재가노인복지사업의 문제점과 개선 방안 연구 : 가정봉사원파견사업을 중심으로 (The) study on the problems and improvement of the welfare service for the old in home : focusing on the expeditionary business of the welfare worker원문보기
급격한 산업화와 도시화의 영향으로 핵가족화가 급속히 진행되고 있고 경제력 향상과 과학기술의 발달로 국민들의 평균수명이 연장되어 노인인구가 급증하고 있다. 여성의 사회 참여의 증가와 가족의 전통적 부양의식의 변화, 노인단독가구의 증가 및 시설 보호의 취약성 등으로 인해 재가노인복지서비스의 중요성과 필요성이 요구되고 있다. 그러나 아직까지 그 질과 양에서는 선진국들에 비하여 초보단계에 머물러 있다. 이에 가족으로부터 도움을 제공하여 노인을 가정 내에서 보호할 수 있게 하는 재가노인복지서비스를 발전시키는 것이 중요한 노인복지의 과제로 대두되고 있다. 이에 따라 노인복지는 양로 요양시설 확충, 저소득층 노인을 위한 기초생활보장, 재가노인복지시설 확충, 건강한 노후생활 보장 등의 노인복지기반 구축을 위해 정부와 민간, 지방자치단체의 역할분담과 상호 협조가 적절하게 이루어져야 할 것이다. 본 연구는 재가노인 복지를 위한 가정봉사원파견사업에 대한 인식을 고취 시키고 현재 실시되고 있는 사업의 상태를 분석하고 문제점을 개선하여 한국 사회에 적절한 가정봉사원파견사업의 활성화 방안에 대하여 연구하였다. 재가노인복지사업과 가정봉사원파견사업에 관련된 국내 및 국외 학자들의 문헌을 비롯하여 연구논문, 기초 통계자료 등을 이용하였으며, 가정봉사원파견사업의 활성화를 위하여 미국, 영국, 일본 등 선진국 사례를 분석하여 재가노인복지서비스 중에서 가정봉사원파견사업의 문제점과 개선방안의 정책과제에 대하여 논하였다. 이에 따라 사회복지정책의 이론적 분석틀인 Gilbert와 Specht의 활당, 공급, 전달체계, 재정의 4가지 차원을 적용하여 서비스 대상자, 서비스의 내용, 가정봉사원 파견사업의 전달체계, 재정, 그 외 인력자원을 연구의 주 대상으로 살펴보았다. 연구결과 우리나라 가정봉사원제도의 문제점을 요약하면 다음과 같다. 서비스대상을 선정하는데 연령과 소득이라는 제한을 두어 생활 보호대상 노인으로 그 범위를 한정하고 있다. 가정봉사원 서비스 내용 중에는 의료 등 전문적 서비스나 병간호 서비스 및 신체 수발 서비스가 포함되어 있으나 전문적 기능을 가진 가정봉사원 확보의 어려움 등으로 외국의 경우와 같이 가사 서비스와 간호서비스를 모두 수행하고 있지 못하고 단순한 가사 서비스나 정서적 서비스를 중심으로 가정봉사 서비스가 실시되고 있다. 가정봉사원파견사업의 행정체계는 사업시설. 기관별로 다원화되어 있어서 관할 부처, 관할 부서, 일선 행정기관이 상이하여 서비스간의 연계 및 조정이 이루어지지 못하고 있다. 정부지원의 재가노인복지사업의 재정은 중앙정부와 지방정부의 부담에 의해 무료로 제공되고 있지만 그 재정지원의 수준은 매우 낮다. 전체 예산 중에서 인건비를 제외하면 실제로 서비스 사업비가 적어 다양한 서비스의 욕구에 대응할 수 없는 것은 물론이고, 낮은 수준의 서비스를 제공할 수밖에 없는 실정이다. 재가복지봉사센터와 가정봉사원파견사업기관이 모두 최소의 정예요원으로 재가복지 서비스업무를 담당하고 있다. 뿐만 아니라 자원봉사자의 사회적 신분을 보장해 줄 수 있는 제도적 장치가 전무하며 자원봉사 활동의 대한 인식부족 및 가정봉사원에 대한 홍보부족 등으로 인하여 자원봉사자의 모집이 용이하지 않은 실정이다. 이상과 같은 연구결과를 토대로 가정봉사원 제도의 문제점을 완화하고 개선하기 위한 방안을 다음과 같이 제시하였다. 현행 대상노인의 연령과 수득수준별 선정기준을 현실적인 노인가구 경제지표와 노인의 건강상태 지표에 따라 개선하여야 한다. 또한 서비스대상은 생활보호대상 노인으로부터 일반노인으로의 점진적 확대가 필요하며, 비용을 무료 및 유료로 이원화하여 보편적으로 이용 가능한 서비스가 되어야 한다. 욕구수준별로 서비스내용이 확충되어야 한다. 현재의 정서적·가사적인 우애서비스로부터 간호 및 수발서비스의 방향으로 전화하고, 특히 대상노인의 장애·질환정도에 따라 담당 인력 과 서비스내용이 전문적으로 분화되어야 한다. 종합적이고 체계적인 서비스 공급을 위하여 기존의 여러 기관으로 분산되어 있는 재가노인복지사업의 행정 주체를 지방정부에 이관하고 지역사회주민의 참여를 기반으로 중앙정부, 민간사회복지시설·기관·단체·보건·의료기관 등을 연계함으로써 행정체계의 일원화 및 업무체계의 전문분화를 구축하여야 한다. 재정문제를 해결하기 위해서는 세부사업별 재가노인복지사업기관의 규모와 사업실적, 그리고 대상노인의 장애·질환 정도별 처우 기능에 따라 차등적으로 지원하고, 또한 사업기관별 사업평가에 따라 사업비 부족액 장비구입비 등을 추가 지원하여 대폭 확대하여야 한다. 현행 노인복지사업의 1개 팀 당 대상노인 80명인 직원배치기준을 강화하는 등 가정봉사원을 포함한 담당 인력의 처우개선이 시급하다. 노인문제는 세계 어느 나라를 막론하고 개인의 문제가 아닌 사회적 문제로 취급되고 있으며 노인문제 해결을 위하여 적극적인 사회정책을 강구하고 있다. 우리나라는 개발도상국 중에서도 선진그룹에서 선진화를 바라보고 있는 시점에 있다. 그러므로 21세기에는 복지국가의 실현을 위해 온정주의에 의한 구호적 복지개념을 탈피하여, 국민의 권리로서의 복지와 국민생활의 안정이 국가의 의무라는 관점에서 문제점들을 개선하여 미래지향적인 복지모델을 구상하고 우리나라에 맞는 노인복지정책으로 발전시켜야 할 것이다.In the course of Care Senior welfare service increases because the number of nuclear families ...
