本 攷는 梅月堂 金時習(1435∼1493)의 문학에 관한 논의이다. 본 고에서는 지금까지의 梅月堂에 관한 논의를 바탕으로 그의 사상적, 문학적 특성을 조명하고 그의 문학작품을 다른 각도로 고찰해 보고자 하는데 그 목적이 있다. 梅月堂은 조선 건국 이후로 중세봉건체제의 수립과정에서 사회적, 정치적으로 갈등이 심화되던 15세기 후반에 살았던 인물로 〈金鰲新話〉의 작자이며, 또한 오늘날까지 2241수가 전하는 의 많은 시를 남긴 뛰어난 시인이다. 그는 탁월한 문학적 재능과 철학적 사고에 천부적인 재질을 갖고 타고났으며 世人들의 많은 관...
本 攷는 梅月堂 金時習(1435∼1493)의 문학에 관한 논의이다. 본 고에서는 지금까지의 梅月堂에 관한 논의를 바탕으로 그의 사상적, 문학적 특성을 조명하고 그의 문학작품을 다른 각도로 고찰해 보고자 하는데 그 목적이 있다. 梅月堂은 조선 건국 이후로 중세봉건체제의 수립과정에서 사회적, 정치적으로 갈등이 심화되던 15세기 후반에 살았던 인물로 〈金鰲新話〉의 작자이며, 또한 오늘날까지 2241수가 전하는 의 많은 시를 남긴 뛰어난 시인이다. 그는 탁월한 문학적 재능과 철학적 사고에 천부적인 재질을 갖고 타고났으며 世人들의 많은 관심 속에 성장했다. 그러나 불우한 환경과 봉건체제의 시대적 현실에 부딪쳐 자신의 뜻을 제대로 펴지 못한 채 그의 삶 대부분을 방랑으로 일관했다. 그럼에도 불구하고 그의 행적이나 시문을 바탕으로 한 문학적 평가와 논의는 다양하고 흥미롭다. 따라서 본 논문에서는 조선 전기의 문단에 폭넓고 화려하게 명성을 떨치던 시인으로서의 梅月堂의 참모습을 염두에 두고, 그의 문학과 깊은 관련이 있는 그의 삶과 시대의 환경, 그리고 사상과 문학관을 다루었다. 그리고 그의 시를 중심으로 시적 경향과 이에 따른 그의 심경도 미약하나마 살펴보았다. 매월당의 생애와 작품을 살펴본 결과, 그는 사상에 있어서‘儒·佛·仙’을 넘나들었고, 문학관에 있어서 氣 중심의‘文以載道’와 ‘世敎’를 중시 여겨 文에 道를 실어 사람들을 감동시키고 교화하는 글을 진정한 글이라고 여겼다. 그리고 시문 창작 태도에 있어서는‘盡情披膽’과 ‘玄妙’라 하여 겉치레를 중시하여 화려하게 꾸미는 문장을 반대하고 시적인 妙理를 얻어서 진실이 담긴 글을 지어야 한다는 내면 중시의 시문학 정신을 강조하였다. 이러한 사상과 문학론을 바탕으로 하여 매월당의 시세계를 살펴보면, 그는 입신에의 포부가 좌절되면서 국토를 遍歷하며 不條理한 現實에서의 葛藤과 自我實現사이의 거리에서는 갈등과 自歎으로 현실문제에 관심을 표명하고 있다. 또한 歷史認識과 大義實踐精神에서는 역사적 사실을 통해서 불합리한 현실을 비판하면서 大義實踐의 의지를 보이고 있다. 安分知足과 理想追求에서는 자연에 歸依하여 현실에서의 갈등을 극복하고 安分知足의 삶을 추구하는 모습과 老·佛에 의탁하여 그 세계에서 이상을 추구하고자 하였다. 이와 같이 梅月堂의 생애와 문학론을 바탕으로 알아본 그의 詩世界는 波瀾萬丈한 삶만큼이나 매우 넓고도 深奧하며, 矛盾된 사회현실을 大義實踐으로써 이상세계를 구현해 보려는 정신이 배어 있어 후인들에게 큰 교훈을 주고 있다.
