현대 산업사회는 과거 남성위주의 노동시장에서 벗어나 다양한 여성인력을 요구하고 있다. 즉 보육, 교육, 환경, 문화 등 여러 분야에서 여성인력에 대한 수요가 증대되고 있다. 이에 따라 여성을 대상으로 하는 직업교육의 필요성이 대두되고 있다. 여성의 직업교육에 대한 욕구가 확대되어가고 있는 가운데 본 연구에서는 여성을 대상으로 운영되는 직업교육프로그램의 실태를 파악하고, 그에 따른 문제점 및 개선방안을 제시하는 한편, 현대 산업사회에 탄력적으로 대처할 수 있는 직업교육프로그램을 마련하고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 서울특별시 노원구에 위치한 서울특별시북부여성발전센터에서 직업교육프로그램을 수강하고 있는 교육생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 그 결과를 ...
현대 산업사회는 과거 남성위주의 노동시장에서 벗어나 다양한 여성인력을 요구하고 있다. 즉 보육, 교육, 환경, 문화 등 여러 분야에서 여성인력에 대한 수요가 증대되고 있다. 이에 따라 여성을 대상으로 하는 직업교육의 필요성이 대두되고 있다. 여성의 직업교육에 대한 욕구가 확대되어가고 있는 가운데 본 연구에서는 여성을 대상으로 운영되는 직업교육프로그램의 실태를 파악하고, 그에 따른 문제점 및 개선방안을 제시하는 한편, 현대 산업사회에 탄력적으로 대처할 수 있는 직업교육프로그램을 마련하고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 서울특별시 노원구에 위치한 서울특별시북부여성발전센터에서 직업교육프로그램을 수강하고 있는 교육생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 그 결과를 SPSS 12.0 for Windows 프로그램을 이용하여 분석을 실시하였다. 서울시북부여성발전센터의 교육생에 대한 분석결과를 토대로 한 여성 직업교육프로그램의 개선방안은 다음과 같다. 첫째, 여성의 직업교육을 양적으로 확대하고 직업교육프로그램을 다양화하기 위해 여성 직업교육기관의 증설이 매우 시급하다. 둘째, 북부여성발전센터의 절반이상이 30대와 40대 여성임을 감안할 때 30~40대 여성들을 위한 체계적인 직업교육을 실시하여야 하며, 여성의 고급 인력화를 위해 정부와 해당부처의 정책적·경제적 지원이 필요하다. 셋째, 교육 및 프로그램의 내용과 방법에서 여성의 특성을 반영한 과목이 개설되어야 한다. 넷째, 교육 후 해당 인력이 취업 될 때까지 사후서비스를 제공할 수 있도록 전문취업기관과의 연계가 필수적이다. 다섯째, 탄력적 근무시간제와 대안적 고용형태 개발로 지금까지 우리나라는 휴가·휴직제도의 도입에 노력을 기울였다. 이에 반해 ‘직장-가정 양립형’의 또는 ‘가족친화적인’ 근무형태의 확산을 위한 노력은 매우 미흡한 실정이었다. 여성고용을 확대하기 위해서는 여성들이 가사와 직장생활을 병행할 수 있도록 시간제 근무제도가 발달되어야 한다. 여섯째, 직업교육에 대한 관리가 보다 철저해져야 할 것이다. 일곱째, 가사와 육아문제에 대한 부담을 경감시키도록 정부의 지원이 필요하다. 여덟째, 교육시설 및 장비의 최신성·우수성을 갖추어야 한다. 이상에서의 제언이 보다 조기 정착되기 위해서는 현행 여성직업교육과 취업에 대한 문제점들이 보다 근본적으로 재검토되어야 할 것이며, 근원적 문제의 해결은 행정기관, 취업교육기관, 기업체, 미취업자 모두 공감할 수 있는 정책합의가 선행되어야 할 것이다. 끝으로 후속연구를 위한 제언을 하고자 한다. 본 연구는 직업교육프로그램의 실태와 만족도, 개선방안 등의 분석내용을 신뢰하는데에는 한계성을 갖는다. 여성취업을 위한 직업교육프로그램은 매우 다양한 단체와 기관에서 운영되고 있으나 본 연구에서는 “서울시북부여성발전센터”를 중심으로 다루었기 때문에 전국의 모든 여성 직업교육프로그램의 현황을 파악하고 평가하는 데 표본 수와 직종이 갖는 제한점에 따라 연구결과를 일반화하는데 무리가 있다. 따라서 본 연구와 관련 다양한 기관의 교육생을 대상으로 비교조사 할 필요가 있다. 또한 본 연구에서는 여성 직업교육 문제점 및 개선방안에 대해 기술적 분석을 위주로 진행되었다. 그러나 보다 효과적인 연구를 위해서는 여성교육기관의 교육생 및 직원들을 대상으로 심층 면접하는 작업이 함께 병행될 필요가 있다.
