경험디자인을 통한 실내 공간 표현 특성에 관한 연구 : 인지적 접근에 의한 경험 구조 분석을 중심으로 (A) Study on the Expressional Characteristics of Interior Space by Experience Design : A Focused on Analysis of Experience Structure by Cognitive Approach원문보기
과거에는 공간의 가치가 이성, 신, 수학적 체계 등에 의해 정의되었지만, 공간의 개념이 진화·확장되면서 현대 건축에서는 인간이나 인간의 감성에 의해 재정의 되는 공간 개념이 등장하게 된다. 이러한 인간 중심적 사상은 건축이나 실내 건축 영역에서만 나타나는 현상이 아니다. 즉 사회·경제·문화 및 교육을 비롯하여 예술 전반에 걸쳐 ‘인간’은 핵심적 개념으로 자리를 잡았으며, 인간의 사유와 감성에 관심이 모아지고 있다. 이러한 흐름과 그 맥락을 같이하여, 최근 건축 및 실내 건축을 비롯한 디자인 영역에서는 감성디자인이나 인터랙션 디자인 등의 등장과 함께 공간에서 ‘인간’의 존재와 역할에 대한 중요성이 부각되고 있다. 이에 본 논문은 과거 이성과 합리주의에 입각한 논리로는 설명될 수 없는 개념으로서, 공간에서 인간이 직접 오감을 통하여 보고, 듣고, 만지는 등 움직이고 느끼는 ‘경험’을 통하여 건축과 실내 건축 공간을 분석하고자 한다. 다시 말해, ‘경험’의 개념은 사회 전반에 걸쳐 등장하였고, 다양한 학문 분야에서도 그 이론이 대두되고 있는 것이 사실이다. 그러나 건축이나 실내 건축의 공간에서는 ‘경험’의 가치에 대한 개념 정의나 이론적 기초 없이, 자극적인 표현 양상에만 치중하여 가시적으로 나타내고자 하는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 ‘경험’에 대한 이론적 배경을 바탕으로, 등장 의의와 개념을 정의하고자 한다. 또한 ‘경험’이 공간에서 작동하는 방법과 과정에 대하여 고찰하고자 한다. 이러한 고찰을 바탕으로 ‘경험 디자인’이란 과연 무엇이며 공간에서 어떻게 표현 될 수 있는지 알아보고자 한다. 건축이나 실내건축의 조형적 요소나 형태와는 달리, 공간은 경험하지 않고는 디자이너의 의도를 인식하기 어려운 경우가 많다. 따라서 건축 공간에서 경험이 작용한다는 것은 외부 형태나 기능에 의해 공간이 결정되는 것이 아니라 인간을 중심으로 내부 공간의 구성을 위해 건축적 기본 요소를 재구축하여 건축 공간을 디자인함을 의미한다. 이러한 경험 공간에 최초로 작용하는 것은 감각이다. 이에 오관을 비롯한 12감각론과 지각, 그리고 인지에 대한 과정과 작용 방법에 대하여 알아보고, 인간의 인지 지도 형성에 대하여 그 구조적 특성을 분석하였다. 감각, 지식, 이미지 등의 연상과 ...
