본 연구는 언어연령이 정상범주인 전반적인 발달장애 아동과 일반아동의 예측 추론, 연결 추론과 감정 추론수행능력을 비교하였다. 연구 대상은 생활연령이 만 7세 9개월에서 12세 10개월에 해당하는 전반적인 발달장애 아동 10명과 생활연령이 만 4세 9개월에서 7세 10개월에 해당하는 일반아동 10명으로 총 20명이었다. 실험에 참가한 아동들은 언어검사를 통해 언어연령을 일치시켰다. 검사 도구는 Norbury와 Bishop(2002)이 이야기 이해과제에서 사용한 추론과제인 텍스트 연결 추론(text-connecting inference)과제와 빠진 정보 추론(gap-filling inference)과제를 참조하여 아동에게 친숙한 상황으로 그림 제작하였다. 실험은 조용한 방에서 개별적으로 실시하였고 그림을 보여준 후 언어적으로 자극을 주고 맥락에 맞는 상황과 상태를 추론하도록 하였다. 전반적인 발달장애 아동과 일반 아동의 ...
본 연구는 언어연령이 정상범주인 전반적인 발달장애 아동과 일반아동의 예측 추론, 연결 추론과 감정 추론수행능력을 비교하였다. 연구 대상은 생활연령이 만 7세 9개월에서 12세 10개월에 해당하는 전반적인 발달장애 아동 10명과 생활연령이 만 4세 9개월에서 7세 10개월에 해당하는 일반아동 10명으로 총 20명이었다. 실험에 참가한 아동들은 언어검사를 통해 언어연령을 일치시켰다. 검사 도구는 Norbury와 Bishop(2002)이 이야기 이해과제에서 사용한 추론과제인 텍스트 연결 추론(text-connecting inference)과제와 빠진 정보 추론(gap-filling inference)과제를 참조하여 아동에게 친숙한 상황으로 그림 제작하였다. 실험은 조용한 방에서 개별적으로 실시하였고 그림을 보여준 후 언어적으로 자극을 주고 맥락에 맞는 상황과 상태를 추론하도록 하였다. 전반적인 발달장애 아동과 일반 아동의 추론능력을 비교한 결과는 다음과 같다. 전반적인 발달장애 아동은 일반 아동보다 모든 추론 유형에서 수행능력이 낮았다. 수행패턴은 두 집단 모두 예측 추론 수행능력이 연결 추론 수행능력보다 높았으며 두 집단 간에 큰 차이를 보이는 추론은 감정 추론으로 전반적인 발달장애 아동들이 물리적 사건 추론보다 심리적 감정 추론 수행능력이 현저하게 낮음을 보여주었다. 오류유형을 분석한 결과 일반 아동의 경우 잘못된 추론을 하는 경우가 많았으며, 전반적인 발달장애 아동의 경우 엉뚱한 응답을 하는 경우가 많았다. 이는 전반적인 발달장애 아동들이 맥락에 맞지 않는 발화를 하는 경우가 있으나 자신의 생각을 언어로 표현하지 못하는 언어표현 능력이 부족함을 보여주는 것이 아님을 알 수 있다. 감정 추론의 경우에 있어서도 비록 일반아동보다 수행능력이 낮고 다양한 감정의 표현을 할 수는 없었지만 좋고 나쁨의 단순한 상태를 표현할 수 있었다. 그러므로 학령기 전 전반적인 발달장애 아동들을 대상으로 스크립트(script) 활동을 통한 중재가 이들의 의사소통 기능을 향상시켰음을 고려할 때 학령기의 전반적인 발달장애 아동들의 추론능력을 위한 중재가 이루어진다면 이들의 일상 활동과 학습활동에 긍정적인 영향을 줄 것이다.
