1980년대에 급성장하는 경제성장과 맞물려 도시로의 인구집중으로 인해 주택지 조성을 위한 택지개발사업이 요구되었으며, 현재까지 주택난 해소를 위한 질적·양적인 면에서 기여하였다. 그러나 산발적인 택지조성으로 인하여 도시의 능률적 기능수행을 위한 간선시설 부족현상이 나타나기 시작하였으며, 택지개발사업을 시행함에 있어 간선시설 설치비용 및 부담주체에 대한 문제점이 대두되기 시작하였다.정부나 지방자치단체는 택지개발에 따른 대폭적인 세수이익이 있음에도 불구하고 지역주민생활 편익에 이용되는 도로, 상?하수도, 철도 등의 간선시설 설치부담을...
1980년대에 급성장하는 경제성장과 맞물려 도시로의 인구집중으로 인해 주택지 조성을 위한 택지개발사업이 요구되었으며, 현재까지 주택난 해소를 위한 질적·양적인 면에서 기여하였다. 그러나 산발적인 택지조성으로 인하여 도시의 능률적 기능수행을 위한 간선시설 부족현상이 나타나기 시작하였으며, 택지개발사업을 시행함에 있어 간선시설 설치비용 및 부담주체에 대한 문제점이 대두되기 시작하였다.정부나 지방자치단체는 택지개발에 따른 대폭적인 세수이익이 있음에도 불구하고 지역주민생활 편익에 이용되는 도로, 상?하수도, 철도 등의 간선시설 설치부담을 원인자 및 수익자 부담원칙 등을 내세워 사업시행자에게 전가시킴으로써 형평성에 위배된다는 지적이 끊임없이 제기되어 왔다.조성원가 중 간선시설비의 비중이 26.41%로 나타났으며, 전체 조성비 중 55.24%로 절반이상을 차지하고 있음을 알 수 있으며, 지역적으로 수도권(31.57%)이 비수도권(14.60%)보다 배 이상 높게 나타났다. 1981년부터 2006년까지 준공한 146개 사업지구를 대상으로 간선시설 세부내역을 살펴보면 조성원가 중 간선시설의 비중은 도로, 철도/전철, 하수도 순으로 나타났으며, 지역적으로 차이를 보였다. 그러나 조성원가에 영향을 주는 요인을 다중회귀분석한 결과, 예상했던바와 달리 쓰레기처리시설, 하수도시설, 상수도시설 등 지방자치단체의 요구수준에 따라 변동이 큰 요인들이 조성원가에 미치는 영향이 크게 분석되었다. 반면, 조성원가와 지가상승율과 물가상승율과의 관련성을 분석한 결과, 간선시설 설치부담 증가율에 비해 상대적으로 미미하므로 조성원가에 큰 영향을 주지는 못하고 있음을 알 수 있었다.이러한 결과를 토대로 간선시설 설치와 관련하여 비용의 발생 및 분담과정에서 나타나는 문제점을 지적하고, 간선시설 설치부담과 각종 부담금제도가 사업시행자에게 과도한 부담을 강요하고 있으며, 이는 조성원가 상승이라는 결과를 초래하고 있음을 알 수 있었다.따라서 택지개발사업의 간선시설 설치에 있어 정부나 지방자치단체와 같은 사업승인권자의 남용을 방지할 수 있는 제도적 장치가 마련되어야 하며, 공익적 측면이나 향후 세수 등을 감안하여 사업시행자의 간선시설 설치부담을 완화시킴으로써 조성원가를 절감할 수 있다. 또한 사전협약제도를 통해 간선시설 설치부담의 형평성 확보 및 적정 규모의 간선시설 설치를 통한 조성원가 절감이 가능하게 하여야 한다.
1980년대에 급성장하는 경제성장과 맞물려 도시로의 인구집중으로 인해 주택지 조성을 위한 택지개발사업이 요구되었으며, 현재까지 주택난 해소를 위한 질적·양적인 면에서 기여하였다. 그러나 산발적인 택지조성으로 인하여 도시의 능률적 기능수행을 위한 간선시설 부족현상이 나타나기 시작하였으며, 택지개발사업을 시행함에 있어 간선시설 설치비용 및 부담주체에 대한 문제점이 대두되기 시작하였다.정부나 지방자치단체는 택지개발에 따른 대폭적인 세수이익이 있음에도 불구하고 지역주민생활 편익에 이용되는 도로, 상?하수도, 철도 등의 간선시설 설치부담을 원인자 및 수익자 부담원칙 등을 내세워 사업시행자에게 전가시킴으로써 형평성에 위배된다는 지적이 끊임없이 제기되어 왔다.조성원가 중 간선시설비의 비중이 26.41%로 나타났으며, 전체 조성비 중 55.24%로 절반이상을 차지하고 있음을 알 수 있으며, 지역적으로 수도권(31.57%)이 비수도권(14.60%)보다 배 이상 높게 나타났다. 1981년부터 2006년까지 준공한 146개 사업지구를 대상으로 간선시설 세부내역을 살펴보면 조성원가 중 간선시설의 비중은 도로, 철도/전철, 하수도 순으로 나타났으며, 지역적으로 차이를 보였다. 그러나 조성원가에 영향을 주는 요인을 다중회귀분석한 결과, 예상했던바와 달리 쓰레기처리시설, 하수도시설, 상수도시설 등 지방자치단체의 요구수준에 따라 변동이 큰 요인들이 조성원가에 미치는 영향이 크게 분석되었다. 반면, 조성원가와 지가상승율과 물가상승율과의 관련성을 분석한 결과, 간선시설 설치부담 증가율에 비해 상대적으로 미미하므로 조성원가에 큰 영향을 주지는 못하고 있음을 알 수 있었다.이러한 결과를 토대로 간선시설 설치와 관련하여 비용의 발생 및 분담과정에서 나타나는 문제점을 지적하고, 간선시설 설치부담과 각종 부담금제도가 사업시행자에게 과도한 부담을 강요하고 있으며, 이는 조성원가 상승이라는 결과를 초래하고 있음을 알 수 있었다.따라서 택지개발사업의 간선시설 설치에 있어 정부나 지방자치단체와 같은 사업승인권자의 남용을 방지할 수 있는 제도적 장치가 마련되어야 하며, 공익적 측면이나 향후 세수 등을 감안하여 사업시행자의 간선시설 설치부담을 완화시킴으로써 조성원가를 절감할 수 있다. 또한 사전협약제도를 통해 간선시설 설치부담의 형평성 확보 및 적정 규모의 간선시설 설치를 통한 조성원가 절감이 가능하게 하여야 한다.
