[학위논문]피아노 음악학원의 운영 실태와 개선방안 : 서울특별시, 인천광역시 소재 피아노 음악학원을 중심으로 Current status on the management and the implications for improvements of private piano institutes in Seoul and Incheon city원문보기
본 논문은 피아노 음악학원의 운영 실태를 설문조사를 통하여 문제점을 파악하고 개선방안을 제시하여 사설 음악교육으로 발전할 수 있도록 하는 것이 연구의 목적이다. 연구방법으로는 서울특별시, 인천광역시 소재 피아노 음악학원에 종사하고 있는 교사 126명을 대상으로 총38문항의 설문지를 통하여 분석하였다. 연구 기간은 2007년 3월19일에서 4월21일까지 이며, 연구의 구체적인 내용은 크게 교사의 일반적인 배경, 교육내용 및 지도방법에 사항, 학원 시설현황 및 운영의 4개 항목으로 분류하였다. 연구 분석 방법은 ...
본 논문은 피아노 음악학원의 운영 실태를 설문조사를 통하여 문제점을 파악하고 개선방안을 제시하여 사설 음악교육으로 발전할 수 있도록 하는 것이 연구의 목적이다. 연구방법으로는 서울특별시, 인천광역시 소재 피아노 음악학원에 종사하고 있는 교사 126명을 대상으로 총38문항의 설문지를 통하여 분석하였다. 연구 기간은 2007년 3월19일에서 4월21일까지 이며, 연구의 구체적인 내용은 크게 교사의 일반적인 배경, 교육내용 및 지도방법에 사항, 학원 시설현황 및 운영의 4개 항목으로 분류하였다. 연구 분석 방법은 SPSSWIN 11.0 프로그램으로 사용하였다. 실태를 파악한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다. 첫째, 교사의 자질 향상을 위한 다양한 재교육프로그램의 개발이 이루어 져야 한다. 교사들의 대부분이 피아노를 전공하거나 4년제 대학 졸업이상의 학력을 가지고 있었지만, 비전공자의 교사의 비율이 있었다. 따라서 강사 자격기준을 음악을 전공하거나 비전공자는 국가자격시험을 통하여 교사자격증을 할 수 있도록 법적으로 강화할 필요가 있다. 둘째, 개인의 능력을 고려하여 수업을 할 수 있도록 학생 수의 조절이 필요하다. 하루에 교사가 지도하는 학생 수를 살펴보면 ‘20~30명 이하’가 많지만 ‘30~40명 이하’가 31.0%로 상당 수 차지하고 있다. 따라서 학원은 주3~4회 수업방식을 채택하고 시간제를 도입하여 학생 수를 조절해야 한다. 또한 교사를 배치하여 학생이 충분히 수업을 받을 수 있도록 개선해야 한다. 셋째, 다양한 시대의 작곡가와 레퍼토리(repertory:연주곡목)의 교재 선택이 필요하다. 교재의 사용을 보면 바이엘을 응용한 곡들과 어드벤처, 알프레드 등 새로운 교재를 사용하고 있지만 대부분 ‘바이엘’과 ‘체르니’등의 피아노 교재들이 사용되고 있는 실정이다. 넷째, 음악학원의 운영에 관한 세미나, 교수법등에 대하여 특강이 개발되고 활성화 되어야한다. 학원 운영을 위해 희망하는 연수프로그램을 조사한 결과 ‘운영에 관한 마케팅 및 세미나’, ‘교수법’, ‘새로운 교재에 대한 세미나’의 순으로 차지하여 이러한 특강과 수업이 절실히 필요하다. 다섯째, 학습보조기구의 시설을 확충해야 하며 적극적으로 활용하여 다양한 경험을 할 수 있도록 조성해야 한다. 학습보조기구의 구비 여부가 미비하고 필요할 때만 사용하는 것으로 나타났다. 교사는 학생들이 동기와 흥미를 느낄 수 있도록 시각적 효과를 이용한 음악 감상, 그림악보 등의 다양한 음악교육 프로그램을 개발하고 노력해야 한다.
