본 논문에서는 스키마 이론이 실질적으로 얼마나 효과가 있는지 실제 외국어 테스트 (본 논문에서는 대학수학능력평가)에서 그 효과의 정도를 알아보고자 한다. 수능모의고사 형식의 사전 테스트를 통해 상위집단과 하위 집단으로 나눈 이후에 두 집단에 각각 어떻게 결과가 달라지는지 알아보고자 하며, 내용 스키마와 형식 스키마 활성도가 각기 어떤 영향을 미치는지에 관해서 연구해 보고자 한다. 스키마 활성화가 읽기에 도움을 주는 것으로 많은 논문에서 증명되었...
본 논문에서는 스키마 이론이 실질적으로 얼마나 효과가 있는지 실제 외국어 테스트 (본 논문에서는 대학수학능력평가)에서 그 효과의 정도를 알아보고자 한다. 수능모의고사 형식의 사전 테스트를 통해 상위집단과 하위 집단으로 나눈 이후에 두 집단에 각각 어떻게 결과가 달라지는지 알아보고자 하며, 내용 스키마와 형식 스키마 활성도가 각기 어떤 영향을 미치는지에 관해서 연구해 보고자 한다. 스키마 활성화가 읽기에 도움을 주는 것으로 많은 논문에서 증명되었는데 텍스트 자체의 독해력과 연관성이 있는지를 알아보도록 하겠다. 본 논문에서 세 가지 실험을 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 제목, 그림이 없는 수능의 문제 해결과정에서는 도움이 되지는 못했다. 둘째, 하위 수준의 독자일수록 상향식 읽기 과정에 크게 의존한다. 셋째, 하위 수준의 독자는 읽기에서 배경 지식을 활성화시킬 수 있는 외적인 도움을 많이 필요로 함을 의미한다. 넷째, 글의 구조에 대한 지도를 통한 형식 스키마의 활성화는 중요도 판단, 신호어 찾기 및 정보 회상에서 유의미한 향상을 가져왔다. 다섯째, 우리나라 학생들이 수준에 관계없이 글의 구조에 대한 이해가 부족하다. 본 연구에서 얻어낸 결과를 토대로 외국어 지도 교사에게 다음과 같은 제언이 가능하다. 첫째, 배경 지식을 활성화 시켜 학생들이 외국어 학습을 할 때 흥미를 더 가지게 하여 수업의 집중을 높이고 학습 효과를 높일 수 있다. 둘째, 비시각적 정보인 배경 지식의 중요성을 강조하고 이를 지도에 반영해야 할 것이다. 셋째, 진정한 의미의 이해를 위해서는 학습자의 수준에 다라 상향식 처리에서 점진적으로 하향식 처리를 유도하는 읽기 지도가 이루어져야 한다. 넷째, 바람직한 읽기 지도를 위해서는 저학년 또는 하위 수준일수록 다양한 사전 읽기 활동이 교제에 포함되어야 한다. 다섯째, 문장 단위의 지도 차원을 넘어서 담화 수준의 읽기 지도가 필요하다. 여섯째, 교사는 영어 읽기에만 중점만 둘 것이 아니라 어법, 어휘 문제의 3가지 유형을 분석하여 효과적으로 지도를 할 수 있도록 노력해야 한다. 일곱째, 영어를 가르치는 교사는 외국어를 교육하는 것이지만, 모국어 읽기와 다름없이 여러 분야의 글을 꾸준히 읽도록 하여 효율적인 읽기를 위해 충분한 배경지식을 쌓도록 해야 하는 것이 우선으로 해야 할 일이다.
