육사 이원록은 우리 문학사에서 아주 중요한 위치를 차지하고 있는 시인이다. 그는 일제시대 대표적인 저항시인이자 항일 민족운동가로 치열하고 강직한 삶을 살았으며, 특히 그의 생애와 사상, 작품세계는 오늘날 가장 고귀한 문학적 유산의 하나로 평가 받고 있다. 필자는 이러한 견해와 관점에서 이육사가 남긴 작품세계와 문학적 배경, 시와 산문 등 작품의 특성을 통해서 시인의 내면에 잠재된 자아의식과 현실인식을 중점적으로 규명해 보고자 한다. 제2장에서는 먼저 육사의 생애와 시대적 상황, 그리고 사상적 고찰을 토대로 하여 육사 문학이 지닌 배경을 살펴보았다. 육사는 퇴계 이황의 14대 손으로 엄격한 유교가문의 전통적 법도 속에서 한학과 유학을 수학하며 성장했고, 일제 강점기라는 조국이 처한 상황이 매우 부조리하고 모순된 시대라는 점과 함께 그가 태어나 성장한 출신지역도 영남북부로 경술국치때 이 지역출신 순국지사가 10여명에 이르는 점 등이 복합적인 요인으로 작용하여 그의 사상적 배경의 뿌리가 되었음을 알 수 있었다. 한편 일본유학 때는 외국서적을 탐독하여 신학문을 접하면서 선진지식을 함양하였으며, 또한 중국에서 유학을 했을 때는 중국의 혁명가이자 사상가인 ‘노신’을 만나면서 그의 절대적인 사상적 영향을 받게 되는데, 이는 향후 육사가 시 창작 활동을 할 때 결정적인 모티브가 된다. 따라서 이런 전통적인 가정환경과 교육시스템, 더불어 해외 유학에서 접하게 된 신학문과 선진지식, 중국의 혁명가 ‘노신’의 사상적 영향들이 종합적인 동인이 되어서 육사 문학의 근원적인 배경으로 자리잡게 된다. 마지막 제3장에서는 육사가 내면에 지니고 있는 굴절과 ...
육사 이원록은 우리 문학사에서 아주 중요한 위치를 차지하고 있는 시인이다. 그는 일제시대 대표적인 저항시인이자 항일 민족운동가로 치열하고 강직한 삶을 살았으며, 특히 그의 생애와 사상, 작품세계는 오늘날 가장 고귀한 문학적 유산의 하나로 평가 받고 있다. 필자는 이러한 견해와 관점에서 이육사가 남긴 작품세계와 문학적 배경, 시와 산문 등 작품의 특성을 통해서 시인의 내면에 잠재된 자아의식과 현실인식을 중점적으로 규명해 보고자 한다. 제2장에서는 먼저 육사의 생애와 시대적 상황, 그리고 사상적 고찰을 토대로 하여 육사 문학이 지닌 배경을 살펴보았다. 육사는 퇴계 이황의 14대 손으로 엄격한 유교가문의 전통적 법도 속에서 한학과 유학을 수학하며 성장했고, 일제 강점기라는 조국이 처한 상황이 매우 부조리하고 모순된 시대라는 점과 함께 그가 태어나 성장한 출신지역도 영남북부로 경술국치때 이 지역출신 순국지사가 10여명에 이르는 점 등이 복합적인 요인으로 작용하여 그의 사상적 배경의 뿌리가 되었음을 알 수 있었다. 한편 일본유학 때는 외국서적을 탐독하여 신학문을 접하면서 선진지식을 함양하였으며, 또한 중국에서 유학을 했을 때는 중국의 혁명가이자 사상가인 ‘노신’을 만나면서 그의 절대적인 사상적 영향을 받게 되는데, 이는 향후 육사가 시 창작 활동을 할 때 결정적인 모티브가 된다. 따라서 이런 전통적인 가정환경과 교육시스템, 더불어 해외 유학에서 접하게 된 신학문과 선진지식, 중국의 혁명가 ‘노신’의 사상적 영향들이 종합적인 동인이 되어서 육사 문학의 근원적인 배경으로 자리잡게 된다. 마지막 제3장에서는 육사가 내면에 지니고 있는 굴절과 변이, 극복의 형태 즉 자아의식 발전에 따른 현실인식이 그의 작품 속에서 어떻게 유형화 되어 드러나는지 크게 다섯 가지로 분류하여 고찰하여 보았다. 그의 작품 속에 가장 많이 드러나는 비극적 현실과 저항정신을 먼저 살폈으며, 이와 함께 수반되는 미래에 대한 희망과 염원을 담은 올곧은 선비정신을 고찰했다. 