본 논문은 피아노 음악학원의 운영 실태를 설문조사를 통하여 문제점을 파악하고 개선방안을 제시하여 사설 음악교육으로 발전할 수 있도록 하는 것이 연구의 목적이다. 연구방법으로는 서울특별시, 인천광역시 소재 피아노 음악학원에 종사하고 있는 교사 126명을 대상으로 총38문항의 설문지를 통하여 분석하였다. 연구 기간은 2007년 3월19일에서 4월21일까지 이며, 연구의 구체적인 내용은 크게 교사의 일반적인 배경, 교육내용 및 지도방법에 사항, 학원 시설현황 및 운영의 4개 항목으로 분류하였다. 연구 분석 방법은 SPSS WIN 11.0 프로그램으로 사용하였다. 실태를 파악한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있다. 첫째, 교사의 자질 향상을 위한 다양한 재교육프로그램의 개발이 이루어 져야 한다. 교사들의 대부분이 피아노를 전공하거나 4년제 대학 졸업이상의 학력을 가지고 있었지만, 비전공자의 교사의 비율이 있었다. 따라서 강사 자격기준을 음악을 전공하거나 비전공자는 국가자격시험을 통하여 교사자격증을 할 수 있도록 법적으로 강화할 필요가 있다. 둘째, 개인의 능력을 고려하여 수업을 할 수 있도록 학생 수의 조절이 필요하다. 하루에 교사가 지도하는 학생 수를 살펴보면 ‘20~30명 이하’가 많지만 ‘30~40명 이하’가 31.0%로 상당 수 차지하고 있다. 따라서 학원은 주3~4회 수업방식을 채택하고 시간제를 도입하여 학생 수를 조절해야 한다. 또한 교사를 배치하여 학생이 충분히 수업을 받을 수 있도록 개선해야 한다. 셋째, 다양한 시대의 작곡가와 레퍼토리(repertory:연주곡목)의 교재 선택이 필요하다. 교재의 사용을 보면 바이엘을 응용한 곡들과 어드벤처, 알프레드 등 새로운 교재를 사용하고 있지만 대부분 ‘바이엘’과 ‘체르니’등의 피아노 교재들이 사용되고 있는 실정이다. 넷째, 음악학원의 운영에 관한 세미나, 교수법등에 대하여 특강이 개발되고 활성화 되어야한다. 학원 운영을 위해 희망하는 연수프로그램을 조사한 결과 ‘운영에 관한 마케팅 및 세미나’, ‘교수법’, ‘새로운 교재에 대한 세미나’의 순으로 차지하여 이러한 특강과 수업이 절실히 필요하다. 다섯째, 학습보조기구의 시설을 확충해야 하며 적극적으로 활용하여 다양한 경험을 할 수 있도록 조성해야 한다. 학습보조기구의 구비 여부가 미비하고 필요할 때만 사용하는 것으로 나타났다. 교사는 학생들이 동기와 흥미를 느낄 수 있도록 시각적 효과를 이용한 음악 감상, 그림악보 등의 다양한 음악교육 프로그램을 개발하고 노력해야 한다.
This study was aimed to understand the current status of in the management of a private Piano Institutes through questionnaire-based survey as well as to present the concrete improvements for leveling-up an education standard of private Piano Institutes. This study analyzed the questionnaire collect...