과거에는 공간의 가치가 이성, 신, 수학적 체계 등에 의해 정의되었지만, 공간의 개념이 진화·확장되면서 현대 건축에서는 인간이나 인간의 감성에 의해 재정의 되는 공간 개념이 등장하게 된다. 이러한 인간 중심적 사상은 건축이나 실내 건축 영역에서만 나타나는 현상이 아니다. 즉 사회·경제·문화 및 교육을 비롯하여 예술 전반에 걸쳐 ‘인간’은 핵심적 개념으로 자리를 잡았으며, 인간의 사유와 감성에 관심이 모아지고 있다. 이러한 흐름과 그 맥락을 같이하여, 최근 건축 및 실내 건축을 비롯한 디자인 영역에서는 감성디자인이나 인터랙션 디자인 등의 등장과 함께 공간에서 ‘인간’의 존재와 역할에 대한 중요성이 부각되고 있다. 이에 본 논문은 과거 이성과 합리주의에 입각한 논리로는 설명될 수 없는 개념으로서, 공간에서 인간이 직접 오감을 통하여 보고, 듣고, 만지는 등 움직이고 느끼는 ‘경험’을 통하여 건축과 실내 건축 공간을 분석하고자 한다. 다시 말해, ‘경험’의 개념은 사회 전반에 걸쳐 등장하였고, 다양한 학문 분야에서도 그 이론이 대두되고 있는 것이 사실이다. 그러나 건축이나 실내 건축의 공간에서는 ‘경험’의 가치에 대한 개념 정의나 이론적 기초 없이, 자극적인 표현 양상에만 치중하여 가시적으로 나타내고자 하는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 ‘경험’에 대한 이론적 배경을 바탕으로, 등장 의의와 개념을 정의하고자 한다. 또한 ‘경험’이 공간에서 작동하는 방법과 과정에 대하여 고찰하고자 한다. 이러한 고찰을 바탕으로 ‘경험 디자인’이란 과연 무엇이며 공간에서 어떻게 표현 될 수 있는지 알아보고자 한다. 건축이나 실내건축의 조형적 요소나 형태와는 달리, 공간은 경험하지 않고는 디자이너의 의도를 인식하기 어려운 경우가 많다. 따라서 건축 공간에서 경험이 작용한다는 것은 외부 형태나 기능에 의해 공간이 결정되는 것이 아니라 인간을 중심으로 내부 공간의 구성을 위해 건축적 기본 요소를 재구축하여 건축 공간을 디자인함을 의미한다. 이러한 경험 공간에 최초로 작용하는 것은 감각이다. 이에 오관을 비롯한 12감각론과 지각, 그리고 인지에 대한 과정과 작용 방법에 대하여 알아보고, 인간의 인지 지도 형성에 대하여 그 구조적 특성을 분석하였다. 감각, 지식, 이미지 등의 연상과 스키마 작용에 의해 형성되는 인지 지도는 하이퍼텍스트와 구조적 유사성을 가지며 뿌리형 망 구조를 형성하는데, 이는 인간의 사유 체계와 정신 작용 방식을 바탕으로 형성되므로 경험의 구조로도 설명될 수 있다. 또한 경험의 인지 지도 구조를 바탕으로 경험이 공간화 되는 표현 특성에 대한 고찰을 위해 수용미학, 움직임, 기억구조, 타 장르의 융합이라는 관점에서 경험을 분석하였으며, 그 결과를 바탕으로 경험 디자인의 표현 특성을 도출하였다. 이러한 표현 특성들은 각각 하위 카테고리로 나뉘어져 실내 공간 어휘화 될 수 있고, 이를 통하여 공간에서 경험 디자인의 표현 특성 및 연출 방법에 대하여 사례를 통하여 분석하였다. 과거 신이나 이성이 지배하던 공간과는 달리 인간이 주체가 되는 공간은 그 개념이 폐쇄적이거나 한정적인 것이 아니므로 무한한 확장과 연속이 가능하다. 또한 디자인은 결코 작가의 일방적인 작품이나 강요가 아니라 사용자와의 소통으로 재정의 될 수 있고, 공간과 인간의 상호 작용을 통하여 사용자의 감성 자극이 경험디자인의 목적이라 할 수 있다. 이는 경험의 개념이 미래 디자인의 발전 방향과도 그 흐름을 같이함을 의미한다. 따라서 본 논문에서 정의한 경험디자인의 개념을 비롯하여 그 이론적 기초와 구조·표현 특성 등을 실제 공간 디자인에 접목하기 위해서는 이와 관련된 연구가 계속적으로 진행되어야 한다. 이에 본 논문에서는 ‘경험’이 공간에 적용되기 위한 발전 방향을 또한 제시하고자 한다. 경험디자인이란 인간의 선택과 참여가 만들어내는 공간이다. 즉, 감각과 지각의 인지 작용을 통하여 사용자의 감성을 자극하고, 이로 인해 공간이 의미화 되는 디자인을 뜻한다. 그러나 경험이 공간에만 국한되는 개념은 아니다. 경험은 사회·문화·철학 및 다양한 학문적 분야를 비롯하여 상품 및 서비스·마케팅에 이르기까지 인간이 중심이 되는 현대사회 전체를 포괄하는 개념이다. 따라서 경험은 인간의 사유체계를 바탕으로 한다고 할 수 있으며, 현대 실내 디자인 뿐만 아니라 다가올 세대에도 모든 영역을 관할하는 주체가 될 것이다. 이러한 이유로 본 논문의 연구 가치 및 필요성이 성립될 수 있으며, 이를 계기로 경험에 대한 다양한 연구와 노력이 계속되어야 할 것이다.