또한 육사는 내면적 고통을 스스로 극복하려는 자기극복 의지가 여러 곳에서 감지되는데 그 원천이 무엇인지도 시 작품 속에서 알아보았다. 한편 잃어버린 조국의 현실이 곧 자신의 고향상실 의식으로 직결되어 정처 없이 유랑하는 모습과 실의에 빠진 모습을 때때로 보여주기도 한다. 그럼에도 불구하고 육사는 결국 자신의 뿌리인 고향(조국)으로 회귀하는데, 그 기초는 바로 유소년기적 습득한 전통사상과 교육에서 비롯되었으며, 아울러 육사는 조국의 독립과 선진조국 창조를 위해서 신문화 수용에도 노력을 게을리 하지 않는다. 궁극적으로 육사는 죽음을 초월한 저항정신으로 일제의 탄압에 온몸으로 맞서서 항거함으로써 우리 민족의 영속성을 일깨우고 실현하고자 한 항일 민족 시인이었다.
육사 이원록은 우리 문학사에서 아주 중요한 위치를 차지하고 있는 시인이다. 그는 일제시대 대표적인 저항시인이자 항일 민족운동가로 치열하고 강직한 삶을 살았으며, 특히 그의 생애와 사상, 작품세계는 오늘날 가장 고귀한 문학적 유산의 하나로 평가 받고 있다. 필자는 이러한 견해와 관점에서 이육사가 남긴 작품세계와 문학적 배경, 시와 산문 등 작품의 특성을 통해서 시인의 내면에 잠재된 자아의식과 현실인식을 중점적으로 규명해 보고자 한다. 제2장에서는 먼저 육사의 생애와 시대적 상황, 그리고 사상적 고찰을 토대로 하여 육사 문학이 지닌 배경을 살펴보았다. 육사는 퇴계 이황의 14대 손으로 엄격한 유교가문의 전통적 법도 속에서 한학과 유학을 수학하며 성장했고, 일제 강점기라는 조국이 처한 상황이 매우 부조리하고 모순된 시대라는 점과 함께 그가 태어나 성장한 출신지역도 영남북부로 경술국치때 이 지역출신 순국지사가 10여명에 이르는 점 등이 복합적인 요인으로 작용하여 그의 사상적 배경의 뿌리가 되었음을 알 수 있었다. 한편 일본유학 때는 외국서적을 탐독하여 신학문을 접하면서 선진지식을 함양하였으며, 또한 중국에서 유학을 했을 때는 중국의 혁명가이자 사상가인 ‘노신’을 만나면서 그의 절대적인 사상적 영향을 받게 되는데, 이는 향후 육사가 시 창작 활동을 할 때 결정적인 모티브가 된다. 따라서 이런 전통적인 가정환경과 교육시스템, 더불어 해외 유학에서 접하게 된 신학문과 선진지식, 중국의 혁명가 ‘노신’의 사상적 영향들이 종합적인 동인이 되어서 육사 문학의 근원적인 배경으로 자리잡게 된다. 마지막 제3장에서는 육사가 내면에 지니고 있는 굴절과 변이, 극복의 형태 즉 자아의식 발전에 따른 현실인식이 그의 작품 속에서 어떻게 유형화 되어 드러나는지 크게 다섯 가지로 분류하여 고찰하여 보았다. 그의 작품 속에 가장 많이 드러나는 비극적 현실과 저항정신을 먼저 살폈으며, 이와 함께 수반되는 미래에 대한 희망과 염원을 담은 올곧은 선비정신을 고찰했다. 또한 육사는 내면적 고통을 스스로 극복하려는 자기극복 의지가 여러 곳에서 감지되는데 그 원천이 무엇인지도 시 작품 속에서 알아보았다. 한편 잃어버린 조국의 현실이 곧 자신의 고향상실 의식으로 직결되어 정처 없이 유랑하는 모습과 실의에 빠진 모습을 때때로 보여주기도 한다. 그럼에도 불구하고 육사는 결국 자신의 뿌리인 고향(조국)으로 회귀하는데, 그 기초는 바로 유소년기적 습득한 전통사상과 교육에서 비롯되었으며, 아울러 육사는 조국의 독립과 선진조국 창조를 위해서 신문화 수용에도 노력을 게을리 하지 않는다. 궁극적으로 육사는 죽음을 초월한 저항정신으로 일제의 탄압에 온몸으로 맞서서 항거함으로써 우리 민족의 영속성을 일깨우고 실현하고자 한 항일 민족 시인이었다.