本 攷는 梅月堂 金時習(1435∼1493)의 문학에 관한 논의이다. 본 고에서는 지금까지의 梅月堂에 관한 논의를 바탕으로 그의 사상적, 문학적 특성을 조명하고 그의 문학작품을 다른 각도로 고찰해 보고자 하는데 그 목적이 있다. 梅月堂은 조선 건국 이후로 중세봉건체제의 수립과정에서 사회적, 정치적으로 갈등이 심화되던 15세기 후반에 살았던 인물로 〈金鰲新話〉의 작자이며, 또한 오늘날까지 2241수가 전하는 의 많은 시를 남긴 뛰어난 시인이다. 그는 탁월한 문학적 재능과 철학적 사고에 천부적인 재질을 갖고 타고났으며 世人들의 많은 관심 속에 성장했다. 그러나 불우한 환경과 봉건체제의 시대적 현실에 부딪쳐 자신의 뜻을 제대로 펴지 못한 채 그의 삶 대부분을 방랑으로 일관했다. 그럼에도 불구하고 그의 행적이나 시문을 바탕으로 한 문학적 평가와 논의는 다양하고 흥미롭다. 따라서 본 논문에서는 조선 전기의 문단에 폭넓고 화려하게 명성을 떨치던 시인으로서의 梅月堂의 참모습을 염두에 두고, 그의 문학과 깊은 관련이 있는 그의 삶과 시대의 환경, 그리고 사상과 문학관을 다루었다. 그리고 그의 시를 중심으로 시적 경향과 이에 따른 그의 심경도 미약하나마 살펴보았다. 매월당의 생애와 작품을 살펴본 결과, 그는 사상에 있어서‘儒·佛·仙’을 넘나들었고, 문학관에 있어서 氣 중심의‘文以載道’와 ‘世敎’를 중시 여겨 文에 道를 실어 사람들을 감동시키고 교화하는 글을 진정한 글이라고 여겼다. 그리고 시문 창작 태도에 있어서는‘盡情披膽’과 ‘玄妙’라 하여 겉치레를 중시하여 화려하게 꾸미는 문장을 반대하고 시적인 妙理를 얻어서 진실이 담긴 글을 지어야 한다는 내면 중시의 시문학 정신을 강조하였다. 이러한 사상과 문학론을 바탕으로 하여 매월당의 시세계를 살펴보면, 그는 입신에의 포부가 좌절되면서 국토를 遍歷하며 不條理한 現實에서의 葛藤과 自我實現사이의 거리에서는 갈등과 自歎으로 현실문제에 관심을 표명하고 있다. 또한 歷史認識과 大義實踐精神에서는 역사적 사실을 통해서 불합리한 현실을 비판하면서 大義實踐의 의지를 보이고 있다. 安分知足과 理想追求에서는 자연에 歸依하여 현실에서의 갈등을 극복하고 安分知足의 삶을 추구하는 모습과 老·佛에 의탁하여 그 세계에서 이상을 추구하고자 하였다. 이와 같이 梅月堂의 생애와 문학론을 바탕으로 알아본 그의 詩世界는 波瀾萬丈한 삶만큼이나 매우 넓고도 深奧하며, 矛盾된 사회현실을 大義實踐으로써 이상세계를 구현해 보려는 정신이 배어 있어 후인들에게 큰 교훈을 주고 있다.
The objective of the study on Maeweoldang Kim, Si-Seup(1435-1493) lies in examining his philosophical and literary characteristics based on previous studies in order to understand his literary bent in other perspectives. Maewoldang is a man of literature, who lived in the late 15th century when soci...
