지금까지의 경영혁신에 관한 연구는 크게 혁신의 확산이론(Diffusion of Innovation), 혁신의 결정요인이론(Decision Factor of Innovation), 그리고 혁신의 과정이론((Process of Innovation)으로 구분된다. 경영혁신의 결정요인에 관한 연구는 개인과 조직의 혁신성향(organizational innovativeness)을 결정하는 요인이 무엇인가를 연구하고, 경영혁신을 결정하는 요인을 발견하려는 것이 주된 관심사다. 본 연구는 경영혁신의 결정요인이론에 바탕을 두고, 기존의 선행연구에서 밝혀진 경영혁신 성공요인 중 경영전략과 경영자 유형이 조직성과에 미치는 영향관계를 검증하고, 경쟁우위의 확보, 조직구성원의 만족, 그리고 고객만족 등을 통한 경영혁신 성과를 극대화하기 위해서는 경영혁신을 어떻게 추진·적용하여야 하는가를 실증적 연구를 통하여 모색하는 데에 그 목적을 두고 있다. 경영전략은 선행연구 중 유형 분류에 있어서 가장 종합적이고 단순하면서도 존재의 유형을 잘 포괄하고 있어 타당성을 널리 인정받고 있는 Miles와 Snow의 분류에 의한 혁신적 선도형, 안정적방어형, 기회분석형, 임시 방편형의 네 가지 유형으로 구분하였고, 경영자의 유형은 기업의 발전과정이론에 따라 기업들이 가장 일반적으로 많이 적용하고 있는 경영자 유형인 소유경영자, 고용경영자, 전문경영자로 구분하였다. 가설검증을 위한 설문조사 표본대상으로는, 우리나라 기업들의 경영혁신 도입시기가 일천한 점을 감안하여 수도권에 소재하고 종업원 60명 이상으로 2005년 이전부터 경영혁신을 실시하고 있거나 추진하고 있는 76개 기업의 경영혁신 추진팀 구성원으로 하였다. 실증분석결과 중 경영혁신의 특성을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경영혁신이 성공적으로 수행되기 위해서는 경영혁신을 도입. 적용하기 전 우선적으로 최고경영자의 경영혁신에 관한 확고한 마인드 정립과 조직구성원들의 협조 및 지원을 얻기 위한 교육과 조직분위기 형성이 우선적으로 수행되어야 하고, 경영혁신 전담관리자 선임 및 전담조직 구축과 경영혁신 활동에 대한 공정한 평가 및 보상체계가 정립되어야 한다고 할 수 있다. 둘째, 경영혁신은 주로 임원진이 중심이 되어 경영혁신을 총괄적으로 추진하였고 급격하고 과격한 경영혁신 보다는 정보기술을 활용한 보다 효율적이고 신속한 프로세스 구축을 통한 지식공유와 지식창조 등을 추진하고 있고, 비효율적인 부분을 제거함으로써 경쟁력을 제고시킬 수 있는 구조조정, 동종업계의 선도기업을 모방하는 벤치마킹 등을 주로 활용한 것으로 나타났다. 셋째, 최고경영층의 확고한 의지, 조직구성원의 적극적인 지지, 경영혁신의 대상과 명확한 목표설정이 성공요인과 실패요인으로 중요한 비중을 보였고, 경영혁신의 추진 목적은 고객만족, 경영혁신의 경과기간은 1년 이상 3년 이하가 가장 높은 비율을 보였다. 경영혁신에 따른 조직구성원간의 갈등문제는 업무환경 및 업무량의 변화가 가장 큰 갈등요인으로 나타났다. 넷째, 경영혁신에 따른 효과는 경영혁신 초기의 선행연구들에 의한 비용절감이나 업무절차간소화 보다 인력활용의 극대화가 보다 높은 비중을 보였고, 경영혁신에 따른 조직분위기는 활기차고 의욕이 넘치는 분위기가 높게 나타났다. 다섯째, 경영전략유형은 안정적 방어형 전략이 가장 높게 나타났고, 경영자유형은 소유경영자가 가장 높게 나타났다. 경영혁신의 특성분석에 이어 가설검증을 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 경영전략유형간 경영혁신에 따른 조직성과의 차이를 검증한 결과에 의하면 고객만족과 경쟁우위 그리고 조직구성원의 만족 모두에서 통계적으로 유의한 차이를 보여주었다. 즉, 고객만족은 혁신적 선도형이 조직구성원만족은 안정적 방어형이 그리고 경쟁우위는 기회분석형에서 가장 높게 나타났다. 둘째, 경영자유형간 조직성과의 차이를 검증한 결과에 의하면 조직구성원의 만족은 전문경영자 유형의 기업이 높게 나타났고, 경쟁우위는 다른 경영자보다 전문경영자가 높게 나타났다. 본 연구의 결과는 경영전략과 경영자유형이 경영혁신 성과에 미치는 영향에 관한 이론적 근거를 제시하고, 설문을 통한 실증분석을 병행함으로써 경영혁신 연구의 기초수립에 이론적 의의가 있다. 이와 같이 성공적인 경영혁신 실시를 위한 경영전략, 경영자유형을 모색해 봄으로써 경영혁신의 성공적 모형에 관한 실증적 연구의 토대를 마련하였다고 할 수 있다. 하지만 본 연구는 조사대상 업체 선정기준 시 수도권에 소재하고 있는 기업으로 제한하였고, 적은 표본대상기업을 연구대상으로 하였으므로 본 연구에서 수집된 자료를 해석하고 도출된 결과를 일반화하는 데는 한계가 있다. 따라서 향후에는 보다 많은 표본대상기업을 대상으로 심층적인 설문으로 경영혁신 성공요인과 조직성과에 영향을 주는 요소들을 더욱 세분화하여 이론의 일반화 연구에 추가적 노력이 필요하다고 할 수 있다.