현대 산업사회는 과거 남성위주의 노동시장에서 벗어나 다양한 여성인력을 요구하고 있다. 즉 보육, 교육, 환경, 문화 등 여러 분야에서 여성인력에 대한 수요가 증대되고 있다. 이에 따라 여성을 대상으로 하는 직업교육의 필요성이 대두되고 있다. 여성의 직업교육에 대한 욕구가 확대되어가고 있는 가운데 본 연구에서는 여성을 대상으로 운영되는 직업교육프로그램의 실태를 파악하고, 그에 따른 문제점 및 개선방안을 제시하는 한편, 현대 산업사회에 탄력적으로 대처할 수 있는 직업교육프로그램을 마련하고자 한다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 서울특별시 노원구에 위치한 서울특별시북부여성발전센터에서 직업교육프로그램을 수강하고 있는 교육생을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 그 결과를 SPSS 12.0 for Windows 프로그램을 이용하여 분석을 실시하였다. 서울시북부여성발전센터의 교육생에 대한 분석결과를 토대로 한 여성 직업교육프로그램의 개선방안은 다음과 같다. 첫째, 여성의 직업교육을 양적으로 확대하고 직업교육프로그램을 다양화하기 위해 여성 직업교육기관의 증설이 매우 시급하다. 둘째, 북부여성발전센터의 절반이상이 30대와 40대 여성임을 감안할 때 30~40대 여성들을 위한 체계적인 직업교육을 실시하여야 하며, 여성의 고급 인력화를 위해 정부와 해당부처의 정책적·경제적 지원이 필요하다. 셋째, 교육 및 프로그램의 내용과 방법에서 여성의 특성을 반영한 과목이 개설되어야 한다. 넷째, 교육 후 해당 인력이 취업 될 때까지 사후서비스를 제공할 수 있도록 전문취업기관과의 연계가 필수적이다. 다섯째, 탄력적 근무시간제와 대안적 고용형태 개발로 지금까지 우리나라는 휴가·휴직제도의 도입에 노력을 기울였다. 이에 반해 ‘직장-가정 양립형’의 또는 ‘가족친화적인’ 근무형태의 확산을 위한 노력은 매우 미흡한 실정이었다. 여성고용을 확대하기 위해서는 여성들이 가사와 직장생활을 병행할 수 있도록 시간제 근무제도가 발달되어야 한다. 여섯째, 직업교육에 대한 관리가 보다 철저해져야 할 것이다. 일곱째, 가사와 육아문제에 대한 부담을 경감시키도록 정부의 지원이 필요하다. 여덟째, 교육시설 및 장비의 최신성·우수성을 갖추어야 한다. 이상에서의 제언이 보다 조기 정착되기 위해서는 현행 여성직업교육과 취업에 대한 문제점들이 보다 근본적으로 재검토되어야 할 것이며, 근원적 문제의 해결은 행정기관, 취업교육기관, 기업체, 미취업자 모두 공감할 수 있는 정책합의가 선행되어야 할 것이다. 끝으로 후속연구를 위한 제언을 하고자 한다. 본 연구는 직업교육프로그램의 실태와 만족도, 개선방안 등의 분석내용을 신뢰하는데에는 한계성을 갖는다. 여성취업을 위한 직업교육프로그램은 매우 다양한 단체와 기관에서 운영되고 있으나 본 연구에서는 “서울시북부여성발전센터”를 중심으로 다루었기 때문에 전국의 모든 여성 직업교육프로그램의 현황을 파악하고 평가하는 데 표본 수와 직종이 갖는 제한점에 따라 연구결과를 일반화하는데 무리가 있다. 따라서 본 연구와 관련 다양한 기관의 교육생을 대상으로 비교조사 할 필요가 있다. 또한 본 연구에서는 여성 직업교육 문제점 및 개선방안에 대해 기술적 분석을 위주로 진행되었다. 그러나 보다 효과적인 연구를 위해서는 여성교육기관의 교육생 및 직원들을 대상으로 심층 면접하는 작업이 함께 병행될 필요가 있다.
Modern industrial society overcame the male-oriented market and now requires various female working power. That is, the demands for female working power are increasing in the field of child care, education, environment, culture and so on. The the necessity of vocational education for women is on...