본 논문에서는 스키마 이론이 실질적으로 얼마나 효과가 있는지 실제 외국어 테스트 (본 논문에서는 대학수학능력평가)에서 그 효과의 정도를 알아보고자 한다. 수능모의고사 형식의 사전 테스트를 통해 상위집단과 하위 집단으로 나눈 이후에 두 집단에 각각 어떻게 결과가 달라지는지 알아보고자 하며, 내용 스키마와 형식 스키마 활성도가 각기 어떤 영향을 미치는지에 관해서 연구해 보고자 한다. 스키마 활성화가 읽기에 도움을 주는 것으로 많은 논문에서 증명되었는데 텍스트 자체의 독해력과 연관성이 있는지를 알아보도록 하겠다. 본 논문에서 세 가지 실험을 통해 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 제목, 그림이 없는 수능의 문제 해결과정에서는 도움이 되지는 못했다. 둘째, 하위 수준의 독자일수록 상향식 읽기 과정에 크게 의존한다. 셋째, 하위 수준의 독자는 읽기에서 배경 지식을 활성화시킬 수 있는 외적인 도움을 많이 필요로 함을 의미한다. 넷째, 글의 구조에 대한 지도를 통한 형식 스키마의 활성화는 중요도 판단, 신호어 찾기 및 정보 회상에서 유의미한 향상을 가져왔다. 다섯째, 우리나라 학생들이 수준에 관계없이 글의 구조에 대한 이해가 부족하다. 본 연구에서 얻어낸 결과를 토대로 외국어 지도 교사에게 다음과 같은 제언이 가능하다. 첫째, 배경 지식을 활성화 시켜 학생들이 외국어 학습을 할 때 흥미를 더 가지게 하여 수업의 집중을 높이고 학습 효과를 높일 수 있다. 둘째, 비시각적 정보인 배경 지식의 중요성을 강조하고 이를 지도에 반영해야 할 것이다. 셋째, 진정한 의미의 이해를 위해서는 학습자의 수준에 다라 상향식 처리에서 점진적으로 하향식 처리를 유도하는 읽기 지도가 이루어져야 한다. 넷째, 바람직한 읽기 지도를 위해서는 저학년 또는 하위 수준일수록 다양한 사전 읽기 활동이 교제에 포함되어야 한다. 다섯째, 문장 단위의 지도 차원을 넘어서 담화 수준의 읽기 지도가 필요하다. 여섯째, 교사는 영어 읽기에만 중점만 둘 것이 아니라 어법, 어휘 문제의 3가지 유형을 분석하여 효과적으로 지도를 할 수 있도록 노력해야 한다. 일곱째, 영어를 가르치는 교사는 외국어를 교육하는 것이지만, 모국어 읽기와 다름없이 여러 분야의 글을 꾸준히 읽도록 하여 효율적인 읽기를 위해 충분한 배경지식을 쌓도록 해야 하는 것이 우선으로 해야 할 일이다.
The purpose of this research is to investigate the effects of content and formal schemas on reading comprehension focusing on Korean Scholartic Aptitude Test(KSAT). To evaluate the applicability, three different types of tests were conducted on the following matters: first, how the schemas affect th...
The purpose of this research is to investigate the effects of content and formal schemas on reading comprehension focusing on Korean Scholartic Aptitude Test(KSAT). To evaluate the applicability, three different types of tests were conducted on the following matters: first, how the schemas affect the higher level and the lower level respectively; second, if there is the relation between the schema theory and the text translation.; third, if there is the improvement in reading after the acquisition of the schema. The results from this study are as follows. First, the activation through titles or pictures before reading is not useful. Second, the lower level readers tend to depend on bottom-up processing strategy. Third, the lower level readers need some help in order to activate their background knowledge. Fourth, the formal schema is very useful for the preparation of the KSAT. Fifth, both level readers don't have enough understanding about the text structure. The implications from this study can be stated as follows. First, in teaching reading strategy, the student's background knowledge should be activated as pre-reading activity. Second, the teacher should emphasize the importance of background knowledge and should utilize it. Third, the teachers have to guide students from bottom-up to top-down strategy considering their levels. Fourth, various pre-reading activities should be contained in the text for the desirable teaching. Fifth, the guidance to the conversational reading is required. Sixth, the teachers should not ignore the vocabulary and grammar. Seventh, it is necessary to provide background knowledge for effective reading strategy by extensive reading.
The purpose of this research is to investigate the effects of content and formal schemas on reading comprehension focusing on Korean Scholartic Aptitude Test(KSAT). To evaluate the applicability, three different types of tests were conducted on the following matters: first, how the schemas affect the higher level and the lower level respectively; second, if there is the relation between the schema theory and the text translation.; third, if there is the improvement in reading after the acquisition of the schema. The results from this study are as follows. First, the activation through titles or pictures before reading is not useful. Second, the lower level readers tend to depend on bottom-up processing strategy. Third, the lower level readers need some help in order to activate their background knowledge. Fourth, the formal schema is very useful for the preparation of the KSAT. Fifth, both level readers don't have enough understanding about the text structure. The implications from this study can be stated as follows. First, in teaching reading strategy, the student's background knowledge should be activated as pre-reading activity. Second, the teacher should emphasize the importance of background knowledge and should utilize it. Third, the teachers have to guide students from bottom-up to top-down strategy considering their levels. Fourth, various pre-reading activities should be contained in the text for the desirable teaching. Fifth, the guidance to the conversational reading is required. Sixth, the teachers should not ignore the vocabulary and grammar. Seventh, it is necessary to provide background knowledge for effective reading strategy by extensive reading.
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