과거에는 공간의 가치가 이성, 신, 수학적 체계 등에 의해 정의되었지만, 공간의 개념이 진화·확장되면서 현대 건축에서는 인간이나 인간의 감성에 의해 재정의 되는 공간 개념이 등장하게 된다. 이러한 인간 중심적 사상은 건축이나 실내 건축 영역에서만 나타나는 현상이 아니다. 즉 사회·경제·문화 및 교육을 비롯하여 예술 전반에 걸쳐 ‘인간’은 핵심적 개념으로 자리를 잡았으며, 인간의 사유와 감성에 관심이 모아지고 있다. 이러한 흐름과 그 맥락을 같이하여, 최근 건축 및 실내 건축을 비롯한 디자인 영역에서는 감성디자인이나 인터랙션 디자인 등의 등장과 함께 공간에서 ‘인간’의 존재와 역할에 대한 중요성이 부각되고 있다. 이에 본 논문은 과거 이성과 합리주의에 입각한 논리로는 설명될 수 없는 개념으로서, 공간에서 인간이 직접 오감을 통하여 보고, 듣고, 만지는 등 움직이고 느끼는 ‘경험’을 통하여 건축과 실내 건축 공간을 분석하고자 한다. 다시 말해, ‘경험’의 개념은 사회 전반에 걸쳐 등장하였고, 다양한 학문 분야에서도 그 이론이 대두되고 있는 것이 사실이다. 그러나 건축이나 실내 건축의 공간에서는 ‘경험’의 가치에 대한 개념 정의나 이론적 기초 없이, 자극적인 표현 양상에만 치중하여 가시적으로 나타내고자 하는 것이 현실이다. 따라서 본 연구에서는 ‘경험’에 대한 이론적 배경을 바탕으로, 등장 의의와 개념을 정의하고자 한다. 또한 ‘경험’이 공간에서 작동하는 방법과 과정에 대하여 고찰하고자 한다. 이러한 고찰을 바탕으로 ‘경험 디자인’이란 과연 무엇이며 공간에서 어떻게 표현 될 수 있는지 알아보고자 한다. 건축이나 실내건축의 조형적 요소나 형태와는 달리, 공간은 경험하지 않고는 디자이너의 의도를 인식하기 어려운 경우가 많다. 따라서 건축 공간에서 경험이 작용한다는 것은 외부 형태나 기능에 의해 공간이 결정되는 것이 아니라 인간을 중심으로 내부 공간의 구성을 위해 건축적 기본 요소를 재구축하여 건축 공간을 디자인함을 의미한다. 이러한 경험 공간에 최초로 작용하는 것은 감각이다. 이에 오관을 비롯한 12감각론과 지각, 그리고 인지에 대한 과정과 작용 방법에 대하여 알아보고, 인간의 인지 지도 형성에 대하여 그 구조적 특성을 분석하였다. 감각, 지식, 이미지 등의 연상과 스키마 작용에 의해 형성되는 인지 지도는 하이퍼텍스트와 구조적 유사성을 가지며 뿌리형 망 구조를 형성하는데, 이는 인간의 사유 체계와 정신 작용 방식을 바탕으로 형성되므로 경험의 구조로도 설명될 수 있다. 또한 경험의 인지 지도 구조를 바탕으로 경험이 공간화 되는 표현 특성에 대한 고찰을 위해 수용미학, 움직임, 기억구조, 타 장르의 융합이라는 관점에서 경험을 분석하였으며, 그 결과를 바탕으로 경험 디자인의 표현 특성을 도출하였다. 이러한 표현 특성들은 각각 하위 카테고리로 나뉘어져 실내 공간 어휘화 될 수 있고, 이를 통하여 공간에서 경험 디자인의 표현 특성 및 연출 방법에 대하여 사례를 통하여 분석하였다. 과거 신이나 이성이 지배하던 공간과는 달리 인간이 주체가 되는 공간은 그 개념이 폐쇄적이거나 한정적인 것이 아니므로 무한한 확장과 연속이 가능하다. 또한 디자인은 결코 작가의 일방적인 작품이나 강요가 아니라 사용자와의 소통으로 재정의 될 수 있고, 공간과 인간의 상호 작용을 통하여 사용자의 감성 자극이 경험디자인의 목적이라 할 수 있다. 이는 경험의 개념이 미래 디자인의 발전 방향과도 그 흐름을 같이함을 의미한다. 따라서 본 논문에서 정의한 경험디자인의 개념을 비롯하여 그 이론적 기초와 구조·표현 특성 등을 실제 공간 디자인에 접목하기 위해서는 이와 관련된 연구가 계속적으로 진행되어야 한다. 이에 본 논문에서는 ‘경험’이 공간에 적용되기 위한 발전 방향을 또한 제시하고자 한다. 경험디자인이란 인간의 선택과 참여가 만들어내는 공간이다. 즉, 감각과 지각의 인지 작용을 통하여 사용자의 감성을 자극하고, 이로 인해 공간이 의미화 되는 디자인을 뜻한다. 그러나 경험이 공간에만 국한되는 개념은 아니다. 경험은 사회·문화·철학 및 다양한 학문적 분야를 비롯하여 상품 및 서비스·마케팅에 이르기까지 인간이 중심이 되는 현대사회 전체를 포괄하는 개념이다. 따라서 경험은 인간의 사유체계를 바탕으로 한다고 할 수 있으며, 현대 실내 디자인 뿐만 아니라 다가올 세대에도 모든 영역을 관할하는 주체가 될 것이다. 이러한 이유로 본 논문의 연구 가치 및 필요성이 성립될 수 있으며, 이를 계기로 경험에 대한 다양한 연구와 노력이 계속되어야 할 것이다.
