교면포장은 일반도로 포장과 비교하여 환경적 영향을 많이 받고 있어 외부온도에 따른 변화가 적어야 하며 슬래브를 보호하기 위해 방수기능의 우수한 재료가 요구된다. 또한 동절기에 융빙제로 인한 염화물 이온의 침투는 심각한 영향을 주기 때문에 고밀도의 재료가 요구되며 장기적인 공용성을 갖도록 설계하고 시공되어야 한다. 현재 국내 교량의 교면 포장공법에는 아스팔트 콘크리트 교면포장이 널리 사용되고 있으며 근래에는 LMC 교면포장의 적용이 늘어나고 있는 추세이다. LMC는 일반콘크리트에 비해 유동성이 증가하여 시멘트 페이스트를 골재에 부착시켜 ...
교면포장은 일반도로 포장과 비교하여 환경적 영향을 많이 받고 있어 외부온도에 따른 변화가 적어야 하며 슬래브를 보호하기 위해 방수기능의 우수한 재료가 요구된다. 또한 동절기에 융빙제로 인한 염화물 이온의 침투는 심각한 영향을 주기 때문에 고밀도의 재료가 요구되며 장기적인 공용성을 갖도록 설계하고 시공되어야 한다. 현재 국내 교량의 교면 포장공법에는 아스팔트 콘크리트 교면포장이 널리 사용되고 있으며 근래에는 LMC 교면포장의 적용이 늘어나고 있는 추세이다. LMC는 일반콘크리트에 비해 유동성이 증가하여 시멘트 페이스트를 골재에 부착시켜 점착력이 증가하고 휨강도는 일반콘크리트에 비해 매우 크다. 하지만 주재료인 라텍스가 고가이며, 이를 적용하기 위해서는 모바일 믹서와 같이 특수한 시공 장비의 사용이 필요하며 시공시 품질관리등에 신중을 기하여야 하는 단점이 있다. 따라서 본 연구에서는 경제성이 있으면서 성능이 우수하다고 알려진 고성능 콘크리트 교면포장 공법을 시험시공을 통하여 경제성, 시공성 및 역학적인 평가를 실시하였다. HPC교면 포장공법은 실리카 흄과 친수성 폴리비닐알코올(PVA)섬유를 혼입한 고성능 콘크리트 배합으로 강도 및 내구성능이 우수하고 소성수축균열을 줄이며 일반 콘크리트 정도의 품질관리로 현장 인근의 레미콘 공장 또는 자체 배치플랜트에서 대량 생산․ 시공이 가능하며 기존 공법대비 낮은 초기투자 비용과 내구성능 확보에 따른 수명 연장으로 유지관리비용 절감 등 경제성이 우수한 저비용․고효율 공법으로 고성능 콘크리트 교면포장에서 요구하는 성능을 모두 만족하므로 교면포장 공법으로 적용하는 것이 적합하다고 본다.
교면포장은 일반도로 포장과 비교하여 환경적 영향을 많이 받고 있어 외부온도에 따른 변화가 적어야 하며 슬래브를 보호하기 위해 방수기능의 우수한 재료가 요구된다. 또한 동절기에 융빙제로 인한 염화물 이온의 침투는 심각한 영향을 주기 때문에 고밀도의 재료가 요구되며 장기적인 공용성을 갖도록 설계하고 시공되어야 한다. 현재 국내 교량의 교면 포장공법에는 아스팔트 콘크리트 교면포장이 널리 사용되고 있으며 근래에는 LMC 교면포장의 적용이 늘어나고 있는 추세이다. LMC는 일반콘크리트에 비해 유동성이 증가하여 시멘트 페이스트를 골재에 부착시켜 점착력이 증가하고 휨강도는 일반콘크리트에 비해 매우 크다. 하지만 주재료인 라텍스가 고가이며, 이를 적용하기 위해서는 모바일 믹서와 같이 특수한 시공 장비의 사용이 필요하며 시공시 품질관리등에 신중을 기하여야 하는 단점이 있다. 따라서 본 연구에서는 경제성이 있으면서 성능이 우수하다고 알려진 고성능 콘크리트 교면포장 공법을 시험시공을 통하여 경제성, 시공성 및 역학적인 평가를 실시하였다. HPC교면 포장공법은 실리카 흄과 친수성 폴리비닐알코올(PVA)섬유를 혼입한 고성능 콘크리트 배합으로 강도 및 내구성능이 우수하고 소성수축균열을 줄이며 일반 콘크리트 정도의 품질관리로 현장 인근의 레미콘 공장 또는 자체 배치플랜트에서 대량 생산․ 시공이 가능하며 기존 공법대비 낮은 초기투자 비용과 내구성능 확보에 따른 수명 연장으로 유지관리비용 절감 등 경제성이 우수한 저비용․고효율 공법으로 고성능 콘크리트 교면포장에서 요구하는 성능을 모두 만족하므로 교면포장 공법으로 적용하는 것이 적합하다고 본다.
