<쿠프랭의 무덤(Le Tombeau de Couperin)>은 1917년 완성한 피아노 독주곡과 1919년 관현악으로 편곡한 두 작품이 있다. 이 곡은 바로크 시대의 춤곡 형식을 따르고 있으며 피아노 독주곡은 6개의 모음곡으로 프렐류드(Prélude) - 푸가(Fugue) - 포를란(Forlane) - 리고동(Rigaudon) - 미뉴엣(Menuet) - 토카타(Toccata), 관현악 작품은 프렐류드(Prélude) - 포를란(Forlane)...
<쿠프랭의 무덤(Le Tombeau de Couperin)>은 1917년 완성한 피아노 독주곡과 1919년 관현악으로 편곡한 두 작품이 있다. 이 곡은 바로크 시대의 춤곡 형식을 따르고 있으며 피아노 독주곡은 6개의 모음곡으로 프렐류드(Prélude) - 푸가(Fugue) - 포를란(Forlane) - 리고동(Rigaudon) - 미뉴엣(Menuet) - 토카타(Toccata), 관현악 작품은 프렐류드(Prélude) - 포를란(Forlane) - 미뉴엣(Menuet) - 리고동(Rigaudon)의 순으로 4곡만이 편곡되었다. 프렐류드(Prélude)는 12/16박자로 크게 두 부분으로 나눌 수 있으며 주제 선율은 5음음계와 교회선법을 사용하였다. 주선율은 플륫, 오보에, 잉글리쉬 호른, 클라리넷이 주로 담당하고 있다. 푸가(Fugue)는 관현악으로 편곡되지 않은 곡 중의 하나로, 4/4박자이며 3성부의 전형적인 푸가기법을 사용한 곡이다. 주제와 대주제는 적절한 악센트와 쉼표로 구분이 명확하며, 응답이나 스트레토 등의 기법은 충실하게 바로크 시대의 푸가 형식을 따르고 있다. 포를란(Forlane)은 6/8박자의 가볍고 경쾌한 춤곡으로 점음표로 된 부점 리듬이 중요한 소재로 사용되었다. 이 선율들을 관현악에서는 여러 악기들로 편곡하여 다양한 음색을 들을 수 있다. 형식은 론도와 비슷한 3부분 형식이며 선율은 교회선법이 주로 사용되었고 장조의 모습도 보인다. 주선율 악기로는 플륫, 오보에, 잉글리쉬 호른, 클라리넷, 제1바이올린이 사용되었다. 이 곡은 특히 악기를 짧은 단위로 바꾸어가며 진행하여 다채로운 음색을 들을 수 있다. 리고동(Rigaudon)은 2/4박자로 된 경쾌한 춤곡으로 C장조의 리듬이 분명하며 3부 형식이다. 도입 두 마디의 선율과 리듬은 곡 전반에 걸쳐 프레이즈의 시작과 끝에 나타난다. 이 두 마디는 피아노곡과 관현악 편곡 모두에서 각각의 음을 다 강조하였다. 가운데 부분은 앞의 부분과 대조되는 조용하고 차분한 성격이고 교회선법을 사용하였다. 관현악 편곡에서는 이 부분의 선율을 오보에와 잉글리쉬 호른이 담당하고, 화음을 현악기의 피치카토로 처리하여 동양적이고 신비로운 분위기를 내고 있다. 미뉴엣(Menuet)은 3/4박자로 된 G장조의 우아하고 세련된 춤곡으로 Musette라는 트리오부분을 가진 전형적인 미뉴엣 형식이다. 이 곡은 다른 곡과는 달리 한 악기로 오랫동안 주선율을 연주하는데, 대부분 오보에가 그 역할을 담당하며 음역이 바뀔 때 플륫이나 잉글리쉬 호른으로 교체된다. 이는 화려한 오케스트라의 소리에 중점을 두었다기보다는 조용하고 차분한 원곡에 더 충실하게 편곡하였다. 토카타(Toccata)는 관현악으로 편곡되지 않은 또 하나의 곡으로 기교적으로 매우 난해한 곡이다. 16분음표의 연타가 계속적으로 전개되는 전형적인 토카타이며, pp에서 fff까지의 대조적인 다이나믹이 긴박한 리듬과 함께 긴장된 분위기를 유도하고 있다. 전체적으로 관현악곡은 편성에 따른 화려함을 추구하기보다는 원곡에 매우 충실하게 편곡하였으며 선율악기로는 주로 목관악기를 사용하였다. 라벨은 관현악 편곡을 통하여 음색에 대한 요구를 직접적으로 드러내고 있다. 이에 본 논문에서는 두 작품을 비교·분석하여 피아노 연주 시 요구되는 여러 가지 음색을 작곡자의 의도에 보다 가까이 접근하여 객관적으로 풀어내고자 하였다.