지금까지의 경영혁신에 관한 연구는 크게 혁신의 확산이론(Diffusion of Innovation), 혁신의 결정요인이론(Decision Factor of Innovation), 그리고 혁신의 과정이론((Process of Innovation)으로 구분된다. 경영혁신의 결정요인에 관한 연구는 개인과 조직의 혁신성향(organizational innovativeness)을 결정하는 요인이 무엇인가를 연구하고, 경영혁신을 결정하는 요인을 발견하려는 것이 주된 관심사다. 본 연구는 경영혁신의 결정요인이론에 바탕을 두고, 기존의 선행연구에서 밝혀진 경영혁신 성공요인 중 경영전략과 경영자 유형이 조직성과에 미치는 영향관계를 검증하고, 경쟁우위의 확보, 조직구성원의 만족, 그리고 고객만족 등을 통한 경영혁신 성과를 극대화하기 위해서는 경영혁신을 어떻게 추진·적용하여야 하는가를 실증적 연구를 통하여 모색하는 데에 그 목적을 두고 있다. 경영전략은 선행연구 중 유형 분류에 있어서 가장 종합적이고 단순하면서도 존재의 유형을 잘 포괄하고 있어 타당성을 널리 인정받고 있는 Miles와 Snow의 분류에 의한 혁신적 선도형, 안정적방어형, 기회분석형, 임시 방편형의 네 가지 유형으로 구분하였고, 경영자의 유형은 기업의 발전과정이론에 따라 기업들이 가장 일반적으로 많이 적용하고 있는 경영자 유형인 소유경영자, 고용경영자, 전문경영자로 구분하였다. 가설검증을 위한 설문조사 표본대상으로는, 우리나라 기업들의 경영혁신 도입시기가 일천한 점을 감안하여 수도권에 소재하고 종업원 60명 이상으로 2005년 이전부터 경영혁신을 실시하고 있거나 추진하고 있는 76개 기업의 경영혁신 추진팀 구성원으로 하였다. 실증분석결과 중 경영혁신의 특성을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 경영혁신이 성공적으로 수행되기 위해서는 경영혁신을 도입. 적용하기 전 우선적으로 최고경영자의 경영혁신에 관한 확고한 마인드 정립과 조직구성원들의 협조 및 지원을 얻기 위한 교육과 조직분위기 형성이 우선적으로 수행되어야 하고, 경영혁신 전담관리자 선임 및 전담조직 구축과 경영혁신 활동에 대한 공정한 평가 및 보상체계가 정립되어야 한다고 할 수 있다. 둘째, 경영혁신은 주로 임원진이 중심이 되어 경영혁신을 총괄적으로 추진하였고 급격하고 과격한 경영혁신 보다는 정보기술을 활용한 보다 효율적이고 신속한 프로세스 구축을 통한 지식공유와 지식창조 등을 추진하고 있고, 비효율적인 부분을 제거함으로써 경쟁력을 제고시킬 수 있는 구조조정, 동종업계의 선도기업을 모방하는 벤치마킹 등을 주로 활용한 것으로 나타났다. 셋째, 최고경영층의 확고한 의지, 조직구성원의 적극적인 지지, 경영혁신의 대상과 명확한 목표설정이 성공요인과 실패요인으로 중요한 비중을 보였고, 경영혁신의 추진 목적은 고객만족, 경영혁신의 경과기간은 1년 이상 3년 이하가 가장 높은 비율을 보였다. 경영혁신에 따른 조직구성원간의 갈등문제는 업무환경 및 업무량의 변화가 가장 큰 갈등요인으로 나타났다. 넷째, 경영혁신에 따른 효과는 경영혁신 초기의 선행연구들에 의한 비용절감이나 업무절차간소화 보다 인력활용의 극대화가 보다 높은 비중을 보였고, 경영혁신에 따른 조직분위기는 활기차고 의욕이 넘치는 분위기가 높게 나타났다. 다섯째, 경영전략유형은 안정적 방어형 전략이 가장 높게 나타났고, 경영자유형은 소유경영자가 가장 높게 나타났다. 경영혁신의 특성분석에 이어 가설검증을 실시하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 경영전략유형간 경영혁신에 따른 조직성과의 차이를 검증한 결과에 의하면 고객만족과 경쟁우위 그리고 조직구성원의 만족 모두에서 통계적으로 유의한 차이를 보여주었다. 즉, 고객만족은 혁신적 선도형이 조직구성원만족은 안정적 방어형이 그리고 경쟁우위는 기회분석형에서 가장 높게 나타났다. 둘째, 경영자유형간 조직성과의 차이를 검증한 결과에 의하면 조직구성원의 만족은 전문경영자 유형의 기업이 높게 나타났고, 경쟁우위는 다른 경영자보다 전문경영자가 높게 나타났다. 본 연구의 결과는 경영전략과 경영자유형이 경영혁신 성과에 미치는 영향에 관한 이론적 근거를 제시하고, 설문을 통한 실증분석을 병행함으로써 경영혁신 연구의 기초수립에 이론적 의의가 있다. 이와 같이 성공적인 경영혁신 실시를 위한 경영전략, 경영자유형을 모색해 봄으로써 경영혁신의 성공적 모형에 관한 실증적 연구의 토대를 마련하였다고 할 수 있다. 하지만 본 연구는 조사대상 업체 선정기준 시 수도권에 소재하고 있는 기업으로 제한하였고, 적은 표본대상기업을 연구대상으로 하였으므로 본 연구에서 수집된 자료를 해석하고 도출된 결과를 일반화하는 데는 한계가 있다. 따라서 향후에는 보다 많은 표본대상기업을 대상으로 심층적인 설문으로 경영혁신 성공요인과 조직성과에 영향을 주는 요소들을 더욱 세분화하여 이론의 일반화 연구에 추가적 노력이 필요하다고 할 수 있다.
Up to now, the study about the management innovation were integrated into the following three major theories: 'Diffusion of Innovation', 'Decision Factor of Innovation', and 'Process of Innovation'. The major concern of this study is to find the Decision Factor of Management Innovation. Based on 'De...
Up to now, the study about the management innovation were integrated into the following three major theories: 'Diffusion of Innovation', 'Decision Factor of Innovation', and 'Process of Innovation'. The major concern of this study is to find the Decision Factor of Management Innovation. Based on 'Decision Factor of Innovation' of management innovation, this study was conducted to find the way that how management innovation will be carried out through proving the influence relation that how management innovation and type of CEO, among the existing success factors derived from the previous studies, have an influence on the organizational performance, leading to better corporate competitiveness and satisfaction of members of organization, and maximizing the effect of the management innovation by customer satisfaction by empirical investigation. Management strategy is integrated into 'prospectors', 'defenders', 'analyzers', and 'reactors' which was conceptualized by Miller & Snow is well known as the most overall and simple type-classification among the previous studies, and type of CEO is classified into 'owner manager', 'employed manager', and 'professional manager' which are generally applied to companies according to the 'Process of Development' theory. The