The bridge deck pavement is more susceptible to the environmental change than the ordinary pavement because the bridge is exposed in the air. Therefore the paving material should be insensitive to the thermal change and highly impermeable to protect concrete bridge deck. In addition, it should have ...
The bridge deck pavement is more susceptible to the environmental change than the ordinary pavement because the bridge is exposed in the air. Therefore the paving material should be insensitive to the thermal change and highly impermeable to protect concrete bridge deck. In addition, it should have high density to minimize the chlorine ion penetration from deicing agent. The bridge deck pavement design and construction has to follow aforementioned aspects to achieve excellent long term performance. Most of highway bridges are paved with asphalt concrete in Korea. Recently LMC(Latex Modified Concrete) bridge deck pavement was introduced and it is gradually spreaded out. The latex in LMC provides following characteristics to the concrete; better flow, higher cohesion between cement paste and aggregate, and higher bending strength. However, LMC pavement has following defects; the cost of latex is expensive, the mobile concrete mixer is required, and the quality control is difficult. In order to overcome defects of LMC pavement, HPC (High Performance Concrete) bridge deck pavement is evaluated in this research because it is known to be cost effective and performing well in the United States and European countries. The HPC contains silica fume and hydrophilic PVA(Poly-Vynil-Alchole) fiber to improve strength and durability and to minimize plastic shrinkage cracks. The HPC can be mixed in ordinary ready mixed concrete batch plant with regular quality control process and it can be paved with ordinary deck finisher. The test construction of HPC pavement was conducted to investigate the construction convenience, cost effectiveness, and durability. The test construction proves that the HPC pavement is cheaper and more convenient than LMC pavement and it satisfies every aspects that bridge deck pavement requires. As a consequence, the HPC pavement is ween qualified for the bridge deck pavement.
The bridge deck pavement is more susceptible to the environmental change than the ordinary pavement because the bridge is exposed in the air. Therefore the paving material should be insensitive to the thermal change and highly impermeable to protect concrete bridge deck. In addition, it should have high density to minimize the chlorine ion penetration from deicing agent. The bridge deck pavement design and construction has to follow aforementioned aspects to achieve excellent long term performance. Most of highway bridges are paved with asphalt concrete in Korea. Recently LMC(Latex Modified Concrete) bridge deck pavement was introduced and it is gradually spreaded out. The latex in LMC provides following characteristics to the concrete; better flow, higher cohesion between cement paste and aggregate, and higher bending strength. However, LMC pavement has following defects; the cost of latex is expensive, the mobile concrete mixer is required, and the quality control is difficult. In order to overcome defects of LMC pavement, HPC (High Performance Concrete) bridge deck pavement is evaluated in this research because it is known to be cost effective and performing well in the United States and European countries. The HPC contains silica fume and hydrophilic PVA(Poly-Vynil-Alchole) fiber to improve strength and durability and to minimize plastic shrinkage cracks. The HPC can be mixed in ordinary ready mixed concrete batch plant with regular quality control process and it can be paved with ordinary deck finisher. The test construction of HPC pavement was conducted to investigate the construction convenience, cost effectiveness, and durability. The test construction proves that the HPC pavement is cheaper and more convenient than LMC pavement and it satisfies every aspects that bridge deck pavement requires. As a consequence, the HPC pavement is ween qualified for the bridge deck pavement.
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