사회복지학에서 역사연구는 일정한 사회현상에 대해 과학적 체계화를 시도해온 근대사회과학의 역사주의와 같은 공통적 의의를 가지고 있다. 이러한 역사주의는 역사의 흐름에 밑바닥에 있는 움직임이나 유형, 법칙, 추세 같은 것을 발견함으로써 역사적 예측을 시도하는 접근을 하게된다. 자본주의사회의 발전과정에서 발생한 ‘사회문제’에 대한 개인?집단이 행한 운동?정책의 역사가 즉 사회사업 및 사회복지의 역사이다. 이런 차원에서 사회복지의 역사연구는 인식, 실천, 재인식, 재실천이라는 방향을 지향함으로서 각 시대마다 심층 있게 연구된다. 이러한 역사적 연구는 사회복지의 과거와 현재, 미래, 그리고 기원에서 발전 과정을 이해할 수 있도록 하는 역할을 한다. 그중 기독교 사회복지의 텍스트가 되는 성경에 대한 사회복지연구 또한 역사적인 방법에 기인하여 연구되어야 한다. 기독교는 지금까지 성경을 주 텍스트로 하여 생활과 규범을 정하고 실천하고 있다. 그런데 그 성경의 기록 방법이 역사적인 영역이 있다는 것이다. 기독교 사회복지는 하나님의 창조 역사와 이스라엘의 역사(특히 예언자들을 통하여 나타내신 하나님의 뜻)와 예수 그리스도께서 선포하신 하나님 나라와 예수님의 가르침과 삶, 죽음과 부활에 기초하여 성령께서 역사(歷史)속에서 활동하신다는 증거를 근거로 삼는다. 성경에 나타난 사회복지제도를 연구한다는 것은 기독교인으로 당연한 원칙임을 알 수 있다. 특히 성경 중에 유대인들이 모세에 의해 출애굽한 후, 유랑생활을 마무리하고 정착생활을 하는 사사시대는 국가의 형태를 가지려는 상황이다. 현대적인 국가 형태로서는 좀 못 미치지마는 성경의 처음 국가 형성과정으로 볼 때 특이한 형태로서 국가이다. 그러므로 그 시대의 사회복지제도를 살펴본다는 것은 기독교사회복지의 역사적 의의가 있으리라 본다. 본 연구는 하나님의 율법으로 제정하신 근거를 기준으로 구약과 신약에 나타난 사회복지제도와 사회복지 법제 중 사회보장제도와 공공부조, 이론으로 빈곤론을 연구하고, 사사시대의 사회복지제도는 무엇인지를 고찰하였다. 또한 사사시대의 사회복지 제도의 형성과 발전 과정은 어떤 경로를 가졌는지 성경에 나타난 율법의 기원과 형성 과정, 그리고 그에 대한 정의, 사사시대의 사회복지제도의 실천 사례를 통하여 현대적 사회복지제도와의 차이점을 규명함으로 기독교 사회복지의 기원과 실천방안에 관한 이론적 기초자료를 마련하려는 마음에서 연구하였다. 이러한 연구 목표를 달성하기 위해서 하나님에 의해서 제정된 구약성경 율법을 세 가지 분류법을 제시하였으며, 그 중 도덕법이 되는 십계명의 내용과 레위기 19장 9절에서 10절에 나타난 페아와 레퀘트와의 상관성을 다룸으로 이 제도가 하나님으로부터 기인됨을 알게 했다. 그리고 제도가 시행된 사사시대의 상황을 전개하고 그 시대 중 룻을 통하여 시행된 사회복지제도를 살펴봄으로서 오늘날의 사회복지제도와의 비교를 가져 보았다. 이것은 하나님의 율법으로 제정된 사사시대의 사회복지제도가 오늘의 형태와 유사한 사상을 담고 있다는 것을 밝힘으로, 현대 교회들이 ...