subjects of the research were members of Management Innovation Performance-teams from 76 firms which are located in the Seoul Metropolitan Area, and has carried out or planned the management innovation before 2005. Among the result of findings, characteristics of the management innovation were summarized as follows : First, to carry out the management innovation successfully, before anything else, CEO's initiative about the management innovation should be positioned strongly as well as the education and the organization climate should be built up for support from members of organization, and appointing a person in charge of the management innovation, grouping the management innovation specialized-team, fair evaluation and reasonable compensation system also should be established Second, mainly the management innovation has been carried out by top executive not in an aggressive and radical way but rather effective and prompt way to construct process using information technology for sharing and creating knowledge. Business restructuring, benchmarking (imitating the leader of the market) were been used to improve competitiveness through getting ride of ineffective part. Third, the significant part of success/failure factors depend on CEO's strong will, organization member's positive support and setting up the solid management innovation object and a purpose, and main aim of carrying out the management innovation is the customer satisfaction, 1~3years of procedure period of the management innovation took the part in the majority of case. Change of working environment/amount of work are critical issues of the conflict in accordance with the management innovation. Forth, maximizing the management of human resources was much more effective in accordance with the Management Innovation compare with main effects identified from previous studies, such as cutting expenses and simplification the work-procedure, and the organization climate in accordance with the management innovation has became more energetic and lively. Fifth, the major type of management strategy was 'defenders-strategy', and major type of CEO was 'owner manager'. Hypotheses was tested by analyzing data collected from 210 responses, and it is as follows: First, as a result of testing the difference of the management innovation performance among types of management strategies, there was significant difference in customer satisfaction, competitiveness, and organization members satisfaction statistically. Thus, customer satisfaction took the large part of prospectors type, organization members satisfaction was shown in the defenders type, and competitiveness took the large part of analyzers type. Second, as a result of testing the difference of the management innovation performance among the types of CEO, organization members satisfaction was showed highly in the firm with professional manager, and competitiveness was showed highly in the professional manager compare to any other type of CEO. The results of this study suggest the theoretical grounds about how effective the management strategy and the type of CEO are on the management innovation performance as well as this study contributes to the management innovation study through the performing analytical analysis by a survey. Thus, for the successful Management Innovation Performance through researching the types of CEO, we could say that basic grounds of analytical study was established about successful model of the management innovation. However, the subjects of this research were chosen only in the Seoul Metropolitan Area, and the survey was conducted with not enough subject firms. Therefore, there were the limitations to analyze the collected data and to generalize the results of this study. In the future, additional efforts are needed to generalize this study by bringing more factors which have an effect on the organizational results and the success factors of the management innovation through the in-depth survey with much more subject firms.