급격한 산업화와 도시화의 영향으로 핵가족화가 급속히 진행되고 있고 경제력 향상과 과학기술의 발달로 국민들의 평균수명이 연장되어 노인인구가 급증하고 있다. 여성의 사회 참여의 증가와 가족의 전통적 부양의식의 변화, 노인단독가구의 증가 및 시설 보호의 취약성 등으로 인해 재가노인복지서비스의 중요성과 필요성이 요구되고 있다. 그러나 아직까지 그 질과 양에서는 선진국들에 비하여 초보단계에 머물러 있다. 이에 가족으로부터 도움을 제공하여 노인을 가정 내에서 보호할 수 있게 하는 재가노인복지서비스를 발전시키는 것이 중요한 노인복지의 과제로 대두되고 있다. 이에 따라 노인복지는 양로 요양시설 확충, 저소득층 노인을 위한 기초생활보장, 재가노인복지시설 확충, 건강한 노후생활 보장 등의 노인복지기반 구축을 위해 정부와 민간, 지방자치단체의 역할분담과 상호 협조가 적절하게 이루어져야 할 것이다. 본 연구는 재가노인 복지를 위한 가정봉사원파견사업에 대한 인식을 고취 시키고 현재 실시되고 있는 사업의 상태를 분석하고 문제점을 개선하여 한국 사회에 적절한 가정봉사원파견사업의 활성화 방안에 대하여 연구하였다. 재가노인복지사업과 가정봉사원파견사업에 관련된 국내 및 국외 학자들의 문헌을 비롯하여 연구논문, 기초 통계자료 등을 이용하였으며, 가정봉사원파견사업의 활성화를 위하여 미국, 영국, 일본 등 선진국 사례를 분석하여 재가노인복지서비스 중에서 가정봉사원파견사업의 문제점과 개선방안의 정책과제에 대하여 논하였다. 이에 따라 사회복지정책의 이론적 분석틀인 Gilbert와 Specht의 활당, 공급, 전달체계, 재정의 4가지 차원을 적용하여 서비스 대상자, 서비스의 내용, 가정봉사원 파견사업의 전달체계, 재정, 그 외 인력자원을 연구의 주 대상으로 살펴보았다. 연구결과 우리나라 가정봉사원제도의 문제점을 요약하면 다음과 같다. 서비스대상을 선정하는데 연령과 소득이라는 제한을 두어 생활 보호대상 노인으로 그 범위를 한정하고 있다. 가정봉사원 서비스 내용 중에는 의료 등 전문적 서비스나 병간호 서비스 및 신체 수발 서비스가 포함되어 있으나 전문적 기능을 가진 가정봉사원 확보의 어려움 등으로 외국의 경우와 같이 가사 서비스와 간호서비스를 모두 수행하고 있지 못하고 단순한 가사 서비스나 정서적 서비스를 중심으로 가정봉사 서비스가 실시되고 있다. 가정봉사원파견사업의 행정체계는 사업시설. 기관별로 다원화되어 있어서 관할 부처, 관할 부서, 일선 행정기관이 상이하여 서비스간의 연계 및 조정이 이루어지지 못하고 있다. 정부지원의 재가노인복지사업의 재정은 중앙정부와 지방정부의 부담에 의해 무료로 제공되고 있지만 그 재정지원의 수준은 매우 낮다. 전체 예산 중에서 인건비를 제외하면 실제로 서비스 사업비가 적어 다양한 서비스의 욕구에 대응할 수 없는 것은 물론이고, 낮은 수준의 서비스를 제공할 수밖에 없는 실정이다. 재가복지봉사센터와 가정봉사원파견사업기관이 모두 최소의 정예요원으로 재가복지 서비스업무를 담당하고 있다. 뿐만 아니라 자원봉사자의 사회적 신분을 보장해 줄 수 있는 제도적 장치가 전무하며 자원봉사 활동의 대한 인식부족 및 가정봉사원에 대한 홍보부족 등으로 인하여 자원봉사자의 모집이 용이하지 않은 실정이다. 이상과 같은 연구결과를 토대로 가정봉사원 제도의 문제점을 완화하고 개선하기 위한 방안을 다음과 같이 제시하였다. 현행 대상노인의 연령과 수득수준별 선정기준을 현실적인 노인가구 경제지표와 노인의 건강상태 지표에 따라 개선하여야 한다. 또한 서비스대상은 생활보호대상 노인으로부터 일반노인으로의 점진적 확대가 필요하며, 비용을 무료 및 유료로 이원화하여 보편적으로 이용 가능한 서비스가 되어야 한다. 욕구수준별로 서비스내용이 확충되어야 한다. 현재의 정서적·가사적인 우애서비스로부터 간호 및 수발서비스의 방향으로 전화하고, 특히 대상노인의 장애·질환정도에 따라 담당 인력 과 서비스내용이 전문적으로 분화되어야 한다. 종합적이고 체계적인 서비스 공급을 위하여 기존의 여러 기관으로 분산되어 있는 재가노인복지사업의 행정 주체를 지방정부에 이관하고 지역사회주민의 참여를 기반으로 중앙정부, 민간사회복지시설·기관·단체·보건·의료기관 등을 연계함으로써 행정체계의 일원화 및 업무체계의 전문분화를 구축하여야 한다. 재정문제를 해결하기 위해서는 세부사업별 재가노인복지사업기관의 규모와 사업실적, 그리고 대상노인의 장애·질환 정도별 처우 기능에 따라 차등적으로 지원하고, 또한 사업기관별 사업평가에 따라 사업비 부족액 장비구입비 등을 추가 지원하여 대폭 확대하여야 한다. 현행 노인복지사업의 1개 팀 당 대상노인 80명인 직원배치기준을 강화하는 등 가정봉사원을 포함한 담당 인력의 처우개선이 시급하다. 노인문제는 세계 어느 나라를 막론하고 개인의 문제가 아닌 사회적 문제로 취급되고 있으며 노인문제 해결을 위하여 적극적인 사회정책을 강구하고 있다. 우리나라는 개발도상국 중에서도 선진그룹에서 선진화를 바라보고 있는 시점에 있다. 