<쿠프랭의 무덤(Le Tombeau de Couperin)>은 1917년 완성한 피아노 독주곡과 1919년 관현악으로 편곡한 두 작품이 있다. 이 곡은 바로크 시대의 춤곡 형식을 따르고 있으며 피아노 독주곡은 6개의 모음곡으로 프렐류드(Prélude) - 푸가(Fugue) - 포를란(Forlane) - 리고동(Rigaudon) - 미뉴엣(Menuet) - 토카타(Toccata), 관현악 작품은 프렐류드(Prélude) - 포를란(Forlane) - 미뉴엣(Menuet) - 리고동(Rigaudon)의 순으로 4곡만이 편곡되었다. 프렐류드(Prélude)는 12/16박자로 크게 두 부분으로 나눌 수 있으며 주제 선율은 5음음계와 교회선법을 사용하였다. 주선율은 플륫, 오보에, 잉글리쉬 호른, 클라리넷이 주로 담당하고 있다. 푸가(Fugue)는 관현악으로 편곡되지 않은 곡 중의 하나로, 4/4박자이며 3성부의 전형적인 푸가기법을 사용한 곡이다. 주제와 대주제는 적절한 악센트와 쉼표로 구분이 명확하며, 응답이나 스트레토 등의 기법은 충실하게 바로크 시대의 푸가 형식을 따르고 있다. 포를란(Forlane)은 6/8박자의 가볍고 경쾌한 춤곡으로 점음표로 된 부점 리듬이 중요한 소재로 사용되었다. 이 선율들을 관현악에서는 여러 악기들로 편곡하여 다양한 음색을 들을 수 있다. 형식은 론도와 비슷한 3부분 형식이며 선율은 교회선법이 주로 사용되었고 장조의 모습도 보인다. 주선율 악기로는 플륫, 오보에, 잉글리쉬 호른, 클라리넷, 제1바이올린이 사용되었다. 이 곡은 특히 악기를 짧은 단위로 바꾸어가며 진행하여 다채로운 음색을 들을 수 있다. 리고동(Rigaudon)은 2/4박자로 된 경쾌한 춤곡으로 C장조의 리듬이 분명하며 3부 형식이다. 도입 두 마디의 선율과 리듬은 곡 전반에 걸쳐 프레이즈의 시작과 끝에 나타난다. 이 두 마디는 피아노곡과 관현악 편곡 모두에서 각각의 음을 다 강조하였다. 가운데 부분은 앞의 부분과 대조되는 조용하고 차분한 성격이고 교회선법을 사용하였다. 관현악 편곡에서는 이 부분의 선율을 오보에와 잉글리쉬 호른이 담당하고, 화음을 현악기의 피치카토로 처리하여 동양적이고 신비로운 분위기를 내고 있다. 미뉴엣(Menuet)은 3/4박자로 된 G장조의 우아하고 세련된 춤곡으로 Musette라는 트리오부분을 가진 전형적인 미뉴엣 형식이다. 이 곡은 다른 곡과는 달리 한 악기로 오랫동안 주선율을 연주하는데, 대부분 오보에가 그 역할을 담당하며 음역이 바뀔 때 플륫이나 잉글리쉬 호른으로 교체된다. 이는 화려한 오케스트라의 소리에 중점을 두었다기보다는 조용하고 차분한 원곡에 더 충실하게 편곡하였다. 토카타(Toccata)는 관현악으로 편곡되지 않은 또 하나의 곡으로 기교적으로 매우 난해한 곡이다. 16분음표의 연타가 계속적으로 전개되는 전형적인 토카타이며, pp에서 fff까지의 대조적인 다이나믹이 긴박한 리듬과 함께 긴장된 분위기를 유도하고 있다. 전체적으로 관현악곡은 편성에 따른 화려함을 추구하기보다는 원곡에 매우 충실하게 편곡하였으며 선율악기로는 주로 목관악기를 사용하였다. 라벨은 관현악 편곡을 통하여 음색에 대한 요구를 직접적으로 드러내고 있다. 이에 본 논문에서는 두 작품을 비교·분석하여 피아노 연주 시 요구되는 여러 가지 음색을 작곡자의 의도에 보다 가까이 접근하여 객관적으로 풀어내고자 하였다.
There are two versions of . One was a piano recital completed in 1917 and the other was orchestrated in 1919. The former is in a suite form from Baroque period. A piano recital is composed of six suits; Prélude - Fugue - Forlane - Rigaudon - Menuet - Toccata, and the latter is orchestrated into only...
