...
베토벤 「교향곡 제5번」은 교향곡들 중에 가장 많이 연주되고 알려져 있는 곡 중에 하나이며 많은 지휘자들을 통하여 해석되고 지휘되어 왔다. 필자는 베토벤 「교향곡 제5번」의 제1악장에 사용된 선율, 화성, 리듬을 살펴보고, 제1악장에 나타나는 특징적인 지휘형태를 중심으로 연구하였다. 제1악장의 선율, 화성, 리듬을 요약한다면 제1악장의 동기(제1주제)가 되는 1마디부터 5마디까지의 선율이 제1악장 전체를 이끌어 가고 있다. 제1악장에 사용된 대표적인 선율진행은 동기선율(제1주제)과 제2주제 선율의 두 가지 선율로 제1악장 전체에 고르게 나타나고 있다. 제1악장의 조성은 c단조로 시작하며 제1악장에 나타나는 조성진행을 표로 나타내면 다음과 같다. ◁표 삽입▷ (원문을 참조하세요) 리듬을 살펴보면 다섯 가지의 리듬형태가 사용되고 있으며, 이 리듬형태가 제1악장 전체를 이끌어 가고 있다. 베토벤 「교향곡 제5번」제1악장의 특징적인 지휘방법은 다음과 같다. 첫째, 페르마타(fermata)의 지휘방법은 음악을 끊고 가는 방법과 끊지 않고 이어서 가는 두 가지의 방법이 있으며 베토벤 「교향곡 제5번」제1악장에 나타나는 연속적인 두 번의 페르마타(fermata)는 긴장감을 고조시키기 위해 끊지 않고 이어서 지휘하여야 한다. 둘째, 한 마디 이상의 긴 휴지부를 지휘하는 방법은, 음악이 끝나는 박에서 지휘봉과 왼손을 정지하여 가능한 움직임이 없도록 하며 음악을 일시적으로 끊어주어 최대한 긴장감을 유도하고, 휴지부가 나타나는 마디의 카운트를 하지 않는다. 이것은 음악의 일시적인 정지를 의미하는 것이다. 셋째, 선율적 악절구조에 의한 지휘 방법으로, 선율을 하나의 큰 덩어리로 지휘하는 것이다. 베토벤 「교향곡 제5번」제1악장의 경우 2/4박자의 네 마디가 하나의 악절로 이루어 졌을 때 네 마디를 4/4박자로 지휘할 수 있다. 이것은 악절형식에 기초한 가장 효율적인 지휘방법이라 할 수 있다. 넷째, 애드립(ad lib)부분이 연주자의 자유로운 해석의 공간이지만 지휘자는 첫 박의 늘임표 길이와 이어지는 박의 시작, 마지막 박의 늘임표에 대한 지휘를 하는 것이 효과적인 지휘방법이며, 간접적인 개입을 통하여 음악의 흐름과 음색, 호흡에 대한 지휘자의 해석을 연주자에게 요구 하여야 한다.Beethoven's Symphony NO.5 is one of the most famous and frequently played music which many conductors have interpreted and conducted. This writer considered the melody, rhythm, and harmony presented in the first movement of Beethoven's Symphony NO.5 and studied the distinctive conducting form. To sum up the melody, harmony, and rhythm presented in the first movement, the melody from the first to the fifth tune leads this movement as motive of the first movement (the first theme). Representative melody progress are the motive melody(the first theme) and the second theme melody. These two melody are revealed regularly in the entire first movement. It starts with c minor. We can make a table of the first movement's melody progress as follows. ◁표 삽입▷ (원문을 참조하세요) There exist five types of rhythm that lead the first movement. There are distinctive ways of conducting the first movement of Beethoven's Symphony NO.5. First, a conductor can either stop or continue the music at fermata. In the first movement of Beethoven's Symphony NO.5, two consecutive fermata should be conducted successively to shape the climax of tension. Second, the way of conducting a long rest which is more than one tune is to stop moving left land and the baton at the ending beat of music to make little movement, and to halt music for a while to bring out tension. Moreover, the conductor do not count the tune in which a rest is present. This means temporary stop of music. Third, it is a way of conducting by a melodious passage structure and melody is conducted as a large cluster. In the first movement of Beethoven's Symphony NO.5, when four tunes of two-four measure becomes one passage, they can be conducted as four-four measure. This is the most effective conducting based on passage form. Fourth, though ad lib part is the place where player's free interpretation is possible, it is a effective way that a conductor conduct length of the first beat's fermata, the start of following beat, and the fermata of the last beat. Furthermore, a conductor should request players to understand his interpretation about flow of music, tone, and time through indirect intervention.