사회복지학에서 역사연구는 일정한 사회현상에 대해 과학적 체계화를 시도해온 근대사회과학의 역사주의와 같은 공통적 의의를 가지고 있다. 이러한 역사주의는 역사의 흐름에 밑바닥에 있는 움직임이나 유형, 법칙, 추세 같은 것을 발견함으로써 역사적 예측을 시도하는 접근을 하게된다. 자본주의사회의 발전과정에서 발생한 ‘사회문제’에 대한 개인?집단이 행한 운동?정책의 역사가 즉 사회사업 및 사회복지의 역사이다. 이런 차원에서 사회복지의 역사연구는 인식, 실천, 재인식, 재실천이라는 방향을 지향함으로서 각 시대마다 심층 있게 연구된다. 이러한 역사적 연구는 사회복지의 과거와 현재, 미래, 그리고 기원에서 발전 과정을 이해할 수 있도록 하는 역할을 한다. 그중 기독교 사회복지의 텍스트가 되는 성경에 대한 사회복지연구 또한 역사적인 방법에 기인하여 연구되어야 한다. 기독교는 지금까지 성경을 주 텍스트로 하여 생활과 규범을 정하고 실천하고 있다. 그런데 그 성경의 기록 방법이 역사적인 영역이 있다는 것이다. 기독교 사회복지는 하나님의 창조 역사와 이스라엘의 역사(특히 예언자들을 통하여 나타내신 하나님의 뜻)와 예수 그리스도께서 선포하신 하나님 나라와 예수님의 가르침과 삶, 죽음과 부활에 기초하여 성령께서 역사(歷史)속에서 활동하신다는 증거를 근거로 삼는다. 성경에 나타난 사회복지제도를 연구한다는 것은 기독교인으로 당연한 원칙임을 알 수 있다. 특히 성경 중에 유대인들이 모세에 의해 출애굽한 후, 유랑생활을 마무리하고 정착생활을 하는 사사시대는 국가의 형태를 가지려는 상황이다. 현대적인 국가 형태로서는 좀 못 미치지마는 성경의 처음 국가 형성과정으로 볼 때 특이한 형태로서 국가이다. 그러므로 그 시대의 사회복지제도를 살펴본다는 것은 기독교사회복지의 역사적 의의가 있으리라 본다. 본 연구는 하나님의 율법으로 제정하신 근거를 기준으로 구약과 신약에 나타난 사회복지제도와 사회복지 법제 중 사회보장제도와 공공부조, 이론으로 빈곤론을 연구하고, 사사시대의 사회복지제도는 무엇인지를 고찰하였다. 또한 사사시대의 사회복지 제도의 형성과 발전 과정은 어떤 경로를 가졌는지 성경에 나타난 율법의 기원과 형성 과정, 그리고 그에 대한 정의, 사사시대의 사회복지제도의 실천 사례를 통하여 현대적 사회복지제도와의 차이점을 규명함으로 기독교 사회복지의 기원과 실천방안에 관한 이론적 기초자료를 마련하려는 마음에서 연구하였다. 이러한 연구 목표를 달성하기 위해서 하나님에 의해서 제정된 구약성경 율법을 세 가지 분류법을 제시하였으며, 그 중 도덕법이 되는 십계명의 내용과 레위기 19장 9절에서 10절에 나타난 페아와 레퀘트와의 상관성을 다룸으로 이 제도가 하나님으로부터 기인됨을 알게 했다. 그리고 제도가 시행된 사사시대의 상황을 전개하고 그 시대 중 룻을 통하여 시행된 사회복지제도를 살펴봄으로서 오늘날의 사회복지제도와의 비교를 가져 보았다. 이것은 하나님의 율법으로 제정된 사사시대의 사회복지제도가 오늘의 형태와 유사한 사상을 담고 있다는 것을 밝힘으로, 현대 교회들이 신율(神律)적인 강령에 의해서 사회의 한 모퉁이에서 예수님의 주신 사랑의 실천이란 새 계명을 사회복지 안에서 실천할 수 있다는 점을 알 수 있도록 돕는 것이다. 본 연구를 함으로서 성경에 가르치고 있는 예수님의 강령적인 사랑의 실천의 방안으로 기독교 사회복지를 교회 법적인 차원에서 실천되어야 한다고 생각한다. 앞으로서 개교회의 예산 중에 사회복지비라는 항목을 신설하거나 교회가 가지고 있는 재원들을 개방하여 사회의 빈곤계층이나 소외계층들에게 사용될 수 있는 방안들이 강구되어야 한다.