There are two versions of . One was a piano recital completed in 1917 and the other was orchestrated in 1919. The former is in a suite form from Baroque period. A piano recital is composed of six suits; Prélude - Fugue - Forlane - Rigaudon - Menuet - Toccata, and the latter is orchestrated into only four musics in following order, Prélude - Forlane - Menuet - Rigaudon. Prélude is 12/16time and it is composed of two main parts. A subject melody uses a pentatonic scale and a church mode. Flute, Oboe, English Horn, and Clarinet play the main melody. Fugue is one of those musics that are not orchestrated, and it is 4/4time. It uses a typical Fugue of 3part. A subject and a count subject are well distinguished with using an accent and a pause in proper time. Techniques like answer and stretto are completely in a form of Fugue from Baroque period. Forlane is 6/8time and has a melody of light and tripping rhythm. A dotted rhythm made of a dotted note plays an important role. In an orchestral music, these rhythms can be enjoyed in various tone colors by arranging with different kinds of instruments. It uses a three part form which is very similar to Rondo, a church mode is mainly used for a melody, and it has a bit of Major feeling to it. Flute, Oboe, English Horn, Clarinet and the first Violin are used for a main melody. Especially, this music constantly changes a instrument, so various tone colors are enjoyable. Rigaudon is 2/4time and a cheerful dance music, and very clear C major rhythm and song form. A melody and a rhythm of two bars of the introductory part are shown the beginning and the end of phrase throughout the music. These two bars emphasize a sound from both a piano recital and a orchestration. The middle part has a quite and calm character as against of the beginning and uses a church mode. Oboe and English Horn play that part in a orchestration and chords are played by using string's pizzicato which sets oriental and mystic atmosphere. Minuet is 3/4time and it is a gorgeous and elegant G Major dance music. It is a typical minuet which has a trio called Musette. It is different from other works because a main melody is played by one instrument for a long time, and Oboe plays that role. It is switched to Flute and English Horn when the compass is changing. It explains that it does not focus on magnificent sound of an orchestra, but it rather focuses on quietness and calmness of an original song. Toccata is an another song that is not orchestrated, and it is very technical and difficult. Repeated Sixteenth note is developed continuously, which is a very typical Toccata form. Dynamic changes from pp to fff, in contrast, brings tense rhythm as well as a tense atmosphere. Overall, it tries to arrange the orchestral music trying to retain an original song rather than just following up brilliance through a composition, and woodwind instruments are mainly used for the melodic instrument. Ravel directly shows a demand for a tone color by orchestrating. This thesis is to compare and analyze two works and is to take an objective view of describing various tone colors, which are required during the performance, by approaching composer's intention up close.
There are two versions of . One was a piano recital completed in 1917 and the other was orchestrated in 1919. The former is in a suite form from Baroque period. A piano recital is composed of six suits; Prélude - Fugue - Forlane - Rigaudon - Menuet - Toccata, and the latter is orchestrated into only four musics in following order, Prélude - Forlane - Menuet - Rigaudon. Prélude is 12/16time and it is composed of two main parts. A subject melody uses a pentatonic scale and a church mode. Flute, Oboe, English Horn, and Clarinet play the main melody. Fugue is one of those musics that are not orchestrated, and it is 4/4time. It uses a typical Fugue of 3part. A subject and a count subject are well distinguished with using an accent and a pause in proper time. Techniques like answer and stretto are completely in a form of Fugue from Baroque period. Forlane is 6/8time and has a melody of light and tripping rhythm. A dotted rhythm made of a dotted note plays an important role. In an orchestral music, these rhythms can be enjoyed in various tone colors by arranging with different kinds of instruments. It uses a three part form which is very similar to Rondo, a church mode is mainly used for a melody, and it has a bit of Major feeling to it. Flute, Oboe, English Horn, Clarinet and the first Violin are used for a main melody. Especially, this music constantly changes a instrument, so various tone colors are enjoyable. Rigaudon is 2/4time and a cheerful dance music, and very clear C major rhythm and song form. A melody and a rhythm of two bars of the introductory part are shown the beginning and the end of phrase throughout the music. These two bars emphasize a sound from both a piano recital and a orchestration. The middle part has a quite and calm character as against of the beginning and uses a church mode. Oboe and English Horn play that part in a orchestration and chords are played by using string's pizzicato which sets oriental and mystic atmosphere. Minuet is 3/4time and it is a gorgeous and elegant G Major dance music. It is a typical minuet which has a trio called Musette. It is different from other works because a main melody is played by one instrument for a long time, and Oboe plays that role. It is switched to Flute and English Horn when the compass is changing. It explains that it does not focus on magnificent sound of an orchestra, but it rather focuses on quietness and calmness of an original song. Toccata is an another song that is not orchestrated, and it is very technical and difficult. Repeated Sixteenth note is developed continuously, which is a very typical Toccata form. Dynamic changes from pp to fff, in contrast, brings tense rhythm as well as a tense atmosphere. Overall, it tries to arrange the orchestral music trying to retain an original song rather than just following up brilliance through a composition, and woodwind instruments are mainly used for the melodic instrument. Ravel directly shows a demand for a tone color by orchestrating. This thesis is to compare and analyze two works and is to take an objective view of describing various tone colors, which are required during the performance, by approaching composer's intention up close.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.