In 1980''s, as nation''s economy began to grow rapidly with the population being concentrated more and more in cities, housing site development projects also began to increase to meet the increasing demands for houses. So far, the projects have conduced much to relief of housing shortages in both te...
In 1980''s, as nation''s economy began to grow rapidly with the population being concentrated more and more in cities, housing site development projects also began to increase to meet the increasing demands for houses. So far, the projects have conduced much to relief of housing shortages in both terms of quantity and quality. However, due to the sporadic housing site developments, our cities would suffer from shortage of the basic facilities required for efficient urban functions and thus, the issue of how the basic facilities could be financed and who would be responsible for such a cost began to emerge.Regarding the basic facility cost, the problem of ''equilibrium'' has continued to be raised, because the central or local administrations have transferred to developers the cost for such basic facilities as roads, tap water and sewage systems, railroads, etc., in the pretext of the principle of ''beneficiaries should be responsible for such a cost'' despite the enormous tax revenues from the housing site developments.It was found that the basic facility cost had accounted for 26.41% of the site cost or the majority (55.24%) of the total site development cost. And such a ratio was higher in the capital areas (31.57%) than in other local areas (14.60%). As a result of analyzing the basic facility cost for 146 housing site development projects implemented from 1981 through 2006, it was found that the roads accounted for the highest ratio of the basic facilities, followed by railways/subways and sewage systems in their order, and that such ratios differed among regions. However, as a consequence of the multiple regression analysis of the factors affecting the site cost, it was disclosed that as opposed to the expectations, such basic facilities as waste treatment, sewage and tap water had affected the site cost much because their demands differed widely depending on the needs of the local autonomous administrations. In contrast, as a result of analyzing the relationships between site cost and land price or consumer price index, it was found that the land and consumer price indices had not affected the burden of basic facility cost much.On the other hand, the researcher addressed the problems arising from the burden of basic facility cost. All in all, the central and local administrations had imposed excessive burden of basic facility cost and other various financial burdens on developers, which had pushed up the site cost.Hence, it is deemed necessary to arrange some mechanism which can check central or local administration''s abuse of their authority to impose the basic facility cost on developers. And it is deemed desirable to relieve developers of their burden for the basic facilities in consideration of the public interests and future tax revenues. In addition, it is also necessary to ensure a fair sharing of the basic facility cost through a preliminary agreement system, while saving the site cost by prescribing the basic facilities at proper scales.
In 1980''s, as nation''s economy began to grow rapidly with the population being concentrated more and more in cities, housing site development projects also began to increase to meet the increasing demands for houses. So far, the projects have conduced much to relief of housing shortages in both terms of quantity and quality. However, due to the sporadic housing site developments, our cities would suffer from shortage of the basic facilities required for efficient urban functions and thus, the issue of how the basic facilities could be financed and who would be responsible for such a cost began to emerge.Regarding the basic facility cost, the problem of ''equilibrium'' has continued to be raised, because the central or local administrations have transferred to developers the cost for such basic facilities as roads, tap water and sewage systems, railroads, etc., in the pretext of the principle of ''beneficiaries should be responsible for such a cost'' despite the enormous tax revenues from the housing site developments.It was found that the basic facility cost had accounted for 26.41% of the site cost or the majority (55.24%) of the total site development cost. And such a ratio was higher in the capital areas (31.57%) than in other local areas (14.60%). As a result of analyzing the basic facility cost for 146 housing site development projects implemented from 1981 through 2006, it was found that the roads accounted for the highest ratio of the basic facilities, followed by railways/subways and sewage systems in their order, and that such ratios differed among regions. However, as a consequence of the multiple regression analysis of the factors affecting the site cost, it was disclosed that as opposed to the expectations, such basic facilities as waste treatment, sewage and tap water had affected the site cost much because their demands differed widely depending on the needs of the local autonomous administrations. In contrast, as a result of analyzing the relationships between site cost and land price or consumer price index, it was found that the land and consumer price indices had not affected the burden of basic facility cost much.On the other hand, the researcher addressed the problems arising from the burden of basic facility cost. All in all, the central and local administrations had imposed excessive burden of basic facility cost and other various financial burdens on developers, which had pushed up the site cost.Hence, it is deemed necessary to arrange some mechanism which can check central or local administration''s abuse of their authority to impose the basic facility cost on developers. And it is deemed desirable to relieve developers of their burden for the basic facilities in consideration of the public interests and future tax revenues. In addition, it is also necessary to ensure a fair sharing of the basic facility cost through a preliminary agreement system, while saving the site cost by prescribing the basic facilities at proper scales.
주제어
#택지개발사업 간선시설 조성원가 housing site development projects basic facilities site cost
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