사회복지학에서 역사연구는 일정한 사회현상에 대해 과학적 체계화를 시도해온 근대사회과학의 역사주의와 같은 공통적 의의를 가지고 있다. 이러한 역사주의는 역사의 흐름에 밑바닥에 있는 움직임이나 유형, 법칙, 추세 같은 것을 발견함으로써 역사적 예측을 시도하는 접근을 하게된다. 자본주의사회의 발전과정에서 발생한 ‘사회문제’에 대한 개인?집단이 행한 운동?정책의 역사가 즉 사회사업 및 사회복지의 역사이다. 이런 차원에서 사회복지의 역사연구는 인식, 실천, 재인식, 재실천이라는 방향을 지향함으로서 각 시대마다 심층 있게 연구된다. 이러한 역사적 연구는 사회복지의 과거와 현재, 미래, 그리고 기원에서 발전 과정을 이해할 수 있도록 하는 역할을 한다. 그중 기독교 사회복지의 텍스트가 되는 성경에 대한 사회복지연구 또한 역사적인 방법에 기인하여 연구되어야 한다. 기독교는 지금까지 성경을 주 텍스트로 하여 생활과 규범을 정하고 실천하고 있다. 그런데 그 성경의 기록 방법이 역사적인 영역이 있다는 것이다. 기독교 사회복지는 하나님의 창조 역사와 이스라엘의 역사(특히 예언자들을 통하여 나타내신 하나님의 뜻)와 예수 그리스도께서 선포하신 하나님 나라와 예수님의 가르침과 삶, 죽음과 부활에 기초하여 성령께서 역사(歷史)속에서 활동하신다는 증거를 근거로 삼는다. 성경에 나타난 사회복지제도를 연구한다는 것은 기독교인으로 당연한 원칙임을 알 수 있다. 특히 성경 중에 유대인들이 모세에 의해 출애굽한 후, 유랑생활을 마무리하고 정착생활을 하는 사사시대는 국가의 형태를 가지려는 상황이다. 현대적인 국가 형태로서는 좀 못 미치지마는 성경의 처음 국가 형성과정으로 볼 때 특이한 형태로서 국가이다. 그러므로 그 시대의 사회복지제도를 살펴본다는 것은 기독교사회복지의 역사적 의의가 있으리라 본다. 본 연구는 하나님의 율법으로 제정하신 근거를 기준으로 구약과 신약에 나타난 사회복지제도와 사회복지 법제 중 사회보장제도와 공공부조, 이론으로 빈곤론을 연구하고, 사사시대의 사회복지제도는 무엇인지를 고찰하였다. 또한 사사시대의 사회복지 제도의 형성과 발전 과정은 어떤 경로를 가졌는지 성경에 나타난 율법의 기원과 형성 과정, 그리고 그에 대한 정의, 사사시대의 사회복지제도의 실천 사례를 통하여 현대적 사회복지제도와의 차이점을 규명함으로 기독교 사회복지의 기원과 실천방안에 관한 이론적 기초자료를 마련하려는 마음에서 연구하였다. 이러한 연구 목표를 달성하기 위해서 하나님에 의해서 제정된 구약성경 율법을 세 가지 분류법을 제시하였으며, 그 중 도덕법이 되는 십계명의 내용과 레위기 19장 9절에서 10절에 나타난 페아와 레퀘트와의 상관성을 다룸으로 이 제도가 하나님으로부터 기인됨을 알게 했다. 그리고 제도가 시행된 사사시대의 상황을 전개하고 그 시대 중 룻을 통하여 시행된 사회복지제도를 살펴봄으로서 오늘날의 사회복지제도와의 비교를 가져 보았다. 이것은 하나님의 율법으로 제정된 사사시대의 사회복지제도가 오늘의 형태와 유사한 사상을 담고 있다는 것을 밝힘으로, 현대 교회들이 신율(神律)적인 강령에 의해서 사회의 한 모퉁이에서 예수님의 주신 사랑의 실천이란 새 계명을 사회복지 안에서 실천할 수 있다는 점을 알 수 있도록 돕는 것이다. 본 연구를 함으로서 성경에 가르치고 있는 예수님의 강령적인 사랑의 실천의 방안으로 기독교 사회복지를 교회 법적인 차원에서 실천되어야 한다고 생각한다. 앞으로서 개교회의 예산 중에 사회복지비라는 항목을 신설하거나 교회가 가지고 있는 재원들을 개방하여 사회의 빈곤계층이나 소외계층들에게 사용될 수 있는 방안들이 강구되어야 한다.
Historical study in social welfare has the common significance like modern social scientific historicism which would try to systematize scientifically to a social phenomenon. As this historicism may find the bottom of the flow of the history or such as a type, law, tendency, it approaches to try to ...