그러므로 21세기에는 복지국가의 실현을 위해 온정주의에 의한 구호적 복지개념을 탈피하여, 국민의 권리로서의 복지와 국민생활의 안정이 국가의 의무라는 관점에서 문제점들을 개선하여 미래지향적인 복지모델을 구상하고 우리나라에 맞는 노인복지정책으로 발전시켜야 할 것이다.In the course of Care Senior welfare service increases because the number of nuclear families grow rapidly due to fast industrialization and urbanization and the senior population is getting bigger because longevity prevails due to economic strength and scientific technology development. The increase of working women, the change of conventional ideas of supporting the old, the growing number of solely living old people and the feeble organizational helps are added to complete this situation. So far this service leaves a lot to be desired comparing with the one of developed countries. It means developing Home Care Service for the Aged - protecting olders at house under the help of family - is beginning to make its appearance as important issue for geriatrics welfare. For this task, the geriatrics welfare should be made mutual cooperation and partnership between government and nongovernmental & local self-governing body for the basic geriatrics welfare system such as an expansion of taking and medical care institution, basic daily life security for poor olders, a expansion of geriatrics welfare facilities at house and daily life security 핵 the healthy old life. This research has considered the understanding for the business of sending home helpers to the aged st home and it has analyzed the realities of the business that has been done. Among the various in-home services mentioned above, the current study has focused on the expeditionary business for in-home services. After reviewing the literature and past researches regarding the topic, it attempted the case-studying centering on the cases shown in such advanced countries like England, America, and Japan for the purpose of encouraging the activation of the business mentioned above, Finally it has identified the problems resulting from those current services and suggested their implications. In order to do so, Gilbert and Specht's theory on social welfare policy has been adopted as criteria for analysis : Allocation, Provision, Delivery system, and Finance, Based on these criteria, research has been performed on the beneficiary of service, service contents, arrangement of service personnel, financing, and human resource. The problems of the korean Home help service system can be summarized as follows : Age and income standards in selecting the beneficiary are unreasonable Although professional service such as medical care, nursing, and special care for physical disability is included in the Home Help Service program, there is a serious lack of professionals to perform the service. The only service actually being provided at the moment is simple housework and emotional support. As for the delivery of service, service personnel is managed by different institutions and organizations, and are deprive of means for communicating with each other. therefore it is almost impossible for the workers to make connection or adjustment with one another. As for the financing, in Home Service for the aged is being provided by the central and