The objective of the study on Maeweoldang Kim, Si-Seup(1435-1493) lies in examining his philosophical and literary characteristics based on previous studies in order to understand his literary bent in other perspectives. Maewoldang is a man of literature, who lived in the late 15th century when social and political strifes were aggravated throughout the nation. As the author of ‘Keumosinhwa,’ he was also an excellent poet who wrote 2241 pieces of poems which are still extant. Having the makings of a writer and a philosopher in himself, he grew up receiving a great interest from the public at large. Facing the realities of that time and because of his deprived family background, however, he spent most of his time in vagrancy without unfolding his thoughts fully. By this reason, there are diverse and interesting evaluations and discussions over his achievements as well as his proses and poetry. Therefore, based on the true character of Maewoldang as a poet enjoying a high reputation in the literary circles in the early period of Chosun Dynasty, the study deals in his life, environment of the time, and his philosophy and literary view which might have exerted influence on his literature. In addition, the study attempts to throw new light on his poems to examine the tendency and his mind revealed in them. When judging from his life and literary works, his philosophy crossed over Confucianism, Buddhism and Zen, while his literary view put emphasis on ‘Moonijaedo’ and ‘Segyo’ so much that he considered a true writing should carry truth to move and enlighten people. His attitude toward writing proses and poetry was ‘Jinjungpidam’ and ‘hyunmyo,’ which stress the spirit of poetic literature putting emphasis on apprehending the profound principle of writing truth instead of ostensibly decorated sentences. When looking into his poetic world in the perspective of his philosophy and literary theory, the anguish and lamentation represent his frustration resulting from the failure of personal aggrandization. In addition, while itinerating throughout the country, he laments himself and expresses his interest in realities. His historical view and criticism on reality criticize irrational realities by means of historical facts to show his will of practicing a great cause. In pursuit of contentment and ideals, he becomes a believer in nature and overcomes his anguish in the real world. He pursues a contented life and tries to pursue his ideal in the realm of Taoism and Buddhism by relying on them. In conclusion, Maewoldang's poetic world examined through his life and literary theory in the study is as extensive and abstruse as his eventful life and contains the spirit to realize an ideal world by practicing a great cause in a society of contradictions. In this point, it gives great lessons to future generations.
The objective of the study on Maeweoldang Kim, Si-Seup(1435-1493) lies in examining his philosophical and literary characteristics based on previous studies in order to understand his literary bent in other perspectives. Maewoldang is a man of literature, who lived in the late 15th century when social and political strifes were aggravated throughout the nation. As the author of ‘Keumosinhwa,’ he was also an excellent poet who wrote 2241 pieces of poems which are still extant. Having the makings of a writer and a philosopher in himself, he grew up receiving a great interest from the public at large. Facing the realities of that time and because of his deprived family background, however, he spent most of his time in vagrancy without unfolding his thoughts fully. By this reason, there are diverse and interesting evaluations and discussions over his achievements as well as his proses and poetry. Therefore, based on the true character of Maewoldang as a poet enjoying a high reputation in the literary circles in the early period of Chosun Dynasty, the study deals in his life, environment of the time, and his philosophy and literary view which might have exerted influence on his literature. In addition, the study attempts to throw new light on his poems to examine the tendency and his mind revealed in them. When judging from his life and literary works, his philosophy crossed over Confucianism, Buddhism and Zen, while his literary view put emphasis on ‘Moonijaedo’ and ‘Segyo’ so much that he considered a true writing should carry truth to move and enlighten people. His attitude toward writing proses and poetry was ‘Jinjungpidam’ and ‘hyunmyo,’ which stress the spirit of poetic literature putting emphasis on apprehending the profound principle of writing truth instead of ostensibly decorated sentences. When looking into his poetic world in the perspective of his philosophy and literary theory, the anguish and lamentation represent his frustration resulting from the failure of personal aggrandization. In addition, while itinerating throughout the country, he laments himself and expresses his interest in realities. His historical view and criticism on reality criticize irrational realities by means of historical facts to show his will of practicing a great cause. In pursuit of contentment and ideals, he becomes a believer in nature and overcomes his anguish in the real world. He pursues a contented life and tries to pursue his ideal in the realm of Taoism and Buddhism by relying on them. In conclusion, Maewoldang's poetic world examined through his life and literary theory in the study is as extensive and abstruse as his eventful life and contains the spirit to realize an ideal world by practicing a great cause in a society of contradictions. In this point, it gives great lessons to future generations.
주제어
#매월당 김시습 시문학 Maeweoldang Kim Si-seup
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