Up to now, the study about the management innovation were integrated into the following three major theories: 'Diffusion of Innovation', 'Decision Factor of Innovation', and 'Process of Innovation'. The major concern of this study is to find the Decision Factor of Management Innovation. Based on 'Decision Factor of Innovation' of management innovation, this study was conducted to find the way that how management innovation will be carried out through proving the influence relation that how management innovation and type of CEO, among the existing success factors derived from the previous studies, have an influence on the organizational performance, leading to better corporate competitiveness and satisfaction of members of organization, and maximizing the effect of the management innovation by customer satisfaction by empirical investigation. Management strategy is integrated into 'prospectors', 'defenders', 'analyzers', and 'reactors' which was conceptualized by Miller & Snow is well known as the most overall and simple type-classification among the previous studies, and type of CEO is classified into 'owner manager', 'employed manager', and 'professional manager' which are generally applied to companies according to the 'Process of Development' theory. The subjects of the research were members of Management Innovation Performance-teams from 76 firms which are located in the Seoul Metropolitan Area, and has carried out or planned the management innovation before 2005. Among the result of findings, characteristics of the management innovation were summarized as follows : First, to carry out the management innovation successfully, before anything else, CEO's initiative about the management innovation should be positioned strongly as well as the education and the organization climate should be built up for support from members of organization, and appointing a person in charge of the management innovation, grouping the management innovation specialized-team, fair evaluation and reasonable compensation system also should be established Second, mainly the management innovation has been carried out by top executive not in an aggressive and radical way but rather effective and prompt way to construct process using information technology for sharing and creating knowledge. Business restructuring, benchmarking (imitating the leader of the market) were been used to improve competitiveness through getting ride of ineffective part. Third, the significant part of success/failure factors depend on CEO's strong will, organization member's positive support and setting up the solid management innovation object and a purpose, and main aim of carrying out the management innovation is the customer satisfaction, 1~3years of procedure period of the management innovation took the part in the majority of case. Change of working environment/amount of work are critical issues of the conflict in accordance with the management innovation. Forth, maximizing the management of human resources was much more effective in accordance with the Management Innovation compare with main effects identified from previous studies, such as cutting expenses and simplification the work-procedure, and the organization climate in accordance with the management innovation has became more energetic and lively. Fifth, the major type of management strategy was 'defenders-strategy', and major type of CEO was 'owner manager'. Hypotheses was tested by analyzing data collected from 210 responses, and it is as follows: First, as a result of testing the difference of the management innovation performance among types of management strategies, there was significant difference in customer satisfaction, competitiveness, and organization members satisfaction statistically. Thus, customer satisfaction took the large part of prospectors type, organization members satisfaction was shown in the defenders type, and competitiveness took the large part of analyzers type. Second, as a result of testing the difference of the management innovation performance among the types of CEO, organization members satisfaction was showed highly in the firm with professional manager, and competitiveness was showed highly in the professional manager compare to any other type of CEO. The results of this study suggest the theoretical grounds about how effective the management strategy and the type of CEO are on the management innovation performance as well as this study contributes to the management innovation study through the performing analytical analysis by a survey. Thus, for the successful Management Innovation Performance through researching the types of CEO, we could say that basic grounds of analytical study was established about successful model of the management innovation. However, the subjects of this research were chosen only in the Seoul Metropolitan Area, and the survey was conducted with not enough subject firms. Therefore, there were the limitations to analyze the collected data and to generalize the results of this study. In the future, additional efforts are needed to generalize this study by bringing more factors which have an effect on the organizational results and the success factors of the management innovation through the in-depth survey with much more subject firms.
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