local government, free of charge. However, the level of support is quite poor. The actual service budget after deducting labor expenses is absolutely to meet with the expectation for various services Most in home Service Centers or Home Service Centers are being operated by the least number of personnel required. There is no systematical device to guarantee the social state of service personnel. In addition, it is not so easy to find service personnel because volunteer work is not well recognized by general public. Based on the above findings, suggestions for improve are as follows: The present method of selecting the beneficiaries by their age and income status should be altered. Instead, realistic economic and health indices of the aged should be included as reference material. In addition, the subjects should not be restricted to the elderly already on welfare, but should include old people in general. Instead of providing all service for free, charged and uncharged services should coexist for the beneficiaries to choose from. Types and levels of service should be enhanced to meet different levels of needs and expectations of individual subjects. Present service centering on emotional support should be altered so that it includes professional and specialized medical and nursing care for various types of health conditions. To realize compound and systematic service, administrators of elderly welfare should be transferred to the local government. The central government, private social welfare institutions and organizations, and health and medical care centers should be closely connected to each other in order to provide a consistent and specialized operation on citizens' participation. In managing the service budget, levels financial support should be differentiated to the size and capacity of the institutions and the state of individual subjects. Additional operational and equipment fee should be provided to institutions through achievement evaluation The present standard of personnel arrangement specified in the Old People's Welfare Guideline is 80 subjects per service group (with one service provider). This standard should altered to include less subjects per group. Also, treatment and service standards of the personnel should be improved. The old-aged problem has been dealt in terms of the social issue, not in personal one, nowadays in most countries which thus have pursued for more active social policy in order to solve the problem. korea is about to go into the advanced group in the world, leaving the call of the developing country behind. Also entering the new millenium now we will have to accomodate the advanced welfare concept, construct the future-oriented welfare model and develop the old-aged welfare policy which well fits with korean situations.