Historical study in social welfare has the common significance like modern social scientific historicism which would try to systematize scientifically to a social phenomenon. As this historicism may find the bottom of the flow of the history or such as a type, law, tendency, it approaches to try to predict in historically. The history of the movement or the policy which a person or a group had in the social problems which were happened in the developmental process of the capitalistic society is the history of the social work and social welfare. In this thought, the historically concentrated study of the social welfare made in considerately as it oriented into the cognizance, practice, re-cognizance, re-practice. This historical study plays an role in understanding the developing process in the past, present, future, and its origin. Among them, the study of the social welfare which is the textbook of the christian social welfare should be also made due to the historical method. The christianity have been regulated the life and rules and practiced with the bible of the main textbook. The Christian social welfare represent the proofs of the history of God's Creation, Israel(especially, God's intention through the prophets), the Kingdom of God which was proclaimed by Jesus Christ, and the Holy Spirit acts in the history based on the Jesus's instructions and life, the death and the Resurrection. I may know the study of the social welfare system is the rightful principle. Especially, in the bible, after the Jewish was exodused by the Moses, the period of Judges that they finished the wandering and started the settlement is willing to take the state form. Though it may not reach the modern state formation, it is the peculiar state formation as we see the first process of the state constitution. So, I have an opinion that the consideration of the period has the historical significance of the christian social welfare. I had an intention that this study was made in the social welfare system which was seen in the Old and New Testament based on the God's commandments, social security systems and public support among the social welfare laws, and poverty theory as a theory. It was considered what the social welfare system is in the period of Judges and what paths the developmental process of the period of Judges has. As I would identify the differentiation of the social welfare system between the period of Judges and modern times through the origin and constitutional process of the commandments in the bible , their definitions and the examples of the social welfare practices in the period of Judge, the study was made in prepare the basic theoretical data of the origin of the christian social welfare and the method of the practice. To reach the goal of this study, I presented the Old Testament which was made by God into three categories and among them, by studying the co-relation between the Ten Commandments which becomes the morality law and the Peah(Paia) and Leqet in Leviticus chapter 19th verses 9 to 10, I knew this system was originated from God. And through the study of the explanations of the periods of Judges' conditions and the social welfare systems which was enforced by Ruth, I compared them with modern social welfare system. This helps to know that modern churches recognize they can practice a new commandment of the practice of love which was given by Jesus through the social security system of the period of Judges made by God's Commandments in a social corner has the similar thoughts with the modern social security system. I think with this study the christian social welfare should be practiced in the dimension of the church's law. In the future, the method that the each church will make a budget of the cost of social welfare or open the financial resources should be studied.
Historical study in social welfare has the common significance like modern social scientific historicism which would try to systematize scientifically to a social phenomenon. As this historicism may find the bottom of the flow of the history or such as a type, law, tendency, it approaches to try to predict in historically. The history of the movement or the policy which a person or a group had in the social problems which were happened in the developmental process of the capitalistic society is the history of the social work and social welfare. In this thought, the historically concentrated study of the social welfare made in considerately as it oriented into the cognizance, practice, re-cognizance, re-practice. This historical study plays an role in understanding the developing process in the past, present, future, and its origin. Among them, the study of the social welfare which is the textbook of the christian social welfare should be also made due to the historical method. The christianity have been regulated the life and rules and practiced with the bible of the main textbook. The Christian social welfare represent the proofs of the history of God's Creation, Israel(especially, God's intention through the prophets), the Kingdom of God which was proclaimed by Jesus Christ, and the Holy Spirit acts in the history based on the Jesus's instructions and life, the death and the Resurrection. I may know the study of the social welfare system is the rightful principle. Especially, in the bible, after the Jewish was exodused by the Moses, the period of Judges that they finished the wandering and started the settlement is willing to take the state form. Though it may not reach the modern state formation, it is the peculiar state formation as we see the first process of the state constitution. So, I have an opinion that the consideration of the period has the historical significance of the christian social welfare. I had an intention that this study was made in the social welfare system which was seen in the Old and New Testament based on the God's commandments, social security systems and public support among the social welfare laws, and poverty theory as a theory. It was considered what the social welfare system is in the period of Judges and what paths the developmental process of the period of Judges has. As I would identify the differentiation of the social welfare system between the period of Judges and modern times through the origin and constitutional process of the commandments in the bible , their definitions and the examples of the social welfare practices in the period of Judge, the study was made in prepare the basic theoretical data of the origin of the christian social welfare and the method of the practice. To reach the goal of this study, I presented the Old Testament which was made by God into three categories and among them, by studying the co-relation between the Ten Commandments which becomes the morality law and the Peah(Paia) and Leqet in Leviticus chapter 19th verses 9 to 10, I knew this system was originated from God. And through the study of the explanations of the periods of Judges' conditions and the social welfare systems which was enforced by Ruth, I compared them with modern social welfare system. This helps to know that modern churches recognize they can practice a new commandment of the practice of love which was given by Jesus through the social security system of the period of Judges made by God's Commandments in a social corner has the similar thoughts with the modern social security system. I think with this study the christian social welfare should be practiced in the dimension of the church's law. In the future, the method that the each church will make a budget of the cost of social welfare or open the financial resources should be studied.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.