The value of space used be defined by the reason, god, mathematical system and so on, in the past. However, with the advancement and expansion of spatial concept, a new spatial concept emerges in modern architecture, which is redefined by human or human emotion. This human-centric ideology is not so...
The value of space used be defined by the reason, god, mathematical system and so on, in the past. However, with the advancement and expansion of spatial concept, a new spatial concept emerges in modern architecture, which is redefined by human or human emotion. This human-centric ideology is not solely noticeable in the scope of architecture or interior architecture. In other words, ‘human' has been the central concept of art in overall sense, including the society, economy, culture and education, and there has been an increasing interest in the reasoning and emotion of human. In conjunction with this trend and context, the existence and role of human in the spatial sense has come into the spotlight in the sphere of design, including the recent architecture and interior architecture, in the wake of the emergence of emotion design or interaction design. In response to that, this thesis tries to analyze the space for the architecture and interior architecture through the ‘experience' that human directly see, hear, touch, etc, via the five senses in the space, based on the concept which is beyond explanation through the logic of rationalism. In fact, the concept of ‘experience' has emerged across the society, and its theory has come to the fore in various fields of study. However, there is no definition of concept and theoretical background as to the value of experience within the space of architecture or interior architecture. Instead, there has been a tendency to focus only on the provocative expression and patterns for visual representation. Therefore, this study intends to define the meaning of emergence and concept of theoretical background as to the experience. In addition, this study tries to consider the method by which the experience work in the space and its process. On the basis of those considerations, this study will try to figure out what the ‘experience design' means and how it can be expressed in the space. Unlike the figurative elements of architecture or interior architecture, a space is often hard to understand, in terms of the intention of artist, without the experience of it. Therefore, that the experience works in the architectural space means that the architectural space is designed by the reconstruction of basic architectural elements to embody a human-centric interior space, not meaning that the space is determined by the external shape or function. Sensibility works the earliest in such a space of experience. This study will look at the 12 sensibility theory, perception and the process and operation as to the cognition, as well as the five senses, and analyze the structural characteristics of human cognitive map. The cognitive map, which is formed by the association, such as the sensibility, knowledge, image, etc, and the schema, is similar to the hypertext in terms of structure and forms a rhizoid net structure, which can be explained by the structure of experience because its formation is based on the system of human reasoning and the work of human mind. Furthermore, this study analyzed the experience from the perspective of the aesthetics of reception, movement, memory structure, and fusion with other genres, in order to get to the bottom of expressional characteristics, namely the conversion of experience to a space on the basis of cognitive map structure. On this basis, this study identified the expressional characteristics of experience design. Those expressional characteristics can be classified into different subcategories and integrated into the vocabulary of interior space, and on this basis, the expressional characteristics and method of presentation related to the experience design in the space were analyzed through the case study. Unlike the space ruled by god or reason in the past, the human-centric space has an unlimited potential for expansion and continuation because its concept is not closed or confined. Moreover, the design can be redefined not by the unilateral work or coercion of artist but by the communication with user. The goal of experience design is to stimulate the emotion or sensibility of user through the communication between the space and human. This means that the concept of experience has the same direction with the future design. Therefore, studies related to that need to be conducted continuously to combine the concept of experience design, its theoretical foundation and structure, expressional characteristics and so on, with the real spatial design, which was defined in this paper. In this regard, this paper tries to propose the direction of development to ensure that the ‘experience' is applied to the space. The experience design is the space created by the choice and participation of human. In other words, it is the design that stimulates the sensibility of user through the cognitive function of the sensibility and perception, by which the space acquires the meaning. However, it is not a concept which means that the experience is confined to the space. The experience is a concept which harmoniously blends the entire modern society in which human plays pivotal role in all fields, including the academic fields, such as the social, cultural and philosophical field, and commercial fields, such as product, service and marketing. Therefore, the experience is considered to be based on the reasoning system of human, and will play the major role in putting together not only interior design but also all spheres of future generations. In consideration of those reason, the research value and necessity of this study are validated, and on this basis, various studies and efforts must be made in relation to the experience.