급격한 산업화와 도시화의 영향으로 핵가족화가 급속히 진행되고 있고 경제력 향상과 과학기술의 발달로 국민들의 평균수명이 연장되어 노인인구가 급증하고 있다. 여성의 사회 참여의 증가와 가족의 전통적 부양의식의 변화, 노인단독가구의 증가 및 시설 보호의 취약성 등으로 인해 재가노인복지서비스의 중요성과 필요성이 요구되고 있다. 그러나 아직까지 그 질과 양에서는 선진국들에 비하여 초보단계에 머물러 있다. 이에 가족으로부터 도움을 제공하여 노인을 가정 내에서 보호할 수 있게 하는 재가노인복지서비스를 발전시키는 것이 중요한 노인복지의 과제로 대두되고 있다. 이에 따라 노인복지는 양로 요양시설 확충, 저소득층 노인을 위한 기초생활보장, 재가노인복지시설 확충, 건강한 노후생활 보장 등의 노인복지기반 구축을 위해 정부와 민간, 지방자치단체의 역할분담과 상호 협조가 적절하게 이루어져야 할 것이다. 본 연구는 재가노인 복지를 위한 가정봉사원파견사업에 대한 인식을 고취 시키고 현재 실시되고 있는 사업의 상태를 분석하고 문제점을 개선하여 한국 사회에 적절한 가정봉사원파견사업의 활성화 방안에 대하여 연구하였다. 재가노인복지사업과 가정봉사원파견사업에 관련된 국내 및 국외 학자들의 문헌을 비롯하여 연구논문, 기초 통계자료 등을 이용하였으며, 가정봉사원파견사업의 활성화를 위하여 미국, 영국, 일본 등 선진국 사례를 분석하여 재가노인복지서비스 중에서 가정봉사원파견사업의 문제점과 개선방안의 정책과제에 대하여 논하였다. 이에 따라 사회복지정책의 이론적 분석틀인 Gilbert와 Specht의 활당, 공급, 전달체계, 재정의 4가지 차원을 적용하여 서비스 대상자, 서비스의 내용, 가정봉사원 파견사업의 전달체계, 재정, 그 외 인력자원을 연구의 주 대상으로 살펴보았다. 연구결과 우리나라 가정봉사원제도의 문제점을 요약하면 다음과 같다. 서비스대상을 선정하는데 연령과 소득이라는 제한을 두어 생활 보호대상 노인으로 그 범위를 한정하고 있다. 가정봉사원 서비스 내용 중에는 의료 등 전문적 서비스나 병간호 서비스 및 신체 수발 서비스가 포함되어 있으나 전문적 기능을 가진 가정봉사원 확보의 어려움 등으로 외국의 경우와 같이 가사 서비스와 간호서비스를 모두 수행하고 있지 못하고 단순한 가사 서비스나 정서적 서비스를 중심으로 가정봉사 서비스가 실시되고 있다. 가정봉사원파견사업의 행정체계는 사업시설. 기관별로 다원화되어 있어서 관할 부처, 관할 부서, 일선 행정기관이 상이하여 서비스간의 연계 및 조정이 이루어지지 못하고 있다. 정부지원의 재가노인복지사업의 재정은 중앙정부와 지방정부의 부담에 의해 무료로 제공되고 있지만 그 재정지원의 수준은 매우 낮다. 전체 예산 중에서 인건비를 제외하면 실제로 서비스 사업비가 적어 다양한 서비스의 욕구에 대응할 수 없는 것은 물론이고, 낮은 수준의 서비스를 제공할 수밖에 없는 실정이다. 재가복지봉사센터와 가정봉사원파견사업기관이 모두 최소의 정예요원으로 재가복지 서비스업무를 담당하고 있다. 뿐만 아니라 자원봉사자의 사회적 신분을 보장해 줄 수 있는 제도적 장치가 전무하며 자원봉사 활동의 대한 인식부족 및 가정봉사원에 대한 홍보부족 등으로 인하여 자원봉사자의 모집이 용이하지 않은 실정이다. 이상과 같은 연구결과를 토대로 가정봉사원 제도의 문제점을 완화하고 개선하기 위한 방안을 다음과 같이 제시하였다. 현행 대상노인의 연령과 수득수준별 선정기준을 현실적인 노인가구 경제지표와 노인의 건강상태 지표에 따라 개선하여야 한다. 또한 서비스대상은 생활보호대상 노인으로부터 일반노인으로의 점진적 확대가 필요하며, 비용을 무료 및 유료로 이원화하여 보편적으로 이용 가능한 서비스가 되어야 한다. 욕구수준별로 서비스내용이 확충되어야 한다. 현재의 정서적·가사적인 우애서비스로부터 간호 및 수발서비스의 방향으로 전화하고, 특히 대상노인의 장애·질환정도에 따라 담당 인력 과 서비스내용이 전문적으로 분화되어야 한다. 종합적이고 체계적인 서비스 공급을 위하여 기존의 여러 기관으로 분산되어 있는 재가노인복지사업의 행정 주체를 지방정부에 이관하고 지역사회주민의 참여를 기반으로 중앙정부, 민간사회복지시설·기관·단체·보건·의료기관 등을 연계함으로써 행정체계의 일원화 및 업무체계의 전문분화를 구축하여야 한다. 재정문제를 해결하기 위해서는 세부사업별 재가노인복지사업기관의 규모와 사업실적, 그리고 대상노인의 장애·질환 정도별 처우 기능에 따라 차등적으로 지원하고, 또한 사업기관별 사업평가에 따라 사업비 부족액 장비구입비 등을 추가 지원하여 대폭 확대하여야 한다. 현행 노인복지사업의 1개 팀 당 대상노인 80명인 직원배치기준을 강화하는 등 가정봉사원을 포함한 담당 인력의 처우개선이 시급하다. 노인문제는 세계 어느 나라를 막론하고 개인의 문제가 아닌 사회적 문제로 취급되고 있으며 노인문제 해결을 위하여 적극적인 사회정책을 강구하고 있다. 우리나라는 개발도상국 중에서도 선진그룹에서 선진화를 바라보고 있는 시점에 있다. 