본 연구는 언어연령이 정상범주인 전반적인 발달장애 아동과 일반아동의 예측 추론, 연결 추론과 감정 추론수행능력을 비교하였다. 연구 대상은 생활연령이 만 7세 9개월에서 12세 10개월에 해당하는 전반적인 발달장애 아동 10명과 생활연령이 만 4세 9개월에서 7세 10개월에 해당하는 일반아동 10명으로 총 20명이었다. 실험에 참가한 아동들은 언어검사를 통해 언어연령을 일치시켰다. 검사 도구는 Norbury와 Bishop(2002)이 이야기 이해과제에서 사용한 추론과제인 텍스트 연결 추론(text-connecting inference)과제와 빠진 정보 추론(gap-filling inference)과제를 참조하여 아동에게 친숙한 상황으로 그림 제작하였다. 실험은 조용한 방에서 개별적으로 실시하였고 그림을 보여준 후 언어적으로 자극을 주고 맥락에 맞는 상황과 상태를 추론하도록 하였다. 전반적인 발달장애 아동과 일반 아동의 추론능력을 비교한 결과는 다음과 같다. 전반적인 발달장애 아동은 일반 아동보다 모든 추론 유형에서 수행능력이 낮았다. 수행패턴은 두 집단 모두 예측 추론 수행능력이 연결 추론 수행능력보다 높았으며 두 집단 간에 큰 차이를 보이는 추론은 감정 추론으로 전반적인 발달장애 아동들이 물리적 사건 추론보다 심리적 감정 추론 수행능력이 현저하게 낮음을 보여주었다. 오류유형을 분석한 결과 일반 아동의 경우 잘못된 추론을 하는 경우가 많았으며, 전반적인 발달장애 아동의 경우 엉뚱한 응답을 하는 경우가 많았다. 이는 전반적인 발달장애 아동들이 맥락에 맞지 않는 발화를 하는 경우가 있으나 자신의 생각을 언어로 표현하지 못하는 언어표현 능력이 부족함을 보여주는 것이 아님을 알 수 있다. 감정 추론의 경우에 있어서도 비록 일반아동보다 수행능력이 낮고 다양한 감정의 표현을 할 수는 없었지만 좋고 나쁨의 단순한 상태를 표현할 수 있었다. 그러므로 학령기 전 전반적인 발달장애 아동들을 대상으로 스크립트(script) 활동을 통한 중재가 이들의 의사소통 기능을 향상시켰음을 고려할 때 학령기의 전반적인 발달장애 아동들의 추론능력을 위한 중재가 이루어진다면 이들의 일상 활동과 학습활동에 긍정적인 영향을 줄 것이다.
In the study, it is conducted by the ability of predicting inference, connecting inference, and emotional inference were compared with PDD and normal children in normal level of language age. This study is about 10 PDD who are matched with age between seven-years nine months old and twelve-years ten...
In the study, it is conducted by the ability of predicting inference, connecting inference, and emotional inference were compared with PDD and normal children in normal level of language age. This study is about 10 PDD who are matched with age between seven-years nine months old and twelve-years ten months old and normal children who are matched with age between four-years nine months old and seven-years ten months old. The participant children for the study is unified the language age by the language test. As a experiment instrument, it is made up familar situation drawing that it refers to text-connecting inference and gap-filling inference which Norbury and Bishop(2002) used at a text understanding task. In an act-out test, the child inference situation and state to coherence after showing pictures and linguistic stimulus with for each child in a quiet room. The result of inference ability comparing PDD with normal children is following: PDD is showed lower accomplishment than normal children in overall inference type. In inference pattern of two groups, ability of predict inference is showed higher accomplishment than connecting inference, and a distinguished difference in two groups is a emotional inference. PDD is showed lower accomplishment with a inference ability of a psychological emotion than inference of physical event. As a result of analyzing the error type, in normal children case, they conduct wrong inference in many case of drawing and PDD conduct wrong answers. This case show that PDD do not show insufficiency of ability of language for representing their own thought as language although they represent wrong answer that is not suitable language context. In emotional inference case, although PDD show lower accomplishment than normal children and they can not represent various emotional expression, they can represent good or bad situation. Therefore, as considering of improvement with ability of conversation through the arbitration with taking part in script working for PDD who are prior to be school-aged children, if PDD who are school-aged children could be accomplished for arbitration of ability of inference, it will have positive effect in their everyday and school life.
In the study, it is conducted by the ability of predicting inference, connecting inference, and emotional inference were compared with PDD and normal children in normal level of language age. This study is about 10 PDD who are matched with age between seven-years nine months old and twelve-years ten months old and normal children who are matched with age between four-years nine months old and seven-years ten months old. The participant children for the study is unified the language age by the language test. As a experiment instrument, it is made up familar situation drawing that it refers to text-connecting inference and gap-filling inference which Norbury and Bishop(2002) used at a text understanding task. In an act-out test, the child inference situation and state to coherence after showing pictures and linguistic stimulus with for each child in a quiet room. The result of inference ability comparing PDD with normal children is following: PDD is showed lower accomplishment than normal children in overall inference type. In inference pattern of two groups, ability of predict inference is showed higher accomplishment than connecting inference, and a distinguished difference in two groups is a emotional inference. PDD is showed lower accomplishment with a inference ability of a psychological emotion than inference of physical event. As a result of analyzing the error type, in normal children case, they conduct wrong inference in many case of drawing and PDD conduct wrong answers. This case show that PDD do not show insufficiency of ability of language for representing their own thought as language although they represent wrong answer that is not suitable language context. In emotional inference case, although PDD show lower accomplishment than normal children and they can not represent various emotional expression, they can represent good or bad situation. Therefore, as considering of improvement with ability of conversation through the arbitration with taking part in script working for PDD who are prior to be school-aged children, if PDD who are school-aged children could be accomplished for arbitration of ability of inference, it will have positive effect in their everyday and school life.
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