The value of space used be defined by the reason, god, mathematical system and so on, in the past. However, with the advancement and expansion of spatial concept, a new spatial concept emerges in modern architecture, which is redefined by human or human emotion. This human-centric ideology is not solely noticeable in the scope of architecture or interior architecture. In other words, ‘human' has been the central concept of art in overall sense, including the society, economy, culture and education, and there has been an increasing interest in the reasoning and emotion of human. In conjunction with this trend and context, the existence and role of human in the spatial sense has come into the spotlight in the sphere of design, including the recent architecture and interior architecture, in the wake of the emergence of emotion design or interaction design. In response to that, this thesis tries to analyze the space for the architecture and interior architecture through the ‘experience' that human directly see, hear, touch, etc, via the five senses in the space, based on the concept which is beyond explanation through the logic of rationalism. In fact, the concept of ‘experience' has emerged across the society, and its theory has come to the fore in various fields of study. However, there is no definition of concept and theoretical background as to the value of experience within the space of architecture or interior architecture. Instead, there has been a tendency to focus only on the provocative expression and patterns for visual representation. Therefore, this study intends to define the meaning of emergence and concept of theoretical background as to the experience. In addition, this study tries to consider the method by which the experience work in the space and its process. On the basis of those considerations, this study will try to figure out what the ‘experience design' means and how it can be expressed in the space. Unlike the figurative elements of architecture or interior architecture, a space is often hard to understand, in terms of the intention of artist, without the experience of it. Therefore, that the experience works in the architectural space means that the architectural space is designed by the reconstruction of basic architectural elements to embody a human-centric interior space, not meaning that the space is determined by the external shape or function. Sensibility works the earliest in such a space of experience. This study will look at the 12 sensibility theory, perception and the process and operation as to the cognition, as well as the five senses, and analyze the structural characteristics of human cognitive map. The cognitive map, which is formed by the association, such as the sensibility, knowledge, image, etc, and the schema, is similar to the hypertext in terms of structure and forms a rhizoid net structure, which can be explained by the structure of experience because its formation is based on the system of human reasoning and the work of human mind. Furthermore, this study analyzed the experience from the perspective of the aesthetics of reception, movement, memory structure, and fusion with other genres, in order to get to the bottom of expressional characteristics, namely the conversion of experience to a space on the basis of cognitive map structure. On this basis, this study identified the expressional characteristics of experience design. Those expressional characteristics can be classified into different subcategories and integrated into the vocabulary of interior space, and on this basis, the expressional characteristics and method of presentation related to the experience design in the space were analyzed through the case study. Unlike the space ruled by god or reason in the past, the human-centric space has an unlimited potential for expansion and continuation because its concept is not closed or confined. Moreover, the design can be redefined not by the unilateral work or coercion of artist but by the communication with user. The goal of experience design is to stimulate the emotion or sensibility of user through the communication between the space and human. This means that the concept of experience has the same direction with the future design. Therefore, studies related to that need to be conducted continuously to combine the concept of experience design, its theoretical foundation and structure, expressional characteristics and so on, with the real spatial design, which was defined in this paper. In this regard, this paper tries to propose the direction of development to ensure that the ‘experience' is applied to the space. The experience design is the space created by the choice and participation of human. In other words, it is the design that stimulates the sensibility of user through the cognitive function of the sensibility and perception, by which the space acquires the meaning. However, it is not a concept which means that the experience is confined to the space. The experience is a concept which harmoniously blends the entire modern society in which human plays pivotal role in all fields, including the academic fields, such as the social, cultural and philosophical field, and commercial fields, such as product, service and marketing. Therefore, the experience is considered to be based on the reasoning system of human, and will play the major role in putting together not only interior design but also all spheres of future generations. In consideration of those reason, the research value and necessity of this study are validated, and on this basis, various studies and efforts must be made in relation to the experience.
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