그러므로 21세기에는 복지국가의 실현을 위해 온정주의에 의한 구호적 복지개념을 탈피하여, 국민의 권리로서의 복지와 국민생활의 안정이 국가의 의무라는 관점에서 문제점들을 개선하여 미래지향적인 복지모델을 구상하고 우리나라에 맞는 노인복지정책으로 발전시켜야 할 것이다.In the course of Care Senior welfare service increases because the number of nuclear families grow rapidly due to fast industrialization and urbanization and the senior population is getting bigger because longevity prevails due to economic strength and scientific technology development. The increase of working women, the change of conventional ideas of supporting the old, the growing number of solely living old people and the feeble organizational helps are added to complete this situation. So far this service leaves a lot to be desired comparing with the one of developed countries. It means developing Home Care Service for the Aged - protecting olders at house under the help of family - is beginning to make its appearance as important issue for geriatrics welfare. For this task, the geriatrics welfare should be made mutual cooperation and partnership between government and nongovernmental & local self-governing body for the basic geriatrics welfare system such as an expansion of taking and medical care institution, basic daily life security for poor olders, a expansion of geriatrics welfare facilities at house and daily life security 핵 the healthy old life. This research has considered the understanding for the business of sending home helpers to the aged st home and it has analyzed the realities of the business that has been done. Among the various in-home services mentioned above, the current study has focused on the expeditionary business for in-home services. After reviewing the literature and past researches regarding the topic, it attempted the case-studying centering on the cases shown in such advanced countries like England, America, and Japan for the purpose of encouraging the activation of the business mentioned above, Finally it has identified the problems resulting from those current services and suggested their implications. In order to do so, Gilbert and Specht's theory on social welfare policy has been adopted as criteria for analysis : Allocation, Provision, Delivery system, and Finance, Based on these criteria, research has been performed on the beneficiary of service, service contents, arrangement of service personnel, financing, and human resource. The problems of the korean Home help service system can be summarized as follows : Age and income standards in selecting the beneficiary are unreasonable Although professional service such as medical care, nursing, and special care for physical disability is included in the Home Help Service program, there is a serious lack of professionals to perform the service. The only service actually being provided at the moment is simple housework and emotional support. As for the delivery of service, service personnel is managed by different institutions and organizations, and are deprive of means for communicating with each other. therefore it is almost impossible for the workers to make connection or adjustment with one another. As for the financing, in Home Service for the aged is being provided by the central and local government, free of charge. However, the