This study was aimed to understand the current status of in the management of a private Piano Institutes through questionnaire-based survey as well as to present the concrete improvements for leveling-up an education standard of private Piano Institutes. This study analyzed the questionnaire collected from 126 private Piano Institutes tutors in Seoul and Incheon City. The research was investigated from 2007 March 19th until April 21st. The questionnaire covers total 38 individual question categorized into four items : 1) the general background of tutors, 2) the contents of education and the way of direction, 3) current status of facilities and equipments, 4) current status of management in private Piano Institutes. A SPSS WIN 11.0 program is used to analyze the research. The results are followings. First, The qualifying standard of tutors should be further improved or leveled up ; While most of tutors were majored in piano or had more than four-year college degrees, some percentages of tutors were not majored or specialized in piano. Given this, it is desirable that the qualifiable tutorsshould be limited to majors in piano or college graduates with more than four-year college degrees. In line, tutors who are non-majored in piano should be licensed to teach trainees officially through further intensified legal action Second, The essential requirement for efficient education on the basis of individual competence is the downregulatory modulation of total numbers of students per day. Considering total daily numbers of students directed by tutors, major portion of tutors directed 20-30 trainees in private music instrument, whereas 31.0 percent of tutors still taught 30-40 trainees per day. In that context, private Piano Institutes should not restrict the allowable numbers of trainees to get more economic profits. Third, Upgrading a musical repertoire and a corresponding referential textbook is required to promote better musical expression according to various periods of composers and fine pieces. Considering the current usage of referential book for a piano lesson, Beyer and Czerny are the most prevalence or favoritein all referential books even though Beyer equivalents, Adventure and Alfredo are newly introduced to a direct piano lesson. Fourth, Introducing and activating novel educational program suchas marketing/management of private Piano Institutes, musical pedagogy are needed to manage a Piano Institutes in practical or acceptable fashion. Survey of training program which tutor are preferred to run a Piano Institutes revealed that first, marketing/management of a private Piano Institutes, second :musical pedagogy and third, introductory seminar to a new referential book are ranked in descending order, strongly suggesting the potential demand for these educational programs. Fifth, Further expanding and positively applying a variety of musical aid-equipments is essential to direct into better musical maturity or ripening. Analyzing current status of musical aid-equipments in Piano Institutes showed that musical aids for a piano lesson are poorly equipped and, used only if in necessity. Given this, to my speculation, an introduction of wide arrays of music educational programs such as visualized musical appreciation, a picture score to motivate, activate the musical attitude/curiosity of trainees are urgently in needed.
This study was aimed to understand the current status of in the management of a private Piano Institutes through questionnaire-based survey as well as to present the concrete improvements for leveling-up an education standard of private Piano Institutes. This study analyzed the questionnaire collected from 126 private Piano Institutes tutors in Seoul and Incheon City. The research was investigated from 2007 March 19th until April 21st. The questionnaire covers total 38 individual question categorized into four items : 1) the general background of tutors, 2) the contents of education and the way of direction, 3) current status of facilities and equipments, 4) current status of management in private Piano Institutes. A SPSS WIN 11.0 program is used to analyze the research. The results are followings. First, The qualifying standard of tutors should be further improved or leveled up ; While most of tutors were majored in piano or had more than four-year college degrees, some percentages of tutors were not majored or specialized in piano. Given this, it is desirable that the qualifiable tutorsshould be limited to majors in piano or college graduates with more than four-year college degrees. In line, tutors who are non-majored in piano should be licensed to teach trainees officially through further intensified legal action Second, The essential requirement for efficient education on the basis of individual competence is the downregulatory modulation of total numbers of students per day. Considering total daily numbers of students directed by tutors, major portion of tutors directed 20-30 trainees in private music instrument, whereas 31.0 percent of tutors still taught 30-40 trainees per day. In that context, private Piano Institutes should not restrict the allowable numbers of trainees to get more economic profits. Third, Upgrading a musical repertoire and a corresponding referential textbook is required to promote better musical expression according to various periods of composers and fine pieces. Considering the current usage of referential book for a piano lesson, Beyer and Czerny are the most prevalence or favoritein all referential books even though Beyer equivalents, Adventure and Alfredo are newly introduced to a direct piano lesson. Fourth, Introducing and activating novel educational program suchas marketing/management of private Piano Institutes, musical pedagogy are needed to manage a Piano Institutes in practical or acceptable fashion. Survey of training program which tutor are preferred to run a Piano Institutes revealed that first, marketing/management of a private Piano Institutes, second :musical pedagogy and third, introductory seminar to a new referential book are ranked in descending order, strongly suggesting the potential demand for these educational programs. Fifth, Further expanding and positively applying a variety of musical aid-equipments is essential to direct into better musical maturity or ripening. Analyzing current status of musical aid-equipments in Piano Institutes showed that musical aids for a piano lesson are poorly equipped and, used only if in necessity. Given this, to my speculation, an introduction of wide arrays of music educational programs such as visualized musical appreciation, a picture score to motivate, activate the musical attitude/curiosity of trainees are urgently in needed.
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