Modern industrial society overcame the male-oriented market and now requires various female working power. That is, the demands for female working power are increasing in the field of child care, education, environment, culture and so on. The the necessity of vocational education for women is on the rise. This study is to research on the current condition of the vocational education program for women and the increasing demands for it. It will propose an effective improving device concerning several problems and also design a vocational education program which can deal with this modern industrial society flexibly. The device for improving the female vocational education program based on the Northern Women's Development Center, Seoul is as follows. First, to promote the quantitative development of vocational education for women and diversify programs establishing more institutions for female vocational education is urgent. Second, in view of the fact that more than a half of the members of the Northern Women's Development Center are in their 30s and 40s, They need a systematic vocational education program for women these age groups. Also to develop them as highly skilled workers, financial and political support from the authorities is an important concern. Third, setting up courses that reflect female properties in the contents and methods of education and programs is needed. Forth, a connection with professional employment institutions that offer a post service to woman the completion of their education courses is needed. Fifth, Korea has endeavored to introduce the off and suspension system from work with the developing flexible work hours and alternative types of employment. On the other hand, the trial for spreading office-family compatible form or home-friendly work environment is insufficient. To increase the employment of women, the working systems like part-time jobs or a flexible schedule system which allows women to carry out house work and their job by side should be operated. Sixth, the management for vocational education should be radical. Seventh, support from the government which reduces burdens on a house work and child care are needed. Eighth, up-to-date and superior educational facilities and equipments should be set. To settle down this proposal from above on an early stage, the problems in current vocational education and employment should be reconsidered fundamentally and to solve the fundamental problems there must be consensus of policy between administrative organizations, vocational education institutions, enterprises, and the unemployed. Finally, a proposal for the following study is as follows, this study was limited to trust the contents of analysis which include actual conditions, satisfaction measurement and improvement plans for a vocational education program A vocational education program for a woman in employment is being operated by a variety of corporations and organizations. But this study was primarily dealt with the Northern Women's Development Center. So, to grasp the situation and evaluate the whole nation's women vocational education program and to generalize a result of research is unreasonable, because of limitations which are related to a sampling number and an occupational category. Therefore, a comparison examination for this study and a variety of related organization's student are needed. Also, this study was mainly progressed about a technical analysis for a problem and improvement plan of women vocational education program. But to do a more effective study, students and staff of a women educational organization need to go side by side with in depth interview.
Modern industrial society overcame the male-oriented market and now requires various female working power. That is, the demands for female working power are increasing in the field of child care, education, environment, culture and so on. The the necessity of vocational education for women is on the rise. This study is to research on the current condition of the vocational education program for women and the increasing demands for it. It will propose an effective improving device concerning several problems and also design a vocational education program which can deal with this modern industrial society flexibly. The device for improving the female vocational education program based on the Northern Women's Development Center, Seoul is as follows. First, to promote the quantitative development of vocational education for women and diversify programs establishing more institutions for female vocational education is urgent. Second, in view of the fact that more than a half of the members of the Northern Women's Development Center are in their 30s and 40s, They need a systematic vocational education program for women these age groups. Also to develop them as highly skilled workers, financial and political support from the authorities is an important concern. Third, setting up courses that reflect female properties in the contents and methods of education and programs is needed. Forth, a connection with professional employment institutions that offer a post service to woman the completion of their education courses is needed. Fifth, Korea has endeavored to introduce the off and suspension system from work with the developing flexible work hours and alternative types of employment. On the other hand, the trial for spreading office-family compatible form or home-friendly work environment is insufficient. To increase the employment of women, the working systems like part-time jobs or a flexible schedule system which allows women to carry out house work and their job by side should be operated. Sixth, the management for vocational education should be radical. Seventh, support from the government which reduces burdens on a house work and child care are needed. Eighth, up-to-date and superior educational facilities and equipments should be set. To settle down this proposal from above on an early stage, the problems in current vocational education and employment should be reconsidered fundamentally and to solve the fundamental problems there must be consensus of policy between administrative organizations, vocational education institutions, enterprises, and the unemployed. Finally, a proposal for the following study is as follows, this study was limited to trust the contents of analysis which include actual conditions, satisfaction measurement and improvement plans for a vocational education program A vocational education program for a woman in employment is being operated by a variety of corporations and organizations. But this study was primarily dealt with the Northern Women's Development Center. So, to grasp the situation and evaluate the whole nation's women vocational education program and to generalize a result of research is unreasonable, because of limitations which are related to a sampling number and an occupational category. Therefore, a comparison examination for this study and a variety of related organization's student are needed. Also, this study was mainly progressed about a technical analysis for a problem and improvement plan of women vocational education program. But to do a more effective study, students and staff of a women educational organization need to go side by side with in depth interview.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.