Yuk-sa, Lee won-rok is one of the most important poets in the history of Korean literature. He was a representative member of resistance poets and resisted Japan when Korea was under the rule of Japanese imperialism, showing integrity. A remarkable achievement is that people put very high valuation ...
Yuk-sa, Lee won-rok is one of the most important poets in the history of Korean literature. He was a representative member of resistance poets and resisted Japan when Korea was under the rule of Japanese imperialism, showing integrity. A remarkable achievement is that people put very high valuation on his literary works, which are among the most valuable to our cultural heritage. In the first chapter, I would like to examine his life, his literary works including poems and prose writings and finally his cultural background. This will allow insight into the self-consciousness of his inner world. In the second chapter, I uncover a literary background based on his private life and historical background. Yuk-sa, Lee won-rok is the 14th descendent from Tae-gae Lee-hwang. He grew up in a very strict confucianist family, but himself studied both confucianism and Chinese literature. At that time, the Korean government was under the rule of Japanese imperialism, which had many social irregularities. His birthplace, the north part of Young-Nam province was widely known for 10 famous patriots. These historical acknowledgements might have had an influence on his works. Also, he might have taken the opportunity to read foreign and modern science books in Japan. Furthermore, he was influenced by a man he met in China named 'No-shin'. All this provided a fundamental background for his works and motivated him to do his great literary works. In the third chapter, I divided his literary works into 5 parts and examined how they materialized as time went by. First of all, I tried to discover his tragic reality, resistant mind and hopes and wishes for the future, from his literary works. I could read intentions of self-conquest in his writing, which showed us desperation, so I examined the reason for this. In spite of that Yuk-sa, Lee won-rok returned to his country. The basis for his traditional thoughts and education was gained in childhood. Yet he always tried to accept new cultures as being independent from his motherland and also tried to make his motherland into a developed country. Ultimately, Yuk-sa was a racial poet who wanted to realize our national perpetuity against the oppression of Japan.
Yuk-sa, Lee won-rok is one of the most important poets in the history of Korean literature. He was a representative member of resistance poets and resisted Japan when Korea was under the rule of Japanese imperialism, showing integrity. A remarkable achievement is that people put very high valuation on his literary works, which are among the most valuable to our cultural heritage. In the first chapter, I would like to examine his life, his literary works including poems and prose writings and finally his cultural background. This will allow insight into the self-consciousness of his inner world. In the second chapter, I uncover a literary background based on his private life and historical background. Yuk-sa, Lee won-rok is the 14th descendent from Tae-gae Lee-hwang. He grew up in a very strict confucianist family, but himself studied both confucianism and Chinese literature. At that time, the Korean government was under the rule of Japanese imperialism, which had many social irregularities. His birthplace, the north part of Young-Nam province was widely known for 10 famous patriots. These historical acknowledgements might have had an influence on his works. Also, he might have taken the opportunity to read foreign and modern science books in Japan. Furthermore, he was influenced by a man he met in China named 'No-shin'. All this provided a fundamental background for his works and motivated him to do his great literary works. In the third chapter, I divided his literary works into 5 parts and examined how they materialized as time went by. First of all, I tried to discover his tragic reality, resistant mind and hopes and wishes for the future, from his literary works. I could read intentions of self-conquest in his writing, which showed us desperation, so I examined the reason for this. In spite of that Yuk-sa, Lee won-rok returned to his country. The basis for his traditional thoughts and education was gained in childhood. Yet he always tried to accept new cultures as being independent from his motherland and also tried to make his motherland into a developed country. Ultimately, Yuk-sa was a racial poet who wanted to realize our national perpetuity against the oppression of Japan.
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