베토벤 「교향곡 제5번」은 교향곡들 중에 가장 많이 연주되고 알려져 있는 곡 중에 하나이며 많은 지휘자들을 통하여 해석되고 지휘되어 왔다. 필자는 베토벤 「교향곡 제5번」의 제1악장에 사용된 선율, 화성, 리듬을 살펴보고, 제1악장에 나타나는 특징적인 지휘형태를 중심으로 연구하였다. 제1악장의 선율, 화성, 리듬을 요약한다면 제1악장의 동기(제1주제)가 되는 1마디부터 5마디까지의 선율이 제1악장 전체를 이끌어 가고 있다. 제1악장에 사용된 대표적인 선율진행은 동기선율(제1주제)과 제2주제 선율의 두 가지 선율로 제1악장 전체에 고르게 나타나고 있다. 제1악장의 조성은 c단조로 시작하며 제1악장에 나타나는 조성진행을 표로 나타내면 다음과 같다. ◁표 삽입▷ (원문을 참조하세요) 리듬을 살펴보면 다섯 가지의 리듬형태가 사용되고 있으며, 이 리듬형태가 제1악장 전체를 이끌어 가고 있다. 베토벤 「교향곡 제5번」제1악장의 특징적인 지휘방법은 다음과 같다. 첫째, 페르마타(fermata)의 지휘방법은 음악을 끊고 가는 방법과 끊지 않고 이어서 가는 두 가지의 방법이 있으며 베토벤 「교향곡 제5번」제1악장에 나타나는 연속적인 두 번의 페르마타(fermata)는 긴장감을 고조시키기 위해 끊지 않고 이어서 지휘하여야 한다. 둘째, 한 마디 이상의 긴 휴지부를 지휘하는 방법은, 음악이 끝나는 박에서 지휘봉과 왼손을 정지하여 가능한 움직임이 없도록 하며 음악을 일시적으로 끊어주어 최대한 긴장감을 유도하고, 휴지부가 나타나는 마디의 카운트를 하지 않는다. 이것은 음악의 일시적인 정지를 의미하는 것이다. 셋째, 선율적 악절구조에 의한 지휘 방법으로, 선율을 하나의 큰 덩어리로 지휘하는 것이다. 베토벤 「교향곡 제5번」제1악장의 경우 2/4박자의 네 마디가 하나의 악절로 이루어 졌을 때 네 마디를 4/4박자로 지휘할 수 있다. 이것은 악절형식에 기초한 가장 효율적인 지휘방법이라 할 수 있다. 넷째, 애드립(ad lib)부분이 연주자의 자유로운 해석의 공간이지만 지휘자는 첫 박의 늘임표 길이와 이어지는 박의 시작, 마지막 박의 늘임표에 대한 지휘를 하는 것이 효과적인 지휘방법이며, 간접적인 개입을 통하여 음악의 흐름과 음색, 호흡에 대한 지휘자의 해석을 연주자에게 요구 하여야 한다.Beethoven's Symphony NO.5 is one of the most famous and frequently played music which many conductors have interpreted and conducted. This writer considered the melody, rhythm, and harmony presented in the first movement of Beethoven's Symphony NO.5 and studied the distinctive conducting form. To sum up the melody, harmony, and rhythm presented in the first movement, the melody from the first to the fifth tune leads this movement as motive of the first movement (the first theme). Representative melody progress are the motive melody(the first theme) and the second theme melody. These two melody are revealed regularly in the entire first movement. It starts with c minor. We can make a table of the first movement's melody progress as follows. ◁표 삽입▷ (원문을 참조하세요) There exist five types of rhythm that lead the first movement. There are distinctive ways of conducting the first movement of Beethoven's Symphony NO.5. First, a conductor can either stop or continue the music at fermata. In the first movement of Beethoven's Symphony NO.5, two consecutive fermata should be conducted successively to shape the climax of tension. Second, the way of conducting a long rest which is more than one tune is to stop moving left land and the baton at the ending beat of music to make little movement, and to halt music for a while to bring out tension. Moreover, the conductor do not count the tune in which a rest is present. This means temporary stop of music. Third, it is a way of conducting by a melodious passage structure and melody is conducted as a large cluster. In the first movement of Beethoven's Symphony NO.5, when four tunes of two-four measure becomes one passage, they can be conducted as four-four measure. This is the most effective conducting based on passage form. Fourth, though ad lib part is the place where player's free interpretation is possible, it is a effective way that a conductor conduct length of the first beat's fermata, the start of following beat, and the fermata of the last beat. Furthermore, a conductor should request players to understand his interpretation about flow of music, tone, and time through indirect intervention.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.