level of support is quite poor. The actual service budget after deducting labor expenses is absolutely to meet with the expectation for various services Most in home Service Centers or Home Service Centers are being operated by the least number of personnel required. There is no systematical device to guarantee the social state of service personnel. In addition, it is not so easy to find service personnel because volunteer work is not well recognized by general public. Based on the above findings, suggestions for improve are as follows: The present method of selecting the beneficiaries by their age and income status should be altered. Instead, realistic economic and health indices of the aged should be included as reference material. In addition, the subjects should not be restricted to the elderly already on welfare, but should include old people in general. Instead of providing all service for free, charged and uncharged services should coexist for the beneficiaries to choose from. Types and levels of service should be enhanced to meet different levels of needs and expectations of individual subjects. Present service centering on emotional support should be altered so that it includes professional and specialized medical and nursing care for various types of health conditions. To realize compound and systematic service, administrators of elderly welfare should be transferred to the local government. The central government, private social welfare institutions and organizations, and health and medical care centers should be closely connected to each other in order to provide a consistent and specialized operation on citizens' participation. In managing the service budget, levels financial support should be differentiated to the size and capacity of the institutions and the state of individual subjects. Additional operational and equipment fee should be provided to institutions through achievement evaluation The present standard of personnel arrangement specified in the Old People's Welfare Guideline is 80 subjects per service group (with one service provider). This standard should altered to include less subjects per group. Also, treatment and service standards of the personnel should be improved. The old-aged problem has been dealt in terms of the social issue, not in personal one, nowadays in most countries which thus have pursued for more active social policy in order to solve the problem. korea is about to go into the advanced group in the world, leaving the call of the developing country behind. Also entering the new millenium now we will have to accomodate the advanced welfare concept, construct the future-oriented welfare model and develop the old-aged welfare policy which well fits with korean situations.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.